poster

Glen, nebo Glenda (festivalový název)

  • anglický

    Glen or Glenda

Drama

USA, 1953, 65 min

Komentáře uživatelů k filmu (170)

  • Lima
    ****

    Ano, pověst nelhala. Tahle Woodova celovečerní prvotina je minimálně stejně tak zábavně strašná, jako jeho dva největší fláky BRIDE OF THE MONSTER a PLAN 9 FROM OUTER SPACE a mnohdy je i dokonce předčí :o) Do příběhu citlivého transvestity, který rád nosí ženské šaty, miluje dotyk angorského kožíšku a váhá, má-li se se svojí zálibou svěřit své milované dívce, nastříhal Wood absolutně nelogické záběry na běžící bizony, tavící pece v huti, bouřící oblohu a jiné a jiné, které se mu dostaly do rukou a bylo mu líto je nepoužít. Na základě některých získaných materiálů dokonce upravil i svůj scenář, např. vložil do filmu krátký příběh jiného transvestity, který bojoval ve válce v Tichomoří a to jenom proto, že záběry z válečného Tichomoří na bojující vojáky tam chtěl mít za každou cenu. Lahůdkou je i asi destiminutová němá vložka, zhruba asi ve 2.třetině filmu, zřejmě znázorňující vnitřní myšlenkové pochody nešťastného transvestity. Do toho se ještě přimotá jakýsi komicky vypadající ďábel a korunu všemu nasadí časté prostřihy na hlavní hvězdu filmu - v té době už pohaslého Belu Lugosiho. Důvod jeho přítomnosti je vzhledem k ději poněkud nejasný, prostě pořád sedí v křesle a vykřikuje hlášky typu "Tahejte za nitky!!" a "Pozor před velkým zeleným drakem, sedícím na zápraží a žeroucím malé chlapce!" :o))....Tohle se vážně často nevidí :o) Nebýt těch nudných dlouhých dialogů detektiva s psychiatrem, bylo by to pět hvězdiček jako vyšitých.(28.9.2004)

  • Matty
    *****

    Miluji Tě, Edno D. Woodová! Zajímavé komentáře: Lima, DaViD´82, sta, Theatis(8.8.2010)

  • DaViD´82
    *****

    "Beware! Beware of the BIG green dragon..." Nade vší pochybnost ta nejosobnější výpověď jaká kdy byla natočena o transvestitech, přetvářce, změně pohlaví, všech těch lidech co někam míří, dálničních tazích, bizonech (co někam míří), štěněcích ocáscích (co někam míří) a angorských svetříčcích (ty naštěstí nikam nemíří).(24.2.2008)

  • Superpero
    *****

    Ed Wood je opravdu mistr protože když někdo natočí takovouhle naprostou DEBILITU!!!!!!!!!!!!! Ale vás to přesto baví tak je to mistrovství. Občas jsem smíchy skoro padal ze židle Ed Wood je asi největší hereckej megalooser tisíciletí a vůbec všichni hrají strašně debilně, kromě Bely Lugosiho ten se mi v jakési roli boha nebo čeho opravdu líbil a je asi to nejlepší co film nabízí. Lugosi furt hrozivě dělá obočím a sype kultovní hlášky z rukávu (kde takový hlody proboha vyhrabali??????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) Ale vrchol filmu je když Glen svádí jakési vnitřní dilema jestli má Barbaře říct že je transvestita, najednou je tam ňáká ženská na gauči a tu buď svazujou, znásilňujou nebo bičujou opaskem a do toho se šklebí Lugosi. Pak tam začnou běhat duchové a jakejsi čert... Kdo neviděl neuvěří ale je to jedna z nejlepších (sice nechtěných) komedií vůbec. A to jsem se ani nezmínil o bizonech a naprosto zbytečné válečné povídce.(25.4.2005)

  • May
    *****

    Jedním slovem... nepopsatelné:)))(2.3.2004)

  • TheMaker
    *****

    ::::::::::::::: Umělecké dílo !! Ať si každý říká, co chce !! Nemyslím to ironicky ! ::::::::::::::::(10.4.2008)

  • Subjektiv
    **

    Jediné, co tento film opravdu sráží dolů, jsou scény s Bélou Lugosim, snová scéna s ďáblem a různé nesouvisející vložky. Srážejí však důkladně.(25.8.2008)

  • novoten
    **

    Asi potřebuji sci-fi žánr, abych si mohl Woodův film vychutnat. Jenže u Glena či Glendy chybí do legendárního Plánu 9 ještě dlouhých šest let, takže se nějaké zvrácené potěšení nekoná. Na druhou stranu jsem dlouho nemohl přijít na to, co je tak špatné na zcela upřímné výpovědi zmatené duše, hledající téměř nemožné rozhřešení. Jenže jakmile začal Bela Lugosi hřímat moudra o zelených dracích, slimácích a ocáscích, přešel film do nekoukatelné psychedelické kaše, která vrcholí stokrát nataženou scénou s gaučem. S bizarní parodií na psychologii a filozofii na mě Ed nevyzrál.(28.6.2008)

  • Marius
    odpad!

    Beware, beware of the big green dragon that sits on your doorstep! Bizóny, vojna, čerti, Béla ako Boh ( a to mu išlo geniálne bez srandy) a čerti v transvestitskej dráme muža, ktorý sa bojí povedať snúbenici, že je trochu iný. Nemožné? Pre Edwarda D. Wooda juniora nič nie je nemožné. Pull the string !!! Ed je majstrom (svojej vlastnej a len jemu zrozumiteľnej ) symboliky. Edward D. Wood Jr. 4ever !!!!(28.11.2005)

  • Slasher
    ***

    :) Záživná a stravitelná ukázka totálního filmové neumění. Lugosi, svým typickým dramatickým projevem 'tahající za nitky' v temné místnosti obklopen kostlivci a lebkami, nejspíš aniž by to tušil paroduje sám sebe. A Wood, který každou chvíli někde lomí rukama a klátí sebou, je sympatický tím jak (samozřejmě aniž by to tušil) špatně hraje a jak stylově si tímto kouskem obhajuje svojí úchylku. Ten film je jako Wood sám naivní, a vyloženě stupidní, ale stojí za vidění. I když od poloviny už tak zábavný není a vrcholem kdy člověk kroutí hlavou, je kromě stále se opakujících řečí rádoby psycho němá pasáž.(5.8.2006)

  • EdaS
    *****

    Hodně často někdo říká, že film je tak špatný, až je to sranda. Ale ani u Alone In The Dark mistra braku Uwe Bölla či Lovců dinosaurů jsem se tak královsky nebavil jako zde. Důvod je zřejmě ten, že výše uvedené dva filmy nebyly točeny s takovou láskou a zároveň touhou něco upřímně vyjádřit (Wood byl transvestita). Jenže selhává úplně všude - není schopen napsat a vyprávět příběh, pořád používá vypravěče (Bela Lugosi jako Bůh je opravdu neskutečná postava a jeho promluvy jsou zaslouženě kultovní), kvanta archivních záběrů (dostala mě debata dvou postav na pozadí záběrů aut na dálnici, případně záběrů továrny, a co teprve ti bizoni!), opakování totožných záběrů znova a znova... a tak by se dalo pokračovat hodně dlouho. Po skončení jsem dostal strašnou chuť sehnat si někde další Woodovy filmy a znovu se podívat na láskyplnou biografii od Tima Burtona.(23.1.2006)

  • Kulmon
    ***

    Nejlepší z nejhorších. Každopádně nějslavnější dílo nejhoršího režiséra všech dob, který si vznostně říkal Edward D. Wood Junior a my fanoušci Tima Burtona mu říkáme prostě Ed Wood. Tamtamy nelhaly Glen nebo Glenda je opravdovým kýčem po vzoru pejska a kočičky, tedy cokoliv autor natočil a měl to rád, to do filmu zakomponoval, aniž by to k ději mělo jakoukoliv vazbu. Film se tváří jako dokument o transexualitě. Ed Wood se vlastně ospravedlňuje před celým světem a říká, že transsexuál je vlastně normální člověk blablabla. To vše pomocí zejména Wooda samého jako ženy Glendy v těle muže Glena. Ten má přítelkyni Dolores Fuller, do filmu se hodící zejména díky absolutnímu neherectví. Dále je zde detektiv a psychiatr, kteří nekřesťansky dlouho kecají absolutně o ničem. Do toho se objevují pověstní bizoni, kteří do filmu abolutně nepatří, ale byl to hezký záběr, tak proč jej sem nedat? Stejně jako záběry války v Tichomoří. Woodovi se tak líbily, že si umínil je do filmu dát. A to za cenu toho, že si vymyslí příběh jakéhosi jiného transsexuála, který zde bojoval. Bizarní, ale do takového filmu se to prostě hodí :-) Největší hvězdou je bezesporu Bela Lugosi, označen sice jako vědec, ale ve skutečnosti zde figuruje spíše jako bůh či vypravěč. Prostě týpek, co celou dobu posedává v křesle a glosuje dění na place. Většinou času však mluví z cesty a vykřikuje ono pověstné "pull the string". Opět nejasné proč, ale patrně to Lugosi při natáčení zařval a Woodovi bylo líto, tam takovou krásnou větu nedat. Nejslavnější monolog je však geniální směsicí nesmyslů: "Pozor, pozor, dejte si pozor na velkého zeleného draka, sedícího před vaším prahem. Žere malé chlapce, ocásky malých štěňátek a velké, tlusté slimáky. Pozor, opatrujte se ... POZOR!!!" Bela Lugosi tou dobou už hezky fetoval, takže to z něj možná vypadlo, když byl hezky nahulenej a Edovi to opět připadlo, že to do filmu musí dát, jinak nevím, ale rozhodně je to kultovní záležitost! Celkově lze říci, že jsem trochu zklamán, čekal jsem větší legraci, ale přece jen je to film, který každý musí vidět. A zejména doporučuji si jej dát těsně před nebo těsně po zhlédnutí Burtonova filmu Ed Wood. Edward D. Wood Junior byl přesvědčen, že to je geniální film podobný těm, které točil jeho nedostižný vzor Orson Welles. Dnes je Ed již po smrti, ale podobně geniálně řádí David Lynch. Je to patrně jen o úhlu pohledu ... ;-)(19.5.2009)

  • pan Hnědý
    ***

    Kultovní, (ne)právem kritikou hodnotící tvůrce s výjimečným darem a nízkým rozpočtem. Tam, kde se posouvají limity kinematografie. Král braku a rozšiřovatel sexploitation snímků - nesmrtelný Wood Jr.(21.8.2016)

  • Skejpr
    **

    Špatné, ale nijak výjimečně... Prostě.. jen špatné...(22.4.2008)

  • Dadel
    *****

    Drama!!!! Emoce!!!! Bizoni!!!! Glen miluje svou dívku, ale rád se obléká do ženských šatů! Má jí to říct? Nemá jí to říct? Cítíte tu vnitřní rozpolcenost? Ten vnitřní náboj? To je drama!! Glen or Glenda je poučný příběh, lidi to budou milovat!!! A taky si dejte pozor na velkého zeleného draka, který žere štěňátkům ocásky!!! Beware!! Beware!!!(19.3.2004)

  • xxmartinxx
    *

    Mohlo to dávat smysl, kdyby dával smysl sám Wood. Tenhle film není konzistentně zábavný svou špatností, vlastně je docela normální + pár WTF momentů... Bohužel opravdu jen "pár". Jako guilty pleasure to rozhodně nefunguje.(29.11.2010)

  • Tuxedo
    odpad!

    Bizoni!!! ;o)(2.9.2007)

  • zelvopyr
    ****

    Překvapivě dobrý film. Prvních 35 minut jsem se sice ošíval a strašně smál, jako u Plan 9 from Outer Space, ale pak.... pak začala cca 15 (pokud ignoruji blábolení Bely Lugosiho, tak asi 25 minut) němá sekvence, která byla opravdu vynikající. Natočil-li by ji v éře němého filmu, dost možná by byl citován jako klasik formátu Ejzenštejna. Od té chvíle dál mě ten film dokonale vtáhl a věřil jsem mu. Přehodnotil jsem nahlížení na Eda Wooda obecně -- podle mě je ve výrazových prostředcích němého filmu výborný (ale strašlivě strašně si to hnojí tím, že se jej snaží pojmout jako film zvukový -- to prostě nefunguje).(13.11.2006)

  • Arachneuss
    **

    Myšlenku to má, ale proč tam Bela Lugosi řve na celé kolo něco o tahání nitek a zeleném drakovi, to opravdu nechápu.(25.9.2009)

  • Le_Chuck

    Film s mentalitou malého dieťaťa, ktoré chce pri neznalosti "jazyka dospelých" vyjadriť niečo veľmi dôležité. Chýba akákoľvek štruktúra, či dramatická stavba je tu len odkaz a pri jeho koreňoch jeden snaživý nepochopený človek, ktorý dostal šancu. Ono to naozaj vyzerá, že film vznikal ONLINE t.j. spôsobom "čo by sme tam dnes mohli šupnúť, aby to bolo dlhšie" bez vízie nejakej myšlienkovej postupnosti. Nemám srdce tomu napáliť odpad! aj keď by si to objektivne film zaslúžil. Vidím za tým snahu, lásku, entuziazmus a bezradné oči jedného naivného, netalentovaného Jr.(25.2.2007)

  • berg.12
    *****

    Je to neuvěřitelné, ale i s přihlédnutím k datu vzniku by film, jako hraný dokument na dané téma, snad i fungovat mohl. O transvestitech se v něm dozvíte poměrně dost. Bohužel, tohle nebyl jediný záměr a doprovodná linie s Lugosim, herecké výkony, snová scéna nebo koření v podobě známých nesmyslných vložek, vytvářejí z tohohle filmu naprosto unikátní a nedostižný odraz jedné režisérské imaginace.(23.8.2006)

  • Lavran
    ****

    Tahám za nitky, jak to jen jde, ale nemůžu se zbavit dojmu, že nad zábavným převažují spíše dusivě nudné pasáže, které je samo o sobě uměním přetrpět do konce. Ale to by nebyl Ed, aby nevyrukoval s takovými esy jako je Bela Lugosi a jeho nonsensové monology, pádící bizoni, válečné záběry z Tichomoří nebo bizarní sonda do Glenova podvědomí. Něco do sebe to určitě má. Hlavně pozor na toho zeleného draka!(4.6.2008)

  • Radko
    ****

    Rozhovory policajta s psychiatrom, rozoberajúce transvestitizmus a transsexualizmus predstavením dvoch konkrétnych prípadov, odľahčujú zábery z úplne iného súdka. Spája ich postava veľkého Tvorcu, ktorý sa tvári hrozivo, dôrazne artikuluje o napätej strune a straší drakom. Do toho letia lietadlá, prúdia roje áut, vyloďujú sa vojská a behajú bizóny. Nad všetkým týmto blýskajú animované blesky. Občas sa zjaví Rohatý, ako vystrihnutý z nejakého lunaparku. Scéna sadomasochistických predstáv Glena do toho zapadá ako uliata. Veľmi silný, dobovo netradičný námet spracovaný živo, poučne a s fantazijným nadhľadom.(24.2.2015)

  • Divočák
    ****

    Tim Burton to je opravdu velký kouzelník. Svým vrcholným filmem Ed Wood vytvořil z tohohle amerického packala in memorian opravdovou legendu a zvýšil žádanost jeho starých filmů o 450 %. Jenže to, co v Edovi Woodovi vypadalo jako neskutečná sranda, je vlastně jen docela průměrný a citlivě natočený filmík o transexuálech, který spíš než by bavil tak nudí a nezachrání to ani Bela se svým legendárním monologem. Dokonce ani ten totiž nevyzní ani způlky tak dobře jako v podání geniálního Landraua a i když teď Glendu hodně nadhodnocuju, dělám to rád, protože pro Wooda mám zkrátka slabost.(11.8.2007)

  • Paldini
    *

    Hvězdička je jen za charismatického Belu Lugosiho, jehož výstupy byly fantastické, hlavně výraz jeho tváře, když plká ty své bláboly o zeleném drakovi, jeho alchymistická vložka na začátku filmu a jakési příjímání Glena a té holky, co sloužila v armádě. Na zbytek filmu se fakt skoro nedalo dívat.(3.4.2005)

  • liborek_

    Tohle je tak neuvěřitelná pitomost, že se vymyká jakémukoli hodnocení. Jestli je některý film jako stvořený pro silvestrovské veselí, pak rozhodně tento... Už dlouho jsem se tak nenasmál jako při pohledu na snad zkouřeného Belu Lugosiho a jeho beware... He eats little boys...:-)))) Bizarní slátanina naprosto nesouvislých záběrů, s komickým hraním všech zúčastněných a ještě komičtějšími záběry (viz přilepený titulek k novinovému článku, který je původně o úplně něčem jiném...). O tom se prostě nedá psát, to se musí vidět...(31.12.2007)

  • hippyman
    ***

    čekal jsem to horší, i když herecké výkony a statické záběry byly dost tragické... svoje jisté kouzlo to přesto má, prvky psychohororu byly docela přesvědčivé, takže se jdu radši podívat pod rohožku, jestli tam není zelenej drak, co by mi ukousnul slimáka, a ze mě se tak stala hippinda. 50%(13.4.2011)

  • Nin
    **

    No to bylo... :) Film není tak docela klasické drama, jako spíš něco mezi dokumentem o transvestitech pro studenty a zpovědí Eda Wooda, kde nechybí výklad termínů a mentorování. Do toho všeho navíc každou chvíli vstupuje Bela Lugosi, který působivě pronáší naprosté šílenosti, co se snaží nějak souviset s dějem. Škoda, že celý příběh je vlastně jen o Glenově váhání přiznat sboubence svůj "problém", protože upřímně řečeno jsem se i během té hodiny stačil párkrát nudit. Například, když se přes pět minut v jakési snové sekvenci předvádějí mladé herečky... Hádám dcery producentů ;) A už prostě nemám slov - Beware of the big green dragon! (3/10)(20.3.2007)

  • Bigrambo
    ***

    První celovečerní film nejhoršího režiséra všech dob? To musím vidět! Je to totální mišmaš všeho možného, co Wooda napadlo a co se mu honilo hlavou. Hlavním motivem snímku je obhajoba jeho transvestitismu. Z ničeho nic se přes plátno prožene stádo bizonů, načež inspektor a psychiatr vedou „odborné“ řeči o změně pohlaví, hned se Vám zase před očima vyloďují vojáci ve válce a do toho se míchají záběry na lidi jdoucí po ulici nebo na přeplněnou dálnici. To celé rámuje a do děje několikrát proniká v křesle sedící Béla Lugosi a neustále mele něco o zeleném drakovi, ocáscích štěňat a slimácích - prostě absolutní guláš. Přestože to Wood myslel všechno smrtelně vážně, já jsem to bral jako dobrou zábavu a nemohl jsem se nesmát!(9.8.2011)

  • Brygmi
    *****

    Kdybych měla hodnotit objektivně ve srovnání s ostatními filmy, tak je to přeci jasný odpad. Příběh divný, záběry divné (bizoni? čert?), herecké výkony strašné (tady musím zmínit hlavně Dolores Fuller)… Ale vždyť… ona je to TAKOVÁ zábava! Já mám prostě pro filmy Eda Wooda slabost a užiji si je jako máloco. Například scéna, kdy Glen zamilovaně kouká na svou snoubenku, zvažuje, zda jí říci pravdu a najednou.... Bizoni. A Bela Lugosi... A ještě víc bizonů. Tohle je přece ve své stupiditě naprostá genialita...(10.4.2007)

  • Ajantis
    ****

    Příjemné překvapení. Nechápu ten poprask okolo Eda Wooda. Film má silný námět i hodně dobrou realizaci, osobně mi ten živelný styl Eda Wooda vyhovuje. Oceňuji jej obzvláště s přihlédnutím k době, kdy byl natočen, a tématu, o němž pojednává. Jistou slabinou jsou herecké výkony a některé věci technického rázu (špatné nasvícení), které ale zdaleka nedosahují "úrovně" Plan 9 a mně osobně nevadí.(13.8.2006)

  • Jordan
    odpad!

    videl som Burtonovho Eda Wooda, nechal som sa istú dobu pohltiť jeho kultom a fenoménom a napokon po tom všetkom som sa konečne dostal aj k jeho tvorbe - jedinému skutočne objektívnemu merítku - a musím konštatovať, že to bol asi chorý blázon, ktorému okrem talentu chýbal aj zdravý rozum! Alebo sme všetci tak strašne mimo a je to naozaj historicky najviac nepochopený génius? neviem! Ale tento film . . . no, kým som nevidel, neveril som a naozaj - nepochopí ten, kto na vlastné oči neuvidí.(11.4.2008)

  • dr.horrible
    ****

    Našiel som ho, najhorší film ever! Neskutočný, geniálny, neopísateľný.. Možno dám nakoniec Plánu 9 aj tretiu šancu.(28.10.2015)

  • Němi
    **

    Instruktazni video k pochopeni transvestitu ala Ed Wood. ___ Zel, bez ufounu, zombiku a upiru uz Wood neni jen zabavne spatny, ale take slusne nudici. Sve silne momenty to ovsem ma, Lugosi a jeho bizarni vpady do deje s proslovy o velkem zelenem drakovi pozirajici ocasky stenatek, mimozni dvacetiminutove hudebni cislo bez deje, snad znazornujici vnitrni boj hl.postavy (i cert se dostavil), archivni zabery nijak s filmem nesouvisejici... proste nadhera. I tak je ale tech 68 minut neskutecne dlouhych.(26.7.2009)

  • Tommy987
    odpad!

    PULLLL THE STRING! Béla JE boh... a Ed takisto... (1)0 / 10(11.4.2007)

  • WillBlake
    *****

    Nadčasové téma promítnuté do osobní (bizarní) roviny a jako perlička na dně - zfetovaný Bela Lugosi, který absolutně netuší, koho nebo co hraje. Možná otce, možná Boha. Kdo ví? Nedivím se, že má Lynch tenhle film tak rád.(16.8.2017)

  • bassator
    **

    36. LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA UHERSKÉ HRADIŠTĚ 2010 - INVENTURA - Půlnoční delikatesy (Glen or Glenda / GLEN ON GLENDA / Glen nebo Glenda) - 28. 7. 2010 - kino Hvězda - Uherské Hradiště - 30%(3.8.2010)

  • Campbell
    ****

    Naprostá mindfucková záležitost. Nejenom že tenhle film nedává moc smysl ale i scény jsou dokonale debilně poskládané, už jen účinkování Lugosiho který tu kecá o naprostých kravinách a zelených dracích co jí mladé chlapce ukazuje že s tímhle filmem není něco v pořádku. Jo tenhle film je špatnej ale má něco do sebe, člověk se u něj baví a kroutí hlavou. Wood popisuje tenhle film jako jeho životopis. No jde vidět že je to "divný" člověk. Ale mi ho máme rádi.(20.11.2013)

  • jojinecko
    odpad!

    Tak toto je ďalší skvost z pod taktovky E. Wooda. Neviem celkom presne či „meastro“ zamýšlal natočiť „horor“ alebo dokumentárny film na tému „transvestiti“, každopádne vznikla z toho fraška, pri ktorej som sa dobre pobavil. K dokonalosti chýba uz len skvelý Tor Johnson. Potom by to bol určite aspoň tak „geniálny odpad“ ako plan 9 from outer space:)(22.1.2006)

  • Oktavianus
    **

    U všech snědených ocásků malých štěňátek, pořád nevím, co si o tom mám myslet... Je strašně snadný prohlásit, jak se smějete celou dobu, jaká to je do nebe volající blbost a napálit tomu plný počet - nebo odpad, podle nátury. Ale to nebude pravda. Zatímco Woodovy další fláky jsou opravdu strašné kraviny (Plán 9, Bride of the Monster), už pro naléhavost svého osobního sdělení tohle pitomost není. Jasně, hrátky se záběry, protože je líto je vyhodit, tomu nasvědčují - ale na druhou stranu, být v tom lepší herci a nevidět pod tím podepsaného Eda, je to jeden z nejzajímavějších experimentálních počinů v dějinách kinematografie. A to bez legrace, třeba snová němá scéna je na férovku naprosto geniální a je mi dost líto těch žvástů, co se tu dočítám, dokládajících vaši omezenou vnímavost. Škoda třeba vložky s válečným hrdinou, dlouhé kecy detektiva a psychiatra a podobně. ale chápu, že to druhé pro Woodovu intimní výpověď to bylo nezbytné. Takže asi tak: je to špatný film, ano. Je hodně absurdní. Ze všech možných stran. Ale tvrdit, že patří k těm nejhorším vůbec a blablabla, to jste nic skutečně špatného neviděli. Tento film je jiný. To je celé.(31.8.2014)

  • packa
    odpad!

    Tohle je ale skutečně strašnej film. Plán 9 byl náramně zábavnej, ale tady jsem trpěl jako pes(31.1.2010)

  • evulienka3
    ***

    Toto bolo tak zlé, až to bolo dobré, alebo inak povedané kultový film ako sa patrí. Takmer dokumentárny, vzdelávací program pre dospelých, je to však film. Nepoznám síce ostatnú tvorbu Eda Wooda, ale môžem povedať že jeho štýl je určite jedinečný a neopakovateľný. Sleduje hlavnú myšlienku, ktorej sa drží ako kliešť a obraz je prostriedkom jej stvárnenia za akúkoľvek cenu. Teda v štýle čo ma napadne to natočím. Asi ešte skúsim niečo z dielne tohto režiséra údajne zlých filmov. Niečo pravdy na tom určite bude. Keby hodnotím z hľadiska spôsobu stvárnenia, podania, či filmárskych "kúskov" tak nič moc, ba priam kanálové úrovne, ale z hľadiska roku vzniku, samotného obsahu a odvahy to zasa na druhej strane bolo veľmi "výživné". Tri hviezdičky sú teda myslím tak akurát. Videné v rámci Season Challenge Tour.(22.10.2015)

  • Xeelee
    *****

    [Festival otrlého diváka 2008] Zajímavá exkurze do Ed Woodovy transsexuální duše. Vlastně to je autobiografický drama s mnoha vysvětlujícími dokumentárními scénami, ale záběry nijak nesouvisející s dějem a Bela Lugosi snímek posouvaj spíš někam k surreálnu. Příběh, vyprávěnej s láskou a klukovským nadšením nezaměnitelným edwoodovským způsobem, má překvapivě co říct i dnes po víc jak půl století. Zajímalo by mě, jak se v padesátých letech diváci dívali na film se sexuální tématikou. Něco takového se asi netočilo každý den. Zajímavej komentář: DaViD´82(12.3.2008)

  • becki_tu
    *

    Další nechtěná komedie od "mistra" Eda Wooda, která je tak hrozně přeplácaná nesmyslnými scénkami, nejrůznějšími rádoby filozofickými bláboly a naprosto nepadnoucími dějovými odbočkami, že i slovo slátanina je pro tenhle filmek slabým výrazem. Holt ale od Wooda se snad ani nic jiného čekat nedá, takže divák může být s výsledkem ještě svým způsobem "spokojen".(6.6.2008)

  • jonyyy
    **

    Po Burtonově životopisné filmu, jsem si řekl, že se na Glen or Glenda musím už konečně podívat. Díky své hlouposti a nelogickému střídání záběrů, beru tento film spíše jako experimentální i když to tak původně určitě nebylo myšleno a jako takový mě bavil víc než nějaký Andaluský pes nebo Begotten. Bela byl opravdu dokonalý a na jeho neustálé opakování pozor na zeleného draka, co žere velké zelené slimáky a další kecy, co bych nikdy v životě nečekal ve filmu o citlivém transvestitovi jen tak z hlavy nedostanu. Natáčeni musela být určitě sranda a hned bych si v takové ptákovince zahrál. 45%(24.5.2009)

  • Spinosaurus
    odpad!

    Sakra to byla taková sračka, že ještě teď mám chuť vraždit. Oceňuji Woodovo nadšení pro tento film, ale mučit s ním statisíce lidí by rozhodně neměl. V celém filmu je několik světlých momentů. Bela Lugosi, Glenův vnitřní souboj a závěrečné poselství. Ale to odporné bahno, ve kterém tohle plave mě prostě nedonutí utrousit ani jednu hvězdičku. Opakování záběrů snad ani nemá cenu rozebírat (Glen se u obchodu zastaví snad desetkrát). Nejhorší je, že všechno tohle mnohdy nedává smysl. Úplně nejhorší je vložená pasáž s nějakou ženou a znásilněním. Tato pasáž nedává vůbec smysl a pozor! Trvá asi 6 minut!!!!!! Převedeno na Woodovo měřítko asi půl hodiny. Já nevím jak vy, ale já trpěl jak svině. Puppy dog tails! Puppy dog tails!(23.1.2010)

  • Katullka
    **

    Požírá malé chlapečky... HA HA HA! :D // 36. LFŠ UH(3.8.2010)

  • HellFire
    ****

    Podle zdějších komentářů se zdá, že Glen or Glenda je dost humorným příběhem. To se teda řadím k menšině, protože na celém filmu mě nepřipadalo nic směšného. Režisérova osobní výpověď mě zaujala a i když je poznat, že některé záběry tam nemají co dělat, zbytek do filmu perfektně sedne. Podobně jako Mazací hlavu, pochopí Glen or Glenda každý po svém.(27.11.2008)

  • Stanislaus
    **

    Po Plánu 9 je pro mě Glen, nebo Glenda druhým snímkem od režiséra Edwarda Wooda, který mě zaujal o něco více než první jmenovaný. Co se týká námětu, tak je celkem odvážný, obzvlášt proto, že se zabývá transvestitismem, avšak samotný scénář byla bída, hrůza a děs. Bela Lugosi, který měl být hlavním lákadlem, působil příliš afektovaně a vlastně mi scény s ním přišly jako z jiného filmu. Zkrátka pro "woodofily" bezpochyby další lahůdka, pro mě pouze film, který se zaobírá (ikdyž nešikovně) nadčasovou tematikou.(28.6.2013)

  • Johny_fork
    odpad!

    Něco neskutečného:) Ed Wood se upřímě snaží vyjádřit své pocity, ovšem není schopný napsat normální scénář a pohnout se v ději, neustále používá vypravěče (a místy to skutečně nepřipomíná vyprávění, ale verbální sraní, pořád se omýlá to samé a to neuvěřitelně stupindně) a nebo Belu Lugosiho v roli asi něco jako Boha, jeho výstupy jsou ozdobou filmu, pozorovat jak sype s agresivním výrazem ve tváři neskutečné hlášky je radost a vážně mě uzemnil, zejména hlášky o zeleném drakovi no to se ani nedá popsat to se musí vidět:) (Pozor...Dejte si pozor na velkého zeleného draka,který sedí před vaším prahem. Žere malé chlapce......ocásky malých šťěnátek a velké, tlusté slimáky.Pozor...ocásky malých šťěnátek...) Herecké výkony jsou tragické, dialogy dostova dementní a interiéry vypadají zoufale, k tomu neustálé naprosto zbytečné záběry na dálnici, či na běžící bizony!:) Je to tak upřímné a přitom blboučké, úžasně jsem se bavil a představa, že tohle někdo myslel vážně je těžko strávitelná:D(21.4.2008)

  • ScarPoul
    odpad!

    nie nie strašná sračka , nudná nezaživná(28.8.2007)

  • seeker23
    *****

    Béla Lugosi zběsile přehrávající a fanaticky řvoucí "Pull the string! Pull the string" či "Let the story begin!", do toho v dvojprojekci blesky či pádící bizoni... nechtěná parodie na avantgardu, které nemohu udělit méně než plný počet, byť Ed Wood nedospěl ani k osvojení si techniky záběr/protizáběr. Ale ta vášeň pro věc!(26.2.2008)

  • Terva
    **

    Mějte se na pozoru před velkým zeleným drakem........(9.2.2012)

  • sta

    Ed Wood režíruje jak o život, to se mu upřit nedá - předběhl svou dobu o padesát let, neboť když se člověk podívá na tarantina a celou pstmoderní kinematografii, o takhle "špatné" filmy se snaží dneska kde kdo.. ale takového výsledku nedosáhl zatím nikdo. občas bych chtěl vědět, co se edovi honilo hlavou (nejvíc při dialogu dvou mužů, který dokreslují záběry ze slevárny)..jinak formálně i narativně to je nesourodé jako například hodinové pásmo vysílání MTV - těch příběhů, těch stylů! formálně se to nejvíce (či spíše největší časový úsek) podobá americkým instruktážním a osvětovým filmům padesátých let společností Coronet či Encyclopedia Britanica (to, jak si z toho dělá srandu např. south park s parafrází skutečně existujícího filmu Duck and Cover).. Ed Wood byl ve své naivitě až tak geniální, že pro něj zkrátka neexistuje adekvátní publikum, jen se bojím, že už se takové publikum nikdy nenajde, o čemž vypovídají veškeré zesměšňující komentáře, které pak dají 5 hvězd - nechápu(18.8.2007)

  • Kryton
    *

    Špatné, špatné, špatné, špatné...nebavil jsem se tak jako třeba u Plan 9 from Outer Space. Slepenec špatných filmů - scény s Lugosim, scény u psychologa, scény s Edem Woodem. Tradičně špatné hraní, tradičně špatné dialogy a tradičně špatné je všechno. Nejvíce je to manifest obhajující Woodův fetish. Hodnocení OST: 1/10(3.3.2013)

  • faana21
    odpad!

    Pasqil. Ptakopsychoprasopes. Panenanebi...(15.10.2012)

  • numi
    odpad!

    "Beware. Beware. Beware of the big green dragon, that sits on your doorstep. He eats little boys, puppy dog tails and big fat snails. Beware. Take care. Beware." Tak tohle je fakt úlet. Kde začít? Ten neuvěřitelně nepřirozený dokumentární styl? Bizoni? Válečné záběry? Vnitřní boj Glena zda má prozradit své tajemství? Opakované záběry dálnice či letadla? Doktorovi monology? Když Glenovi jeho žena podávala angorský svetřík, tak jsem měl slzy v očích a zoufalstvím jsem málem sežral klávesnici. Tohle je naprosto nekoukatelné. Bela Lugosi vůbec není génius, on už byl v této době opravdu za zenitem. Ty záběry na lidská ucha se slovím doprovodem vypravěče o lidech s křídly, respektive koly - ne. Tohle vážně nemohlo být myšleno vážně. Tohle člověk musí vidět, aby byl vděčný za každou minutu špatného filmu, který uvidí. Tohle by se ani nemělo hodnotit, protože tohle není film. Nemůže být. [duben 2006](13.4.2006)

  • Pirkaf
    odpad!

    Bela Lugosi FTW!!!(29.1.2010)

  • Compote
    *****

    Jeho ruce hladily její hebký angorský svetr, který si chtěl tak strašně dlouho vzít na sebe... Opravdu, není nad to vidět dokument o transvestitech, záběry 2.světové, domorodců, lehčího porna a sudokopytníků, a jako bonus dostat varování před drakem, co žere malé chlapce a ocásky štěňátek, to vše..v jednom. Nejlepší nejhorší film. Za méně než 5* bych prostě měla výčitky, tahle "genialita" mě vážně bavila.(26.10.2010)

  • harfuska
    ***

    Príbehy 2 trpiacich chlapov, ktorých správanie je tŕňom v oku spoločnosti, podané tak zvláštne – Woodovsky. Vo filme sa objavujú všelijaké podivnosti (bizóny, továreň, blesky, satan či drak, autá na dialnici a zviazané ženy), ktoré majú pravdepodobne nejakú skrytú symboliku, ktorú ovšem chápe asi len sám Wood. Bela, ako vyprávač, pôsobil dost satansky a dodával dramatičnosť. Ovšem jeho hlášky a výkriky občas vyzneli komicky. Je to vskutku unikátne dielo, ktoré zaujme niejen svojou nevšednosťou ale aj ponúkaným odkazom pre spoločnosť.(17.8.2015)

  • Cimr
    *

    Ono by to nebylo tak hrozivě hrozně hrozné, kdyby se Ed Wood nesnažil o velké umění. Kdyby natočil pouhý dokument o transvestitech, věřím, že by to byl na tehdejší dobu zajímavý a potřebný film. To téma je závažné - v padesátých letech skutečně páchali tito lidé sebevraždy, protože je společnost nechápala. Problém je v tom, že Wood vážně nemá talent, nemá! Svůj vážný snímek prošpikovává rádobyintelektuálními poznámkami jakéhosi chlápka v křesle (bůh? svědomí?), nelogickými záběry bizonů, ocelárny, dálnice s auty ("všichni tito lidé někam míří" uslyšíte asi šestkrát) a potvrzuje tak svoji pověst absolutního filmového lůzra. Přiznám se, že mi ho bylo až líto. On tak moc chtěl sdělit své drásavé vnitřní pocity! Jenom to neuměl tak, jako jeho kolegové.(22.2.2008)

  • Ender66
    odpad!

    Pri prvom pozeraní som kvôli požívaniu zakázaných látok zistil až na konci, že ide dva príbehy. Tento rok sa na LFŠ kvôli požívaniu po 20 minútach zaspal. Do tretice všetko najlepšie :)(1.8.2010)

  • Dexter1
    *

    Glen or Glenda nespadá do nejakých vymedzených žánrových škatuliek. Ide o nesúrodý polo-dokument, ktorý sa snaží poukázať na citlivú stránku muža, pričom poukazuje, že takmer každý jeden muž je v podstate transvestita. Neskutočná agitačná nuda, pri ktorej je vám trápne a hlúpo, že to pozeráte a celkový dojem nevytiahne ani voayeristický Bela Lugosi, ktorý pôsobí akoby dáky vševi(e)diaci boh.(20.8.2013)

  • Gann
    odpad!

    Tak tohle byl prozatim bezkonkurencne nejhorsi film co jsem kdy videl... Jako film Eda Wooda to byl uzasny zaztek, vsem urcite doporucuji tenhle pocin zhlednout, ale jako samostatne dilko je to naprosto neunosne a celou dobu jsem se nesmirne tesil na konec!! :)(3.6.2006)

  • Brennos
    *****

    "Beware... beware... beware of the big green dragon, that sits on your doorstep. He eats little boys, puppy dog tails and big fat snails. Beware. Take care. Beware..." Bela Lugosi je génius (míněno zcela vážně), jeho scény jsou bezpochyby tím nejlepším na celém filmu... (a odteď už s trochou nadsázky)... já jsem ten film sežral i s navijákem :o), tolik režisérských nápadů, polodokumentární mravoučný styl, dramatické zobrazení vnitřní rozpolcenosti, efektivní opakování stejných záběrů... "Pull the string!" a bizoni (jen jedna krátká prolínačka, ale skvěle podtrhla Belovo herectví)... no a samotný Ed Wood v hlavní roli... kdyby vypustil všechny scény s inspektorem, asi bych umřel blahem :o)(10.7.2004)

  • Murrro
    *****

    Filmové rozprávanie Eda Wooda má svojskú poetiku aj rytmus, ojedinelé je tiež po technickej stránke a pre ďalší vývoj kinematografie tak film Glen or Glenda získava ohromný význam - cestou Wooda sa totiž vydal málokto, no už nikomu sa nepodarilo skombinovať filmársku neschopnosť a úprimnosť osobnej výpovede tak dokonale ako jemu.(4.5.2008)

  • Caym
    *****

    Lugosiho výrazy za těch pět hvězdiček stojí. Jako komedie to funguje skvěle (zvlášť o půlnoci na LFŠ, kde se scénám typu "pull the strings" a "beware the green dragon" směje každý, kdo nespí).(28.7.2010)

  • kusper
    *****

    36. LFŠ Co k tomu dodat?(3.8.2010)

  • JohnMiller
    *

    Film Tima Burtona: Ed Wood sa mi nesmierne páčil. Bolo to úprimné, snímka zachytávala tohoto brakového režiséra ako človeka ktorý miluje svoju prácu a berie ju ako poslanie. Zbožňuje nakrúcať filmy, chyba je iba v tom že nemá zmysel pre detail a precíznosť. Bol som zvedavý či si Burton nevymýšľal pri scénkach kde Wood natáčal filmy. Bol som zvedavý či Glen or Glenda je naozaj taký hrozný,sfušovaný film ako bol predvedený. No a odpoveď je ....... áno, Je to nedomyslené rýchlo nakrútené vzduchoprázdno. Síce som tam videl a cítil ako sa Ed Wood snaží s toho dostať viac ako len "šokujúci" brak. Je vidieť že ho to baví a zo scenárom sa pohral, na svoje možnosti. Príbeh prerozprávaný dvomi dimenziami psychiatra a Bela Lugosiho je viac ako zaujímavý ale výsledok taký nie je. Tvári sa to ako hraný dokument ktorý prezentuje vážne morálne témy. Ale nie je to nič iné ako nepodarený flick nakrútený za štyri dni. Hlavná línia príbehu má ani nie 20 minút. Ostatná minutáž tvorí iba vatu niekde až experimentálne avant gardnú. úprimne si však nemyslím že to bol cieľ. Proste už nevedel čo tam má dať a tak tam nastrkával obrazy s vojny, rušnú diaľnicu, bizónov, fabriku na spracovanie kovov a tak ďalej . Jediný kto ma tu bavil bol Lugosi. Pull the string hláška ma zničila, iba kvôli nemu dávam 1*(27.5.2014)

  • kaylin
    ***

    Začněte nosit svetry z angorské vlny a budete šťastní. Ed Wood se proslavil jako nejhorší režisér všech dob, ale trochu nezaslouženě, protože on měl smysl pro dramatické prvky, dokázal vytvořit momenty ve svých filmech, které zaujmou. Jen ten film je takový naivně hloupoučký, aneb jak říct lidem - téměř vědecky - že to není až tak divné oblékat se jako holka.(28.3.2015)

  • ZIASystems
    *****

    Co k tomu říct. Tenhle film je hodně špatný. Hodně hodně špatný. Ještě horší než Woodův hodně špatný Plan 9 from Outer Space. A přesně to udělalo z Eda Wooda kult. Těžko říct jestli bych se o něj nějak více zajímal nevidět jeho geniální biografii od režiséra Tima Burtona, každopádně zajímat jsem se o něj začal a jeho filmy mi otevřely dosud nepoznané obzory. Je to nádhera - příběh o trasnvestitech, Béla Lugosi coby šílený vědec (absoultně nesouvisející s dějem) s těmi nejšílenějšími monology co jdou zplodit, sem tam nějaký záběr na pádící bizony nebo vylodění v Tichomoří za druhé světové války, protože by byla škoda takové krásné záběry nepoužít atd atd. Snips and snails and puppy dog tails!!!(12.12.2003)

  • c.tucker
    *****

    Naprostej luxus, to je to největší zlo co jsem viděl. Role hlavního představitele Bely Lugosiho je zde jen kvůli jménu a hlášky, které pronáší jsou nepopsatelné (např. Tahejte za nitky!!!; Dejte si pozor na velkého zeleného draka, který sedí před vaším prahem. Žere malé chlapce, ocásky malých šťěnátek a velké, tlusté slimáky.) Do děje jsou vložené všelijaké záběry, které někde Ed našel (např. záběr na bizony apod.). A asi nejhorší byla pasáž, kdy transvestita váhá jestli to ná zdělit své dívce či nikoliv. Jsou tu záběry na různé ženy, které máchají ruka, trhají ze sebe šaty, svazují se a ktomu všemu se zde objeví velmi komický ďábel, který nemá rohy, jen jim se podobající trčící vlasy. No celkově je to strašnej kult. Ed to zvládnul skoro jako Orson Welles, jen o trochu hůře (napsal scénář, zrežíroval to a odehrál i hlavní roli).(23.2.2008)

  • Wheelcrusher
    ****

    Dneska jsem se bavil s kolegou o Tarantýnovi... určitě mě potěšila jeho znalost náročnější tvorby, ale když vzápětí dodal, že asi musí Qéčko mít v hlavě slušnej bordel, tak já mu na to PRÁVĚ NAOPAK! Hezkej důkaz, jak zásadně-zvrácenej vliv má naše IDIOTSKÁ společnost na správný lidský uvažování:) Prostě vtipnej nadčasovej snímek.(15.8.2014)

  • applause
    ***

    Kdyby nebylo filmu Ed Wood, tak by jsem se na tento film nedívala. Pořád nevím, co si mám o tom myslet, ale pověst nelhala. Jako asi vím, co se tím Ed Wood snažil říct, za to a za samotný nápad dávat 3 hvězdičky, jinak raději nechci pomýšlet, jaké hodnocení bych zvolila. Dlouhé dialogy byly nuda. Nesouvisející scény promítané mezi úseky bylo hrozné. A hlavně monology Bela Lugosiho... Napřed mi přišly i vtipné, ale potom mi už začaly lézt na nervy...no hrůza. Měla jsem po tomto filmu fakt dost psychosny. Jsem zvědavá na Bride of the Monster a Plan 9 from Outer Space. Jestli si chcete zachovat své duševní zdraví, tak se na to raději nekoukejte.(18.11.2016)

  • stOKYi
    *

    Mne to pripadalo skôr ako dokument o transexuáloch ako film. Béla Lugosi dáva dáke nezmysli o Veľkom zelenom drakovy ktorý sedí pred dverami a žere malé deti a chvostíky malých šteniatok a veľké tučné slimáky. What the fuck ? Nezmysel jeden za druhým. Rozpráva tam doktor príbeh a záber na železiareň ako sa taví železo. Alebo zábery ktoré sú dávané do filmu stále nezmyselne dookola. No takých somarín tam bolo neskutočne veľa. A tie nekonečné dialógy ktoré neprinášajú nič nové, iba stále točia to isté dookola. Tento film nemá nič, nemá žiadne prekvapenie, dej ani čaro, ani farbu ani ... no proste nič :))) Jednu hviezdu dávam len za to že je to ED WOOD a že som sa pri tom nenudil ako pri filmoch ktorých som už v minulosti odpad udelil. Ale nenudil som sa až tak asi kvôli tým kravinám čo sa tam diali :) (12.10.2010)(12.10.2010)

  • MarekT
    **

    "Pull the strings! Pull the strings! The story must be told..." Kultovní film, který má ale poněkud nadhodnocenou pověst. Je to vlastně jen nudně zpracované drama s dokumentárními prvky, kde Wood používá docela ležérní argumenty k očistě své transvestitní osoby a momentů, nad kterými bych se mohl ironicky zasmát, zde moc není - toto označení si vysluhují v podstatě jen scény s Bélou Lugosim, jenž svého Boha hraje s takovým nasazením, že zvyšuji své původní, dva roky staré hodnocení o jednu hvězdičku, a to i přesto, že zde někdejší Dracula nemá takový prostor, jak by se některým neznalým divákům mohlo z čtení komentářů zdát. Jeho proslovy, ač zdánlivě nesmyslné, mě zaujaly i díky svému lynchovskému výkladu - např. slavné varování před velkým zeleným drakem si osobně představuji jako metaforu nonsensu, kdy chcete někomu naznačit, že vám jeho jednání přijde mimo mísu (tzn. synonymum slovních spojení jako "kecy v kleci"). Stejná slova pochvaly mám i na freudovskou scénu sexuálně laděné zápasení dobra se zlem v Glenově mysli, která je ale pouze králičím úspěchem Wooda v oblasti psychologie. Trpělivým divákům doporučuji, pokud však od "good bad movie" máte specifické požadavky, pusťte si akorát ústřižky Bélových monologů na YouTube. 40%(15.10.2010)

  • Gaaron
    ***

    Jistě velmi záslužný osvětový pseudo-dokument o transvestitismu, ozvláštněný všemi Edovými trademarky jako šklebící se Lugosi, či záběry na letadla. Ne špatné, ale jsem rád, že se génius Woodova formátu u tohoto žánru nezasekl a přešel k pozdějším poctivým scifárnám, kterými se mi zapsal hluboko do srdce.(11.8.2011)

  • Deverant

    Glen or Glenda se dá těžko hodnotit. Bizoni, záběry na dálnici, lascivní ženy, blesky, bičování, záběry na dálnici, školní dvůr, Montyho čardáš, blesky, velcí tlustí šneci, školní dvůr, záběry na dálnici, blesky, ocelárna, čert, Bela Lugosi, záběry na dálnici... Je to něco mezi odpadem a pěti hvězdami. Nebo nejspíš obojí najednou. Znázornit vnitřní pohnutí stádem běžících bizonů je přece geniální myšlenka.(27.8.2007)

  • DrBuznička
    *****

    Ed Wood skrze transexualitu příkladně vysvětlil genezi lidského rodu.(1.8.2010)

  • gjjm
    *****

    Jo, pět hvězd, a tentokrát to myslím naprosto vážně. Autobiografické drama o nešťastném a šťastném transvestitovi je natočeno o něco málo líp, než Plan 9, Bela Lugosi v roli Boha je perfektní (popravdě, nevím o nikom, kdo by se na tuto roli hodil lépe než Bela Lugosi) a jeho poněkud ulítle metaforické hlášky jsou někdy skvostné (...He eats little boys, puppy dog tails and big fat snails...) a scénář mírně...chatrný, přesto mě film zaujal a nenudil jsem se ani na chvíli a tento film pokládám za velmi dobrý. Jako osobní výpověď o sexuální úchylce snad nebylo natočeno nic lepšího (myslím lepšího, odhlédneme-li od čistě technické kvality) ani zajímavějšího. A další argument - natočit film, do kterého dokonale vložíte svou osobnost...není to největší, čeho může filmař dosáhnout? A co byste řekli tomu, kdyby tenhle drsný chlap měl pod těmi montérkami růžové krajkové kalhotky? Má je.(4.5.2009)

  • hans500
    ***

    2* za kvalitu a 1* za Woodovo nadšení, které je z filmu hodně cítit (a také za boha-vypravěče Belu Lugosiho). Snová scéna film značně kazí. Lepší film než cokoliv od Uwe Bolla :).(4.12.2008)

  • Martin741
    odpad!

    Ed Wood Jr. a jeho cesta cez uchylarny - fakt ako prehliadka toho, z coho mi je zle doteraz. Uz viem hodne o Ed Woodovi, a vdacny nejsem. Cim viac viem - tym horsie, niekdedy je lepsie nevediet : 0%(14.11.2018)

  • Jazzzz
    ****

    Pozoruhodné, dlouho jsem váhal zda jde opravdu o drama. Myslím, že šlo spíše o dokument, který je velmi dramatizovaný. Dokument, který ukazuje pohled na transvestity v dané době až pokus o znázornění prožívání trensvestitů... Ale nejde o jen tak ledajaký dokument - tento je obohacen o všechno možné co s ním zdaleka vůbec nesouvisí... Marně jsem přemýšlel nad důvodem těch záběrů na úžasného Belu, který tahá za nitky a svoji nezapomenutelnou mimikou dodává filmu potemělou atmosféru, která do něj ale naprosto nesedí... Záblesky, vojáci, no prostě v tom filmu je i to, co by od něj nemohl nikdo vůbec čekat... No prostě E. Wood je zřejmě opravdu zvrácený genius, který svým filmem dokážě jak královsky pobavit (což ale nebyl jeho záměr) tak neuvěřitelně šokovat... Bohužel oproti Plánu 9, který má strohou a jednoduchou dějovou linii a je opravdu úžasný spíše svými pravěkými filmařskými technikami je tento film opravdu místy až nelogický, ale občas předvede něco co je filmařsky naprosto úžasné (půlená scéna s Belou kdy pod ním běží jiný záběr, němé prožívání transvestity (to je naprosto úchvatné)... No každopádně Wood tento film trochu moc překombinoval - snažil se z něj udělat větší drama než tento příběh Glena a Gleny nabíze a proto srážím jednu hvězdu... Ale beze sebemenšího zaváhání toto naprosto šílené drama(dokument) mohu doporučit - při troše nadsázky při vnímání filmu si myslím úžasně užijete!(9.2.2009)

  • rudeboy
    *****

    Kde Ed Wood chodil na tie svoje metafory? Big green dragon behind the doors... Big green dragon eats little boys... :-) Tento polodokument vznikol ako osobná spoveď samotného režiséra, ktorý sa snaží búrať mýty o transsexuáloch, no táto vážna téma sa v rukách tvorcu najhoršieho filmu v dejinách kinematografie (Plán 9) mení na absolútnu frašku. Avšak neuveriteľne vtipnú. Tak, že sa to nedá ani popísať. Za zmienku stojí i parodicko-démonický Bela Lugosi (úlohu vo filme vzal kvôli dlhom, spôsobeným závislosťou na drogách a alkohole). Na jeho mimike som sa musel neustále smiať...(29.7.2010)

  • Master19
    *

    Na svou dobu odvážná záležitost s naprosto otřesným zpracováním a šílenými prostřihy. Je dobré podívat se nejprve na Burtonovu biografii a dozvědět se, že ti bizoni jsou tam prostě proto, že by bylo škoda je tam nedat. Nejlepší hlášky jsou pro mě ta, že transvestita se pozná podle toho, že má rád domácí práce a také, že plešatost způsobují klobouky.(19.4.2007)

  • Compadre
    *****

    Komentář napíšu, až se přestanu smát..tohle snad neni vůbec možný:-)(12.9.2007)

  • Elrond88
    ***

    60% a to hodnocení myslím zcela vážně, bez nadsázky - jsem fanoušek Eda Wooda a jeho komických frašek, uváděných jako sci-fi horory (Bride of the Monster, Plan 9 from Outer Space) a od tohoto filmu jsem čekal sice jiný žánr - drama - ale stejnou frašku, aspoň podle pár ohlasů. I díky tak nízkému očekávání jsem velmi překvapen, protože můj zážitek z filmu byl veskrze pozitivní, film se mi líbil, zaujalo mě téma transvestitů a jeho pojetí na začátku 50.let. Uznávám, že filmařsky tomu ještě leccos chybí, ke kvalitnímu filmu - například v oblasti střihu (teď myslím spíš přechody mezi záběry než vkládání nesouvisejích videí), herců (přehrávání některých postav nebo naopak ploché odříkávání textu - o Bela Lugosim se zmíním později), či režie - místy je dost nudná. Naopak scénář mi přišel nečekaně inteligentní, promyšlený a vážný. A teď temná stránka: nepochopitelné a absurdní výstupy Bela Lugosiho. Jeho skeče jsou vynikající, osobité, perfektní a legendární, patrně právě Lugosi přispěl k Woodově slávě velkou měrou a také kvůli Lugosim jsem začal Eda Wooda sledovat... jenže pokud mám hodnotit Lugosiho výstupy v rámci takového filmu, jakým je Glen nebo Glenda, musím je označit jako stupidní, ubohé štěky, zoufale a kýčovitě se nehodící, narušující děj, srážející film do temných propastí filmové historie. A přestože bych Lugosiho výstupy + nastříhané, nesouvislé, nepatřící záběry ohodnotil slovíčkem Odpad!, právě ony zajistili tomuto filmu takovou popolaritu, takže díky za ně. Dejte si pozor na velkého zeleného draka, který sedí před vaším prahem, žere malé chlapce... ocásky malých šťěnátek a velké, tlusté slimáky. Pozor... opatrujte se... POZOR! Draku, žereš malé chlapce? Ocásky malých šťěnátek a velké, tlusté slimáky? Pozor...opatrujte se... Já jsem děvče. Nejsem děvče. Ty jsi chlapec. Ocásek malýho šťěnátka.(19.6.2008)

  • kurcatovium
    odpad!

    Jak začít? Tohle si žádá víc než jednu či dvě věty... Vezmeme to obšírně. Existují filmy, které jsou jednoznačně dobré. Dále tu jsou filmy průměrné, které jsou prostě průměrné. A nakonec, bohužel, existují i filmy vyloženě špatné. Ed Wood je se svým Glen or Glenda zcela, ale opravdu zcela mimo tyhle kategorie. Glen or Glenda je první film, kde jsem se opravdu nemohl rozhodnout, jestli ohodnotit pěti hvězdičkami nebo odpadem. Ale proč? V čem tkví tohle prapodivné kouzlo? Kdo ví. Možná to jsou bizoni, vojáci v tichomoří či nesmyslná postava čerta a vlastně i drakoslimákostrašáka Bely Lugosiho. Celkově nesouvislý sled scén, kde lítají blesky, lehce úchylná softporno vložka, slévárny, ... Je toho moc co film obsahuje, ale není to slepené a hlavně to nedává smysl. Možná i proto je to taková zábava. Přesto nakonec odpad nad hvězdičkami zvítězil. I když je to svým způsobem opravdu "umělecké" dílo. :-)(23.5.2009)

  • vendysek
    *****

    Zajímavě natočená sonda do reality transvestitismu a transsexualismu. Režisérův styl baví a zároveň se pokouší mnohé sdělit. Film je rozdělený na několik provázaných náhledů: vnitřní pohled - symbolistické výjevy osobního zmatku a obav, vnější pohled - emotivní, leč realistické vykreslení života, obhajoba - pravdivé, dokumentárně chladné popsání běžného úkazu a jeho bezvýchodnosti spojené s dalším bodem, jímž je kritika společnosti - podána formou i slovy. Kritizuje nejen přístup k lidem s poruchou sexuální identity, ale také celkové utlačování nesmyslnými zásadami, jimiž svět bránil svoje hodnoty a opovrhoval vším, co se neshodovalo s normálem; v neposlední řade i hroznou konzumní podstatu společnosti a její schopnost přijmout fakt změny pohlaví, jen pokud o tom neví. Bela Lugosi je ohromně charismatický, jeho postava a fantaskní přednes dovádí vyprávění k absurditě a tím zaručuje, že snímek nezabředává v "nudném" hanění trapných většinových hodnot. Rovněž se on sám stává jakýmsi významovým symbolem, zajišťuje vyobrazení pravdy, která není připravena na to být vyslyšena a pochopena. Na mě to zapůsobilo a humorně vyznívající experiment oceňuji. Nevím, co je na tomto filmu špatného, vždyť se jedná o docela přesnou výpověď o nepřizpůsobivosti společnosti, jež zaviňuje osobní trable, když nesmíme být tím, čím chceme. Závěr je idealistický a jasně říká, že od normálu se lišícím jedincům může svět dokonce pomoci, když bude tak laskav.(10.2.2011)

  • Styxos
    **

    dílo vskutku vhodné na nominaci na Oskara. Ne, dělám si srandu! Sorry, Edde, ale tohle dneska nebude na 5*. Řekl bych, že původní záměr se ti nepovedl, za to ten neplánovaný - pobavit lidstvo, se ti fakt povedl, takže tě za to odměním alespoň 2*. :-)(4.6.2008)

  • Kačus
    ***

    Nepřišlo mi to tak děsné, ale asi ani tak vtipné, aby celé kino řvalo smíchy, když je záběr na jedoucí auta.(28.7.2010)

  • Pucimka
    odpad!

    Tíživá atmosféra jenž mě přepadala při sledování filmu, pomalu spěla k epileptickému záchvatu beznaděje, avšak nakonec jsem z kina odešla jen s kopřivkou na nohou a lehkou psychickou újmou na zdraví... Aneb ať žije Eda!(29.7.2010)

  • Jennifer.S
    *****

    Škoda každého záběru, který padne vedle!(28.2.2012)

  • vincent

    Povedal som si, že Z-tkové filmy hodnotiť nebudem a tak teda nehodnotím. Tento film sa pohybuje medzi 5timi hviezdičkami a "odpad!"-om. Keď som to pozeral, tak som nevedel či sa mám smiať alebo ľutovať Wooda a všetkých hercov čo tam hrali. Wood sa vôbec nebabre s nejakou formou. Ak má k dispozícii jeden sekundový záber a potrebuje dvojsekundový, tak jednoducho nalepí za sebou jednosekundový 2krát za sebou a hotovo. No a čo, že je to vidieť! A keby ste si to náhodou nevšimli - nevadí, vo filme ho totiž použije asi trikrát. Wood bez hanby použije aj ten istý 5 sekundový záber znova. Alebo urobí 3 zábery z rôznych uhlov ale stále pri tom istom výklade obchodu. Výkony hercov sú strnulé. Máte pocit, že snáď ani v živote nehrali (okrem inšpektora a Lugosiho). Spomínané zábery s bizónmi a spracovaním železa vás jednoducho musia rozosmiať. Tento film sa na prvé pozeranie ani nedá celá pojať. Je to totiž nesúrodý, nedrží pohromade a občas máte pocit, že ani sám Wood nemohol vedieť, čo chcel vlastne netočiť. Ako tak - je to veľká sranda :). Najlepšie si je tento film pozrieť spolu s filmom Ed Wood od Burtona. Človek aspoň sčasti pochopí ako niečo také mohlo vzniknúť. :)(14.9.2005)

  • Germanotta
    *****

    Bud ho nenávidíte alebo milujete. Edward Wood nemohol za to že točil nízkorozpočtové filmy, ved mu nikde inde nechceli dať väčší rozpočet. Milujem filmy ktoré sa vymykajú štandardu, a myslím si že nikto nebude proti ak poviem, že Glen or Glenda je iný film než všetky ostatné. Bela Lugosi vždy v hlavnej role sa snaží iba oprášiť zašlú slávu, ale ak ho to potešilo tak budiš. Podľa mňa je tento film umenie tak ako aj ostatné filmy Edwarda Wooda. 95%.(23.7.2011)

  • kamar
    ****

    Scenář katastrofální, dialogy nesmyslná, monology šílené, scény a střih nelogické, Bela na facku, ale to vše dohromady vytváří úžasný film, který přináší opravdový pohled do hlavy travestity. Pohled do hlavy Eda Wooda. Edwarda D. Wooda Jr. můžete budete od první chvíle buď milovat nebo nenávidět a já se do něj zamiloval.(26.11.2011)

  • Alaitos
    odpad!

    Jo tak tenhle film je uz klasika. Prvni Wooduv "trhak" :))(22.12.2003)

  • trilo
    **

    Skvělý a úžasný Bela Lugosi a potom už jen šeď, šeď a šeď, která je občas přerušena něčím šíleným, co není zrovna Belou Lugosim. Kdyby to byl film s jedním hercem, kde Bela metá metafyzické hlášky, mohlo to být úžasné, vtipné a snad i nadčasové. Takto se jedná povětšinou o filmový brak, který pobaví jen málokdy a nadchne ještě méně, zřídka kdy.(7.9.2008)

  • BluT
    ****

    Naprosto skvělej a ohromující film. Vlastně jak se to veme. Nečekal jsem nic a dostal jsem mrtě, takže jsem spokojenej.(16.8.2009)

  • martinez.
    *

    Člověk, který nezná Eda Wooda režiséra nebo aspoň Burtonův film, by si po najetí na profil Glen or Glenda mohl pomyslet, že se jedná o kvalitní film, natolik je tu nasypaných ironických pěti hvězd. Ano, je to šílený film, Wood nemá o režii ani páru a Lugosi nepředvádí sériózní herectví, ale self-parodii. Jednu hvězdu ale myslím vážně - za zajímavé téma (víceméně Woodova autobiografie), nad některými úvahami jsem pokýval hlavou (ale to spíš už ze zoufalství), a protože se mi po zhlédnutí tohoto ještě víc zamlouvá Ed Wood Tima Burtona. Jestli jsem se bavil? Ne, nebyl jsem zhulený.(12.6.2010)

  • Sociopath
    ***

    Tak trošku sklamanie, ale v dobrom. Čakal som totiž väčšiu koninu. Glen or Glenda je len dokumentaristická výpoveď zvláštneho človeka, akurát vo veľmi nudnom prevedení. Bela Lugosi nesklamal. Rozhodne to však nie je záležitosť, ktorú si človek pozrie viac ako raz. *** si zaslúži nie zo sympatií, ale z objektívnosti. Ak by to bolo len pre to, že si Edward týmto snímkom splnil svoj sen, bolo by hodnotenie výrazne vyššie. Ale body za snahu alebo kvôli póze nedívam.(30.10.2011)

  • Michelle8
    **

    První film od Eda Wooda (jestli budou nějaké další opravdu nevím). Zasmála jsem se? Ano, velice. Námět? Řekněme, že na tu dobu ucházející. Provedení? Šílené a místy úplně nesmyslné. Tomuhle filmu buď musíte dát hvězd hodně a nebo málo. Já se přikláním k té horší variantě a není to kvůli nesmyslnosti Bely nebo nezapadajícím scénám, ale kvůli tomu, že na poměrně krátkou stopáž jsem se až moc často koukala, kdy už bude konec.(27.1.2012)

  • Babous
    **

    Jedna z největších úchyláren, co jsem kdy viděl. Jako by šlo o několik zcela odlišných filmů, které někdo slepil dohromady (což je nejspíš to, co se doopravdy stalo). Vůbec nechápu, jakou roli měl Bela Lugosi.(14.4.2012)

  • KmK
    ****

    O něco málo nudnější než ďábelský Plán 9, přesto však skrývá obrovský potenciál. Výstupy Bely Lugosiho mi naprosto braly dech, takové hlášky se opravdu jen tak neslyší. Zkrátka mějte rádi svého transvestitu.(14.9.2007)

  • DannyBoy80
    odpad!

    Měl jsem problém s každou minutou. Plan 9 byl ještě ok, toto nééééé. Bizoni, vstupy Lugosiho, naprosto nesmyslné dialogy i Lugosiho monology. Tomu se nešlo už ani smát, jenom kroutit hlavou. Těch bezmluvných 5 minut v druhé třetině filmu mělo znamenat co? O hereckých výkonech je lepší pomlčet. Holt ne každému se jeho prvotina povede :)(16.11.2009)

  • Ironfood
    ****

    Osvětový snímek Eda Wooda o problematice transvestitismu a změny pohlaví. Většinou se drží v dokumentární formě, nechybí ale ani snové pasáže znázorňující zřejmě vnitřní rozpolcenost hlavního hrdiny. Co chvíli na vás vybafne Béla Lugosi s nějakým moudrem, většinou na téma stravovacích návyků velkých zelených draků.(25.11.2013)

  • Ještěřák
    odpad!

    Standardní krávovina s vylízanými dialogy, nic skutečně pozoruhodného.(29.5.2008)

  • bloodcountes
    *****

    Já ani nemám slov :)) Prostě vý-bor-ný !!! Nadchlo mě to, pobavilo, Bélovy hlášky jsou nejvíc nejlepší, ale nepřeslechla jsem ani závažnější myšlenky a poselství...Tohle je forma, kterou bych své děti klidně informovala o transvestitech, hermafroditech, psychoanalyticích, malých štěněčích ocáscích, tlustých slimácích, zásnubách, úchylácích, zelených dracích, detektivech, angorských svetřících, úsporné a šílené filmařině, a podobných ujetých záležitostech :))) Všechno to, co se filmu vytýká, z určitýho úhlu pohledu hodně sedí a funguje to. Existuje mnoho filmů, které používají psychedelii, neobvyklé postupy i to vkládání nesourodých záběrů do nejrůznějších koláží, z nichž si člověk sám skládá svůj obraz, takže v tom nevidím nic až tak hrůzostrašného a mě se to poskládalo všchno do skvělýho mixu:-)) Všude tam vidím dětsky nadšenou, radostně šílející duši a upřímný srdce, .... Už je to hodně let, kdy jsem milovala Burtonův film Ed Wood a teprve ted jsem se dostala k předobrazu. Je fenomenální, fakt mě dostal :)))(30.12.2013)

  • Maryinka
    ****

    Ano, je to šáhlé. Ano, je to místy nesmyslné. Ano, o umění ve spojitosti s tímto paskvilem nelze mluvit. Ano, u některých scén opravdu nevíme, co tím chtěl "básník" říci (Lugosi smějící se při pohledu na muže mlátícího bičem ženu, bizoni, slévárna, městská doprava, němá vložka...)... Asi jsem stejný cvok jako Wood, ale mně se to prostě líbilo. Hodnotit toto "dílo" je těžký úkol, a tak jsem se rozhodla udělit počet hvězd podle pozitiv, která jsem v Glen Or Glenda našla... 1. Z filmu sálá Woodovo nadšení a snaha o poučení diváků o transvestismu (ačkoli některá fakta ohledně této problematiky vysvětlil špatně). 2. Bela Lugosi je ďábel a jeho hlášky pekelně šílené a nechtěně vtipné zároveň. Beware! Beware of the green dragon that sits on your doorstep! 3. Oproti většině dnešních filmů jsem hlavnímu hrdinovi fandila. 4. Glenovi to jako Glendě seklo a ten svetr bych chtěla taky :D ... Konečné číslo je 4, hodnotím tudíž hvězdami čtyřmi. A stojím si za nimi! (s velkou nadsázkou)(7.3.2015)

  • Michuck
    **

    Škoda, že Ed Wood dostal přibližně v polovině filmu ten rádoby uměleckej záchvat, kterej všechno, co se do té doby odehrálo, naprosto znehodnotil. Jinak se totiž jedná o dost zajímavý a ve svý době asi i dost kontroverzní téma, který má na rozdíl od Woodova pozdějšího počinu Plan 9 i myšlenku. Vlastně to dlouhou dobu vůbec nevypadá, jako film od "nejhoršího" režiséra všech dob. Za mě respekt.(4.2.2016)

  • dehlie
    *****

    Pri scénkach "Bevare! Bevare! Bevare of the big green dragon that sits on your doorstep. He eats little boys! Puppy dog tails and big, fat snails! Bevare! Take care! Bevare!" a "Pull the strings!" som sa vážne skoro pocikal od smiechu:-D(12.1.2007)

  • AngiS
    *****

    Glen or Glenda patří mezi filmy, který člověku přijdou jako naprostá genialita, nebo naopak jako totální.. ale totální zhovadilost.. :D Asi patřím do první skupiny.. :D závěrem - Zelenej drak :DD(11.7.2007)

  • Mekgrůdr
    ***

    Ed Wood žřejmě nedostal titul nejhorší režisér všech dob jen tak náhodou. Po dvaceti minutách prapodivného guláše (dokument o transvestitovi a do toho Lugosi se svými monology) jsem se cítil úplně vybrakovaný. Nebýt toho, že jsem nejprve viděl film Ed Wood, asi bych ve sledování nepokračoval. To jediné mě drželo nad vodou a díky tomu jsem se mohl na film dívat dál, ikdyž s pořádnou porcí nadhledu. Pak naštěstí přišly známé pasáže, jako třeba PULL THE STRINGS nebo BEWARE, BEWARE...a já se konečně mohl smát. Takže film sám o sobě je neuvěřitelně slátaný a nudný. To bych napsal jako nestranný pozorovatel. Ale díky Timu Burtonovi nejsem nestranný a kvůli tomu se mi Glen or Glenda nakonec svým způsobem líbil.(1.4.2009)

  • werewolf69
    *****

    Hodnotiť tento film je fakt zaujímave, buď si poviete že to je asi tá največia kravina, čo aj je:-). Alebo to všetko vezmete s humorom a skvele sa na tom pobavite. Mne sa to strašne páčilo hlavne pasáže s Lugosim, miestami som mal pocit že pustím do gati :-)) i keď to tak asi nebolo myslene(4.7.2009)

  • blueskin
    ****

    na rozdíl od většiny přítomných myslím své hodnocení smrtelně vážně. na rozdíl od megašpatného plánu 9 se mi glen nebo glenda upřímně líbil/a, lugosiho zaklínání jsem pochopil, takže u mně dobrý.(19.2.2011)

  • vimanzen
    ***

    Divím se, že to má jen 57%, když tu všichni dávají 5* či 4*, případně pak 3*.(27.1.2013)

  • Arach.No
    ****

    Hodnotím sice stejně vysoko jako Bride of the Monster, ale pocity mám úplně jiné. Narozdíl od Nevěsty a Plan 9 jsem se u Glendy moc nesmál. Spíše než o opravdový film se jedná o jakýsi pseudo-dokument/instruktážní film o transvestitech. Přítomnost Bely Lugosi je naprosto neopodstatněná a zbytečná. Glen v podstatě nemá příběh ani dialogy. Všechno důležité slyšíte slovy vypravěče a těch pár neodvyprávěných scén má nahradit příběh a sloužit jako vata která by držela Edovu zpověď pohromadě. Tanto film je ještě horší než jsem čekal, a to právě svou absencí scénáře. Jedná se spíše o Woodovu autobiografickou výpověď, než o seriózně myšlený snímek. Bohužel co se nechtěné vtipnosti týče, Glen or Glenda nedosahuje takových kvalit jako režisérovy další dva nejslavnější snímky. I když třeba při pohledu na Belu který naprosto mimo mísu křičí Beware!! Beware!! nebo Pull the strings!! jsem se zasmál opravdu od srdce. Tyhle hlášky myslím do smrti nezapomenu. Škoda že je Wood tak mizerný režisér a za každou cenu musel do filmu přidat zbytečné dějové linie, jenom aby tam dostal pár hezkých záběrů, které kdesi našel. Více o těchto záběrech a jejich použití ve filmu se dozvíte z vynikajícího Burtonova Eda Wooda. Nebýt těchto zbytečností a oné vaty (především dialogy psychiatra a inspektora) byl by Glen zábava vskutku královská.(22.10.2007)

  • Nightbreed
    ***

    Celkom pohoda. Keby to zostalo len pri tom ´´dokumente´´ bez zbytočných záberov na bizóny a bez Belu Lugosiho ( ktorý tu hrá asi najlepšie ale vôbec sa sem nehodí) tak by to bolo určite ľahšie pozerateľné.(30.1.2009)

  • Wawer
    odpad!

    Naprosto nekoukatelný, ztráta času(4.6.2009)

  • habinka
    ****

    Pro mě je Wood nejlepším béčkovým režisérem všech dob. Tenhle film sice nemá všechny klasické béčkové rysy,ale bezesporu mezi ně patří. Pro mě jeden z nejkontroverznějších snímků té doby. Píše se rok 1953 a co kdo věděl o transvestitech a transexuálech? On jim to tam pěkně nasázel a ještě o sobě hodně prozradil. Takže velmi osobní a ještě poučné :)(10.11.2009)

  • zelvicka.
    *

    Jak ohodnotit neohodnitelné? Mohl bych být 100 000. člověk, který tento filmek rozebere. Prostě Ed chtěl mít ve filmu Belu, který se hodí pro horrorové scény, bohužel si nevšiml, že jeho film je žánrem úplně jinde. V polovině filmu se pak rozpoutá skutečná filmová orgie, kdy herectví jede na 350%, zemětřesení, filmové efekty, no prostě mazec. Já dávám jednu hvězdičku, jako protiváhu těch nemálo pětihvězd. Tento klenot můžete shlédnout i tady na youtube.(1.3.2013)

  • Paldiny
    ****

    Keď sa príroda zmýli, tam je v ľudských silách opraviť ju. Veď ani ľudia sa nenarodili s krídlami a predsa lietajú, s kolesami a predsa jazdia a vlastne neustále niekam smerujú. Eddie nám za pomoci filozofujúceho Lugosiho objasňuje zákony bytia (dokonca vyrieši otázku plešatosti – 7 z 10 ľudí nosí klobúk, 7 z 10 ľudí je plešatých) a Vy sa neprestávate diviť s akými argumentmi dokáže rátať. Mňa ale presvedčil, uveril som, že je hrdý na to čo predstavuje, že ľúbi svoju nastávajúcu a ešte viac túži byť rešpektovaný a uznávaný človek / filmár. Čo sa ale dialo v čase 35 – 50 minúta si prosím vysvetlenie, Lugosi rázom prestáva filozofovať a rozohní sa do jedenia dračích chvostíkov a malých chlapcov, do toho zrejme pokus o surrealizmus v expresionistických kulisách navlečený v hábe dvadsiatych rokov. Ťažko rozlúštiteľná nálož akú chápe snáď len Wood a aká sa dosť možno stala inšpiráciou pre Lynchovu hlavičku. Film Glen, alebo Glenda vyzerá ako z iného sveta a celkovo sa ťažko hodnotí pozemskými tabuľkami. Čo viem isto, že si v rámci filmovej výučby pozornosť zaslúži.(7.8.2016)

  • Endlessly
    odpad!

    Puppy dog tails and big fat snails..:D(14.6.2008)

  • Isabell11
    **

    Glen je muž, co se rád převléká za ženu, dělá mu to dobře, ale bojí se to říct své nastávající. Celým filmem provází Bela Lugosi svým strašidelným tónem hlasu a svým zjevem.(30.7.2011)

  • Alex
    ***

    Jako hraný dokument - vědeckopopulární kousek - na rok vzniku avantgardní se vším všudy. Nebýt té snové scény, byla by to nudná moralitka o toleranci. Vidím to podobně jako Kulmon : Nejlepší z filmů nejhoršího režiséra všech dob.(23.6.2015)

  • Ferelen
    ****

    Po prezretí filmu Ed Wood od Tima Burtona som bol zvedavý, aké sú filmy od tohto režiséra naozaj. Už pri Burtonovm filme som sa dosť nasmial, tak som si pomyslel, že originálne filmy od Eda bude ešte väčšia sranda. A nemýlil som sa. Možno pre niekoho sú tieto filmy odpad, ale pre mne určite nie. Film je samozrejme naivný, herecké výkony viaznu pod bodom mrazu, o kulisách sa nebudem ani zmieňovať, ale práve v tom je to kúzlo Woodových filmov. Wood chcel točiť filmy, ale ešte si neuvedomoval, že jeho parketa sú vlastne komédie.(9.3.2007)

  • sandis
    **

    Je v tom sdělení...takže jedna hvězdička za to a druhá hvězdička za Bélu Lugosiho. 3.5/10(25.12.2007)

  • asfalt
    odpad!

    Úprimne obdivujem ľudí, ktorí to dokázali dopozerať do úplného konca. Tomuto sa vraví filmová katastrofa.(8.7.2009)

  • Petrus1
    ***

    Po zhlédnutí takové výborné úchylárny jako byl Plán 9, jsem si myslela, že se zařadím ke skalním fanouškům Mistra Wooda a že jeho filmy budu hodnotit jednoznačně pěti hvězdami. Nestalo se tak ani u Necromanie a nestane se tak ani tady. Pro mě to prostě byla celkem nuda. Bylo to braný tak vážně, že se tomu člověk ani moc nezasmál. Taková sonda do duše transvestity a jakési vysvětlení jeho chování. V té době to muselo být i docela zajímavé, ale na můj vkus se tady zbytečně moc žvaní. „The Story is Began“ A tato story je v prostředku doplněna aspoň trochu veselýma scénama, který zase, jak jsme na to u Eda zvyklí, neměly hlavu ani patu – nějaký ženský, svazování, bičování, znásilnění a do toho Bela coby vědec vás straší prapodivnými hláškami, který vůbec nedávají smysl. Aspoň mě. „Pozor …na velkého zeleného draka, který sedí před vaším prahem. Žere malé chlapce, ocásky malých štěňátek a velké tlusté slimáky.“ Prostě dramatické scény a střihy alá Wood. Jako třeba nechápu, kde se vzal v pokoji strom! :-) Taky záběr na domorodce pobavil. Kdyby se to neslo celý v tomto duchu, tak bych se bavila víc a řekla bych, že to je ten pravej Ed, jak má být. Ale to kecání mi lezlo na nervy. „Na změnu pohlaví musí mít chlap koule…“ Tak bez nich by asi nebylo co řešit! :-D Jen by mě zajímalo, kolik chlapů – uživatelů čsfd - nosí krajkové kalhotky jako Glen?! Ta představa mě docela rajcuje. ;-D Tak já jen doufám, že mě v noci nebude strašit Edward v blond paruce a sukni.(17.5.2010)

  • trepka
    *****

    tak tady doufám nemusím zdůrazňovat, že je to velké zlo. a natočit takovéhle zlo je umění. pětihvězdičkové....větší zlo jsem zatím neshlédla...(28.7.2010)

  • HonzíQ
    odpad!

    Za celkový koncept a některé scény bych chtěl dát pět hvězdiček, ale strašně se to táhne. Táhne jako stáda bizonů a auta na dálnici... (haha, jsem vtipný)(9.12.2010)

  • foundation
    ****

    Nekompromisné štyri uzatvárajú trojicu filmov ktoré vidieť znova naozaj nepotrebujem :D.(25.5.2011)

  • Joski
    ***

    Ed Woodovský debut, ktorý mieša smiešne zinscenované "sexuálne" scénky a dialógy kombinované uryvkami s dokumentárnych filmov . Jednoducho dokonale uletený B-čkový gýč :-) Majster medzi amatérmi. V rámci žánru kvalita, v rámci filmu odpad! Ale kultovka ako má byť. Za čo dávam ešte jednu hviezdu*. Inak slabých 50%(13.8.2010)

  • FOCKE_WULF
    *

    Tak tohle je ten slavný pizdič filmů Ed Wood? Nuda.(10.9.2012)

  • wito
    ****

    niekedy bolo tazke film sledovat. napomahali tomu miestami prilis dlhe dialogy. mnozstvo nejasnych reziserovych krokov, naoko nesuvisiacich scen vsak v konecnom dosledku nedopadlo az tak strasne. niektore ulety, ako bizony, zabery z nejakej tovarne a bela lugosi mi pripadali usmevne, nepochopitelne. no napriek tomu to bola sila, sila ktora vychadzala z premietnutia osobnej skusenosti rezisera do filmu a jeho nekonecneho filmoveho entuziazmu, ktory ho vsak paradoxne posadil do kresla najhorsieho rezisera vsetkych dob.(5.9.2006)

  • Jacques1
    *

    Jsou filmy u kterých nevím co hodnotit, jako film, je to strašné a dívat se sám nudil bych se, ale v kině je to jedna z nejzábavnějších věcí.(2.8.2010)

  • vozralec
    ***

    Zajímavý film. Lugosi mluvil z křesla a Wood řešil ožehavé téma s ohledem na tehdejší dobu. Některé scénky (domorodci atd.) jsou velmi zábavné.(4.11.2010)

  • karlee
    ****

    Béla tomu dává parádní švih, pull the string!!! Zábavně toporné herecké výkony, o scénáři se snad nedá mluvit, takový osvětový pseudodokument, trochu nudná mi přišla jen desetimunotová snová scéna.(15.3.2014)

  • afanja
    odpad!

    Původně jsem chtěl dát jednu hvězdičku za Belu Lugosiho, ale nakonec jsem si uvědomil, že ani jeho kultovní hlášky tomuto filmu nepomohou na hodnocení jiné než je odpad. Pull the strings! Beware of the big green dragon that sits on your doorstep! Beware of this film!(26.8.2005)

  • Burrows
    ***

    Tato Woodova prvotina mě bavila překvapivě více než proslulý Plan 9 from outer space. Příběh transvestity, který řeší největší dilema v jeho životě, je okořeněnými tak nesmyslnými a nelogickými scénkami, že zůstává rozum stát. A právě kvůli tomuto je Glen or Glenda minimálně úsměvným, spíše vtipným dílkem, který dokáže člověka naprosto odradit nebo na druhou stranu nadchnout. Nevěřicně kroutím hlavou. Pull the strings!!!(9.3.2009)

  • nooly
    **

    Asi nejsem dostatečně velký masochista, ke konci jsem přál, aby to už proboha skončilo. Přitom začátek byl slibný, zamyšlení hodný. Děsivě roztahané dialogy a nesmyslné scény ale film potopily do hlubin nekonečné nudy. Přesto nemůžu upřít filmu myšlenku a určitě je jedno jisté - pan Wood to neměl jednoduché.(26.10.2009)

  • LucaTek
    **

    Snad u žádného filmu jsem ještě neměla tak rozpolcené názory. Po shlédnutí jsem nebyla schopna ohodnocení, nevěděla jsem co si mám myslet. Abych to všechno pochopila musela jsem se podívat na film Ed Wood, poté sem si svůj názor udělala. Film měl velice zajímavou myšlenku, ale zpracování bylo příšerné.(24.3.2011)

  • siloalampa
    *

    Nuž ťažko sa k tomuto niečo píše. Dať viac ako dve hviezdy z recesie myslím, že nie je na mieste. Naletel som a pozrel som si zbytočný film len preto, lebo som myslel, že sa budem baviť na tom, aký je zlý. On zlý totiž naozaj bol, ale ja som sa nebavil... (jedine, keď bol v zábere Lugosi)(13.5.2011)

  • kaziKV
    ****

    Před Freudem jsme si všichni rovni.(27.4.2012)

  • Sherlock Holmes
    *****

    Samotná myšlenka filmu vlastně vůbec špatná není - ukázat, že i transsexuálové jsou normální lidi. A otevřeně v padesátých letech mluvit ve filmu o sexualitě, to chce odvahu. Nicméně absurdní filmovací podmínky (doporučuji shlédnout Burtonův životopisný film Ed Wood) a Woodova absolutní scénáristická, herecká i režijní neschopnost z tohoto zajímavého pokusu vytvořily fascinující surrealistickou koláž, která je ve výsledku zábavnější než Plán 9, Woodův opus magnum. Nahodilost, s jakou se jednotlivé záběry a scény střídají, nesmyslnost Lugosiho výroků ... to se nedá popsat, to se prostě musí vidět. Já osobně jsem v životě nic podobného neviděl.(23.8.2017)

  • Oliveris
    *

    Nebyť nepochopiteľných scén s diablom, bizónmi a nitkami mohol to byť výborný snímok, bohužiaľ takto je to silný podpriemer, na ktorý sa dá ale stále pozerať.(16.8.2018)

  • Ville183
    *****

    Nevím co bylo horší, jestli Bela Lugosi jako vyprávěč - vynálezce nebo dlouhé nudné monology, jako vystřižené z nějakého dokumentu o transvestitech nebo snad parta ženských (spíš předělaných chlapů), který z chlapa udělá ženskou a nebo prupovídky o drakovi, který jí malé chlapečky a psí ocásky (asi podobenství s mužským přirozením)... A korunu tomu všemu nasadil ten úchylný čert. Prosím vás, tohle neberte špatně, všechny tyhle "nápady" Eda Wooda jsou nefalšovaná prdel. :) Hodnocení není podstatné, ten film snese jak odpad!, tak i 5*... Prostě TRASH jak má být. :)(15.8.2007)

  • Ygan
    odpad!

    Ono to má v první půlce dokonce několik dobře fungujících scénáristických okamžiků, ale scény s Belou a druhá, typicky Woodovská půlka, mě přesvědčily o odpadu! Jinak ale Bela úžasný, Wood mi upřímně nepřijde jako špatný herec a hlavně mi je docela sympatický. Posledních 30 minut je asi to nejhorší, co jsem kdy viděl - bizoni, válka v tichomoří, tahejte za nitky, beware... be care a nějaké úplně mimózní scénky s bičováním. xD(13.8.2009)

  • Spielbergo
    ****

    Nechci se Eda kdovíjak zastávat, přeci jen nejsem transvestita ani nic podobného, ale zas tak špatné to není. V touze být co nejvtipnější zde zase někteří sklouzávají k lacinému hláškování, aniž by se pokusili aspoň zamyslet nad poselstvím filmu. Které tu kupodivu je, a to zřejmě jako u jediného Woodova filmu. Ano, je to utahaný, ale taky je to víc než cokoli jiného film, který bychom dnes nazvali hraným dokumentem. A nejsem si jistý, ale dost možná jde o vůbec první film, který takto otevřeně hovořil o tématech, která byla mnohdy v USA i jinde tabu ještě dalších pár desítek let. Není tedy divu, že Wooda kvůli tomu zařízli hned na začátku jeho kariéry. Oproti mnoha současným "filmům" má tento odsuzovaný alespoň myšlenku, které je po celou dobu věrný. A ani ty úlety nakonec nejsou až tak velké, jak tvrdí rádoby-kritici (i zde je jich hodně jak tak koukám). Stačilo by jen znát trochu víc z americké pop-kultury. "Beware of the big green dragon, that sits on your doorstep. He eats little boys, puppy dog tails and big fat snails..." Woodův nekritický kritik to odsoudí jako hovadinu. Ale ví tu někdo z vás, že je to evidentně narážka na anglickou říkanku z počátku 19. století "What Are Little Boys Made Of?" Ano ano, z čehopak se dělají holčičky? "Sugar and spice, and everything that's nice". A z čehopak se dělají chlapečci? "What are little boys made of? Frogs and snails, and puppy-dogs' tails..." A hned máme v tom "pitomém a ujetém" filmu skryté významy hodné Lynche. Třeba si někteří jednou vezmou k srdci výzvu, kterou celý film začíná: "You are society---JUDGE YE NOT..... Vy tvoříte společnost. NESUĎTE..."(10.2.2010)

  • Toumyk
    ****

    Toto je opravdu přinejmenšim zvláštní film....ovšem oproti těm dněšním americkejm sračkám to je skutečně něco úžasnýho...nechápu jak někdo může naočit takovoudle blbost....mě to přišto v podstatě skoro o ničem...a koukal jsem na to jen protože na tento film byly odkazy ve filmu Ed Wood od Burtona tak jsem byl zvědavej o co vlastně jde...no a občas to byla docela i zábava ale někdy mi fakt bylo trapně za herce i za Edwarda (z pohledu režisérského) do značné míry velmi kontroverzní snímek...(3.3.2010)

  • rolly
    odpad!

    Keby to bolo myslene ako crazy komedia, bez vahania tomu vpalim 5*!(24.6.2013)

  • Víteček
    odpad!

    Ona by to ani nebyla taková tragédie, ale druhá půle s tlustými slimáky, ďáblem, válečnou vsuvkou a dalšími proprietami z toho dělá absolutní frašku. Ale zábavnou.(2.1.2018)

  • AnnaMae
    *

    Otázkou je, co bych si o tomhle filmu myslela, kdybych ho viděla, aniž bych tušila něco o jeho vzniku. Pravděpodobně by mi připadal jako divná slátanina celkem o ničem. Já nejdříve shlédla Eda Wooda a zachtělo se mi vidět, jak dopadl film, který v něm Johnny Depp coby Ed Wood natáčel. Připadal mi jako zvláštní slátanina. Jenom mě překvapilo, že jsem se u něho vlastně nenudila. Ale i tak - tu jednu hvězdičku dávám jedině za Belu Lugosiho :-)(29.10.2007)

  • jack_scott
    odpad!

    Pověsti nelhaly- je to rychta! Nic pro slabší povahy (a žaludky).(29.3.2009)

  • izinka
    ****

    Nezapomenutelný Bela Lugosi a jeho neskutečné hlášky.(1.8.2010)

  • xLOBOx
    *****

    Scény ve kterých hraje Bela Lugosi to vždycky neuvěřitelně "nakopnou" :D velmi zábavný film :)(12.12.2010)

  • Trinculo
    *****

    Podivný to je film, velmi podivný o velmi podivném tématu. Edu Woodovi se ale podařilo vylíčit a zachytit všechny důležité momenty vnímání transvestitismu a transsexuality. Padesátá léta byly velkým obdobím zkoumání sexuality. V roce 1948 vychází Kinseyho kniha o sexualitě muže, v roce 1953 pak práce o sexualitě ženy. Kinseyho zprává (a i mnoho pozdějších sexuologických, psychologických a sociologických výzkumu) ukázala, že hranice sexuálních kategorií jsou daleko propustnější než bylo myšleno. Onen green dragon, kterého se máme bát, tedy opravdu čekal a byl přítomen v mnohých amerických domácnostech. Padesátá léta jsou také rozvojem jedné představy americké rodiny a jsou to jakási šťastná a tučná poválečná léta. Transvestitismus a transexualita jsou prvky, které mohou tuto rodinu ohrožovat a zejména mladé muže, kteří mají být nosným pilířem takových rodin - oni breadwinners. Na jejich síle, ať už jako vojáků, či jako pracujících v různých profesích staví prudce se rozvíjející Amerika a jejich síla, je také důležitá v rámci Studené války. Film dává nádherný přehled o způsobu jakým by mělo vypadat a jak je společensky vynucováno to pravé americké mužství padesátých let, a jak se odlišuje od postavení ženy. Ale velmi jasně, a nemyslím si, že bez jisté subverze, upozorňuje na vnitřní, dosti nevypočitetalnou stránku muže, kde mnoho věcí je potlačených a mnohdy si najde svojí realizaci. Vzpomněl jsem si na několik sociologických esejů - jeden z nich byla Garfinkelova analýza Agnes - etnometodologická studie transexuality a stáváním se ženou (kterou film mimochodem dobře ilustruje) a další pak studije o takzváné Záchodkové směně (Tea room trade), která popisuje homosexuální praktiky mnohých pracujících amerických mužů, často právě otců rodin, kteří si po cestě z práce odskočí pro doplňkové slasti s jinými muži. Také si říkám, že Ed Wood je sice brán za velmi špatného režiséra, ale na druhou stranu jak moc se tento snímek liší od některých Lynchových filmů a jak moc by něco podobného natočeno dnešním způsobem bylo považováno za brak. Ještě malá poznámka, třeba k Lynchovi, povšimněte si jak v jeho filmech lze nalézt často podobné analýzy americké rodiny a jejího normativního řádu včetně vhledů do tajemství lidské představivosti (a nejen te sexuální) jako u tohodle snímku Eda Wooda Jr.(18.3.2012)

  • MickeyL
    *****

    Edwardu Woodovi nemůžu dát jiné hodnocení než 5 nebo odpad. 5 za absolutní filmové bláznovství, nebo odpad pro totálního loosera. Volím 5...(19.5.2012)

  • Dacsus
    ***

    Verím že ak by tento blábol uplácal Lars von Trier alebo Tarkovskij, automaticky by to bolo považované za umelecký skvost...(25.7.2014)

  • Sumec55
    *****

    Přesně taková kravina, jak jsem doufal. Ty nejlepší hlášky už tu byly zvěčněny, ale za zmínku stojí i např. novinový titulek o muži přistiženém v ženském oblečení - je napsaný na malém papírku, který je vlepen do obyčejných novin. Když si film stopnete, je vidět, že článek pod titulkem pojednává o něčem úplně jiném. Ed Wood zkrátka šetřil úplně na všem...(21.1.2009)

  • Fraktální

    docela dost bych to chtěl videt :-)) !!!!!(12.8.2009)

  • parabella
    *****

    milujem toho nestastnika co tento film natocil. aj ja chcem byt raz taka reziserka aky bol on reziser. neviem komu sa tu co nepaci. na chapanie tohto filmu nie len co sa tyka deja ale hlavne co sa tyka jednotlivych obrazovych vsuviek treba mat asi velky cit, pochopenie a nieco ako inteligenciu.(27.8.2009)

  • Margay
    ****

    Potom co jsem četla narážky na Eda Wooda v komentářích u pár jiných filmů, rozhodla jsem se podívat na pár jeho děl ať vím o čem mluví. Ale konkrétně tenhle mi nepřišel nijak strašný. Herecké výkony se skutečně hodí spíše pro začátečníky ochotnického divadla, ale příběh se sledovat dal. Detektivové najdou zasebevražděného muže v ženských šatech, jdou za psychiatrem aby jim vysvětlil jeho pohnutky a ten jim vypráví dva příběhy. Jeden, po kterém je pojmenován film a druhý, po kterém byl pojmenován původně. A co? Nechci se moc zaplést do přílišného rozebírání děje protože prostě nejsem profík, ale třeba propírané varování Bely Lugosiho před zeleným drakem mě z děje nevytrhuje, spíš mi mozeček rotuje námahou jak se snaží přijít na tu metaforu. Dávám průměr protože tu myšlenku a dobrý námět prostě má, ale bohužel herecké výkony atd. jsou špatné. Možná jsem jen stále neviděla dost filmů abych mohla objektivněji hodnotit technické provedení, nebo jen nemám rýpavou, abych se tomu všemu mohla z plna hrdla smát. // Zajímavý komentář Spielbergo, Habinka(18.7.2010)

  • Chapocka
    *

    Pořád se nemůžu "rozhodnout", jestli to byl geniální mystifikátor, co se řídil heslem: "Když nemůžu být nelepší režisér světa, budu alespoň nejhorší!" nebo skutečné filmařské prase... Jedna hvězdička je za odvahu, ať už je to jakkoli.(24.8.2010)

  • zurivymlok
    odpad!

    Nebudu něčemu dávat hvězdičky jenom proto, že je to vyjimečně špatné.(1.7.2011)

  • Jason13
    ***

    Čekal jsem jen to nejhorší, takže mě Wood ani zklamat nemohl.. A světe div se - nakonec jsem se i místy bavil.. Třeba při kreativním a "nenásilném" vměstnání naprosto nesouvisejících záběrů.. :) Bela Lugosi a jeho monolog mi zřejmě utkví v paměti dlouho... Glen or Glenda je osobní zpověď jednoho velice bizarního režiséra, o kterém bych nic nevěděl nebýt Tima Burtona.. Díky!(6.12.2014)

  • sibskyn
    *****

    Kdyby tomuhle dal Edward Wood štítek: Komedie, tak by to byl asi jeden z mých nejoblibenějších filmů, protože já jsem se tak neskutečně nasmál, že jsem si přál ať to nekončí. Tohle je naprosto zlatý filmový brakový klenot.(5.12.2016)

  • Ardath
    **

    Edward D. Wood Jr. byl, jak už jsme se mnozí dozvěděli z Burtonova filmu, velmi nadšený tvůrce. A tohle dílo může ocenit jen stejně nadšený fajnšmekr.(23.1.2017)

  • yuki8
    *

    Ed Wood je myslím právem označován za nejhoršího režiséra všech dob. Na tento naprosto bezduchý film jsem se vydržela dívat jen proto,že jsem se královsky bavila jeho komickou atmosférou a naprosto smysl-postrádajícími replikami rádoby "osudu".Celou dobu jsem přemýšlela, jestli je to myšleno vážně nebo jestli si ze mě autor dělá srandu. Ale faktem zůstává, že se na tento film znovu podívám s větší chutí než například na High school musical či Hannah Montanu, což bylo jen tak mimochodem mnohem větší šlápnutí vedle.. Blesky, které vypadají jako by je někdo nakreslil na čtvrtku a dal je před kameru mě taky celkem dostali...popravdě řečeno, když nad tím zpětně přemýšlím, jsem na vážkách jestli nedat pět hvězdiček, protože natočit takhle naprosto nesmyslný a skoro až geniálně pitomý snímek, to jen tak nikdo nezvládne. Ede Woode, smekám před tebou!!(9.5.2011)

  • BettyAki
    *****

    Upřímně, za určitou dobu jsem si vypěstovala lásku k béčkovým filmům (teď nechci podrážet ani urážet Hollywood, vždˇje to úplně jiná disciplína). A ano, Edward Davis Wood Jr. tomu všemu kraluje! A že mě někteří odstrašovali, sakra, kdo dokáže použít 4x po sobě stejný záběr v prostřizích a vy si toho všimnete až naposled? Nebo komu se povede do filmu dát naprosto nesmyslné záběry nesouvisející s příběhem a vy si to uvědomíte až po chvilce, že to vlastně nedává smysl. Tohle byla pravdu filmová mňamka, která baví, i když je taková, jaká je(15.8.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace