poster

Bílá Zombie

  • USA

    White Zombie

Horor

USA, 1932, 69 min

Režie:

Victor Halperin

Předloha:

William B. Seabrook (kniha)

Producenti:

Edward Halperin

Střih:

Harold McLernon

Masky:

Jack Pierce
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Slasher
    ****

    Kultovní horor s opravdu ďábelským Lugosim. Také bych měl výhrady k úplnému závěru filmu, který působí trochu hloupě... Totiž nevěřím, že by se zombie jedna za druhou vrhali do propasti jenom protože jim hrdina uhne. No nic s tím se musí u starých hororů počítat, jinak povedený film. A nejen to ostrovní prostředí mi podezřele připomínalo Fulciho Zombi II...(23.7.2006)

  • Jericho666
    ****

    První zombie film historie. Říkal jsem si, že případně přimhouřím oči nad dějem apod., ale k mému překvapení jsem nemusel. Děj je lepší než valná většina nynějších zombie hororů, k tomu je i dobře zpracovaný a zahraný. Lugosi je prostě ďábel a tyto role mu sedí. Obrovsky charismatická postava. Černobílá atmosféru filmu umocňuje, což na filmech z té doby miluji a škoda, že z nynějších snímků sílu BW provedení pochopil asi jen Tom Six s The Human Centipede II (Full Sequence). Pár mušek by se na Bílé Zombie našlo, ale ty jsou nepodstatné, jelikož se vztahují spíše k trikovým částím u kterých se k roku vzniku přihlédnout musí, nebo aspoň mělo by podle mě.(10.4.2013)

  • Bláža
    ****

    Pravděpodobně úplně první objevení se zombie ve filmu. Victor Halperin při natáčení tohoto filmu vycházel z poznatků v knize J. Seabrocka „Magický ostrov“, který popisoval woodoo a oživování mrtvých prováděné na Haiti. A také ve filmu je inspirace woodoo cítit velmi silně – pracuje se tu s pověrami a woodoo panenkami. Bela Lugosi pomůže jistému Beaumontovi získat ženu, po které touží – uspí ji, že vypadá jako mrtvá. Její snoubenec však odhalí, že jeho milenka není mrtvá a chce ji získat zpět. Sám Beaumont se stane zombie a ve finále se i s hlavním padouchem vrhne ze skály do mořského příboje. Rok vzniku se na filmové stylizaci podepsal. Přestože jde o zvukový film, Halperin se ještě zcela neetabloval na nové možnosti, které zvuk přináší a tak je tu mnoho prvků z předchozí éry – finále, které je téměř celé v intencích němého filmu (tedy beze slov, příběh je vyprávěn pouze prostřednictvím obrazu) nebo místy expresionistická kompozice mizanscény. To se projevuje i v hereckých projevech – herci zkrátka strašně přehrávají. To platí i pro hororovou Star Belu Lugosiho. Jeho ďábelský vzhled je ale opravdu působivý, navíc ještě umocněn způsobem, jakým je snímán – v polodetailech a z podhledu. Film svou naivitou v dnění době spíše jen pobaví, ale na svou dobu se jedná o zcela výjimečný snímek, který nastartoval celou odnož hororového žánru, a navazují na něj další snímky, jako například The Walking Dead Michaela Curtize nebo I Walked With a Zombie Jacquese Tourneura.(5.11.2005)

  • Eodeon
    ****

    výtvarně skvostné, příkladně naivní a prototypické v celé řadě směrů. White Zombie bych především ale doporučil zhlédnout coby názornou ukázku, jak je vyprávění - tehdy velmi inovativního, zatímco zpětným pohledem velmi konvenčního - narativu podmíněno dobou a kontextem vzniku, především tedy postupnému přizpůsobování filmařů na nástup zvuku. White Zombie zvukovým filmem je, a přeci se v mnoha směrech více podobá snímkům předšlé éry. zatímco klasický hollywood záhy přesune tíži téměř vší narativní informace na dialog, White Zombie stále vypráví spíše obrazem a k tomu účelu koncipuje relativně důmyslné výtvarné pojetí akcentující střihovou skladbu, významotvorné prvky mizanscény a především expresivní výkony herců, pričemž vystupování Bely Lugosiho v jeho roli "mistra loutkáře" ovládajícího tlupu zombies je snad ještě démoničtější, než v jeho nejslavnějším Draculovi. v paměti diváků nejspíše utkví zejména záběry, v nichž hypnotizuje své oběti. podobně jako v roli Drákuly využívá hlavně křečovitých gest a uhrančivých pohledů. detaily očí, kdy zbytek tváře zakrývá maska, a ostře nasvícené oči díky tomu budí dojem zlověstné vnitřní záře, vyvolávají znepokojení dokonce i s dnenším odstupem. vedle toho patří zvláštní ocenění i stránce trikové, hlavně tedy působivému využití matte maleb pro záběry krajin a interiéru strašidelného hradu - nemít tak silný odpor k floskulím, byl bych v pokušení hovořit o "pastvě pro oči". s tím souvisí také na svou dobu nebývalá práce s hloubkou záběru. díky tomu všemu - a mimoto třeba také díky hudbě - jsem během sledování občas bezděky nabýval dojmu, že nesleduji ani tak archaický americký horor jako spíše ztracený klenot filmového expresionismu.(30.12.2017)

  • liquido26
    ****

    Vlastně se jedná o jakýsi zpomalený mluvený expresionistický němý film. Herci mají tváře zvýrazněné bílým make-upem, v průběhu celého filmu hraje hudba, jaká zdobila němé filmy a také výrazy a gesta odpovídající odeznívající éře silent movies. Lugosi je jako již tradičně úchvatný a jeho pohled nezaměnitelný. (Mimochodem někteří lidé tvrdí, že přestože zde Lugosi nehraje upíra, jsou mu v jednom záběru vidět upíří špičáky a považují to za nezvratitelný důkaz toho, že Bela byl vlastně Drákula. Já si ničeho takového nevšiml:-)) Mimocodem, některé scény se odehrávaly v kulisách z Draculy, které měli tvůrci filmu od Universalu pronajaté.(23.8.2008)

  • - Líčení herců měl při práci na filmu na starost Jack Pierce, známý svými maskami pro filmy Frankenstein (1931) a Mumie (1932). (Oktavianus)

  • - Legendární Bela Lugosi byl pro své podivínství a historky o všem možném, mimo jiné i o svérázných milostných praktikách, považován za skutečného upíra. Fanouškům vampirismu ještě přidalo to, že se Lugosi ve filmech ze zásady nikdy nezubil. Ve White Zombie však omylem ukázal své- skutečné- prodloužené tesáky. Za tento nepovedený střih, který diváci rozhodně neměli spatřit, byl vyhozen střihač a pokutou potrestán i režisér. (DareDeer)

  • - Snímek byl inspirován románem Williama Seabrooka "The Magic Island". (Hans.)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace