poster

Assa

  • ruský

    Assa

  • ruský

    Асса

  • slovenský

    Assa

Drama / Romantický / Krimi / Historický / Hudební

Sovětský svaz, 1987, 153 min

Komentáře uživatelů k filmu (17)

  • Sobis87
    ****

    Zatímco ve většině dřívějších sovětských filmů bylo možné identifikovat silné propagandistické podtóny a patriotismus, do Assy se již promítala jistá nespokojenost s tehdejším režimem – hlavním hrdinou zde už není spořádaný sovětský občan, nýbrž rebelující punker, který běžné občany a především pak vykonavatele zákona pobuřuje svým chováním i vzhledem, přičemž je divákovi prezentován nikoliv jako odstrašující případ, který se dočká potrestání, nýbrž jako tragický hrdina omezovaný režimem. Technicky je film na velmi vysoké úrovni (v porovnání např. s jen o čtyři roky staršími Torpédovými bombardéry) a obsahuje množství nezvyklých formálních prvků, jako je grafická vložka ve formě promítání abstraktních výjevů v rychlém sledu, textové vysvětlivky přerušující souvislý děj, anebo videoklipová sekvence.(9.1.2011)

  • Jordan
    ****

    veľmi pestrofarebný film, po stránke formálnej dosť komplikovaný, s mnohými motivickými rovinami ako je napríklad rovina milostná, končiaca sa shakespearovsky tragicky a mierne pripomínajúc posledné tango v paríži, rovina akéhosi osobnostného úpadku a dekadencie a zároveň revolčná rovina a idea zmeny, ktorá v tom čase v rusku ožívala. po stránke hereckej hlavne trojuholník Krymov, Bananan a mladá a krásna T. Drubič naozaj impozantné a rozhodne svojské a dynamické po stránke hudobnej, o ktorú sa okrem iného postarali najmä skupina Akvárium alebo Viktor Coj a iní . . .(29.3.2006)

  • WANDRWALL
    ****

    Herectví Tatyany Drubich se zde naplno mohlo ukázat. Byla za obsazení Sergeji Solovyov vděčná. A úpadek Ruska koncem osmdesátých let? To nebylo tak vážné, jak se filmařům zdálo. Děvky dostaly nařezáno při úpadku i mimo úpadek.(1.4.2011)

  • WillBlake
    *****

    панк анархия против русская мафия против устарели идеология.(28.3.2014)

  • giblma
    *****

    Šedivě zmrzlý Krym, na Nicka Cave odkazující ruský punk. Soc-kritická linie ústřední trojice a jejího okolí vs carský počátek devatenáctého století. Absurdita a závan surrealismu, abstraktní animace a brechtovké pomrkávání ve formě titulků. Tohle se mi prostě musí líbit, nehledě na to, že Solovjov mě s jeho poetikou ještě ani jednou nezklamal. Ale co dál? Začít se učit rusky? ///// Konec ledna 2014 a pokračování rozepsaného komentáře: Když Sergej Solovjov natočil v Kazachstánu Divokou holubici, byl pověřen tvz. kazašskou misí - středoasijská kinematografie dlouhodobě upadala, zejména kvůli nedostatku filmařů. Solovjov tehdy dostat za úkol vybrat si mladé talenty a těm předat své dovednosti. Assa je produktem této spolupráce a jí vděčíme za to, co oslnilo festivaly a čemu se začalo říkat "kazašská škola" či "kazašská nová vlna". Gorbačova přestavba byla v plném proudu, ale Solovjov se rozhodl zasadit děj do roku 1980, do období stagnace, nesvobodné doby, kdy se navíc rozmáhal nešvar propojování politiky a byrokracie s organizovaným zločinem. Hlavní hrdina Bananan (ztvárněný hudebníkem Sergejem "Afrikou" Bugajevem) je tedy perzekuován za banální nošení náušnice a postaršímu mafiánovi Krymovi (režisér Stanislav Govoručin) prochází všechny jeho nekalé činnosti. Mezi oběma se zmítá mladičká Alika (svého času manželka a vlajková herečka Sergeje Solovjova Taťjána Drubič), která si sice chce vybrat mladého hudebníka, ale Krymovy konexe sahají příliš daleko. Máme tu tedy rozpor oficiálních struktur a nově se rodícího undergroundového rockovo-punkového hnutí. Solovjov na filmu spolupracoval se např. se skupinou Akvárium (jedna z mála stále fungujících ruských skupin), jejichž hudba zazní v kouzelné lanovkové scéně) či Kinem legendárního Viktora Coje. Tomu navíc patří i buřičský závěr filmu - když odejde uprostřed kádrového pohovoru, aby s tisícihlavým davem (symbolizujícím národ) pěl "chceme změnu", člověk, jako by slyšel pomalé otáčení perestrojkových koleček.(6.8.2012)

  • Anderton
    ***

    Filmu, v ktorom je tak príšerný pop-rock, nemôžem dať vyššie hodnotenie. Zúčastniť sa nejakého koncertu tejto kapely by bol veľmi traumatizujúci zážitok. Prvá časť ma takmer až znechutila, bola zbytočne mätúca, ťažko sa dostávalo do deja, aj do atmosféry filmu. Tú druhú som ale videl až na druhý deň, čo veci iba pomohlo. Má podstatne väčší spád, zaujímavejšie sekvencie a dej sa hýbe. Vyzdvihovať film kvôli odvahe ísť proti systému v systéme mi príde v roku 1987 trochu nadnesené, s otázkou problémov kapiel v režime sa vysporiadaval v tomto období aj slovenský film Iba deň a možno aj lepšie. O tom primárne ale na druhej strane Assa nie je.(21.4.2016)

  • Dionysos
    *****

    Kultovní perestrojkový film unikátně spojující výpověď o své době s undergroundovou hudbou, milostný příběh s kriminálkou, to vše prolínané množstvím postmoderních her s nejen filmovou formou (mezititulky vysvětlující slangové výrazy, psychedelické experimentální sekvence snů hlavního hrdiny, kontrast hlavní dějové linie s příběhem zavraždění cara Pavla I. vzatého ze skutečné knihy N. Ejdelmana, kterou si čte jedna z postav). Opravdový pomník své doby, nejen tím, že svým syžetem odehrávajícím se v r. 1980 osobitě zachytil paradoxní epochu, ale i kvůli sobě samému tím, že vedle brežněvismu podává svědectví i o době Gorbačovově - uvědomme si, že se psal r. 1987 a zjevně nejpozitivnější postavou je nonkonformní budižkničemu/ hudebník undergroundové kapely a závěr patří písni "Chceme změny!". Assa je také opravdu mementem zničeného světa - vždyť snad jen v bývalém tzv. východním bloku byla možná víra, že jediné, co stojí v cestě pravdivému životu, umění atd., je zlý represivní stát, a že až se ho zbavíme, budeme jako na Západě moct konečně žít sladký ničím neomezovaný život, konečně se moc svobodně věnovat své tvorbě a skrze ni určitě zlepšit svět. Totalitní stát odnesla potopa, ale ten svobodný svět tvůrčího sebevyjádření polidšťující neosobní svět, se nějak nedostavil.(28.7.2014)

  • slunicko2
    ***

    Silně přestavbový film aneb Перемен, мы ждем перемен!(5.6.2016)

  • Martin741
    ***

    Nastolenie potreby zmien v byvalom ZSSR je apriori dobra tema a uznanie si zasluzi aj potreba zmenit hodnotovy upadok v byvalej RSFSR - Ruskej Sovietskej Federativnej Socialistickej Republike. Len tomu ublizuje prilis dlha stopaz - 153 minut je na toto sakra ze vela : 50 %(19.4.2016)

  • Stegman
    ***

    Zdaleka ne tak zajímavý film, jak je tu mnohými popisováno. Formální hrátky jsou zanedbatelné a ani obsahová stránka není bůhvíjaká. A dávat filmu plusové body jen za to, že je sociálně kritický anebo proto, že tehdy udělali z punkera hlavního hrdinu? Ale no tak. Vlastně se docela divím, že jsem se (při té stopáži) nijak zvlášť nezačal nudit.(4.10.2015)

  • Marze
    ***

    Únik do světa snů z reality. Reprezentuje ji rocková hudba, která vnáší světlo, naději. Neodehrává se to ve velkých centrech Moskva nebo Petrohrad, ale na Krymu. Vidíme odkaz na to, co už v Rusku zaniklo na různé undergroundové společnosti zde je odkaz na leningradský underground. Svět konce 80.let, svět undergroundu. Leningrad byl vždy jakoby že to nebylo na očích jako v Moskvě. Film je to složitý, má obrovské množství rovin a vyžaduje velkou pozornost. Jsou na něj různé reakce - nadšení až odpad. Snad budete patřit k těm fajnšmekrům. Hudba kapely se mi zdála kouzelně retro.(3.1.2018)

  • Autogram
    *

    Punkrock nemal v Rusku na ružiach ustlané, podobne ako revolucionári. V tomto filme som mal stále pocit, akoby okolo niečoho chodil, ale nevedel sa k tomu dopracovať. Zložitý priebeh deja, ktorý musel byť vysvetľovaný titulkami a prelínanie s 200-ročnou históriou ma miatlo tak veľmi, že som z filmu nemal skoro nič. –––– On je náš neger, sovietsky, socialistický. Nie je Michael ani Joe, ale Víťa.(19.4.2016)

  • Rudinsky
    ****

    Ultradlhé dielo obsahujúce pestrofarebnú žánrovosť pospájanú desivým prostredím socializmu. Podfarbený socialistickým zakázaným alternatívnym rockom, šedým umelo vyrobeným černochom a vysvetlivkami, ktoré vám musia vytvoriť úsmev na tvári. Čo do alternatívy je to určite klasika klubových plátien, ale skutočne je to ultradlhé na to, o čom film pojednáva.(11.2.2009)

  • zencitizen
    *****

    Moje láska. Dlouhou dobu vzor "postmoderního filmu" východního bloku. Kultovní scéna "VAVAS", tady: http://www.youtube.com/watch?v=Q6gQYXRZ-Xs&feature=results_main&playnext=1&list=PL2A4C456C214033C9(18.7.2012)

  • vangobseck
    ****

    Здравствуй, мальчик Бананан(18.12.2013)

  • waxtrax
    ****

    Dnes už nejsme s odstupem let schopni vtělit se do atmosféry tehdejší doby. Ale ve své době musel tento snímek působit jako zjevení. Nespokojenost a touha po změnách (nijak konkrétně nevyslovená) je zde markantní. Evidentní i když opět nijak nevyslovené je, že postava mafiána, byla zřejmě místní vysoký komunistický funkcionář.(7.11.2016)

  • hotsanny
    odpad!

    Ano, dal som odpad. Ja viem, nie je to tradicny USA odpad a kedze tento fim ma nejaku metaforicku hodnotu, nemal by som ho hodnotit az tak zle, ale neda mi to. Videl som ten film v kine (klube) bolo nas tam celkovo 7 ludi a myslim, ze dvaja to nezvladli do konca. Ked sme s kamaratom vychadzali z kina, uvadzacka sa utrpne usmiala a spytala sa: "Vy ste to vydrzali? " Ano vydrzal som to dopozerat do konca. Bohuzial nenasiel som v tomto filme nic, absolutne nic, co by ma aspon trochu oslovilo. Dlhe hluche miesta bez deja. Pointy, ktorym som nerozumel, sceny, ktore mi nedavali zmysel a na konci filmu veta jedneho z hlavnych hrdinov: "Toto nie je koniec, to je len zaciatok" mi sposobila sok, ze tento film snad pojde odznova. Mohol by som dat jednu hviezdu z recesie, lebo este dlhe roky som sa smial na nezmysloch tohto filmu, ale kedze tento film je u mna zapisany ako najhorsi film aky som vo svojom zivote videl, bolo by to trochu alibisticke. K tomuto filmu davam odpad z principu. Ak by som mal byt uplne objektivny, tak verim, ze pre poetov, estetov a roznych inych teoretikov umenia by dosiahol ovela lepsie hodnotenie.(10.2.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace