Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Plavba je považována za jeden z nejlepších filmů v historii polské kinematografie, dodnes existují fankluby, jejichž členové znají tento film nazpaměť. Na palubu výletní lodi, která pluje po Visle, se dostává černý pasažér. Kapitán ho považuje za nového kulturněosvětového referenta a černý pasažér se ochotně vpravuje do této role. Zorganizuje seznamovací setkání, během něhož se zrodí nápad na další večírky a zábavy. Kulturní referent se stále více opájí svou funkcí a získává spojence mezi cestujícími s organizačními sklony. Film vyvolává dojem spontánnosti, je natočen téměř jako dokument. Je nejen originální studií trapnosti, ale i kritikou nesvobody všeho druhu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (20)

tidwell 

všechny recenze uživatele

"A někdo najednou zpívá, že nemá konkrétní cíl. Že mu není dobře. V časech, kdy se to cíli jen hemží. Až se množí ty cíle, jeden za druhým nastupují...Kdy kolektiv za kolektivem...Kdy jsou lidé opravdu všude spolu...Kdy se ustavičně cítí nějak navzájem svázaní. A náhle někdo zpívá, že je sám a že se nemá kam zařadit...když se ví, že máme velmi konkrétní cíle..." Nekompromisní polská parodie vyprázdněného komunistického žargonu a gymnastických hrátek s životem celé společnosti, které k vykreslení režimem naprojektované absurdity života 70. let stačila jedna loď, pár výborných herců a 65 filmových minut. Na svou dobu odvážný a odvázaný film... ()

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Na parníku si sesednou dva výletnické páry a muž-skeptik si povzdechne nad stavem domácí kinematografie: "Polský film, to máte tak... Nuda... Nic se neděje... Dialogy špatné... A polští herci... Nic." (K této metakritice se film vrací ještě v samotném závěru "prázdným" koncem.) Byť duchem spíše klasicky absurdní, nežli přímo revoluční, film Marka Piwowského se přesto vydává jinou cestou, když při idylické plavbě pod letním sluncem staví k sobě různorodé člověčí typy, čímž vzniká série groteskních výstupů, trapných chvilek, nemotorného žvanění a celkově směšné komunikační neschopnosti. V závažnější rovině se pak v kolektivu, pokoušejícím se - podobně jako ve Formanově Hoří, má panenko - společně ustrojit slavnostní výstup, zrcadlí (ne)fungující komunistická společnost, za což byl snímek také napadán a díky čemuž se stal tolik populárním. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Absurdní filmový úlet jdoucí proti konvencím a zároveň tak autentický ve své nedokonalé lidskosti. Vemte si vybrané scény-perly z filmů raného Formana, řiďte se heslem Věry Chytilové, že film přeci nemusí mít příběh, když nabízí pohled na problematiku a vše dosaďte do společnosti černého pasažéra v nečekaně přisouzené roli kulturního referenta, během jedné plavby polskou lodí... a možná dostanete něco jako Rejs. Překvapivě to na mě fungovalo před 5ti lety, kdy jsem si Rejs pustil nadšeně dvakrát za krátkou dobu... a fungovalo na mě i teď, byť již v pár pocitově slabších místech mé nadšení jemně utíchalo. V tomto filmu s typicky šedesátkovou atmosférou v nově vlnícím se stylu je toho mnoho, proč se poťouchle, byť chvílemi až stydlivě (to když si vybavím, jak bych se cítil v takové společnosti náhodou já, nebo i nějakou tu trapnější asociovanou příhodu z minulosti), bavím... Absurdně zábavné kecání pasažérů „nad věcí“, v jádru o ničem či o tom samém. Rádoby vědomostná soutež, s ještě úžasnější porotou s vybroušeným „úředním“ přístupem k přísně ukryté správné odpovědi v papírech, jakou je třeba... zvuk koně! :o) Až karikaturní podání „osvětové“ zábavy, evokující kurióznější socialistickou taneční estrádu (ve své době) či animátorský program na zábavách (v dnešní době), prokládáno notně zábavným zpěvem dvou kumpánů. To jen pár scén, v nichž sledujeme v jádru vlastně čirou trapnost a zdánlivou nudu, ale zároveň tak zábavně i autenticky podanou, že se směji nahlas... a monolog pasažéra s lidovou kritikou národní kinematografie o tom, že v těch "nudných" polských filmech se nic neděje, je prostě nezapomenutelný. :D Ať už si tvůrce skrze něj chtěli vystřelit ze soudobých polských filmů (byť mi z toho mála, co jsem viděl, takové vůbec nepřipadají) nebo tím poťouchle ironizovali samotný Rejs, vedle smíchu souzním – pocitem, jak jednotvárně nezajímavá je jistá část produkce i v té naší současné domácí kinematografii, či asociací mého dědy, který často nad programem televize zaúpí "zase nějaký blbý český film...!" :o) [85%] ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Natočeno ve stejném stylu a ve výsledku stejně geniální jako první Formanovy filmy vzniklé v Československu. Rejs pak připomíná zejména Hoří, má panenko: Stejně jako ve Formanově filmu, i zde se postavy chystají zorganizovat společenskou událost - místo soutěže krásy na hasičském bále jde o oslavu narozenin na výletní lodi - a tento proces odhaluje obdobné (mírně alegoricky motivované) charakterové vady zúčasněných: tvůrčí a rozhodovací impotenci, trapnost, znuděnost, užívání prázdných floskulí, manipulativní sklony... A stejně jako u Formana je to hrozná sranda. ()

evapetra 

všechny recenze uživatele

Jasně, že je to zjevná alegorie na socialismus. Na to bezduché plácání a žvatlání na povinných stranických a odborářských schůzích, nuceně organizovanou společnou zábavu a podobně. Několikrát jsem se dobře pobavila, taky jsem se ale často nudila, stejně jako na těch tehdejších akcích, takže mi to vychází na 3* ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Tahle polská věcička zaslouží smeknutí klobouku, natočit povedenou parodii na celý socialistický systém v roce 1970 bylo odvážné, absurdita socíku v celé své „kráse“ a stačí k tomu jedna loď, kulturní referent (komunistický koordinátor, po pravdě černý pasažér) a organizovaná zábava, kde musí být vše veselé a optimistické, může začít.. No, nasmála jsem se dosyta, zaplať Pán Bůh, že je to za námi.. Poděkování Willymu za parádní tip, díky moc, stálo to za to vidět.. ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

By mě celkem zajímalo, zda jsem jediný, kdo spatřuje (strukturální) podobnosti mezi Rejs a Havlovými absurdními hrami (kupř. Zahradní slavnost)? Jako by východoevropské absurdní drama nutně tíhlo k tomu převzít komunistickou frazeologii a rituály, a zesměšnit vládnoucí třídu tím, že tyto opěrky režimu důsledně aplikuje (= nechává promlouvat) v nepatřičných kontextech (totiž v soukromé sféře). Přiznávám, že až na výjimky mě Havel nudí (jako by se z vymizením zesměšňované státní moci vytratil i náboj Havlových her), a tak se nedivím, že mě víceméně nudilo i Rejs. Díky za tip Willymu Kufaltovi! 60 % ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Polský film, to máte tak... Nuda... Nic se neděje... Dialogy špatné... A polští herci... Nic." Je mi líto, že ale obávám se, že za mě toto tvrzení jednoho z pasažérů výletní lodi po Visle dost charakterizuje celý tento film. Pokud ve zdejších komentářích čtu o paralele s Formanovým snímkem "Hoří má panenko", tam to úplně nechápu. Ne že bych měl tento snímek nějak ve velké  oblibě, ale v porovnání s tímto polským filmem, se tu aspoň něco děje. Zde se ale jen nebetyčně "žvaní".  A to žvanění je tak absurdní, až je to někdy až zábavné. Ale fakt jen někdy. Přesto právě za to žvanění (a vcelku dobrou hudbu) dávám ty dvě hvězdičky, ale víc ani náhodou.  Jinak mi totiž všechno to dění na výletní lodi (různé nácviky zpěvu nebo přednesu či různé quasi "soutěže") přišlo o ničem a na takovéto lodi bych fakt plout nechtěl. ()

ghatos 

všechny recenze uživatele

Oproti např. Hoří má panenko více absurdní a abstraktní. Párkrát jsem se zasmál. Figurky plující nikam, řešící nicotnosti při organizování "ideální" společnosti tvrdě útočí na socialistickou společnost. Výsměch je to velký, to jo. Rozumím, proč to bylo svého času tak populární. 60%. ()

Danikaa 

všechny recenze uživatele

Nikdy by ma nenapadlo, že raz napíšem o komédii, že je ťažká. Nahlas som sa nezasmiala ani raz, no neustále som sa aspoň usmievala. Na tej lodi bolo všetko absurdné. Ľudia, ich konanie, dialógy, monológy. Ešte aj to hlasovanie, ktoré by vraj všade inde bolo neplatné. Čakala som vtipnú jednohubku. Dostala som jednohubku za 48%. ()

Zagros 

všechny recenze uživatele

Na Rejs jsem se po objevení ve Willyho VRK hodně těšil. Podobné film se mi občas dokáží trefit do vkusu a skvěle mě pobaví. Zvlášť když se ve většině objevovaly pochvalné komentáře. Také občasná přirovnání k Formanovým filmům dál podnítily mou zvědavost. Navíc polská kinematografie mě poslední dobou baví velmi. Možná má očekávání byla moc velká, každopádně jsem byl nakonec spíše zklamán. Dokážu pochopit kultovnost snímku pro Poláky a jeho oblibu v roce 1970, nicméně pro mě nemá už tu sílu. Satirické navážení do socializmu chtělo rozhodně odvahu, ale kromě té odvahy nemám moc, co ocenit. Pár vtipných dialogů a umění si ze sebe dělat srandu (hodnocení polského filmu) jsou další body k dobru. Bohužel několikrát film sklouzl k nevtipnému a banálnímu plácaní o ničem. Nápodoba stranických schůzí mi přišla až moc přehnaná a místo pobavení se dostavila nuda. Například výstup básníka byl úplně zbytečnou scénou. Možná kdybych byl Polák a pochytal všechna drobná pomrknutí… Možná kdybych film viděl v roce 1970… na možná se nehraje. Díky za další rozšíření obzorů, tentokrát jsou to ale jen průměrné tři hvězdy. ()

Cement73 

všechny recenze uživatele

Rejs je kultový film v Polsku. Porovnat sa ho da u nas napriklad s Kurvahošigutentag. Jednoznačný výsmech nezmyselnosti socializmu... ()

maryla 

všechny recenze uživatele

Je to nejlepší polská komedie o takovém stylu života, který moc dobře známe-alespoň my z naši generace:)Většinou tady hrají amatéři-proto je to tak geniální! M.Piwoski se pokoušel o remake tohoto filmu.Naštěstí/bohužel to nedopadlo ()

kondor77 

všechny recenze uživatele

V Polsku má film kultovní status, ale asi jen pro ty díváky, kteří ignorují filmovou produkci svých jižních sousedů. Československá nová vlna byla kvalitativně někde úplně jinde a také zřejmou inspirací tvůrců. Ale i díky krátké stopáži stojí film za shlédnutí. Barevnou i černobílou verzi naleznete na youtube zde a zde (v původním znění). Nicméně tu barevnou nedoporučuji. Vznikla tak, že film prohnali počítačem a softwarový algoritmus ho "nabarvil", výsledek je vizuálně příšerný. ()

majky19 

všechny recenze uživatele

Paralela s Formanovým snímkem "Hoří má panenko" je zcela na místě, protože i zde se vyskytuje celá řada situací, která doslova splývá s Formanovým snímkem. Jen tedy s tím rozdílem, že se tady nepořádá hasičský bál, nehoří barák, nevybírají se pro dědečka lístky do tomboly jako projev "lidské solidarity" nebo se nevolí královna krásy. :) Jde o svým způsobem až absurdní hodinovou jízdu na lodi, kam se dostane černý pasažér, a kterého osádka lodi považuje za nového kulturního referenta, který má uspořádat nejprve seznamovací setkání, a posléze i organizaci dalších zábav. Jak to ovšem dopadne, to už ať posoudí sám divák. Myslím si, že je to velmi dobrý film, který mapuje absurdnost minulého režimu a který také stejně jako Formanův snímek hezky vykresluje lidské charaktery. ()

javlapippi 

všechny recenze uživatele

Čierny pasažier na výletnom parníku je omylom považovaný za kultúrneho pracovníka. Po rozpačitom predstavení sa a ustanovení komisie zodpovednej za kultúrny program počas plavby, naberá čoraz viac sebavedomia v komandovaní ostatných. Nápad dobrý, pripomína to šesťdesiatkového Formana a Papouška, ale oproti nim častejšie vyhráva absurdita nad dejom a politické narážky na život v socializme. Bohužiaľ ma to miestami trošičku nudilo. Ale možno len nedostatočne chápem poľskú povahu. Za najlepšie scény považujem dialóg o kvalitách poľského filmu, sebaprezentáciu mladého básnika a riešenie problematiky smutného speváka. Nie je to zlé, možno pri opakovanom pozeraní tomu prídem viac na chuť. Zatiaľ za tri neoprávnené vstupy na dámske WC. (vďaka Willymu Kufaltovi za zaradenie do premietania) ()

Reklama

Reklama