poster

Glen, nebo Glenda (festivalový název)

  • anglický

    Glen or Glenda

Drama

USA, 1953, 65 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • harfuska
    ***

    Príbehy 2 trpiacich chlapov, ktorých správanie je tŕňom v oku spoločnosti, podané tak zvláštne – Woodovsky. Vo filme sa objavujú všelijaké podivnosti (bizóny, továreň, blesky, satan či drak, autá na dialnici a zviazané ženy), ktoré majú pravdepodobne nejakú skrytú symboliku, ktorú ovšem chápe asi len sám Wood. Bela, ako vyprávač, pôsobil dost satansky a dodával dramatičnosť. Ovšem jeho hlášky a výkriky občas vyzneli komicky. Je to vskutku unikátne dielo, ktoré zaujme niejen svojou nevšednosťou ale aj ponúkaným odkazom pre spoločnosť.(17.8.2015)

  • EdaS
    *****

    Hodně často někdo říká, že film je tak špatný, až je to sranda. Ale ani u Alone In The Dark mistra braku Uwe Bölla či Lovců dinosaurů jsem se tak královsky nebavil jako zde. Důvod je zřejmě ten, že výše uvedené dva filmy nebyly točeny s takovou láskou a zároveň touhou něco upřímně vyjádřit (Wood byl transvestita). Jenže selhává úplně všude - není schopen napsat a vyprávět příběh, pořád používá vypravěče (Bela Lugosi jako Bůh je opravdu neskutečná postava a jeho promluvy jsou zaslouženě kultovní), kvanta archivních záběrů (dostala mě debata dvou postav na pozadí záběrů aut na dálnici, případně záběrů továrny, a co teprve ti bizoni!), opakování totožných záběrů znova a znova... a tak by se dalo pokračovat hodně dlouho. Po skončení jsem dostal strašnou chuť sehnat si někde další Woodovy filmy a znovu se podívat na láskyplnou biografii od Tima Burtona.(23.1.2006)

  • Lima
    ****

    Ano, pověst nelhala. Tahle Woodova celovečerní prvotina je minimálně stejně tak zábavně strašná, jako jeho dva největší fláky BRIDE OF THE MONSTER a PLAN 9 FROM OUTER SPACE a mnohdy je i dokonce předčí :o) Do příběhu citlivého transvestity, který rád nosí ženské šaty, miluje dotyk angorského kožíšku a váhá, má-li se se svojí zálibou svěřit své milované dívce, nastříhal Wood absolutně nelogické záběry na běžící bizony, tavící pece v huti, bouřící oblohu a jiné a jiné, které se mu dostaly do rukou a bylo mu líto je nepoužít. Na základě některých získaných materiálů dokonce upravil i svůj scenář, např. vložil do filmu krátký příběh jiného transvestity, který bojoval ve válce v Tichomoří a to jenom proto, že záběry z válečného Tichomoří na bojující vojáky tam chtěl mít za každou cenu. Lahůdkou je i asi destiminutová němá vložka, zhruba asi ve 2.třetině filmu, zřejmě znázorňující vnitřní myšlenkové pochody nešťastného transvestity. Do toho se ještě přimotá jakýsi komicky vypadající ďábel a korunu všemu nasadí časté prostřihy na hlavní hvězdu filmu - v té době už pohaslého Belu Lugosiho. Důvod jeho přítomnosti je vzhledem k ději poněkud nejasný, prostě pořád sedí v křesle a vykřikuje hlášky typu "Tahejte za nitky!!" a "Pozor před velkým zeleným drakem, sedícím na zápraží a žeroucím malé chlapce!" :o))....Tohle se vážně často nevidí :o) Nebýt těch nudných dlouhých dialogů detektiva s psychiatrem, bylo by to pět hvězdiček jako vyšitých.(28.9.2004)

  • Xeelee
    *****

    [Festival otrlého diváka 2008] Zajímavá exkurze do Ed Woodovy transsexuální duše. Vlastně to je autobiografický drama s mnoha vysvětlujícími dokumentárními scénami, ale záběry nijak nesouvisející s dějem a Bela Lugosi snímek posouvaj spíš někam k surreálnu. Příběh, vyprávěnej s láskou a klukovským nadšením nezaměnitelným edwoodovským způsobem, má překvapivě co říct i dnes po víc jak půl století. Zajímalo by mě, jak se v padesátých letech diváci dívali na film se sexuální tématikou. Něco takového se asi netočilo každý den. Zajímavej komentář: DaViD´82(12.3.2008)

  • Lavran
    ****

    Tahám za nitky, jak to jen jde, ale nemůžu se zbavit dojmu, že nad zábavným převažují spíše dusivě nudné pasáže, které je samo o sobě uměním přetrpět do konce. Ale to by nebyl Ed, aby nevyrukoval s takovými esy jako je Bela Lugosi a jeho nonsensové monology, pádící bizoni, válečné záběry z Tichomoří nebo bizarní sonda do Glenova podvědomí. Něco do sebe to určitě má. Hlavně pozor na toho zeleného draka!(4.6.2008)

  • - Ve filmu Král v New Yorku dává jeho režisér Charlie Chaplin právě tento film jako příklad satirického pohledu na americkou popkulturu ranných 50. let. (DaViD´82)

  • - Ed Wood chtěl od začátku do filmu obsadit Belu Lugosiho, který však v té době byl již takřka zapomenut, až na výjimky neobsazovaný, drogově závislý a chudý. Přesto ho nakonec k návratu na plátna přemluvil. (DaViD´82)

  • - Jeden z nejoblíbenějších filmů Davida Lynche, který vzdal svůj hold tomuto snímku tím, že zvuk "skučícího vichru" z filmu použil ve svém prvním celovečerním snímku Mazací hlava. (DaViD´82)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace