• Cascabel
    ***

    Maďarská legenda vyprávěná jako western. Film silně ovlivněný italowesternem (explicitní násilí, včetně tak konkrétního odkazu jako je uříznuté ucho, zvláštní manýra držení pistole), ale též americkým westernem. Hodně totiž připomíná Pata Garretta a Billyho Kida (vzájemný respekt a souznění "šerifa" a bandity, politické tlaky) a myslím, že scéně společného močení ze sedla by Sam Pekinpah zatleskal. Excelentní souboj ke konci filmu je natočený klasicky, bez reminiscencí italowesternu, navíc jej ozvláštňuje motiv umírajícího koně. Slabinou se mi zdá náznakové rozvíjení zápletky, které film odvrací od westernové přímočarosti k estetice artového filmu. Ani hudba nepodporuje gradaci příběhu a působí spíše rušivě. Mimořádně zajímavá věc pro milovníky žánru.(1.3.2012)

  • Courtemanche
    **

    Málem Jancsó. Zajímavý příběh a opravdu jsem čekal super zážitek, ale je to těžce podprůměrně natočený. Tento režisér je tady hodně nezkušený. Na herce nemám špatné slovo, Đoko Rosić v hlavní roli, anebo Bujtor i ostatní jsou dobrý, s charizmou, ale můj pocit z filmu Szomjas hodně kazí. 2/5(16.9.2014)

  • Bluntman
    ****

    (KSE - M) TALPUK ALATT FÜTYUÜL A SZÉL je maďarský western se všemi proprietami, které si člověk s tím spojí (obzvlášť v dané době, polovině 70. let): mlčenlivý a charakterově nejednoznačný hrdina, který má charismatu na rozdávání; zpívané pasáže opěvující ústředního protagonistu (antagonistu?) a rytmizující dění; motiv pomsty držící pohromadě sled atrakcí ad., které žánrově sběhlý divák zná velmi dobře a patřičně si užije jejich pečlivou inscenaci. Přiřazovat jakékoliv adjektivum dle národního jídla, jak bývá zvykem, by nebylo na místě, protože jakákoliv varianta - "guláš a klobása western", "halaszle western", "paprikáš western"... - by nevystihovala nekompromisnost výsledného díla, z kterého sice neutkví žádná konkrétní scéna či melodie jako u jiných souputníků, ale spíše celková atmosféra reflektující třídní nerovnost. Westerny byly vždy politické, a proto tento prvek nepřekvapí a nepůsobí ani rušivě.(3.2.2012)

  • majo25
    ***

    Forma vyhrávajúca nad obsahom. Atmosfericku historicko-sociálnu drámu na štýl easternu tvorí trochu ťažkopádny príbeh bez silnejšej myšlienky. Prevažujú prvky pomsty, sociálnej nerovnosti a naturálnosť, ľudí a prostredia, všetko ale ubiehajúce bez väčšieho vzplanutia emócií. V hlavných úlohách sú obsadení charizmatický Srb Džoko Rosič v úlohe nejednoznačného hrdinu či skôr antihrdinu, na druhej István Bujtor, Slovákom známy napríklad zo seriálov Matyáš Šándor a Vivat Beňovský, v roli na opačnej strane - strane zákona. Hudobný motív tvorí na prvý pohľad netypická, ale perfektne pasujúca etnomuzika.(31.7.2017)

  • pm
    ***

    Jsem velký fanda klasického westernu, mám ráda filmy s lidovou hudbou.. Přesto nejde o film, který bych si mohla oblíbit. Dovedu však ocenit žánr se zřejmým politickým nebo společenským přesahem. Zde maďarská historická zkušenost zasazená do klasického vzorce, plus téma rebelů na vztahu jedince a společnosti a téma vnitřní rebelie a osobní morálky. Formálně suverénní, ale dějově nepřehledné a divácky nevstřícné vyprávění. Fanoušci György Cserhalmiho, kteří by se o film jinak nezajímali, by možná měli vědět, že ve filmu vůbec nehraje (viz výše), pouze dabuje postavu ztvárněnou Vladanem Holcem.(16.1.2017)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace