Reklama

Reklama

Kurutta ippêji

  • Japonsko Kurutta ichipêiji (více)
všechny plakáty
Drama / Experimentální / Horor
Japonsko, 1926, 60 min (Special Edition: 78 min)

Předloha:

Jasunari Kawabata (povídka)

Scénář:

Teinosuke Kinugasa

Obsahy(1)

Příběh penziovaného námořníka, který přijal práci v ústavu pro choromyslné jako správce právě proto, že je v ústavu umístěna jeho žena jako pacient, protože se pokusila utopit jejich dítě. Jednoho dne přijde do ústavu jejich dcera povědět jí o svém zasnoubení, což vyvolá mnoho otázek (např. proč je matka v ústavu nebo proč otec pracuje jako správce). Správce dohlíží na svou ženu a stará se o ní s nadějí, že jí pomůže k útěku. (Pterodon)

(více)

Recenze (19)

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Extrémne sugestívne zobrazenie šialenstva, v ktorom sa (nenechajte sa pomýliť úvodným výjavom navádzajúcim k zaradeniu do expresionistického filmového hnutia) kríži explicitný naturalizmus s japonským surrealizmom (halucinácie a vízie obyvateľov ústavu) a avantgardným prenikaním hlboko do chorých myslí hlavných postáv. Kríženie jednotlivých postupov a prvkov vytvára formálne i obsahovo silný zážitok. Panoptikum strachu, ilúzií a bláznovstiev plynúcich dlhými chodbami a zamrežovanými celami ústavu vrcholí v scéne masového poblúznenia a záverečného šialeného sprievodu s divadelnými maskami. Vrcholne experimentálne, surové a žánrovo na pár miestach hraničiace (ak nie už plynulo prechádzajúce) s psychologickým hororom. Majstrovské dielo. Teinosuke Kinugasa je (bol) vizionár. 100% ()

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Nejstarší a jeden z nejšílenějších japonských filmů, co jsem dosud viděl. jehož samotná historie je příběh sám o sobě. Bezesporu je to obrovský kus kvalitní filmařiny, která vás umlátí pouhým (nejednou dost šíleným) obrazem a naprosto uchvacujícím hudebním doprovodem (ten mě fakt naklepával jako řízky). pravdou je, že kdybych zrovna nepřekládal knihu, kde se o tom filmu píše, jeho dějovou zápletku bych asi zcela nepochopil, ale v záplavě naprosto úchvatně šílených obrazů a scén to snad možná nevadí. Mnohé dnešní filmy, stavějící jen na hezkých ksichtech a trapných digitálních tricích, se před tímto, natočeným v roce 1926, mohou jen stydět. Protože tohle je filmařina, procítěná, poctivá, oduševnělá. ()

Reklama

Oktavianus 

všechny recenze uživatele

Ze změti absurdních, šílených a místy skutečně hrůzných výjevů nutně vyvstává otázka, nakolik je šílenství v každém z nás skutečně šílené a nakolik jde jen o potlačenou projekci. Halucinační, někdy až perverzní záběry nejde rozklíčovat právě snadno; nemít film (pokud je to vůbec film) hodinu, ale třeba hodiny dvě nebo tři, věřím tomu, že se dostanu do transu srovnatelného se změněným vědomím sledovaných postav. Nakonec, nevypadala Samařina halucinační surrealistická kazeta v Kruhu právě nějak takhle? Znepokojivé a šílené. Huh. ()

stub 

všechny recenze uživatele

Originální, invenční záležitost z prostředí blázince, plná bizarních obrazů a chytrých alegorií (především ta závěrečná - s maskami - je prvotřídní). Působivým prvkem je zobrazení různých forem šílenství (míněno ne jako "diagnóz", nýbrž v přeneseném slova smyslu - viz scéna s tancem, agrese hlavní postavy těsně před koncem ad.). Skoro ***** ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Dynamické pasáže búrky i divokého tanca prestriedané výjavmi pokrivených tvárí chovancov ústavu pre choromyseľných. Ťažko pochopiteľná dejová linka. Skôr pocitové predvedenie experimentálneho divadla. Keďže chýbajú medzititulky divák si domýšľa. Nie všetko je ale zrejmé. Ak na pochopenie deja je potrebné dodatočné prečítanie opisu, tak niečo nie je úplne v poriadku. V poriadku naproti tomu je spomenuté expresívne herectvo a mrazivá scéna bláznov v maskách. Zvyšok však, napriek miestami pôsobivej forme, nijako veľmi nevybočuje z tradičného pohľadu na duševne postihnutých. Zbierka škľabiacich sa hrozivo nevyspytateľných kuriozít, nepoužiteľná pre život. Žijú vo vlastnom svete, ktorý je najideálnejšie zavrieť pod strechy uzavretého domu. ()

Galerie (1)

Reklama

Reklama