poster

Sůl země

  • USA

    Salt of the Earth

  • Československo

    Soľ zeme

Drama

USA, 1954, 94 min

Scénář:

Michael Wilson

Hudba:

Sol Kaplan
  • sinp
    ****

    Rudí prorokovali nehynoucí význam... Jsou vzácné a mají pověst, jíž není co závidět. Osamocená díla pokrytá závojem legendy, kterou vyvořila především a hlavně politická situace. „Kultovnosti“ zpravidla nedostojí, bublina je nesmyslně veliká (neboť dobově podmíněná), dá se o nich ale hezky mluvit, aniž víte, o čem vlastně jsou. Sůl země resentiment nebudí a země vzniku si jí stěží přivlastní. Není zase tolik divu, amerického je na filmu pramálo, štáb složený převážně z „vyvrhelů“ (Biberman aneb člen hollywoodské desítky) a neherců z Mexika si pod vlivem neorealismu razí uvědomělý boj za sociální spravedlnost a nemusí při tom jedinkrát zmínit tolikrát zaklínané slovo komunismus. Poměrně unikátní, respektive schovaná, je vypravěčka, vysvětluje jen vybrané situace, jejichž orientace přitom nebývá obtížná. Kladl bych to na vrub složitostem při natáčení („ideologické diverzi“;)), sama titulní Rosaura je trpitelsky zachycená, čistou krásu jí ničí věrohodně zobrazená bolest, ač je to snad jediná herečka v obsazení. Na autenticitě nepřidá nekvalitní postsynchron a soc. realismem načichlé záporné figurky kapitalismu, přičemž by však bylo klamné spojovat tento počin celistvě s tezovitými díly SSSR či satelitů té doby. Boj za rovnorpávnost (ve skrytu i uměleckou) s plátna plně vyzařuje a nekašírovaná problematika rovnosti pohlaví celý smysl odporu ještě více posílí. Žena je možná trpitelkou, ale zároveň další funkční jednotkou vzdoru, která si uhlazuje cestičku za svými právy. Dokonce skrz vyprávěcí prostředky filmu – když na schůzích mluví španělsky muž, nedočkáme se ani titulků, každé vyjádření ženy však Rosaura kompletně přetlumočí. Mám dojem, že toto je cesta dnešního diváka k Soli země. Ideologie nemusí být nepřekročitelnou překážkou, pokud máte rádi berličky talentovaného filmaře. A pevný názor navrch. Že rudí doufali ve víc, to už je věc jiná.(1.11.2011)

  • corpsy
    ****

    Snímok dostatočne ukazuje, v čom je sila jednotlivca v skupine. A v čom je sila skupiny pre jednotlivca. Nevidím v tom nejakú komunistickú propagandu, vidím v tom mimoriadne kvalitný snímok, ktorý predkladá jeden z možných návodov, ako zvíťaziť nad nelogickými a neľudskými požiadavkami vykorisťovateľov. Avšak, aby sa uspelo, musíme byť jednotní. Čo mi veľmi nie sme.(16.2.2016)

  • cheyene
    ***

    Levicově orientovaný snímek, který dokáže zaujmout atmosférou vystavěnou právě na vykořisťování a nelidských podmínkách. Na více jak 3* mě Sůl země nedokázala zaujmout, avšak rozhodně se jedná o pozoruhodný počin, který by neměl uniknout těm divákům, co si rádi budují filmový rozhled a nelpí pouze na snímcích starých maximálně pět, deset let.(17.5.2016)

  • Flego
    ***

    Ľavicový odborársky snímok rozpráva o boji baníkov za lepšie pracovné podmienky. Ich partnerky súbežne bojujú za emancipáciu, a práve tento fakt film obohacuje a robí ho atraktívnejším. Hrá tu mnoho nehercov, scenár je silne tendenčný, čo je logické, keďže sa na jeho výrobe podieľala aj odborová organizácia baníkov, ale výsledok by bol lepší, keby sa tak netlačilo na pilu. Film bežal v našich kinách v roku 1956.(28.1.2019)

  • Anderton
    ****

    Očakával som neorealistickú snímku, avšak na počudovanie je táto sociálna dráma rozprávaná pomerne klasicky. Ale nesmieme zabúdať na to, že hlavné postavy hrajú Mexičania, respektíve americkí Hispánci, je tu jedna zaujímavá paralelná montáž, ale najmä film sa dotýka okrem štrajku aj rovnoprávnosti mužov a žien, rasových predsudkov, alebo postavenia mužov v rodine. V tom všetkom sa ráta určite v USA medzi pionierske. Ženy by ale chceli aj rovnoprávnosť čo sa týka užívania si sexu, v tomto smere ostaneme iba pri rečiach :). Treba sa vyrovnať s tým, že vo filme stávka nepôsobila ako 15-mesačná, ale skôr iba ako niekoľkodňová. Niežeby to bola chyba.(20.8.2016)

  • - Jediný film, jehož promítání bylo na území Spojených států amerických zakázané. Není náhodou, že se tak stalo v padesátých letech v době vrcholící studené války. V amerických kinech se nehrál až do roku 1965. (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - Film získal na MFF v K. Varech v roce 1954 Křišťálový glóbus a Rosanna Revueltasová si odnesla cenu za Nejlepší ženský herecký výkon. (M.B)

  • - Jako kompars nebo pomocní členové štábu se natáčení zúčastnili i aktéři stávky, která se stala námětem pro tento film. (Zdroj: ČSFD.cz)