poster

Toute une nuit

  • anglický

    A Whole Night

  • anglický

    All Night Long

Drama

Francie / Belgie, 1982, 90 min

Komentáře uživatelů k filmu (4)

  • WillBlake
    *****

    Série scén, krátkých setkání bez sebemenší narace, upředených magickou nocí a protkaných genialitou Chantal Akerman. Love buzz in Brussel.(5.12.2014)

  • Dionysos
    *****

    Akerman k tomuto filmu řekla: "Chci aby divák pocítil fyzický zážitek skrze čas použitý v každém záběru. Takový fyzický zážitek, v němž se čas odvíjí ve vás, ve kterém čas filmu vstupuje do vás." A není to jen čas, prostor a nepatrná gesta neznámých a nepoznaných hrdinů, k čemu je divák - díky absenci jakéhokoliv pozornost odvádějícího narativu - zvýšeně citlivý. I vlastní představivost či zkušenost či vcítění musí přistoupit - a ne každý divák je toho díky konvenčním filmům, jež "myslí" za nás, "cítí" za nás, "žijí" za nás, schopen. Takřka dokonalá syntéza obecného a konkrétního - a nemusíme být hegeliáni, abychom v tom mohli viděli vyvrcholení dějin (filmu). Na(ne)štěstí dějiny ani dějiny filmu nikdy nekončí, takže Akerman někdo možná již překonal či překoná, ale do té doby je (alespoň pro mne) film geniální v tom, že je v něm vše i nic - každý konkrétní příběh je zároveň střípkem zvláštního vztahu neznámé dvojice i zároveň naplněním obecné lidské zkušenosti. Je v něm vše co se dá říct o zkušenosti jménem "láska", a přitom se v něm nedá vůbec nic říct o konkrétní lásce jakékoliv z milenecké dvojice. Ale přitom cítíme, že každá obecná výpověď, abstraktní popis lásky by se roztříštil právě o konkrétnost a nevyhnutelnost jakékoliv konkrétního střípku z této filmové mozaiky.(19.3.2015)

  • garmon
    ****

    Fragmentarizovaná narace fajn - jen takovou koláž dokoukat... Citát, který tu Dionysos přepsal je překrásný, plné étosu, soucitu, ba láskyplné jsou leckteré obrazy filmu (je složen z malých obrazů), potíž je ve výrazu. Tvaru, který zůstává pod osou tektonického minima, chybí oblouk. Koncept výraz hravě převálcuje. "Melodie na třikrát" - zakazovali nám ti suchopárnější na škole. Sklenout melodii. Bohužel bez ní je 90% hudby vysušené zrovna tak: jak nasolená treska. Totéž spatřuji coby riziko redukcionistického filmu - ze všech záchvěvů řas mi po chvíli padaly mé vlastní. Estetika Akermanové záběrů připomíná kvůli noci tu Edwarda Hoppera, tu je kvůli všem těm postelím velmi podobná Ingresově Madame Récamier - ale vybavuje se mi i Magrittova parafráze toho obrazu - fakt je v tom všem kus staroby a zatuchlosti. Osmdesátky jsou prostě dálekoo i se svou Novou vlnou - a to myslím, že dovedu ocenit prvky, kterými tu starou Akerman překračuje. Nejsilnější jsou momenty s hudbou. Akerman je tu kolegyně Wenderse a spol. A ještě chci vypíchnout Aurore Clément - evropsky decentní filmová hvězda, vejde a vidíte Herečku; kam se všechny Aňi hrabou (to, že je tu většina hrajících lidská a občas i neherecky obyčejná mi zůstalo jako jeden z dalších kladů filmu). Shlédl jsem Toute une nuit ve vlaku a vedle mě běžela šílenost Hunger Games. Mám pocit, že jsem tyhle filmy viděl oba... Silné tři hvězdy. Nehledě na ně podle mě Toute une nuit vedle Rendes-vous... nejsilnější Akermanové film vůbec.(1.7.2016)

  • Doutas
    *

    Experiment ve fragmentarizované naraci natočený pro úzké publikum filmových teoretiků. Pro ostatní bezobsažná nuda.(8.12.2014)