poster

La Residencia

  • USA

    The House That Screamed

  • USA

    The Finishing School

  • USA

    House of Evil

Horor / Thriller

Španělsko, 1969, 99 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Karlos80
    *****

    Tak tento film mě naprosto ohromil. Říkal jsem si už dlouho, že by to mohlo stát za to, už jen po přečtení zdejších komentářů, které se k tomuto neprávem ztracenému klenotu vyjadřují většinou ve všech možných superlativech. Toto je skutečně španělské mistrovské dílo s nádechem gotiky, pregiallo směsí a hammerovského stylu. Vliv režiséra Bavy je zřetelný, ale film je rozhodně svůj a zcela určitě jej zbytečně nekopíruje. Na druhou stranu je znát, kde možná čerpal svou inspiraci Dario Argento pro svou mistrovskou Suspiriu. Ve stručnosti by se dal skvělý příběh charakterizovat asi takto : 19. století, Francie, internátní nápravná škola pro svéhlavé dívky, absolutní disciplína, tvrdý společenský řád, lehčí tělesné tresty, lesbismus, sadomasochismus, potlačování sexuálních pudů, Oedipův vztah mezi ředitelkou školy a jejím dospívajícím synem a samozřejmě nějaká ta krvavá vražda!!! Film je v jistých momentech skutečně velmi efektně děsivý, náladově mrzutý a neuvěřitelně atmosferický. Svou temnou atmosféru si buduje už od samého začátku, kousek po kousku až do neskutečně silného a napjatého rozuzlení. Byly opravdu chvíle, kdy jsem téměř nedýchal a měl takové to nepříjemné mrazení, kterého se člověku dostává opravdu jen při těch nejlepších žánrově různorodých kouscích, zde tato chvíle nastala těsně před druhou vraždou. Jen si to představte. Tma, že by se dala krájet, dívka ve strašidelném hororovém domu jen se svícnem hledající únikovou cestu z pasti, do toho ta báječně podmanivá hudba, všechny ty různě divné zvuky, ze kterých vám opravdu mrazilo, zvuk tikajících hodin, najednou odbije celá, v dívce zatrne a zvětří, poté už je divák vidí nepatrně otevřené dveře, temný stín spolu s temnými kroky. Dál už to nemá cenu rozvádět, to už si určitě domyslíte, co následovalo. Takovýchto skvělých nezapomenutelných momentů zde ale bylo víc, zmínil bych se ještě o scéně ve sprchách a samotném velmi překvapivém finále. Na hrůzostrašné temné atmosféře a skvělé silné vizualitě se z největší části podílell onen strašidelný dům (staré panské sídlo - dívčí internátní škola), vskutku impozantně zvolená doprovodná hudba a báječná kamera, ale nesmím opomenout ani prvotřídní herecké výkony. Lilli Palmer (ředitelka školy seňora Fourneau) by za hlavní roli zasloužila snad Oscara, dobrá byla i Cristina Galbó jako Teresa a Mary Maude jako sadistická asistentka Irene. Ocenil bych i fakt, že vrah (spolu s celou tou prapodivnou hádankou temných vražd) je tu šikovně skryt až do samotného finále a vy opravdu skoro netušíte, kdo by to mohl být, sám jsem tipoval zhruba mezi čtyřmi lidmi. Jak píše erl, španělský horor, zvláště pak ten nenávratně zapomenutý, stojí za to stále objevovat. Toto alespoň z mého pohledu byla neskutečně silná pecka, vraždy zde byly sice jen tři, ale opravdu stylové (nebyly však tou hlavní myšlenkou), první v nádherně zpomalovacím efektu (snad jedním z prvních tak starých, které jsem v eurohororu viděl!), třetí, poslední, už bez samotného vraha, tedy mimo kameru, ale i tak na tom už nesejde, nejde tu o počet, ale o celkovou efektivitu a dojem z celého filmu, který byl opravdu velmi silný a pro někoho možná i trvalý. Komentář zde jako pátý v pořadí..(30.3.2010)

  • choze
    ***

    Giallem bych to nenazýval, na to je tu zoufale málo vražd a prakticky žádné pátrání po vrahovi. Gotický horor v tom naopak díky parádnímu titulnímu starému sídlu, kde cosi visí ve vzduchu - a později díky několika krásně atmosféricky natočeným scénám - cítíte od začátku. A potěšily i scény šikany a pěkné holky, celé to ale pro mě jede nějak na půl plynu. Takový usedlejší předskokan podobné Suspirie, která je vizuálně i hudebně výrazně divočejší, o vraždách nemluvě.(16.11.2019)

  • JohnnyD
    *****

    Úplne ukážkový kúsok, ako nakrúcať/písať horory. Film totižto nefunguje ako prvoplánová žánrovka, ale pracuje na niekoľkých rovinách. Napr. horor sa začína až možno od polovice filmu, dovtedy by film mohol skĺznuť do hocijakého žánru, napriek tomu má tajomnú atmosféru. Práca s očakávaniami diváka je úplne geniálna a vrcholí v závere, keď už je viac menej jasné, kto je vrah, no stále je nejasný motív. Na svoju dobu a okolnosti je úplne obdivuhodné, ako skvelo sú napísané postavy. Je ich tu kvantum a každá, ktorá čosi povedala, má nejaký ucelený charakter. A v neposlednom rade réžia je úplne geniálna. Je tu niekoľko scén, kedy som pozeral úplne s otvorenými očami na to, ako skvelo sú zrežírované (napr. prvá vražda, či scéna v sprchách). La Residencia je klenot, ktorý je aktuálny a inšpiratívny aj dnes.(3.1.2016)

  • Rogue
    ****

    Konec šedesátek, horor a lesbický podtón... zajímalo by mě, jestli to španělé okoukali od italů, nebo jestli na to přišli sami. Třeba je to tím teplotním pásmem. Podstatnější však je, že atmosféra je slušná a není to žádná kečupovitá amatéřina plná ochotníků. Zapamatovatelných scén je bohužel méně než alternativních názvů, ale finále je perfektní. Serradora ještě blíže prozkoumám.(4.10.2009)

  • Campbell
    ****

    Po dlouhé době jsem teda překvapenej koncem. Nečekal jsem kdo je vrahem a tipoval jsem kohokoliv jen ne toho kdo to byl. Což se mi moc nestává a proto tenhle film oceňuji. Sice patří mezi to pomalejší a atmosféricky taky není zrovna na výši, ale díky vraždám a díky jedné parádní zpomalené vraždě. A i zajímavému prostředí a skvělým postavám jsem se nenudil a film jsem s chutí dokoukal pozdě v noci. Překvapení a skvěle vypilovaná pointa. A dost jsem tý krávě vedoucí přál :-)(16.12.2013)

  • Mary Maude

  • - Film obsahuje vůbec první detailní zpomalenou vraždu v dějinách španělské kinematografie. (Karlos80)

  • - Režisér je synem populárního argentinského horor-filmového herce Narcisa Ibáñeze Menta. (Karlos80)