Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Plavba je považována za jeden z nejlepších filmů v historii polské kinematografie, dodnes existují fankluby, jejichž členové znají tento film nazpaměť. Na palubu výletní lodi, která pluje po Visle, se dostává černý pasažér. Kapitán ho považuje za nového kulturněosvětového referenta a černý pasažér se ochotně vpravuje do této role. Zorganizuje seznamovací setkání, během něhož se zrodí nápad na další večírky a zábavy. Kulturní referent se stále více opájí svou funkcí a získává spojence mezi cestujícími s organizačními sklony. Film vyvolává dojem spontánnosti, je natočen téměř jako dokument. Je nejen originální studií trapnosti, ale i kritikou nesvobody všeho druhu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (20)

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

By mě celkem zajímalo, zda jsem jediný, kdo spatřuje (strukturální) podobnosti mezi Rejs a Havlovými absurdními hrami (kupř. Zahradní slavnost)? Jako by východoevropské absurdní drama nutně tíhlo k tomu převzít komunistickou frazeologii a rituály, a zesměšnit vládnoucí třídu tím, že tyto opěrky režimu důsledně aplikuje (= nechává promlouvat) v nepatřičných kontextech (totiž v soukromé sféře). Přiznávám, že až na výjimky mě Havel nudí (jako by se z vymizením zesměšňované státní moci vytratil i náboj Havlových her), a tak se nedivím, že mě víceméně nudilo i Rejs. Díky za tip Willymu Kufaltovi! 60 % ()

evapetra 

všechny recenze uživatele

Jasně, že je to zjevná alegorie na socialismus. Na to bezduché plácání a žvatlání na povinných stranických a odborářských schůzích, nuceně organizovanou společnou zábavu a podobně. Několikrát jsem se dobře pobavila, taky jsem se ale často nudila, stejně jako na těch tehdejších akcích, takže mi to vychází na 3* ()

Reklama

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Polský film, to máte tak... Nuda... Nic se neděje... Dialogy špatné... A polští herci... Nic." Je mi líto, že ale obávám se, že za mě toto tvrzení jednoho z pasažérů výletní lodi po Visle dost charakterizuje celý tento film. Pokud ve zdejších komentářích čtu o paralele s Formanovým snímkem "Hoří má panenko", tam to úplně nechápu. Ne že bych měl tento snímek nějak ve velké  oblibě, ale v porovnání s tímto polským filmem, se tu aspoň něco děje. Zde se ale jen nebetyčně "žvaní".  A to žvanění je tak absurdní, až je to někdy až zábavné. Ale fakt jen někdy. Přesto právě za to žvanění (a vcelku dobrou hudbu) dávám ty dvě hvězdičky, ale víc ani náhodou.  Jinak mi totiž všechno to dění na výletní lodi (různé nácviky zpěvu nebo přednesu či různé quasi "soutěže") přišlo o ničem a na takovéto lodi bych fakt plout nechtěl. ()

Danikaa 

všechny recenze uživatele

Nikdy by ma nenapadlo, že raz napíšem o komédii, že je ťažká. Nahlas som sa nezasmiala ani raz, no neustále som sa aspoň usmievala. Na tej lodi bolo všetko absurdné. Ľudia, ich konanie, dialógy, monológy. Ešte aj to hlasovanie, ktoré by vraj všade inde bolo neplatné. Čakala som vtipnú jednohubku. Dostala som jednohubku za 48%. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Natočeno ve stejném stylu a ve výsledku stejně geniální jako první Formanovy filmy vzniklé v Československu. Rejs pak připomíná zejména Hoří, má panenko: Stejně jako ve Formanově filmu, i zde se postavy chystají zorganizovat společenskou událost - místo soutěže krásy na hasičském bále jde o oslavu narozenin na výletní lodi - a tento proces odhaluje obdobné (mírně alegoricky motivované) charakterové vady zúčasněných: tvůrčí a rozhodovací impotenci, trapnost, znuděnost, užívání prázdných floskulí, manipulativní sklony... A stejně jako u Formana je to hrozná sranda. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (6)

  • Úćastníci plavby představují polský lid - od profesorů, přes inženýry po pijáky, kteří se přizpůsobují novému „diktátorovi“ - kulturně-osvětovému referentovi. (majky19)
  • Původně měl roli falešného kulturně-osvětového referenta ztvárnit populární polský herec Bogumil Kobiela, který ovšem zemřel na následky autohavárie 10. června 1969, tj. v době, kdy se začal snímek natáčet. (majky19)
  • Původní verze filmu trvala kolem 200 minut. Po mnoha kritických ohlasech musel režisér Piwowski film postupně zkracovat, díky čemuž byly vyňaty mj. např. scény s herci Wojciechem Pokorou nebo Jerzym Dobrowolskim. (majky19)

Reklama

Reklama