Režie:
Sean BakerScénář:
Sean BakerKamera:
Drew DanielsHrají:
Mikey Madison, Mark Ejdelštejn, Jurij Borisov, Karren Karagulian, Darja Ekamasova, Alexej Serebrjakov, Paul Weissman, Vache Tovmasyan, Vincent Radwinsky (více)Obsahy(2)
Proč by sexuální pracovnice nemohla toužit po opravdové lásce? Anora (Mikey Madison) je ještě tak naivní, že takový sen má. Když si ji v jejím „mateřském“ klubu objedná mladý, bohatý a divoký Rus Ivan (Mark Eidelshtein), vsugeruje si, že právě on je ten pravý. Jejímu životnímu rozhodnutí bude předcházet pestrá série sexuálních čísel, několik lajn koksu, spousta vypitého alkoholu a pár dnů strávených v Ivanově pronajatém luxusním domě. A protože moloděc je taky docela střelec, po týdenní známosti spolu frčí do Las Vegas, aby se tu mohli vzít. Že by potom měli žít šťastně až do smrti? Ani omylem. Ivanovi rodiče jsou ruští oligarchové, kteří nevycválaného synka uklidili do Ameriky před problémy, jež doma v Rusku způsobil. Synův sňatek s americkou prostitutkou ale považují za největší lumpárnu, jakou jejich synáček dosud provedl, a samozřejmě ho chtějí anulovat. Po dobrém či po zlém. Jenže jejich nová snacha je životem otřískaná holka, která se jen tak ničeho nezalekne a o svůj šťastný konec je připravená se porvat. Doslova. (Cinemart)
(více)Videa (3)
Recenze (51)
Co jste to za generaci? Nemáte žádnou úctu, žádné ambice. Vašim jediným cílem je koupit si nové tenisky. Nevím, jak na zdejší vykreslení generace dvacátníků bude hledět starší publikům. Musím říct, že i mě dala v první třičtvrthodině ta série sexu, mejdanu a hulení zabrat. Ocenit se dá energie se kterou je na to natočeno, i s určitým hledáním krásy v nočním životě. Ivan je ale od pohledu totální vůl a strašně jsem si přál, aby z toho tedy opravdu jako totální vůl vyšel. Troufnu si tvrdit, že děj filmu se dal celý celkem odhadnout a šel by v podstatě popsat za třicet vteřin. Nejzábavnější tedy je sledovat, jestli vážně výjdou všechny hypotézy a hlavně, jak tento film dokáže přepínat mezi náladami a žánry (pro mě to sice určitě není druhý Parazit, ale i tak bylo to kombinování různých poloh zajímavé.) Když jsem po 45 minut orgií marně čekal, kdy už konečně začne regulérní komedie, v momentě, kdy by se mohlo nejvíc zvážnit se rozjede fraška. Ruské gorily dostanou v prostředku filmu témeř sólo, aby docílily rozchodu (teda pardon, anulování.:D) proklatého sňatku. A když například jdou zásadně pěšo, aby nemuseli přeparkovávat nebo hledají nemocného ztraceného kamaráda ve strip-baru, či jsou dětský nadšení, když Ivana konečně najdou, tak dokážou být zábavní. Český překladatel se ale musel s výmýšlením vulgarismů dost zapotit a debaty o tom, kdo si má na..dat nebo kdo je zpi..ná buzna mi přišly dost laciný stějně jako poblití v autě. Až se chce ťukat na čelo, co dneska dokáže přinést Zlatou palmu. Ten humor filmu založený hodně na všelijakych vulgarismech mě spíš štval, čest pár světlým výjimkám, jako půvabná polemika o tom kdo koho víc vo..ba, kdy už jsem taky vyprskl.:D Občas jsem se přeci jen zasmál. Samotný závěr se zase nese v melondramatickém duchu a po sprše vulgarit a divočin mi přišel ten čistý pláč Anory silný a emociálně bezelstný. Viděno v rámci TADY VARY 2024 ()
Bizarní kravina, ale zábavná a místy docela nepředvídatelná. Anora je sexy, ale strašně naivní, hloupá a iritovala mě pokaždý, když otevřela hubu, takže nějakým způsobem jí fandit fakt nešlo. Ale to platí prakticky o všech postavách v tomhle filmu, idioti jsou tu všichni do jednoho a jestli někdo vzbudí alespoň náznaky sympatie, je to snad jen "gorilla Igor". První půlka filmu je zdánlivě nikdy nekončící párty mixnutá soft-pornem, která pak znenadání přepne na jakousi soft-gangster grotesku, která trvá téměř až do konce, aby pak v samotném finále opět zničehonic zvážněla a vyzněla víceméně do ztracena. Což ale svou nesmyslnou absurdností na zbytek filmu vlastně sedí. 75%. ()
Prvních čtyřicet minut jsem s tím teda hrubě neviboval. Zazobanej ruskej zmrdeček a prachů chtivá štětka rozhodně nejsou postavy, s nimiž bych chtěl trávit čas, a do nichž bych dokázal nějak citově investovat, aby pro mě dávalo smysl sledovat s nimi seriózní drama. Bylo mi to aktivně protivné. Naštěstí děj se pak vyvíjí ne úplně tušenou cestou, a formálně se z filmu stane v podstatě třeskutá situační komedie (což zas evidentně štve upjaté diváky), takže s příchodem nových postav jsem se bavit začal, a to místy velmi dobře. To ovšem nic nezměnilo na tom, že titulní Anora mi byla nadále ukradená, čímž pádem do seriózna přetažená koncovka už zase jen prošuměla. Slabší 4* a očekávání byla vzhledem k výhře v Cannes výš. ()
Ne, že by Sean Baker neuměl humor, ale překvapilo mě, že Anora je vysloveně komedie, byť s přesahem a zadumanými, existenciálními pasážemi. Celou dobu jsem se po čertech bavil (mimochodem tleskám českému překladateli, ta barvitost nadávek v titulcích byla naprosto výborná, někdo se na tom hodně vyřádil, sláva zpíčeným buznám) a obdivoval to, jak Mikey Madison hraje (a ano, taky jak vypadá). Ale i když jsem se snažil, tak ten konec mi k filmu prostě nesedí. Asi chápu, proč to Baker chtěl ukončit takhle, ale mně to dost zkazilo dojem. ()
Galerie (29)
Photo © Neon
Zajímavosti (1)
- Sean Baker povedal, že bol fanúšikom Mikey Madison po tom, čo ju videl vo filme Vtedy v Hollywoode (2019), až do takej miery, že si ho znova pozrel len kvôli jej scénam. Keď bol film Anora v počiatočnej fáze vývoja, Baker videl Madison vo filme Vreskot (2022) a keď vychádzali z kina s jeho manželkou, okamžite chcel kontaktovať filmového agenta Madisonovej, aby ju obsadil do hlavnej úlohy v tomto filme. (Msscastillo)
Téma i zápletka mají potenciál, trailer a anotace mě navnadily, jenže film nemá naznačované grády, ostrost, drzost, pronikavost ani chytrý vtip, uprostřed mu dochází šťáva, trpí nesoudržností a nakonec se rozpadá i smysl jeho vzniku a sdělení. *** První třetinu, až do chvíle, kdy na synáčka praskne, že se oženil, běží expozice, sledujeme Ani v jejím prostředí, zjišťujeme, co je to za klub a v čem Anina práce spočívá, kde, jak a s kým žije, jaké je její sociální postavení. Později sledujeme její seznámení s Ivanem a rozvolňování hranic toho, co jemu osobně dovolí nad rámec pravidel své profese (není prostitutka, je erotická tanečnice, ale Ivan jí platí za sex a povolnost), okouzlená mocí peněz a luxusem, do něhož se jí pootvírají dveře. *** Celou tuhle první třetinu to přitom není komedie - což není výtka, protože v tu chvíli film ještě držel moji pozornost, ale fakt, který je dobré si připomenout později. Jakmile se totiž sňatek provalí, se střihem do ruského pravoslavného kostela se komediální prvek objeví - a film tím rovnou spadne o celou jednu úroveň. Vtípky jsou prvoplánové jako z laciné grotesky, asi tak ve stylu Blbý a blbější, nejde o černý humor ani sociální satiru, přitom vrstevnaté sžíravé vtipy jako z Šestiraňáku nebo V Bruggách, tříbící osobní i společenskou morálku, by se do filmu s touhle tematikou hodily mnohem víc. Zatímco tady - opravdu se máme deset minut smát tomu, že se tři hlídací gorily nechají bezradně mydlit od hubené holky, protože neví, jak ji šetrně zpacifikovat? A pak nás má stejné vtipkování na účet nejapných goril, jejich tupých poznámek, fňukání nad rozbitým nosem, zvracení po prášcích, neschopnost zaparkovat apod. bavit téměř po zbytek filmu? *** Celá druhá třetina, kdy gorily nahánějí Ivana po městě, vlečou s sebou Ani, vzájemně se škorpí a trpí malichernými obtížemi, je dějově i informativně nevýživná, repetitivní a nesnesitelně nudně se vleče. *** Poslední třetina, ve které se stejně hloupé komediální prvky (založené na rádoby komické interakci postav matka-mladá fúrie, distancovaný utahaný otec-oligarcha, ponížené postavy lísajících se goril, rozmazlený synáček s průšvihem k vyžehlení a kocovinou, Ani postupně se probírající ze svého naivního oblouznění) neorganicky mísí se závanem vystřízlivění, reálného i metaforického, už to moc nemá jak zachránit. Jako by to byla nahodilá prolínačka ze dvou různých filmů, blbé komedie a podobně blbého romantického filmu o naivní prostituce á la Pretty Woman, jen bez happy-endu. Zvrat, který na diváky v závěru ještě čeká v postavě jedné z goril, jsem popravdě tušila (touché) od samého začátku, kdy se ta divná postava na scéně objeví, ale to ho bohužel nečiní ani věrohodnějším, ani smysluplnějším. Ta trocha psychologizace v posledních minutách a vteřinách stéká po zbytku filmu jako flusanec po hladkém skle. *** Dobře si pamatuji, jak mě svého času podobně - neschopností zvolené téma konzistentně uchopit a dotáhnout - otrávil i do nebe vynášený The Florida Project a Seana Bakera považuju za zcela nepochopitelně přechváleného a málo schopného režiséra. *** (V narvaném Evaldu, 23. 10. 2o24.) *~ () (méně) (více)