Reklama

Reklama

Bílý pták s černým znamením

  • Sovětský svaz Belaya ptitsa s chyornoy otmetinoy (více)
všechny plakáty

Obsahy(1)

Tři syny chudého zvoníka Lese Dzvonara rozděluje nejen láska k dceři vesnického faráře, ale také jejich politické přesvědčení a státy, ve kterých se, aniž by opustili svou vesnici, ocitají. V době příběhu od roku 1937 do roku 1947 se vláda mění čtyřikrát. Kdo bude pánem těchto hor? Rumuni? Poláci? Sověti, nebo Němci? Z Petra se stane komunista. Orest odejde do hor a přidá se k Ukrajinské povstalecké armádě. Třetí bratr je mobilizován. Štěstí ale v této těžké době nenalezne žádný z nich. (NFA)

(více)

Recenze (7)

Ghoulman 

všechny recenze uživatele

Bohatá mozaika složená s pestrobarevných osudů postav, tu tragických tu živelných, které se vzájemně protínají a rozbíjejí v tanci plném vášně a něhy, odvahy a zbabělosti, čistoty a zločinů. Film silně rezonující lidovými kořeny a protknutý skrz na skrz magickým realismem. Překrásná záležitost. ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Ukrajina v zajetí historických konstant. Za ekonomicky rozvinutou Evropou zaostávající zem je stejně jako její zemědělští obyvatelé nucena žít v pravidelném přírodním rytmu - cyklickém čase. A v dějinné rovině se pak opakuje věčný cyklus změn politických pánů, okupací, přílivu a odlivu vojáků nejrůznějších uniforem. A stejně jako dokáže historie roztrhat tuto chudou zem, dokáže rozvrátit i rodiny jejích obyvatel. Věčně porcovaná a rozdělovaná středovýchodní Evropa nalézá svůj odraz v nesmyslném boji bratra proti bratru. (V roce 1971 se mohlo zdát, že konec nejhorší války dějin s tím již definitivně skoncoval. A ono je to tu zase... ) Díky všem těm starým krojům a folklórnímu stylu života postav vypadají ukrajinské filmy jakoby zachyceny v jakémsi bezčasí, v pohádkovém čase, kde se mění názvy království a hrdinů, ale princip a příběhy, ty zůstávají stále stejné. ()

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Dej filmu sa odohráva v Bukovine (teraz oblasť Černovice) v západnej Ukrajine v dedinke Čeremoš na hraniciach s Rumunskom. Film nám hovorí tragický príbeh chudobnej rodiny Zvonarov. Prichádza 2. svetová vojna, ktorá rozdeľuje bratov tejto rodiny na rôzne strany barikád. Peter slúži v Červenej armáde, Orest sa pripojil k Banderovcom (UPA-OUN), George sa ponáhľa hľadať pravdu ale nakoniec tiež nastupuje k Červenej armáde, ide do vojny. Vojna skončila, ale život sa do starých koľaji už nikdy nevrátil. Film sa nám snažil ukázať udalosti na Ukrajine tak ako prebiehali v skutočnosti a to bolo jeho smolou. Aj napriek tomu, že získal Veľkú cenu poroty na Moskovskom filmovom festivale v roku 1971 mohol sa premietať v zahraničí, ale nie v Sovietskom zväze a už vôbec nie na Ukrajine.Film bol príliš škodlivý pre mladých ľudí. Vo filme je cítiť prítomnosť sovietskej propagandy, ale ani to neznižuje hodnotu tohto filmu ak poznáme ukrajinskú históriu aspoň čiastočne. ()

garmon 

všechny recenze uživatele

Je to celý jeden proud a tradice (vnímám ji ve slovanské kultuře: Karamazovci, Taras Bulba, Všichni dobří rodáci, Zbehovia a pútníci, Undreground). Tyhle morytáty mají různé podoby, ale vycházejí ze stejné osnovy, kterou najdeme už v Sedmi proti Thébám (ostatně, Brochovi Náměsíčníci jsou formálně také velmi blízko). Bratrovražedný boj: tuhle více švihnutý ideologií, tamhle kosmogonií anebo třeba velkou lidskou láskou. Zajímalo by mě, jestli se časem objeví někdo, kdo natočí tuhle formu nezávisle na politice – ani v jednom z předešlých nejde oddělit lidský osud od bytí ve skutečnosti (Iljenko o metafyzický přesah nezápolí, ten se navíc objevuje i tak, ale v porovnání třeba zrovna s Jakubiskem stojí mnohem pevněji na půdě reality – byť s úlitbou stalinisticky bílé uniformě v závěru). Iljenko je taky zcela přesvědčivý v dramaturgii. Příběh je silný, bez césur a zbytečných odboček, autor velmi dobře ví, kdy je nutné přidat lyrické intermezzo, a proč co zopakovat (repríza scény na voru v závěru)… Spousta věcí je z dnešního (a západního) pohledu nedokonalých (postsynchrony, herecký patos), vůbec mi to ale nevadí. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Ukrajina je buď střed světa nebo střet světa nebo obé, či jakýsi předsunutý Heartand. Pět bratrů dnes pro nás může ideově zastupovat pět zemí, které na ní měly v dané době největší zálusk: Rumuny, Poláky, Rusy, Němce a USA - další bratr, malý ani velký, pro Československo už nezbyl ale narodí se). Viz též podobenství v obraze s budíky - - - Na hnízdišti se bílí ptáci s černým znamením ozývají zvuky „šů” a „hjů” a potom začnou klapat svými zobáky (Wikipedie). - - - V Iljenkových filmech se nám zobrazuje svět, který neznáme - i když mnozí jeho existenci tuší či něco o ní ví. (Recenzent garmon má určitá přirovnání, ale ta nutně selhávají. I já se straním použít filmová zpracování Tichého Donu jako precedens.) Toto nejsou řecká dramata ani starozákonní příběhy, toto je totální surovnost a neskonalá něha ve své nejvyhraněnější formě. - Na film jsem se díval s mnohými pauzami; na doutník, kafe, přikládání do krbu, procházku po zahradě. Hodnocení: 8 oblíbených uživatelů, 100%, prostě nelze jinak. ()

Daddko 

všechny recenze uživatele

Pekná historická exkurzia do dejín Ukrajiny rokov 1937-1947 v mnohonárodnostnej oblasti Bukoviny. V 1971 roku sa samozrejme tvorcovia vyhli dvom historickým faktom: hladomoru v rokoch 1932-33 na Ukrajine, Južnom Rusku a Kachastánu ktorý prispel k nenávisti Ukrajincom voči Moskaľom. Čosi o tom hovoria aj filmy Поводир (2013) alebo Голод 33 z roku 1991 .Nečudo že nemeckú armádu väčšinou vítali ako osloboditeľov a mnoho Ukrajincov bojovala na oboch stranách -Banderovci a Červenoarmejci. A nenávisť pretrváva dodnes, hrdlorezovi Banderovi ( a na Slovensku sme si ich zažili v 1945-47) postavia pomník a pred nedávnom za veľkej slávy demolovali pomník najlepšiemu veliteľovi ČA Žukovovi. A takto to bolo aj v rodine Zvonarov, kde doslovne bojuje brat proti bratovi. Akosi mi tie zvyky, príroda a pomery pripomína Slovensko kdesi na Orave na konci 18 storočia. Chudoba, políčo kamenne, obrábanie ako otroci. Rumunskí žandári ako maďarskí žandári Csendőrség s pierkami z kakaša (kohúta) na klobúkoch. Rúbanie dreva a pltníci, folklór ako Gurali. Len ten trombón mi tam vadí, to je iná muzika ako robí Goran Bregovič a jeho Brass štýl. Spokojnosť 5*. ()

Reklama

Reklama