Reklama

Reklama

Hadí jáma a kyvadlo

  • Západní Německo Die Schlangengrube und das Pendel (více)

VOD (1)

Obsahy(1)

„Gotický horor“ německého režiséra Haralda Reinla s oblíbenými herci, známými se slavných filmových mayovek (Lex Barker, Karin Dorová, Vladimir Medar). Hlavními postavami jsou mladý advokát Roger z Marinebergu a baronesa Liliana z Brabantu, kteří jsou pozváni tajemným hrabětem Regulou (narážka na hraběte Draculu) na zámek Andomai. Zde se dozvídají šokující skutečnosti o svém původu a zažívají okamžiky plné děsu a hrůzy. Příběh se odehrává v 19. století a je plný klasických hororových prvků na pozadí reality německého kulturního prostředí s katolickým koloritem a symbolikou (událost Velkého pátku, posvátnost křížku, mariánská medailka) i nevysvětlitelných nadpřirozených jevů (tajemní černí jezdci, záhadná zmizení apod.). Barvitý a napínavý scénář Manfreda R. Köhlera je velmi volně zpracován a s literární předlohou E. A. Poea má pouze společný vražedný nástroj kyvadlo. (Mariin)

(více)

Recenze (54)

Tosim 

všechny recenze uživatele

Tak mě napadlo, že je celkem jedno, zda se jedná o parodii, poctu či vykrádačku, stále se na to dá dívat jako na na tehdejší dobu slušný dobrodružný film s několika skutečně děsivými okamžiky a herci, které jsme měli tak rádi... Dá se to sledovat s lehkým úsměvem na tváři a těžkou nostalgií v srdci. :o) 70%. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Film k motivům gotických hororů přistupuje stejně jako vinnetouovky k žánru westernu. Balancuje tedy na hraně parodie a naivně hloupoučké pocty, zatímco prostředí využívá jako pouhou kulisu pro prostoduchá dobrodružství hrstky šablonovitých postav (hrdina bez bázně a hany, dívka v nesnázích, bodrý světoběžník a zlotřilý lump). Hadí jáma a kyvadlo (viz Festival otrlého diváka 2009) je především béčková zábava s absurdním dějem, nulovou vnitřní logikou a smyslně dráždivou Karin Dor (Vinnetou už nikdy nebude jako dřív). ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Milé překvapení, jeden z nejlepších a nejstrašidelnějších goticky hororových filmů, který se mi podařilo v poslední době shlédnout, ač u nás stále neznámých tak perfektních. Olda-Lex Barker pro něj v opravdu nezvyklé dvojroli Rogera Monta Elisa/Roger von Marienberg. S ním si tu ještě zahrála bývalá filmová "Ribanna"- Karin Dor, a k dokonání vší hrůzostrašnosti si tu "leckdy" nechtěnou zápornou roli, nakonec střihl sám hororista Christopher Lee-Frederic Regula, Graf von Andomai, který byl opravdu děsivý a ve své roli velmi přesvědčivý. Film měl doopravdy temnou, místy téměř morbidní atmosféru, všude plnou temných chodeb a kobek, bažiny, močály, mlha a uprostřed nich tajemný hrad s laboratoří a s hrůzostrašnými mučícími a rozčtvrcovacími nástroji a navíc s dvanácti panny jedním sluhou-upírem a s upírem coby vládcem podzemí. Hudební kulisa byla též lahůdka. Kdo neviděl neuvěří. Německá odpověď na americké "Pit and the Pendulum" od A. E. Poea (příběh) a režiséra Cormana. Už úvodní scéna bere dech, kdy nevíte co se předem stane. Temná dlouhá hradní chodba ve které jde Lex Barker jako soudce, zakuklený kat a nějaký poskok s lucernou, dlouhé chodby myjí téměř bez úhony a nakonec se zastaví u dveří jednoho odsouzence, poté ho vytáhnou, kat mu nasadí na obličej zlatou masku.. Posléze však už vidíme nějaké náměstí - prostranství plné lidí které čekají na odsouzení zmíněného odsouzence, který zde je přivázán za všechny končetiny ke koním. A pak už se čeká jen na katovo seknutí a pacholci pošimrají koně a muž je rozčtvrcen. Pěkné bylo i to rozkejvané a nabroušené kyvadlo nad Barkerovým tělem, stačilo opravdu kousek a byl napůl. Film má hodně společného i s Herzogovým Nosferatem a s produkcí Hammeru, a troufal bych si i říct že se tady tvůrci zřejmě nechali trochu i inspirovat, tedy tvůrci Nosferata. ()

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Nic pro detailisty. To musí bejt jasný hned v úvodní scéně, v níž se legendární Lee prochází neustále dokola v papundeklové chodbě. Pak se nějakou dobu kecá a jezdí v kočáru - to dokonce v přítomnosti Ribany a Old Shatterhanda. Někde v půlce filmu se s nima přesuneme do podzemních kobek, kde se bude (pro změnu) opět hodně kecat. Hezky nasvícená scéna byla ta v lese plném oběšenců, a příjemným zpestřením těch několik skoro-smrtících pastí. A opravdu sranda nastane, když v závěru vylezou hrdinové z podzemí bez jediného škrábance, za to v dokonale vyžehlenym kvádru a hezky čisťounkých šatech. Jinak pro kompletisty možná dobrý, pro ostatní nejspíš zbytečnost. Hammer rozhodně lepší. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Nezachránil to ani charizmatický alkoholik "Old Shatterhand". Na prvotinu "Jáma a kyvadlo" zo 61´ sa to nechytá ani omylom, pričom toto spracovanie, pôsobí ďaleko viac ako nevydarená paródia, než nevydarený horor. ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Moja záľuba v gothických horroroch ma zaviedla až do Nemecka. Väčšina kúskov tohto špecifického žánru, ktoré som doposiaľ videl, boli z americkej alebo talianskej produkcie. Bol som však zvedavý, čo mi ponúknu Nemci. S nemeckou kinematografiou nemám dobré skúsenosti, a preto som bol tak trochu skeptický. Nakoniec som sa ale pri snímku "Hadia jama a kyvadlo" (Die Schlangengrube und das Pendel), ktorý v roku 1967 natočil režisér Harald Reinl, nenudil. Old Shatterhand a Ribanna sa tentokrát štylizovali do postáv advokáta Rogera a barónky Liliany a zvládli to celkom dobre. Túto nemeckú gothiku som si užil s mierne pobaveným výrazom na tvári. Bolo to také netradičné spestrenie. No predsa len sa budem sústrediť radšej na tú americkú, prípadne taliansku gothickú klasiku. *** ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Tak jako horor už to v dnešní době moc nefunguje, ale charismatický Barker plus záporák Lee a jistá Reinlova režie to nakonec udrží v lehkém nadprůměru. Prostě taková nenáročná ozvěna časů dávno minulých.55% ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Roztomilý horror, který čerpá inspirace všude možně: úvodní scéna připomene Bavovu Masku Satana, obrazy na hradě jsou inspirovány H.Boshem, rázovité postavy městečka jakoby vypadly pro změnu z obrazů P.Bruegela a hrad je papundeklovější než kašírované kulisy Hammeru. Dobrodružná cesta statečného Barkera a půvabné Dorové připomene českého Fantoma Morrisvillu. Les je nádherně strašidelný, plný starých pokroucených stromů v mlze, na jejichž větvích jsou zaklesnuty lidské ostatky - ruce, nohy, lebky, ale i celé mrtvoly, ba, celý les oběšenců dělá veselou společnost poutníkům na hrad Draculy, pardon, Reguly (prý byly problémy s právy, a tak stále stejně vypadající Lee se změnil na Regulu). Elixír života dá vzpomenout nejen na upírské horrory, ale i na naše pozdější Herzovo Deváté srdce (možná, že se zde autor scénáře Jos.Hanzlík inspiroval). Příjemně si lze užít interiéry hradu se všemožnými pastmi, zbraněmi a mučícími nástroji, lebkami, chodbami a dokonce! živými supy (většinou v těchto filmech bývají loutky, které použili i tvůrci Conana u Stromu smrti). Hudba je místy temná, pak rozverná, občas čekáte, že se na planině objeví indiáni, jako celek však film baví, což je hlavní. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Opět hrdinný Lex Barker proti mystickému Christopheru Leeovi. Taková pohádka pro dospělé s typikými "mayovskými" tvářemi.. ()

Ruut 

všechny recenze uživatele

Strašně roztomilá pohádka, kde se sem tam mihne kostlivec nebo umrlec. Skoro tak zábavné jako filmy Eda Wooda. ()

strougy 

všechny recenze uživatele

Skutečně zvláštní směska hororu a parodie, kde krásně temná hororová atmosféra vznikající z obvyklých žánrových propriet jaké představují opuštěný hrad obklopený hustou mlhou či temný les plný pověšených lapků dostává neuvěřitelně komickou úroveň díky prkenému ( mírně řečeno ) herectví Lexe Barkera či Karin Dor a dialogům, které jim scénář vkládá do úst, zejména vysvětlení proč sluhu nezraňují kulky mě dostalo do kolen... ()

Mariin 

všechny recenze uživatele

Pitoreskní německá „Grausmärchen“ ve stylu gotického hororu s jednoduchými, ale působivými efekty. Lex Barker a Karin Dorová jsou pohádkově malebný pár, který přesně zapadá do barev fantaskního romantismu 19. století, rozporuplná postava podivného „kněze“ Fabiena (vynikající herectví Vlado Medara!), a obskurní zjev Regulova sluhy Anatola...Pro mne je tento film výtvarná lahůdka, a jak to u Haralda Reinla bývá, tak moc líbivá, že míří až k hranici půvabného kýče. Katolická symbolika je tu použita významově správně, nejen jako dekorace bez hlubšího pochopení. Navíc je sympatické, že i sem Reinl dokázal vpašovat střípky svěžího humoru. A hudba Petera Thomase, místy téměř jazzová, je také zajímavá. I přesto, že se v podstatě jedná o ne příliš hlubokomyslnou a eklektickou oddechovku, zastávám názor, že je to kvalitní filmové umělecké dílo, které nebylo dodnes doceněno. Koncem 60. let totiž diváci chtěli již více krve, ještě více násilí a samozřejmě sex, k čemuž se Reinl nesnížil. Škoda, že "Hadí jáma a kyvadlo" byla prvním a bohužel i posledním ze zamýšlené série německých hororů, které mohly konkurovat britské produkci Hammer... ()

Campbell 

všechny recenze uživatele

Tak tohle jsem nečekal. Reinl neboli režisér Winetouovek který moc nemusím(chápu že některým se líbí ale já jsem odrostlej na Eastwoodovy) Reihl jak jsem zmínil natočil horor. Navíc Německej(duh!) no a popravdě se mi do toho nechtělo, ale nakonec jsem byl mile překvapenej. Atmosféra se dala od začátku krájet, fakt byla parádní a scény v kočáře byly sice lehce bizarní ale nádherně natočené. Zbytek filmu oehrávající se ve hradě není sice nějak moc dobrý ale přihrává tu Lee takže mu to nemám za zlé. Překvapení. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Odlehčený gotický horor, kde však není nouze o strašidelné scény. Zejména průjezd lesem se stromy plodícími lidské ostatky či rovnou oběšence neměl chybu. A mlha, tajemní černí jezdci, kostlivci, strašidelný hrad plný pastí a dalších nástrah a na závěr i hrabě Drac.. pardon Regula v podání Christophera Lee. Co víc si může fanoušek gotiky  přát?  Lex Barker pak ve své roli naprosto kouzelný a jeho "souboj" s Poeovským kyvadlem byl úžasný, takhle by s ním poradil právě jen Old Shatterhand. Nemám žádné námitky, bavil jsem se báječně. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Horor tak blbý, až je zábavný. Vinnetouovský režisér obsadil své oblíbené herce a proti nim postavil hororového krále Christophera Lee. Žánrově vypadá aspoň místy výprava, zbytek má často blíže k Tajemství hradu v Karpatech než k E. A. Poeovi. Tím nemyslím jen herecké výkony, ale hlavně to, jak je to natočené. Ač je tu třeba poprava rozčtvrcením, výsledkem je horor bez krve, sexu a vulgární mluvy - prostě ve všech ohledech splňující normy označení „do 12-ti let nevhodné“. Ideální přechod mezi pohádkami Juraje Herze a horory pro dospělé. ()

hrona 

všechny recenze uživatele

Hadí jáma a kyvadlo, je film, který dnes vykouzlí v určitých situacích úsměv na tváři, než zděšení, ovšem není to díky tomu, jak, ale kdy toto dílko kdo viděl. Dnešní děti a diváci, kteří toto uvidí si jednoznačně musí brnkat na čelo, co že je to za tupost, která je označována za horor. Ovšem ti starší, kteří vyrůstali na filmech přelomu 80 a 90 let, nemluvě samozřejmě o těch starších, svým způsobem film musí ohodnotit převážně kladně. Film působí i se svými lacinými triky ( výprava připomíná spíše inscenační pohádku ČT) opravdu velice tajemně až strašidelně, herci z Vinnetouovek hrají, seč jim síly stačí, a záhadný Christopher alias hrabě Ragula, je tajuplný, jako ve všem svých záporných postavách. Celkové dílko, které je inspirováno jak už název napovídá povídkou E.A. Poa, působí vskutku jako gotický horor se správně ujetými nápady ve formě vraždění a bubákovskými efekty. Byť nejsem fandou hororového žánru, trošku i nadhodnocuji, přes to za mě jeden z těch lepších strašidláků, které na mě působily víc, než kdejaké potoky krve, duchařinky, či vraždící maniaci dnešní doby. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Nutno brát v potaz rok výroby, ale vidět to v noci fakt nic příjemného není ani dnes, i když triky jsou občas úsměvné. Sledujeme jednu legendu, která se z nedávné minulosti dostává do současnosti, a postupně se odkrývá jedna záhada. Ta středověká německá městečka jsou natočená ale dokonale, to se musí nechat! Má to působivou atmosféru. Při cestě na hrad (kdy se objeví další záhada v podobě podivného mnicha, o němž dlouho netušíme, na čí stranu patří) kočár projíždí vskutku čarodějným a strašidelným lesem, jet bych tamtudy fakt nechtěl. Na hradě si tvůrci nejvíc vyhráli s tajemnými komnatami, kobkami, chodbami a možná klidně mohli přitlačit na pilu - to víno, co rozežralo stůl a pak se ho napije sluha, to mne pobavilo, má to určitou pointu i posléze. Taky se mi líbilo, že - v rámci poněkud naivní dobrodružné vyprávěnky - si postavy často z mizerné situace pomohou sami (a neřeším, nakolik by to logicky šlo, nebo ne). Christopher Lee se tady objeví jen na začátku a na konci, ale je hodně charismatický, to se musí nechat. Scéna s přesýpacími hodinami a křížem jako zloduchovým „kyvadlem“ mi přišla prostě geniální. A taky mě potěšilo, že tady příšeru z pekel stále ještě dokáže přemoci kříž. V postmoderních hororech tuším ďáblové chodí do kostela a div se nekřižují svěcenou vodou, aby to bylo jako cool, ale postrádá to pak jistá pravidla hororu, když zlá potvora prostě může všechno a je nesmrtelná jako avenger. ()

Reklama

Reklama