poster

Débarquement du congrès de photographie à Lyon, Le

Dokumentární / Krátkometrážní

Francie, 1895, 1 min

Režie:

Louis Lumière
  • Morien
    ***

    Tenhle snímek už je takový, že kromě žasnutí nad tehdejší módou už nemám nad čím jiným žasnout. Některé z těch dalších mívají náznak konceptu nebo naznačují, jaké žánry vzniknou - dokument, rodinný, poetický, groteska... Ale stejně mívám občas pocit, že kdyby se daly všechny ty lumieří kraťasy za sebe či "mezi sebe", tak vznikne něco ještě tisíckrát úžasnějšího než Dzigův Muž s kinoaparátem. Protože při opakovaném sledování má zástup od někud někam jdoucích lidí něco do sebe. Na mě to působí skoro hypnoticky. TO je historie. Nejde ani tak o historii kinematografie, i když samozřejmě taky, ale tak nějak o dějiny lidstva. Jsou to stejní lidé jako jsme my dnes. Mě když někdo natočí a potom se někde vidím, tak pořád žasnu, jak je to vůbec možné. V jakém úžasném světě to žijeme. Tihle lidé to možná viděli taky tak a nejspíš si vůbec nemysleli, že za sto dvacet let se na ně někdo bude dívat a pořád u toho bude v údivu. Fascinující. -- A ještě ke komentáři uživatele Master19 ("Že jde o kongres fotografů dokáže až poslední maník s přístrojem.") - to je blbost, protože u mnohem víc lidí předtím jde vidět, že si nesou různé mašinky a stativy a kufříky.(16.8.2010)

  • Paldiny
    **

    Akési remake Odchodu z továrne, ibaže s ľuďmi z vyššej vrstvy prichádzajúcich na zjazd francúzskej fotografickej spoločnosti. Tí vystupujú z lode, podaktorí snobsky kývajú do kamery, iní pofajčievajú, čím sa nám dostáva nového motívu, dymu plápolajúceho do nebies. Škoda, že ide o jedinú novinku a žiadne prekvapenie s koníkom a vozom, čo nám Lumiérovci ponúkli minule, film už nepriniesol. Pokiaľ teda nevidíme v spomínaných úsmevoch do objektívu surrealistický povyk apelujúci k znechuteniu z pretvárky navoňanej smotánky. Asi nie, skôr šlo o neškodný pokus sa zapáčiť publiku.(12.9.2015)

  • Djkoma
    ***

    Klasický problém. Hodnotit s ohledem na minulost? Vidět to očima diváka roku 1895, tak buď chci zapálit stan kvůli kacířství nebo na to jdu ještě asi 358krát:). Hodnotit s ohledem na současnost? Ty reklamy v televizi jsou zajímavější... Výsledek je akorát mezi.(10.2.2010)

  • PEZ
    ****

    Jeden z prvych kratkych filmov Lumierovcov. Vynimocne na tomto minifilme je to, ze je tam natocene obecentstvo pozvane na fotograficky kongres (ludia z fachu) za ucelom, ze im bude v ten den predstaveny revolucny vynalez - cinematograf a filmy s nim natocene. V ten isty vecer sa obvecenstvo docka, ba dokonca na jednom z filmov sa uvidia sami divaci, ako rano prichadzali na miesto urcenia. :)(5.1.2011)

  • olinka.o
    ****

    Ďalší krátky "film" od Lumiéra, presnejšie prvá filmová aktualita. Zaujímavé, že čím sú tie ich diela jednoduchšie, tým je zložitejšie to adekvátne komentovať. V každom prípade, zachytáva to francúzskych fotografov vychádzajúcich z lode (tú loď si všimla až po treťom pozretí :D). Poniektorí gentlemeni na znak pozdravu skladajú klobúky, v rukách držia kufríky alebo rovno fotografické prístroje. Na ženách zase môžme vidieť honosné kapišóny a v rukách slnečníky...v jednu chvíľu tam dokonca vidieť i taký "detail", ako kúdol dymu z cigary akéhosi pána. Zaručene sa tam toho skrýva omnoho viac, než sme schopní zaregistrovať pri prvom sledovaní.(21.8.2011)

  • - Zjazd francúzskej fotografickej spoločnosti v Lyone, natáčal sa v Neuville-sur-Saône. (Raccoon.city)

  • - Film byl natočen 12. 6. 1895 ráno a ještě ten den odpoledne byl promítán návštěvníkům. (Mr.Ocek)