Reklama

Reklama

Když okradete mafiány, není to loupež – ale sebevražda... Měla to být obyčejná loupež. Banda zlodějíčků se ale dostane do vražedné hry na kočku a myš. V New Yorku se jim totiž podaří okrást italské gangstery, kteří mají naneštěstí pro ně pod palcem celý Harlem. A právě několik členů mafie je během loupeže neplánovaně zamordováno. Zlodějíčci přitom budou mít v patách nejen zuřící gangstery, ale také neúprosné bělošské policisty, jelikož i jejich příslušníci byli během krádeže zastřeleni. Boj o přežití a odplatu může začít... Výtečný a v našich poměrech nepříliš známý thriller s akčními prvky vyniká působivou atmosférou, na hony vzdálenou od stylizované studiové produkce. Režisér Barry Shear si prosadil, aby se kriminální námět natáčel v hodnověrných lokacích na Manhattanu. A stejně bezprostředním způsobem přistoupil k látce také kameraman Jack Priestley, který použil navzdory zvyklostem lehké kamery Arriflex. Pohyblivé vybavení spolu s reálnými lokacemi a nekašírovaným herectvím (uvidíme mj. rázovitého Anthony Quinna) dodaly filmu nezaměnitelný punc syrovosti. Poetiku každodennosti ještě umocňuje téma rasismu, vetknuté už do samotného názvu snímku. 110. ulice tvořila v New Yorku 70. let pomyslnou hranici mezi smetánkou a chudinou, mezi „bílým“ byznysem a zanedbanými černošskými ghetty. Toto třídní napětí se podařilo přinést i do dramatického oblouku filmového vyprávění, jehož svébytnost podtrhuje soulová a funková hudba, v čele se stejnojmennou titulní písní Bobbyho Womacka, která byla ještě nesčetněkrát filmaři využita (Jackie Brownová, Americký gangster). Nemenší měrou je snímek zajímavý svým atypickým žánrovým půdorysem, jenž na jednu stranu vychází z „westernově“ uzpůsobených kriminálek typu Drsného Harryho, na stranu druhou ale nezapře etnické prvky tzv. blaxploitation filmů, a v neposlední řadě v něm najdeme znaky potemnělých „noirových“ detektivek. (Česká televize)

(více)

Recenze (47)

dobytek 

všechny recenze uživatele

Příběh je sice jednoduchej jako facka a film kromě prvoplánový brutality, hektolitrů krve a hromady mrtvejch negrů nic moc jinýho nenabídne, ale mě tohle prostě baví. Opravdu nepotřebuju mít u každýho filmu pocit, že mě nějak intelektuálně obohatil. Co je ovšem neodpustilený, to je absence automobilovejch honiček. To u žádný pořádný oldskool kriminálky ze 70s nesmí chybět. Tady je jen takovej náznak. Jinak jestli máte rádi film Jackie Brown, tak aspoň uvidíte, kde se Tarantino inspiroval při výběru soundtracku. ()

woody 

všechny recenze uživatele

Násilná 70's kriminálka s obrovskými bouráky, padouchy rozstřílenými samopalem, kultovním úvodním songem (Tarantino použil v Jackie Brown) a černochy pobíhajícími po newyorských střechách v pestrobarevných pimpovských oblečcích ... Má to svoje neodolatelné kouzlo a navíc je to - na béčkovou kriminálku - poměrně novátorsky natočené s mnoha stylovými vychytávkami. A nesmím zapomenout zmínit fešáckého Anthony Franciosa jako úlisného mafiánského bosse. Vizte geniální titulkovou sekvenci. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Drsná kriminálka o ukradení mafiánských prachů a následném honu na lupiče. V tom hraje prim mafie. Ústřední policejní duo působí hodně unaveně, vyřeší vlastně vcelku hovno a mafie je všude dříve. Celé se to odehrává v nejhnusnějších koutech Harlemu plném pasáků a dealerů, takže žádný sluníčkový film. Nejsympatičtější postava byl asi velitel lupičů. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Opravdu nečekaně intenzivní a násilné. A tím nemyslím vtipně násilné. Quinn je tu životem otupělěj hajzlík, co každýho mlátí na potkání a vůbec celej film se s ničím a s nikým nesere. Spolu s Tirákem Turnerem nejlepší černošská sedmdesátková kriminálka. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

"Across 110th Street" sice na svou dobu byla v zásadě jen zručně natočená žánrovka, ale dnes až překvapí svým stylem a intenzitou. Vyprávění o trojici černošských zlodějíčků, kteří přepadli mafiány a nyní se ocitají na útěku před gaunery i policií, je pojaté jako dynamický městský thriller natáčený v reálných prostředích New Yorku. Již úvodní sekvence sestávající ze záběrů velkoměsta postupně se přibližujících z ptačí perspektivy až na úroveň konkrétních ulic v divácích vyvolají autentickou impresi americké metropole coby živoucího organismu sestávajícího z ošuntělých domů a pulzujících ulic. Výsledný dojem navíc bravurně dokresluje titulní soulový song, jehož slova shrnují vnitřní pocity většiny zdejších postav, bez ohledu na to, na které straně zákona stojí. Ačkoli dnes v americkém filmu těžce hledali takto lokálně ukotvený film, který by pouze nevyužíval pár výrazných dominant, ale vyloženě zdůrazňoval a tematizoval své dějiště, ve své době vlastně nebylo "Across 110th Street" žádným velkým unikátem. Naopak nejen kina, ale i dobová televize oplývaly podobně autenticky urbánními tituly, ostatně režisér tohoto filmu jinak pracoval na seriálech jako "Ironside", "The Streets of San Francisco" či "Starsky a Hutch". Lze pak říci, že dobová filmová a televizní produkce nebyly zdaleka tak odloučené jako v osmdesátých či devadesátých letech, ale naopak se nejen co do fluktuace tvůrců, ale i prolínání stylů vzájemně obohacovaly. "Across 110th Street" svou řemeslnou bravurou, jež kulminuje ve famózním finále na střechách, i komplexně pojatým motivem rasového, sociálního a existenčního pnutí v Harlemu představuje jeden z naprostých vrcholů kategorie blaxploitation a současně ozřejmuje dobovou popularitu tohoto žánru, ale i městských kriminálních thrillerů jako takových. Právě provázanost žánrových prvků s výrazným tematizováním velkoměstského prostředí a aktuálních nálad zaručovala silnou identifikaci hlavní cílové skupiny, městského obyvatelstva. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Jednoduchý dej plný násilia a nenásilne včlenených scén, v ktorých aktéri deja svojimi činmi a slovami výrazne sociálne komentujú pomery vo veľkomeste a jeho černošskej štvrti. Pomery ovláda mafia. Platí si skúsených detektívov aj menšie obslužné šarže polície. Tie obstarávajú nadprácu pre organizovaný zločin tak efektívne, že často vie informácie prv zločinecký boss než vyšetrovatelia konkrétnej kauzy. Lúpež peňazí predstavuje pre troch drobných zlodejov zhmotnený sen o konci nedôstojného žitia. Konkurovať mafii poprepletanej s políciou ale vôbec nie je ľahké. New York, po nahliadnutí do jeho útrob, plného kriminality, odpudzujúcich nočných barov a skorumpovanej i násilníckej polície, mlátiacej zadržaných černochov, nevyzerá ako lákavé miesto na život. Poznámka: Problémy sužujúce americký megapolis sú rovnako uplatniteľné na väčšinu dnešných stredoeurópskych štátov. Polícia robí len ochrannú a vyšetrovaciu službu pre ekonomických špekulantov (= finančné skupiny a investori), ktorí riadia štát cez nastrčených politikov. Konanie polície je voči Cigánom často násilnícke, na čo upozornila aj ombudsmanka v prípade násilníckeho zásahu kukláčov v cigánskej osade na východe Slovenska. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Quinn zde sehrává úlohu povahově "roztříštěného" italo-amerického kriminalisty, který trpí rasist.předsudky, je až moc přímočarý a sebejistý a úplatný. Proti němu stojí ambiciozní černošský poručík, dohromady jdou po bandě, která ukradla místní mafii nemalou sumičku peněz. ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Má to síce pimpov a šľapky, ale blaxpoitation to len olizuje. V jadre je to stále relatívne áčková kriminálka s pomerne drsnou akciou (hlavne v závere). 5/10 ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Strhujúci krvavý kriminálny thriller o vyšetrovaní brutálnej lúpeže v obávanom Harleme. Sociálna a spoločenská kritika, napäté vzťahy medzi černošskou a belošskou komunitou na uliciach aj v rámci policajného zboru, korupcia, krvavý stret pouličného a organizovaného zločinu, Anthony Quinn, Yaphet Kotto a Anthony Franciosa. A hromadiace sa mŕtvoly v centre diania. Film trochu trpí zbytočnou dĺžkou a jednoduchším príbehom, ale popri tonách akcie, hereckých výkonoch, brutalite a odkrývania podpovrchového napätia, korupcie a surovosti miestnej mafie to človek takmer ani nezaregistruje. Zároveň to však nie je vďaka tomu, ako sa dotýka pálčivých dobových problémov v otázke rasizmu a ďalších, žiadne béčko. 75% ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Přes 110. ulici je zajímavá kriminálka, v níž se nedočkáme jasně stanovených klaďasů a záporáků jako v mnoha jiných filmech. Děj snímku prožíváme s lidmi, jejichž cíle a způsoby lze morálně napadnout, a proto jde o zcela uvěřitelné postavy, které nepodléhají černobílosti vyprávění. Příběh je tím daleko víc osvěžující a lépe kriticky poukazuje na sociální prostředí, které z poctivých lidí dělá křiváky a z chudáků zabijáky. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Asi máme všetci zafixovaný New York ako jedno z filmovo najfotogenickejších filmových miest na svete, popri Paríži a Londýne je to asi jediné miesto, kde sa cítime ako diváci doma. Lenže potom sú tu aj štvrte, kde sa ako doma nikdy cítiť nebudeme a kde nám bude nepríjemne aj ako divákovi, nielen ako návštevníkovi. Takou je aj Harlem so svojim neopakovateľným geniom loci dokonale prevedeným režisérom Shearom na filmový pás. Z každej zobrazenej tváre tu cítiť bezmocnosť, nulovú perspektívu a závislosť. Prítomnosť príšerná, predstava budúcnosti ešte horšia. Byť v takomto prostredí policajtom znamená s takýmto prostredím splynúť, aby ste sa aspoň mohli pokúsiť ho zmeniť. Praskať nervy vám však budú každý deň niekoľkokrát. Neprávom zabudnutý nekompromisný film, akási nepríjemná opica z amerického snu. Také však boli celé 70. roky v Hollywoode a buďme radi, že si ich môžeme pripomínať aspoň v televízii . ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Je to hodně jednoduchej film, ale v podstatě je to dobře. Drsnej Harlem, pologramotní kriminálníci, násilnická policie... Občas je to přehnaný, ale rozhodně to není nudný. Už jenom ty 70's hadry a hudba, to je radost koukat. ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Hele, chápu, že je šéf nasranej, ale vokrást můžou každýho.. To se může stát každýmu !!" - "Nám ne !! Harlem je náš !! My ho našli, my ho udělali a my si ho necháme.." ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Je to klasicky zastupca blaxploitation zanru. Mamu tu nejake slusne netocene brutalne prestrelky, kopec drsnych postav, slusnu zapletku a sympaticke duo policajtov. Stareho ostrielaneho vlka v podani Anthony Quinna a idealistickeho mladika v podani Yapheta Kotta, ktori vysetruju lupez 300.000 dolarov, ktore ukradla partia negrov talianskym mafianom, ktori to tiez nenechaju len tak. Je to solidne natocene, len to klasicke pomale sedemdesiatkove tempo ma znova sralo. Ale fanusikovia zanru si urcite minimalne jednu hviezdicku pridaju. Za mna je to len 5/10. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Nenadchl ani nezklamal. Snímek patří k těm filmům, které si objednávalo ideologické oddělení ÚV KSSS v rámci akce Pravda o USA. Jestli mi nevěříte, tak se na něj koukněte.  .   .            .               .                                         .                    .              .         . ()

Aelita 

všechny recenze uživatele

110. ulice New Yorku jako hranice dvou světů - rozdílných i podobných. Na jedné straně bílý zločin italské mafie, na druhé černý zločin Harlemu. Tři černoši namíchnou mafii i policii a octnou se tak mezi dvěma ohni - policisti i mafiáni se předhání, kdo je chytí a potrestá jako první. Ovšem vše je složitější a pomyslná 110. ulice rozděluje nejen mafii a policajty, bělochy a černochy, ale často i lidi uvnitř těchto skupin. Podobně jako film "V žáru noci" i tento snímek ukazuje nechtěnou spolupráci černého a bílého, mladého a starého, čerstvého a znaveného, idealistického a rozčarovaného policisty. Je překvapivé, jak pomalu a jak rychle se mění společenské a osobní konvence. ___ Je to zrovna jeden z těch filmů, na kterých vyrůstali Tarantino a Rodriguez. ___ Ač je natočený v roce 1977, film má zcela moderní vizuální stránku. Není čemu se divit - je to první celovečerní film natočený za použití tzv. self-blimped (sound-proofed) kamery pro synchronizovaný záznam zvuku (sync sound), což zesílilo původnost (autenticitu) komornějších scén. ___ Skvělý jazzový soundtrack navíc. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

K/l/apou černí kapucíni. Párty, a pak parte party. Pro ty dole. "Eldorádo" ruleta kulek a krve. Tepe v rozích, hrozí hrobem. Horní páni. Přední kati dopadnou, popadnou vaše pády. Dlouhé kouřové rubáše zavěsí, vyšlou na věčné časy. Pudy s naloží h/r/any. ()

Související novinky

Zemřel herec Burt Young

Zemřel herec Burt Young

19.10.2023

Ve věku třiaosmdesáti let odešel americký na Oscara nominovaný herec Burt Young, mnohým fanouškům známý zejména svou rolí Paulieho Pennina z populární série filmů o Rockym Balboovi. Deníku New York… (více)

Reklama

Reklama