poster

Východ z továrny (festivalový název)

  • francouzský

    Sortie des usines Lumière, La

  • anglický

    Employees Leaving the Lumière Factory

Krátkometrážní / Dokumentární

Francie, 1895, 1 min

Režie:

Louis Lumière
  • Snorlax
    *****

    Ani jeden z 33 svědků prvního veřejného promítání filmu v pařížské kavárně Grand Café už nám o svém zážitku nedokáže nic povědět. Viděli tehdy totéž, co nyní já, dělníky, kterak opouštějí závod Antoina Lumièra na výrobu fotografických desek a papírů v Lyonu. Tehdy, 28. prosince 1895, kdy se film poprvé promítal na veřejnosti, to musel být ohromný zážitek. Dnes nám nezbývá než obdivně kroutit hlavou a říkat si, jak to bratry Lumièrovy vůbec mohlo napadnout, že sestavili kinematograf.(24.11.2013)

  • ABLABLABLA
    ****

    Co ten pes tam? :D Ne musíte uznat, že tohle už bylo něco. Ženy jdou pěšky z továrny, muži na kole.. prošli/projeli tam jen tři... a pak další na voze s koňmi, no dobře dva jsem tam zahlédla jít pěšky, aby se neřeklo no. Parádní první film bratří Lumiérů má alespoň dokumentární charakter a od roku 1895 už si ty snímky dovolím hodnotit... dřívější ale opravdu nejdou, protože kromě historické hodnoty a toho, co způsobily, tak skutečnými filmy ještě nejsou. Zde: http://www.youtube.com/watch?v=nsVsFfEgWzM(28.11.2013)

  • Trevor
    ****

    Zaujalo ma, v akých čistých šatách odchádzajú robotníci z továrne, predstava človeka o priemyselnej revolúcii na konci 19 storočia bola, aspoň u mňa, trochu iná. Ešteže tu máme českých frajerov, čo to vedia ohodnotiť ako odpad a nezamyslia sa nad svojou vlastnou inteligenciou, alebo inteligenciou na tejto stránke, keď film nie je možné vyhľadať pod anglickým názvom (o slovenskom nehovoriac).(27.3.2018)

  • PetrPan
    *****

    Tímhle kratičkým filmem to vlastně všechno začalo a dokážu si představit úžas tehdejších diváků při sledování tak převratné novinky jakou film představoval. Podle české wikipedie existují dvě verze, ve skutečnosti jsou tři :-) V první není celý odchod zaznamenán, ale objeví se tu bryčka s jedním koněm a pes leží u dveří vrátnice, na kterých je nějaká cedule, ve druhé je za dveřmi vrátnice vidět dětský kočárek a pejsek tu pobíhá, na konci vyjede bryčka s dvěma koňmi a ve třetí se za dělníky a filmem zavřou vrata. Asi nejvíc mne fascinovalo dobové oblečení , zejména dam, kočárek na vrátnici a odchod dámy s dítětem v náručí z pracovní směny. Krásné svědectví doby a milník na poli kinematografie, nelze než opětkovat. Všechny tři verze ke zhlédnutí zde - https://www.youtube.com/watch?v=ch85QD6UhkI&index=1&list=PLYcWUx7oeKbBJXjx_yNC7HTqA25DKCIYk(28.10.2014)

  • SOLOM.
    ***

    Další rarita stará už 123 let. Jde vidět, že doba i kvalita filmařské aparatury sice už zdárně pokročila, ale ten pocit radosti, když konečně valíte z „roboty“ domů je pořád stejný a neměnný. Jako bych viděl sám sebe, kterak zdrhám po dvanáctce domů, akorát že oni valili makat ještě domů a já zahnat žízeň do hospody. Jinak popravdě tohle se ani ve skutečnosti moc hodnotit nedá…(15.3.2018)

  • - Vzhledem ke skutečnosti, že bratři Lumiérovi byli při natáčení limitováni délkou filmového pásu, existuje snímek ve dvou verzích. V první není natočen celý odchod z továrny, díky čemuž vznikla posléze verze druhá, kde byl zaznamenán celý odchod. V druhé verzi se také poněkud změnilo postavení kamery. (SeanBean)

  • - Někteří lidé namítali, že film nebyl autentický, protože žádný z dělníků se nedíval do kamery, ani k ní nemířil. (Pavlínka9)

  • - Film byl natočen v březnu 1895, veřejně byl poprvé předveden 22. 3. 1895 v Paříži. (raininface)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace