Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Režisér Lawrence Kasdan se ve svých filmech soustřeďuje převážně na výpověď o své generaci. Tomuto tématu zůstává věrný i v Grand Canyonu. Uvažuje o podivném stavu, v němž se zmítá současná Amerika, zachvácená násilím a bezohledností. Děj se odehrává v Los Angeles a předjímá tragické události, jež se tu nedávno staly. Je mozaikou všednodenních osudů několika obyvatel podivného velkoměsta, v němž těsně vedle sebe koexistují přepych a brutální násilí. Dominantními prvky jasně zacíleného příběhu jsou však lidská sounáležitost a víra v rodinný život. Kasdan opět volí žánr smutné komedie; po počátečním "nárazu" se situace pozvolna uklidňuje a ústí v záměrně vyhrocený happy-end. Slavný Grand Canyon (Velký kaňon) slouží jako metafora pro vyjádření vztahu lidského jedince a mohutnosti přírody. Černošský autoopravář Simon právě tímto srovnáním argumentuje pochybujícímu, dobře situovanému právníkovi Mackovi, jemuž možná zachránil život. Z mužů se stávají přátelé a z lidí v jejich okolí protagonisté dalších epizod. Opakujícím se motivem je policejní helikoptéra, kroužící věčně nad městem: může registrovat některé situace, ale nemůže vidět "za ně", nemůže pomoci prostému člověku v nouzi... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (33)

emma53 

všechny recenze uživatele

Výborná kamera, vizuálně pěkná podívaná, výborní a sympatičtí herci, ale to nic nemění na tom, že tomu něco scházelo. Nevím, možná trochu rychlejší spád, kratší stopáž, snové scény bych určitě vypustila, co já vím. A tak dojem z celého filmu na mě působil celkově průměrně, škoda. 70% ()

movie 

všechny recenze uživatele

Nádherná mozaika lidských osudů, kterou režisér Lawrence Kasdan dokazuje, jak výborným vypravěčem opravdu je! ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Veľmi príjemná spleť udalostí a ich následných vplyvov na životy v rôznych spoločenských vrstvách zložitej americkej spoločnosti. Tri nezávislé príbehy rodín nepriamo prepojené letmo pripomenuli (skvelé, dnes do nebies vyspevované) Iñárrituove dielka, ale aj Kasdan dokázal, že sa vie s podobnou témou zručne pohrať. Od začiatku ma pohltilo pomalé tempo a príbehu skvelo zodpovedajúca hudba. Škoda však, že tempo je počas filmu prakticky identické, občas chýba nejaký dramatický výstup hlavných postáv, ktorý by prebudil v divákovi väčší záujem o ich osudy. A tak z príbehu zostáva pocit že je nesporne zaujímavý, originálny, no hlboké divácke uspokojenie zďaleka nie je na dosah. 80%. ()

petero 

všechny recenze uživatele

Dnes, po filmoch ako MAGNOLIA či CRASH pôsobí GRAND CANYON ako chudobný príbuzný, no v tej dobe to bol určite pekný film, snažil sa povedať o svete to, čo bolo vtedy dôležité a veru poriadne to na mňa zapôsobilo, dnes už nie a preto z nostalgie za 4. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Ešte pred A. G. Iňarittom a jeho skvelých mozaikách ľudských osudov (21 gramov, Amores peros, Babel) vznikol celkom nenápadný a neprávom zabudnutý predchodca. Dobre obsadenej mozaike navzájom previazaných osudov dávajú vyniknúť výborné herecké výkony. Najviac ma zaujala Mary McDonnell známa i ako "Stojí s pěstí" z Costnerovho Tanec s vlkmi. Jej linka príbehu s nájdeným dieťaťom v kríkoch je najsilnejšia. Snová scéna okolo tejto témy mi prišla napínavá, mrazivá i správne snovo-povznášajúca, čo nie je v snových scénach zďaleka pravidlo. Výbornú hudbu z tohto filmu som poznal o dobrých 15 rokov skôr, ako som videl film. Asi by bolo výstižné zacitovať poslednú vetu z filmu: "Myslím, že to nie je také zlé" a ja po východniarsky dodávam : "No a ňe?" 80%. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Mozaika príbehov rôznych obyvateľov Los Angeles, pripomínajúca oscarový Crash. Zjednocujúcim prvkom tu však nie je rasizmus, ale celková bezohľadnosť a násilie. Scenárista (Dobyvatelia stratenej archy, Impérium vracia úder) a režisér (Náhodný turista, Žiar tela) Lawrence Kasdan dal dohromady výborné herecké obsadenie (napr. Steve Martin, Danny Glover, Kevin Kline) a v atmosfére ulíc mesta anjelov vytvoril film, ktorý je rovnakým dielom citlivý aj drsný. Čerešničkou na torte je skvelý soundtrack Jamesa Newtona Howarda. Výnimočné dielo nominované na oscara za scenár a víťaz Zlatého medveďa na Berlinale. ()

Silas 

všechny recenze uživatele

Jeden z těch, u kterých se po několika záběrech dá očekávat velký film. Doznívající osmdesátkový feeling, výtečná kamera, která využívá každou část širokého obrazu a prokreslené postavy v plnohodnotných scénách a dialozích, z nichž žádné nejsou zbytečné, poskytují nebývalý spíše "rozumový" zážitek. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Skvělými herci naplněná mozaika, kterou zbytečně kazí pomalejší tempo a méně zajímavé osudy postav. Výběr herců je však pestrý a všichni jsou bez výjimky skvělí. ()

jhrasko 

všechny recenze uživatele

Pseudointelektuálna NUDA na GRAND CANYONe. Z mojho pohľadu filozofovanie, ktoré vyznelo úplne do prázdna. Príliš chcené, príliš ! ()

5150 

všechny recenze uživatele

GRAND CANYON je stylem vyprávění i propleteností lidských osudů dost podobný dramatu MAGNOLIA (1999), ale jinak není zdaleka tak strhující... Herecké výkony jsou ozdobou - mj. v důležité vedlejší roli debutující Jeremy Sisto. ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Prirovnanie ku Crash alebo Magnólii ma vydesilo. Ani jeden z tých filmov ma nebavil. Naviac Kasdan ako režisér mi tiež príliš nesedí. Ale malo to pekný trailer a dobré herecké obsadenie, tak som to riskol a som spokojný. Podľa mňa to je keď nie najlepší, tak rozhodne najkonzistentnejší Kasdanov film. Taká mozaika osudov venujúca sa téme násilia, v ktorej centre sú ale dve rodinky. Jedna biela dobre situovaná a jedna čierna, ktorá sa potýka s gangami v jej okolí. Plus je tam ešte pár vedľajších trochu zbytočných liniek. Hlavne tá s tvrdým producentom násilných filmov Martinom ma príliš nebavila. Ale tie dve ústredné línie sú super a fakt som bol v napätí jak sa to celé vyvinie. Predsa len by človek od takej témy čakal niečo tragickejšie, ale prekvapivo to všetko vyústi prakticky dokonalým happyendom. A nech je to v niektorých prípadoch trochu nevierohodné, tak som bol za to znova rád. Fakt verím, že sa z tých dvoch rodín rôznej farby pleti a rôznych vrstiev (trochu zmätený dobrák Kline a rozvážny Glover) stali kamaráti do konca života. Naviac ma potešila aj mladučká Mary-Louise Parkerová hore bez. Ten pohľad stál za to. A to, že ten chlapec bol začínajúci Jeremy Sisto som zistil až na konci. Vôbec som ho nespoznal. 8/10. ()

Agatha 

všechny recenze uživatele

Film, ve kterém se toho příliš moc neděje, ale přesto je něčím výjimečný. Je to stylem vyprávění, skvělým obsazením a možná i atmosférou devadesátých let. Záměrem tvůrců asi bylo ukázat, že v životě jde i to, snažit se udělat pro sebe i ostatní víc, než jen to, co je snadné nebo co se očekává. A to platilo tenkrát a bude platit pořád. A to mi bylo na filmu sympatické. ()

jahol 

všechny recenze uživatele

Při hodnocení posledního Oscarového filmu Crash se často jako jeho předchůdci zmiňují některé filmy (Magnolia), ale podle mne je tímto předchůdcem právě Grand Canyon. Překvapivě velmi silná výpověď o násilí pronikajícím všemi směry současnou společností. Ti, kteří dají Crash pět hvězdiček nebudou šetřit ani tady a jiní dají možná i víc, protože z hlediska tempa je film vyváženější a nestojí na několika úžasných scénách, které jsou nevěřícími Tomáši pokládány za klišé.... ()

J3dla 

všechny recenze uživatele

Nevím jestli na to měl vliv standartně špatný dabing, full-creenově rozmáznutý obraz, či nutné zlo ve formě reklam, ale pro mě byl celkový dojem velice průměrný. Čekal jsem něcopodobného jako Magnolia či Crash, bohužel toto byl jen slabší odvar. ()

Skip 

všechny recenze uživatele

Bylo to velmi dobře natočené a zahrané, to se musí uznat. Jen tu snovou scénu bych vystřihl. Ovšem že by to mělo nějakou výpovědní hodnotu o současnosti zmítané násilím, to teda ani náhodou. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Vraž do toho několik pytlů romantiky (první zamilování, adopce, šťastné manželství), paletu šutrů násilí (které vypadá zle, ale končí dobře), prošpikuj to jemně nakrájenými kaktusy inteligentních dialogů (o tom jak se má žít a pod.), k tomu si pusť písničku Randyho Newmana "I love L.A. (We love it)", a z vniklé hmoty postav Velký kaňon. Pozn 1: V oficiálním textu distributora stojí, že "vedle sebe koexistují přepych a brutální násilí". Bez ohledu na jazykový mišmaš (koexistovat je existovat vedle sebe), je ve filmu patrné, že násilí je předpokladem možnosti dalšího, již pozitivního, vývoje, a tím je vlastně propagováno. Pozn 2: Včera jsem se díval na film Nikose Grammatikose "Apontes" (režisér ani film nejsou na čsfd uvedeny, na IMDb má film vyšší ocenění než Grand Canyon, který vznikl v přibližně stejné době a byl rovněž oficiálně oceněn). Dosud jsem si nikdy nekladl otázku týkající se smyslu filmu, ale při provnání obou filmů ještě v čerstvé paměti mi přišlo, že zásadním rodílem mezi nimi je právě on. ()

Reklama

Reklama