Režie:
Jon AmielScénář:
Ann BidermanKamera:
László KovácsHudba:
Christopher YoungHrají:
Sigourney Weaver, Holly Hunter, Dermot Mulroney, William McNamara, Harry Connick, Jr., J.E. Freeman, Will Patton, John Rothman, Jon Briddell (více)Obsahy(1)
Psychopat Daryll Lee Cullum zaútočí na soudní psycholožku Helen Hudsonovou, která přednáší na sanfranciské univerzitě o sériových vrazích. Přestože je dopaden a žena útok přežije, je těžce traumatizována a téměř rok neopustí byt. Přestože ji agorafobie a těžké noční můry vyřadily z práce i běžného života, pokouší se několikrát zavolat na oddělení vražd, když se v novinách dočte o brutální vraždě mladé dívky. Policisté ji považují za hysterku a neberou její telefonáty vážně. Když inspektorka Monahanová zjistí, že je Helen odbornicí na sériové vrahy, okamžitě ji navštíví. Ta sice odmítá na případu spolupracovat, ale přesto si fotografie prostuduje a prozradí Monahanové, že vrah do nejmenšího detailu okopíroval vraždu slavného Bostonského škrtiče. Vzápětí dostane od vraha mail, v němž jí psychopat představí oběť příští vraždy. Žena policii vyčte, že vraha přivedli až k ní, ale když je druhý den nalezena na smetišti zavražděná dívka, souhlasí, že pomůže v pátrání. Vrah opět kopíroval slavnou předlohu a pokusil se vniknout do přísně střeženého bytu opatrné Helen, je však vyrušen Rubenem. Další na řadě je kopie zločinu Teda Bundyho, který během jediné noci zabil tři ženy. Helen si uvědomí, že do případu je zapleten Cullum. Navštíví ho ve vězení a zločinec ji přivede na stopu vraha... (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (110)
V roce 1995 přišly hned dvě odpovědi na MLČENÍ JEHŇÁTEK a sice neméně parádní instantní klasika SEDM a pak VRAŽDY PODLE PŘEDLOHY, slušný serial killer thriller, ale bez Fincherovy stylovosti. Tak si říkám, jestli Sigourney Weaver v roli traumatizované agorafobické specialistky na sériové vrahy taky nepokukovala po Oscarovi, každopádně film si svým suverénním výkonem krade pro sebe mrňavá Holly Hunter, do které jsem se tu nevyhnutelně zamiloval stejně jako chudák Will Patton. ()
Začátek vypadal docela nadějně, ale postupně z toho vyleze spíš Béčkovej thriller. Navíc je to i divně obsazený. Já mám třeba Holly Hunter docela rád, ale tu její drsňáckou pózu jí fakt nejde uvěřit. To samý ten její kolega. Ten taky moc nevypadá jako detektiv z oddělení vražd. Spíš vypadá, že si sem omylem odskočil z nějaký romantický telenovely. A od Sigourney Weaver je taky člověk zvyklej spíš na to, že likviduje mimozemšťany, ale tady se celou dobu jenom tak zoufale tváří a hysterčí. Možná si měla Sigourney Weaver a Holly Hunter prohodit role a dopadlo by to třeba líp. 50% ()
„Priemerný sériový vrah chodí slušne oblečený, je biely, má okolo 30 a susedia ho majú radi.“ Pokračovanie v 90. rokoch módnej serial killer vlny odpálenej Mlčaním jahniat a Sedem (ďalej napr. Zberateľ bozkov, Zberateľ kostí alebo Sleduje ťa vrah). VRAŽDY PODĽA PREDLOHY, napriek tomu, aké sú nudné, majú aj plusy. Scenár je kvalitný: jednak poľudšťuje titulného zlosyna (inteligentný a pekný mladý beloch, teda presný opak Buffala Billa) a tiež ústredný pár je parádne zmiešaný z ráznej policajtky Holly Hunter (Oscar za PIANO) a Sigourney Weaver (v prekvapivo neakčnej úlohe psychicky zničenej ženy, ktorá má panický strach vychádzať zo svojho špičkovo zabezpečeného/zariadeného bytu). Známky napínavých scén a mrazivo sa zakrádajúcej hororovej atmosféry podtrhuje solídne herecké obsadenie podporných rolí (Connick Jr., Patton, Freeman). ()
A pak že je soumrak bílého heterosexuálního muže novým znakem současné filmové tvorby. Skoro čtvrtstoletí starý film a jediný normální muž v něm je gay. Zbytek jsou vraždící sadističtí psychopati, žárliví troubové s hubou plnou blbých keců (Patton) a nebo plaší nosiči koblih, kteří se odmítají k ženským sexuálním tužbám postavit čelem (Mulroney). Prostoru pro ženské hrdinky tak naplno využily panikou atakovaná S.Weaver, která dýchajíc do papírového pytlíku vyjmenovává americké prezidenty a H.Hunter dovedně otravující publikum svou protivnou inspektorkou. Vše probíhá v sinusoidě zbytečně natahovaných scén a opatrného dávkování adrenalinu do diváckých žil, než přijde konec, při kterém ani nemusíte být členem jednotky PreKrim z Minority Report, abyste věděli, že se jistá postava zvetí a v poslední možné vteřině stiskne spoušť. Amiel rozhodně není Fincher, ale kdo z nás je, že ano.. ()
Mysteriózní thriller, to je něco, co teda hodně můžu. Jen je těžké najít nějaký stejně tak rovný film k legendě jako je kousek Sedm. Vraždy podle předlohy ale byly fajn. Bavily mě. Sigourney Weaver je tady sice trošku divná a nějak jsem jako tu její postavu úplně nepochopil, ale v celkovém kontextu detektivky mi to nevadilo a tři hvězdy si film naprosto v klidu vysloužil. ()
Galerie (31)
Zajímavosti (15)
- Vrcholná kúpelňová scéna sa natáčala 8 dní. (Raccoon.city)
- V nemeckej dabovanej verzii je pozdrav Helen Hudsonovej (Sigourney Weaver) "Heil Hitler" nahradený slovami "Yes boss". (Raccoon.city)
- James Newton Howard dostal ponuku zložiť hudbu k filmu, ale odmietol, pretože už pracoval na snímke Vodný svet (1995). (Raccoon.city)
Reklama