Režie:
Nimród AntalKamera:
Gyula PadosHrají:
Sándor Csányi, Zoltán Mucsi, Csaba Pindroch, Sándor Badár, Zsolt Nagy, Eszter Balla, Lajos Kovács, Bence Mátyássy, Győző Szabó, Péter Scherer (více)Obsahy(1)
Svižně natočený akční thriller odehrávající se v budapešťském metru maďarského Američana Nimróda Antala. V Maďarsku se stal tento film kasovním trhákem a trumfnul většinu hollywoodské produkce, která se v té době promítala. Jak už bylo řečeno, Kontroll se odehrává ve tmavých tunelech maďarského metra, které jakoby z oka vypadlo tomu pražskému a sleduje několik revizorů a jejich kontrolované pasažéry.
Divák je ve filmu svědkem spousty bizarních, vtipných či divných situací, které se odehrávají mezi těmito skupinami "cestujících" a když k tomu připočteme kdesi se skrývajícího maskovaného zabijáka, tak máme o zábavu postaráno. O zábavu se nám také stará svižná kamera a raketový střih, který v žádném případě neruší a naopak zdatně evokuje každodenní shon v tomto dopravním prostředku. Stejně tak je velice povedený soundtrack od člověka jménem Neo (s Matrixem nic společného nemá) ve stylu Media Ventures (rytmické syntezátory a různé samply). Film byl také oceněn na letošním festivalu v Cannes zvláštní cenou "Award of the Young" a ve Varech byl uváděn v sekci Dny kritiků Variety. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (514)
Na začiatku filmu nejaký hovorca Dopravného podniku vysvetľuje, že to vlastne nie je o budapeštianskom metre a že by mladého režiséra chcel za svojho priateľa. Po skončení filmu viem, že ja by som ho za priateľa nechcel a na jeho ďalšie filmy si počkám, až bude režisérom v strednom veku. Pretože mladosť - pochabosť. ()
Zábavný bizzární úlet z prostředí metra v Budapešti a ukázkový náhled na práci místních revizorů. Ten film mi přišel místy velmi vtipný, jsou zde fajn hlášky, ústřední banda se povedla a občas je film i nečekaně drsný. Rozhodně se jedná o nevděčnou práci. Zajímavé, divné a netradiční, ale líbilo se mi to. 75% ()
Samozřejmě nejsem debil, abych tvůrcům naletěl na ten upozorňující úvod, kterým se snažili divákům nakecat, že je celý snímek fikcí. Je mi úplně jasné, že takhle to v tamním metru pologramotného východního bloku vypadá i v realitě. Ale chápu, že tím úvodem nechtěli ze své země odehnat poslední náplavu turistů z Rumunska. Kdo má rád věci divné a nevšední, ten by si měl přijít rozhodně na své. Lidi, chovejte úctu k revizorům, vzorně jim plaťte pokuty, ba dokonce dávejte jim dýško. Jejich život není žádné peříčko. Oceňuji zejména bizarnost a šílenou atmosféru snímku. Něco takového se přeci jen nevidí každý den. Celkem se mi pobyt v podzemí zamlouval. ()
Život je všude. Kde je život, tam jsou lidi. Kde jsou lidi, tam je dobro. Kde je dobro, tam je zlo. Dobro a zlo mezi sebou vede věčnou válku. A režiséři o tom budou do skonání věků natáčet filmy. Antal Nimród nám nabízí pohled mezi prapodivnou komunitu budapešťské podzemky. A je tu život... . Mohl bych napsat, že tady zase ti dobří bojují proti těm zlým, ale není tomu tak. Zlí jsou všichni, jen někteří více. Jako ve filmech Scorseseho nebo Tarantina. „Tarantinovský“ je rovněž šibeniční humor a vůbec, inspirací ze západu je patrných mnohem víc. Ještě žádný film se však komplet neodehrával v prostředí metra, obyčejného metropolitního metra. Kdo někdy potkal revizora v pražském metru, kdo někdy zakopl o spícího bezďáka, kdo se někdy pár stanic vezl s partou ožralých hooligans, pro toho již žádná další jízda metrem nebude jako dřív (viz. Čelisti vs. moře). Když si odmyslíme mysteriózní přízrak, není tu nic, co by nemohl zažít kdokoliv z nás. Věřím, že i režisér při psaní scénáře vycházel z vlastních zkušeností. Možná i proto, že se jedná o maďarský film, připadalo mi dění v něm bližší než americké historky z podsvětí. Pořád je však třeba mít na paměti slova zaměstnance metra z úvodu filmu: „Následující dění je pouhopouhou fikcí. Veškeré osoby zde zobrazené nemají zhola nic společného s realitou. Je to jenom symbolický souboj dobra se zlem.“ 90% Zajímavé komentáře: Isherwood, anais, Radek99, dobytek, Frankie ()
No, údajný humor tohoto snímku mi unikal, osudy revizorů mně přišly spíš smutné až tragické. Ale jako drama opepřené prvky krimi a thrilleru to fungovalo velmi dobře. Pohled na barvitý, absurdní a nelehký život v metru, kde je svět sám pro sebe, mě zaujal, nenudil a občas mi nabídl i napětí spolu s dobrým střihem a vhodnou hudbou. Akorát ten konec; dle komentářů některých uživatelů bych v tom měl nejspíš hledat div ne nesmrtelnost chrousta, ale já nemám důvod, protože racionální odpověď na moji pochopitelnou otázku zde není a pokud se nato teda podívám z toho "uměleckého" úhlu (nebo jak to nazvat), tak si jen říkám, proč se pan režisér pokoušel o něco, co si v očích normálního diváka (tím nemyslím filmového rádoby intelektuála) nedokáže dost dobře obhájit (jestli se snažil napodobit Lynche nebo jiného filmaře mu + body nepřidá). Takže díky závěru jsou to pouze slabší 4*, jinak z mé strany nad tímto maďarským svěžím kouskem převládá spokojenost. ()
Galerie (27)
Photo © Asociace Českých Filmových Klubů
Zajímavosti (13)
- Při kolejovém závodu mezi Bulcsú a Gonzó Gonzu téměř udeří projíždějící metro, záběr je skutečný a nebyly použité žádné triky. (TomikZlesa)
- Roli řidiče metra Bély ztvárnil maďarský herec Lajos Kovács. Ačkoliv je filmografie tohoto herce obsáhlá (objevil se mj. ve filmech Wima Wenderse Nebe nad Berlínem (1987) v roli trenéra akrobatky Marion a v Tak daleko, tak blízko! (1993)), celosvětově svou tvář proslavil až v miniroli běžícího muže ve videoklipu kapely Radiohead "Karma police" (1997). (Magyar)
- Muž, který uvádí film, je ředitel metra v Budapešti. (TomikZlesa)
Reklama