Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Príbeh osobnej tragédie židovského profesora. Píše sa rok 1933 a hoci profesor Hans Mamlock, uznávaný chirurg, je židovského pôvodu, politický vývoj a narastajúca nacistická hrozba mu nerobia žiadne obavy. Mamlock je úplne asimilovaný, považuje sa za Nemca a verí v nemeckú kultúru, ktorá je podľa neho v silnej opozícii voči barbarstvu nacistickej strany. Keď sa jeho syn Rolf pridá ku komunistom v boji proti nacizmu, Mamlock ho vyhodí z domu. Ani vlastnej dcére neverí, že je v škole obeťou antisemitských útokov. Po zavedení protižidovských zákonov však príde deň, kedy si aj Mamlock bude musieť uvedomiť, v akej situácii sa v skutočnosti nachádza. (STV)

(více)

Recenze (11)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

„Život by byl nanic, kdybychom nedokázali porazit předsudky a osobní antipatie,“ říká si nadčasově, žel i trochu se slepou důvěrou v naději uprostřed vzrůstající nacistické ideologie doktor Mamlock. Něco na tom bude, když mu jeho kolega tvrdí: „Jako lékář víte, kdy rakovina ochromí nervy. Jako nemocný nevidíte, jak rakovina fašismu ničí nervy lidu.“ Nicméně obdiv k titulní postavě a jeho do poslední chvíle nezdolnému postoji se ctí vůči zásadám lékařské profese, vůči profesní etice a také pracovnímu kolektivu ve mě s přibývajícími minuty jenom sílel. Zhlédl jsem těsně po sobě dva režisérovy filmy na téma holokaustu, Hvězdy a Profesor Mamlock, byl to rozhodně silný filmový večer a Konrad Wolf se pro mě stává (vedle Franka Bayera) druhým objeveným režisérským specialistou na válečná dramata z východoněmecké produkce. Wolf dokáže opět ve vhodnou chvíli využít svou zálibu v neotřelých montáží s prolínáním několika záběrů najednou, aniž by formu celkově povyšoval nad skvěle napsaný a sehraný obsah. Mamlock se mi z aktuálně viděné dvojice Wolfových filmů líbil značně víc, asi i díky tomu, jak mě hodně upoutalo více vedlejších postav od syna Rolfa, jenž po otci zdědil jistou neústupnost, byť se ideologicky vzájemně rozchází, obětového Mamlockova kolegu lékaře Simona nebo i ne zcela jednoznačně negativní postavu zásadové doktorky Inge Ruoffové... a také díky množství silných myšlenek, vyobrazeným postojům k situaci či různým podnětům k zamýšlení, třeba zda „má vládnout život nad vědou, nebo poznatky nad životem?“ Velmi zajímavým motivem se zpětně stává dospívající mládež s nadšením pro komunistické ideály coby vytoužený protipól k nacismu, ačkoliv současný divák ví, jak ty praktiky obou totalitních ideologií, když se dostaly k moci, byly v mnoha směrech podobné. [90%] ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Vlna politicko-společenského uvolnění, jež dala možnost filmovým tvůrcům od Československa na východ točit alespoň několik málo let zcela svobodně, se vynikajícím způsobem přelila i na západ od nás, konkrétně k jednomu z nejabsurdnějších výjevů a projevů myšlení armádně nejsilnějších mocností světa. K Berlínské zdi. Film pojednávající o jiné vlně, jež přinesla do kulturně i vědecky bohatého národa primitivní násilí, jako formu uplatňování moci, nenávist, zlo a hlavně nucený antisemitismus, jenž je zde velmi efektním způsobem vyobrazen v postavě dr. Inge Ruoffové. Solidární nacistky. Pod náporem nastalé situace ovšem celá společnost ohýbá hřbet a poslušně ukazuje prstem na viníky. Po filmu Die Mörder sind unter uns, pro mě již druhé, excelentně zrežírované drámo, pohrávající si se svědomím německého národa. I když tentokrát lehce narudlé, neb hrdinnost zde vyobrazených oddaných komunistů, je přece jen trochu tlačená. Také jejich boj proti nacistickému zlu, v kontrastu se zlem stalinistickým, které se ve stejnou dobu valilo přes Evropu východní, může být pro současného diváka lehce rušivý prvek. Ve výsledku se ovšem jedná o velice slušné psychologické drama, které podrobně a s filozofickým nadhledem rozebírá krizi lidských hodnot, jež zasáhla nejen Německo na začátku třicátých let minulého století. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Z niekoľkých premyslených montážnych sekvencií by mal radosť určite aj Ezenštejn. Príbeh uznávaného postaršieho lekára, ktorý bol celý život zvyknutý na určitý, slušný spôsob fungovania spoločnosti a rázne zmeny si tak nedokáže pripustiť. O to viac bolí precitnutie. Inteligencia a "prihorenosť" môžu ísť teda ruku v ruke. Film sa snaží riešiť aj otázku odporu voči autoritatívnosti všeobecne.... ak s niečím nesúhlasím, ale tuším, že môj odpor bude bezvýznamný, je mojou etickou povinnosťou bojovať.... ()

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Paul von Hindenburg Hitlera menoval 30. januára 1933 ríšskym kancelárom. Nasledoval požiar Ríšskeho snemu 27.2.1933 a 15. septembra 1935 boli prijaté 2 zákony o občianstve a pôvode občanov , ktoré obsahovali nástroje na začiatok perzekúcie a neskoršie vylúčenie Židov z nemeckej spoločnosti. Židovi profesorovi Mamlockovi, vedúcemu lekárovi chirurgickej kliniky, tieto okolnosti úplne sťažili pracovný ale aj osobný život. Syn komunista, zapojený v odboji, dcéru vylúčili zo školy, on nemôže vykonávať lekársku prax a nechcú ho pustiť do jeho kliniky, stráca svoju prácu a dôstojnosť. Uvedomil si svoju chybu že je politicky apatický, nevidí ďalšiu cestu pred sebou a spácha samovraždu. V roku 1938 bol tento film natočený v Sovietskom zväze a remaké po vojne v Nemeckej demokratickej republike a bol to nesporným prvým vrcholom militantnej antifašistickej drámy s autentickými informáciami o charaktere fašistickej diktatúry v Nemecku. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Obdobie nástupu fašizmu zobrazené so zvláštnym strihom zo socialistického Nemecka. Dnešnou optikou sa už na komunizmus pozeráme trochu inak, a tak konflikt komunizmus verzus fašizmus vyznieva možno menej jednoznačne. Na začiatku filmu som sa trochu strácal vo filozofovaní, ale záver pri operácii a podpisovaní mi to vynahradil. –––– Potom vojna. A stále odvaha zomrieť. K životu treba odvahy. Toľko odvahy, deti! –––– A ako dobre a bez zrážania sa mieša vaša židovská krv s árijcovou. –––– Čo si dáte, pani doktorka? Červené a či hnedé? ()

Galerie (7)

Reklama

Reklama