Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film natočený podle stejnojmenné předlohy Emila Zegadłowicze sleduje osudy dospívajícího chlapce Mikuláše Srebrnyho v Haliči počátku 20. století. Komplikovaný vztah s matkou, smrt milovaného otce, přísní učitelé, tuhé politické i náboženské poměry, šikana. To vše způsobuje, že přerod mimořádně citlivého Mikuláše z chlapce na muže není právě jednoduchý...
Snímek vychází z tradice literárního bildungsromanu; připomíná například Zmatky chovance Törlesse rakouského spisovatele Roberta Musila. (Cimr)

(více)

Recenze (4)

swamp 

všechny recenze uživatele

Tento polský film, který byl po mnoho let zakázán církevní cenzurou, pojednává o dospívání malého chlapce. Film se odehrává jakoby ve dvou rovinách. První rovina zobrazuje přerod chlapce v muže, jeho první sexuální zážitky, uměleckou činnost. Rovina druhá nám vyzobrazuje prostředí, ve kterém se vše odehrává. Právě okolí, ve kterém už nemají cenu hodnoty, ale pouze normy a zákazy, má největší dopad na chlapcovu duši. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Překvapivé je, že i po 40 letech je celkem nepříjemné Noční můry sledovat. Následující frázi nemám příliš rád, ale zde se hodí: Něco takového by se dnes už natočit nemohlo. Detailní záběry zabíjení různých zvířat či častá nahota (u obézních lidí i malých chlapců), to jsou jen některé důvody, kvůli kterým na rozdíl od uživatele yangzhening tuším, proč církevní cenzura film nepustila. Například výstupy superkonzervativních a přísných katolických učitelů, co nabádají žáky, aby své kamarády mlátili kusem dřeva přes prsty, jsou tak přehnané, tak zkarikované, až je - jak jsem již psal - vyloženě nepříjemné se na ně dívat. Díky skvělé hudbě, kameře, celkové atmosféře je to ale takové to nepříjemné sledování, které si vlastně užíváte. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Krestanske cernoprdelniky v Polsku tento film zakazali. Dobre, ze sa pomery po 1989 jaxi aspon trochu uvolnili. Toto nie je mainstream, s tym nema tento film skoro nic spolocne : 74 % ()

yangzhening 

všechny recenze uživatele

Netuším, proč to církevní cenzura nepouštěla, zlá klišé o katolictví jsou tam daleko četnější v náznacích, a pokud napřímo, tak vcelku důstojně. Upřený, zkoumavý pohled obou představitelů hlavního hrdiny podtrhuje psychologickou podstatu filmu. Pořád jsem si říkal, že je tam cosi českého - nevšiml jsem si, že autorem scénáře je Pavel Hajný. Atmosféra ve filmu by se dala krájet. Z polského pohledu se jedná o velice zdařilou autokritiku, která je skoro až antagonismem wajdowského Polska, jakožto Krista národů. ()

Reklama

Reklama