poster

Gottwald (TV seriál)

Drama / Životopisný / Historický

Československo, 1986, 5x85 min

Kamera:

Alois Nožička

Hudba:

Jiří Šust

Hrají:

Jiří Štěpnička, Jan Teplý st., Ladislav Lakomý, František Řehák, Ilja Prachař, Jiří Holý, Otakar Brousek st., Vladimír Ráž, Michal Dočolomanský, Václav Mareš, Josef Langmiler, Jaroslava Obermaierová, Petr Haničinec, Jaroslav Moučka, Jiřina Švorcová, Marcel Vašinka, Rudolf Jelínek, Věra Budilová, Miriam Hynková, Oldřich Slavík, Miroslav Masopust, Antonín Hardt, Zdeněk Kutil, Dana Morávková, Čestmír Gebouský, Libuše Štědrá, Ivan Vyskočil, Jiří Schwarz, Michaela Dolinová, Stanislav Zindulka, Karel Hlušička, Stanislava Bartošová, Milan Riehs, Ludmila Roubíková, Viktor Maurer, Adolf Filip, Ota Sklenčka, Václav Švorc, Vladislav Beneš, Elo Romančík, Jiří Klem, Jiří Koutný, Soběslav Sejk, Gustav Opočenský, Gabriela Osvaldová, Jiří Pleskot, Hana Davidová, Otto Budín, Otto Ševčík, Karel Urbánek, Leoš Kaltofen, Rudolf Pechan, Jan Přeučil, Jindřich Hinke, Miroslav Moravec, Petr Svárovský, Bronislav Poloczek, Stanislav Fišer, Vladimír Krška, Václav Bouška, Zdeněk Buchvaldek, Ladislav Kazda, Zdeněk Mucha, Bořivoj Navrátil, Martin Růžek, Vladimír Salač, Jiří Samek, Mirko Musil, Petr Pelzer, Valérie Zawadská, Zdeněk Ornest, Václav Stýblo, Svatopluk Beneš, Josef Větrovec, Alois Švehlík, Josef Somr, Michal Pešek, Oldřich Janovský, Ivo Niederle, Jaroslav Mareš, Gustav Heverle, Jan Cmíral st., Josef Vondráček, Karel Hovorka st., Karel Koloušek, Miloslav Homola, Jiří Havel, Karel Hábl, Otakar Brousek ml., Vítězslav Jirsák, Vladimír Bičík, Vladimír Hrubý, Rudolf Vodrážka, Antonín Brtoun, Svatopluk Skládal, Josef Velda, Jiří Vala, Viktor Vrabec, Karel Greif, Milan Mach, Ján Gubala, Peter Rúfus, Vlado Kostovič, Alfréd Swan, Jan Pohan, Ladislav Křiváček, Jiří Valšuba, Petr Sedlák, Josef Karlík, Jozef Cút, Jiří Plachý ml., Josef Bláha, Zdeněk Hess, Dalimil Klapka, Ladislav Županič, Karel Želenský, Jaroslav Tomsa, Petr Jákl st., Radoslav Brzobohatý, Antonín Kaška, Stanislav Hájek, Jiří Pomeje, Ivan Gübel, Václav Kotva, Bohumil Vávra, Alexander Kučerenko, Jakub Zdeněk, Jiří Untermüller

Střih:

Miroslav Hájek

Scénografie:

Jaroslav Krška
(další profese)
  • dawid
    odpad!

    Jojo, Jirka Štěpnička byl vždycky charakter... Pamatujete ještě na to, jak Ilja Racek vysvětlovatl svou roli ve filmu Reportáž psaná na oprátce? "Byli jsme mladý, blbí a chtěli jsme hrát." - Tohle chápu a myslím, že pan Racek už nemá co vysvětlovat a proč se obhajovat. Aby ale Štěpnička hrál v druhé (!) polovině osmdesátých let (a v téměř 40 letech věku!!!) Gottwalda - s příhlédnutím k tomu, co uděli komunisti jeho matce - to zůstává rozum stát, to mi hlava nebere... V SSSR byl u vesla Gorbačov, komunismus se drolil a hroutil, ale Jirka si ještě stihl střihnout hlavní roli v oslavném seriálu Evžena Sokolovského na jednu z největších zrůd našich dějin...(22.6.2010)

  • Exkvizitor
    *

    Převapivě nejmenší slabinou Gottwalda je scénář. Postavy (alespoň ty hlavní) zde už rozhodně nejsou idiotskými karikaturami jako v agitkách let 50. a také zobrazované události si udržují jakýs takýs kontakt s realitou. Problémem je prokomunistická supertendečnost, které se dosahuje nikoli naprostým překroucením dějiných událostí, ale jejich demagogickým výkladem (kupříkladu problematika Mnichova 1938 je prakticky zúžena na řešení otázky "Má se republika opřít o vojenskou pomoc SSSR, jak chtějí prozíraví komunisté, nebo ne?"). Dialogy nepostrádají jistou špetku inteligence a některé postavy jsou jejich prostřednictvím celkem nečernobíle portrétovány (zejména Beneš, kterému je dán ve většině dílů významný prostor), většina charakterů však svou psychologií jen o málo překračuje úroveň rodokapsových hrdinů (proradný buržoa v rouše komunistickém Jílek, zavilý padouch Henlein, žoviálně prostoduchý Jan Masaryk, pouze na koryta myslící monsignore Šrámek...). Celkem silný žaludek ovšem vyžadovalo umístit do tohoto oslavného seriálu některé osoby později stalinisty popravené v procesech, o jejichž protiprávnosti už mohl v roce 1986 stěží někdo pochybovat (Zemínová, Slánský) nebo dokonce samotného Stalina, který je zde vykreslen jako moudrý, dobrotivý báťuška. Naprosto pro všechny postavy je ale typické, že nevedou žádný osobní život a žijí jenom politikou. (Gottwald dá v průběhu celého díla city najevo jenom jednou: Rozpláče se v okamžiku, kdy se dozví, že padl Šverma.) - Za naprosto nejhorší prvek Gottwalda (necháme-li stranou ideologii) ovšem považuji režii. Ta je tak ubohá, že je člověku jednou do pláče, podruhé do smíchu (za skvělý příklad režisérské impotence považuji scénu přestřelky mezi partyzány a gardisty v horách, tuším, že ve třetím dílu). Bohužel se obávám, že Evžen Sokolovský má v tomto ohledu v dnešních seriálech telenoveloidního typu mnoho následovníků. - O Gottwaldovi by se dalo napsat mnohem víc. Pro nedostatek prostoru však chci už jenom poznamenat: Kdo žehrá na tendenčnost normalizačních seriálů, nechť si občas pustí kupříkladu hlavní zpravodajskou relaci naší veřejnoprávní televize. Ostudná neobjektivnost jejich reportáží na politická témata často vyráží dech. Nedávno natočený příspěvek o dekoraci bratří Mašínů by se s klidem mohl vysílat před Listopadem (samozřejmě s přesně opačným vyzněním).(4.3.2008)

  • Horak
    odpad!

    Postava Gottwalda behem let 1928-1948 mladne a kvete, jeho protivnici jsou proradni, uskocni a neustale tohoto samouka z lidu podcenuji. On jim ale zatne tipec, vi vsechno dopredu, kazdou podlost lehce prohledne, aby se pak mohl jit projit a spokojene zabafat ze sve stare dobre fajky, kterou nevynda z ust ani pri spani. Jeho stihla a vecne mlada zena Marta to s nim ale nema lehke, jeji muz je sice verny abstinent, ale porad schuzuje, nespi a dlouho do noci sepisuje sve burcujici projevy. Na delnickou rodinu si Gottwaldovi neziji spatne. Klema chodi v perefektne padnoucich oblecich a jeho smrnc a vkus je vyhlaseny siroko daleko. Jen dve veci by se serialu daly vytknout a to je vynechani obdobi 39-41, pac zde by prave vyniklo Klemovo kouzlo v obhajovani lisacke naoko spoluprace SSSR s Nemeckem a potom samozrejme obdobi demograticke obrody v letech jeho prezidentovani. Takze tech pet * mu uniklo skutecne o pomyslny syfiliticky vridek. Serial ma peknych sviznych 8h27min. Videno v kuse na letosnim letnim Brakfestu.(7.8.2006)

  • WANDRWALL
    *****

    Vynikající herecké obsazení, a možnost slyšet naše bardy. ...Jedinečný doklad o seriálové tvorbě 80. let, 20. století... Na CSFD ocení určitě budoucí generace diváků. Věřím, že ten čas přijde...Jen se obávám, že na rozdíl od seriálů třeba z lékařského prostředí, tak zde je zapotřebítrochu znát i v souvislostech dějiny Československa v 20. století, jinak si seriál těžko divák vychutná...(16.8.2017)

  • martins
    odpad!

    Škoda, zajímavý námět, ale dopadlo jako vždy, populistické době vzniku a navíc naprosto překroucená historie skutečností. Vcelku obrazně jsou vystiženy scény demokratických ministrů v období února 48 a chování uvnitř ČSSD, která de facto pohřbila naděje na úřednickou vládu a nové volby, které by komunisti už nevyhráli. Navíc herecký pěkně obsazeny Jirka Štěpnička jako Kléma naprosto dokonalý a Dočolomanský jako mladý Husák, sám prezident ho prý za to pochválil, Pleskot na Beneše taky dobrý a velmi dobrý Karel Hlušička jako novinář Peroutka.(7.2.2014)

  • - Ve čtvrté části ve scéně, kdy vláda jedná o znárodňování, se v čase 46:59 v záběru mihne klapka. (Ganglion)

  • - Režisér roli Gottwalda nabídl Jiřímu Štěpničkovi, aby mu pomohl vylepšit pošramocený kádrový profil. Způsobil mu stejně jako sobě trauma na celý život. (BoredSeal)

  • - Jiřina Štěpničková, matka Jiřího Štěpničky, byla v 50. letech v zinscenovaném procesu odsouzena k patnácti letům ve vězení. (Rondon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace