Režie:
Nimród AntalKamera:
Gyula PadosHrají:
Sándor Csányi, Zoltán Mucsi, Csaba Pindroch, Sándor Badár, Zsolt Nagy, Eszter Balla, Lajos Kovács, Bence Mátyássy, Győző Szabó, Péter Scherer (více)Obsahy(1)
Svižně natočený akční thriller odehrávající se v budapešťském metru maďarského Američana Nimróda Antala. V Maďarsku se stal tento film kasovním trhákem a trumfnul většinu hollywoodské produkce, která se v té době promítala. Jak už bylo řečeno, Kontroll se odehrává ve tmavých tunelech maďarského metra, které jakoby z oka vypadlo tomu pražskému a sleduje několik revizorů a jejich kontrolované pasažéry.
Divák je ve filmu svědkem spousty bizarních, vtipných či divných situací, které se odehrávají mezi těmito skupinami "cestujících" a když k tomu připočteme kdesi se skrývajícího maskovaného zabijáka, tak máme o zábavu postaráno. O zábavu se nám také stará svižná kamera a raketový střih, který v žádném případě neruší a naopak zdatně evokuje každodenní shon v tomto dopravním prostředku. Stejně tak je velice povedený soundtrack od člověka jménem Neo (s Matrixem nic společného nemá) ve stylu Media Ventures (rytmické syntezátory a různé samply). Film byl také oceněn na letošním festivalu v Cannes zvláštní cenou "Award of the Young" a ve Varech byl uváděn v sekci Dny kritiků Variety. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (514)
Depresivně laděný underground. Já tady půjdu proti proudu, protože jsem z toho filmu oproti jiným na větvi neseděla. Zaujal mě ale tajemný psychopat a jeho relativně napínavý systém vraždění zákazníků podzemních sítí místního MHD. Hned od počáteční akce mé tělo zareagovalo škubnutím a s nepublikovatelným zaklením jsem se chytla za srdce. Po zjištění, že se opět roztlouklo, jsem plná nadšeného očekávání vyhlížela další dobrodružství. Jenomže dál to byla nuda. Často proložená hádkami s chronickými neplatiči jízdenek a občasnou honičkou buď po nástupišti, nebo v podzemním, vlakovém tunelu. Vidím to tak, že jsem zhlédla jakýsi psycho dokument o práci zaměstnanců budapešťského metra, kterým stereotyp jejich práce občas zpestří nějaký debil v kapuci. Našla jsem si tam ale i jednu sympatickou osobu, a to postavu revizora, který mě bavil svým zvráceným smyslem pro humor. Kliďas, ale co slovo, to perla plná ironie i v situaci, kdy sledovali záchranáře, jak sbírají z kolejiště mozek skokana. Prostředí nevlídné, špinavé a chladné, jako to torzo těla pod vlakem. (Challenge tour 2015) ()
Předčasný vrchol Antalovy kariéry, který nápaditě stmeluje absurdní černý humor s chvílemi takřka hororovou atmosférou "divného" podzemního světa. Je to v každém ohledu výrazně karikaturické, od typického panovačného šéfíka přes životu odevzdané pracující až po záporně vykreslené gestapáky, takže bych paradoxně řekl, že černočerná figura vraha náladě vyprávění i s jeho ironickým vyzněním příliš nesvědčí, ale jinak si nelze moc na nic stěžovat. Herci jsou fajn, prostředí nevídaně deprimující a bezvýchodné (i bez vraha) a režie skutečně chytrá a vynalézavá, umně pracující s prostorem, tlumeným osvětlením a především hudbou, která scénám dodává ohromnou šťávu. Některé momenty bych náhlým návalem šoku a překvapení přirovnal dokonce k mistrovskému timingu Cuaróna či Hanekeho, jiné zase pobaví způsobem, kterému bychom se v jakémkoli jiném filmu asi těžko zasmáli ("Jestli se ti uleví, můžeš mě i pochcat"). Kreativní prácička, pro metro a revizory nejhorší představitelná reklama ever... :)) ()
Na začiatku filmu nejaký hovorca Dopravného podniku vysvetľuje, že to vlastne nie je o budapeštianskom metre a že by mladého režiséra chcel za svojho priateľa. Po skončení filmu viem, že ja by som ho za priateľa nechcel a na jeho ďalšie filmy si počkám, až bude režisérom v strednom veku. Pretože mladosť - pochabosť. ()
Vynikající brilantní maďarský symbolický opus, jakoby variace na jednu z poloh Klubu rváčů - motiv schizofrenie, navíc s Tarantinovským nadhledem a místy působící jako parodie akčních filmů (revizoři kontrolující pasažéry v metru, chytání Rychlonožky, revizoři v nových kožených uniformách...). Při sledování filmu je však nutné se držet návodové preexpozice, kde mluvčí budapešťského metra hovoří o abstraktní rovině příběhu, neboť by bylo chybou chápat svět budapešťských revizorů jako svět té nejnižší sociální vrstvy a odkladiště lidských ztroskotanců, jak by se mohl na první pohled jevit. Její skutečnou tvář spatříte až ve vlastní abstrakci celého příběhu - zjevná spojitost mezi světem metra - podzemky, tím, co je skryté světu a světem podvědomí, skrytému vlastnímu raciu, vědomí a místo, kde jsou usídleni naše vlastní běsy. Přeneseně taktéž mezi Dobrem a Zlem, jak říkají v úvodu sami tvůrci filmu. Boj člověka, který nemůže sám vyjít ze svého podzemního světa a bloudí v šerosvitu svého vlastního mozku. Pronásleduje ho tam jeho vlastní já, zatím ale skryté pod kápí a vynořující se navíc jen občas. Proti němu stojí pozitivní symbol - dívka medvídek, jež si na konci nasadí masku anděla a ukáže hlavnímu hrdinovi cestu z podzemí (stejně jako ho dříve zavede ve snu k sobě samému, skrytému ještě v kápi). Režisér Nimród Antal je zjevně velmi talentovaný a svůj americký původ nezapře ani na moment, celým filmem je jakoby duševně lákán do Ameriky (což se mu v jeho další kinematografii skutečně podaří). Brilantně budované napětí, akce, dynamika filmu - a to povětšinou s nulovými trikovými a výpravnými atributy - pouze vynikající hudbou, střihem a stavbou scény, velmi povedené herecké výkony, ponurá mystická vtahující atmosféra (někde mezi Davidem Lynchem a mysteriózními duchařskými thrillery) střídající se s místy cynickým a hodně drsným vtipem, hodně zajímavý scénář, progresivní, novátorské, moderní filmové umění... Zkrátka komedie i vážný film, který by neměl zůstat stranou vašeho zájmu... (a který trochu nabourá vaši důvěru v budapešťské metro:-)) Podobné filmy: Moebius, Podzemka ()
Wau! Tak tohle byl fakt nářez, u kterýho jsem ještě v polovině stopáže přemýšlel nad maximálním ohvězdičkováním. Skvělý tempo, kupa fajn nápadů a bizarní, výborně napsaný postavy. Antal vymáčknul z prostředí podzemky naprostý maximum a až nezvykle lehce střídá vtipný pasáže s adrenalinovými, mnohdy až hororovými momenty. Navíc ten soundtrack s obrazem v několika pasážích vyloženě mňamózní. Bohužel, začátkem našláplá jízda postupně zpomaluje a ke konci se mění v jakousi symbolickou metaforu na Peklo, kde se po lynchovsku prolíná realita se sny a fantazií. Mně osobně to trochu překáželo, ale stejně to nic nemění na faktu, že tihle Maďaři vás pobaví. Takže mazejte si koupit lístek a nastupovat! ()
Galerie (27)
Photo © Asociace Českých Filmových Klubů
Zajímavosti (13)
- Při kolejovém závodu mezi Bulcsú a Gonzó Gonzu téměř udeří projíždějící metro, záběr je skutečný a nebyly použité žádné triky. (TomikZlesa)
- Vousatý revizor sedící za stolem během scény, kdy je personálu rozdělována práce, je režisér Péter Bergendy. (TomikZlesa)
- Muž, který uvádí film, je ředitel metra v Budapešti. (TomikZlesa)
Reklama