Režie:
Narciso Ibáñez SerradorScénář:
Narciso Ibáñez SerradorKamera:
Manuel BerenguerHudba:
Waldo de los RíosHrají:
Lilli Palmer, Cristina Galbó, John Moulder-Brown, Teresa Hurtado, Mary Maude, Víctor Israel, Maribel Martín, Paloma Pagés, Cándida Losada (více)Obsahy(1)
Prísna madam Fourneau vedie dievčenskú internátnu školu, špecializujúcu sa na problémové dievčatá, pričom na udržanie poriadku častokrát používa drsné metódy a fyzické tresty. Niekoľkým študentkám nie sú tieto rázne spôsoby po vôli a zo zariadenia utečú. Riaditeľkina obľúbenkyňa Irene po čase zisťuje, že s údajnými útekmi nie je čosi v poriadku... (Karamanlis)
(více)Videa (1)
Recenze (55)
Residencia je na svůj rok až velmi dobře zdařilý film. Miluji filmy z internátní školy, takže zde máme čest celý film vidět krásné slečny, sice celý film oblečené a to scéna se sprchou slušně nahrávala, každopádně potěší velmi nepředvídatelné úmrtí postav a hlavně šokující a dech vyrážející pointa, kterou jsem absolutně nečekal. Trochu Giallo hodně Gothic a náramně mi to sedlo. 80% ()
Smekám klobouk před režisérem Serradorem, jenž mě ohromil už bravurním WHO CAN KILL A CHILD?, a ani tentokrát nezklamal. La Residencia má v sobě prvky gialla, gotiky a malinko z haunted-house. Dívčí internátní škola je pořádně rozlehlá, v noci je zde spousta místností jako stvořených pro nějakou pěknou vraždičku. Na tu dojde pokaždé, když se nějaká z dívek rozhodne utéct. Není divu, vládne tu tvrdá disciplína a hlavně celibát. Ale aby bylo jasno, tady nejde o gore mordy, nýbrž o silnou atmosféru, která každou minutou přibývá na síle a intenzitě. Je neskutečné, jak znepokojivě muže působit obyčejné pletení a šití. Dva momenty jsou tu pak tolik silné a děsivé, že strachem zapomenete dýchat. Velice mě překvapil twist na začátku poslední třetiny, už dlouho nebyl ve filmu použit. Jen nebýt toho sáhodlouhého kecání studentek! Překvapivá pointa se nekonala, to jedině ve své době byla šokující. Ale to napětí... to se nedá popsat, to se musí vidět a prožít! ()
Tak tento film mě naprosto ohromil. Říkal jsem si už dlouho, že by to mohlo stát za to, už jen po přečtení zdejších komentářů, které se k tomuto neprávem ztracenému klenotu vyjadřují většinou ve všech možných superlativech. Toto je skutečně španělské mistrovské dílo s nádechem gotiky, pregiallo směsí a hammerovského stylu. Vliv režiséra Bavy je zřetelný, ale film je rozhodně svůj a zcela určitě jej zbytečně nekopíruje. Na druhou stranu je znát, kde možná čerpal svou inspiraci Dario Argento pro svou mistrovskou Suspiriu. Ve stručnosti by se dal skvělý příběh charakterizovat asi takto : 19. století, Francie, internátní nápravná škola pro svéhlavé dívky, absolutní disciplína, tvrdý společenský řád, lehčí tělesné tresty, lesbismus, sadomasochismus, potlačování sexuálních pudů, Oedipův vztah mezi ředitelkou školy a jejím dospívajícím synem a samozřejmě nějaká ta krvavá vražda!!! Film je v jistých momentech skutečně velmi efektně děsivý, náladově mrzutý a neuvěřitelně atmosferický. Svou temnou atmosféru si buduje už od samého začátku, kousek po kousku až do neskutečně silného a napjatého rozuzlení. Byly opravdu chvíle, kdy jsem téměř nedýchal a měl takové to nepříjemné mrazení, kterého se člověku dostává opravdu jen při těch nejlepších žánrově různorodých kouscích, zde tato chvíle nastala těsně před druhou vraždou. Jen si to představte. Tma, že by se dala krájet, dívka ve strašidelném hororovém domu jen se svícnem hledající únikovou cestu z pasti, do toho ta báječně podmanivá hudba, všechny ty různě divné zvuky, ze kterých vám opravdu mrazilo, zvuk tikajících hodin, najednou odbije celá, v dívce zatrne a zvětří, poté už je divák vidí nepatrně otevřené dveře, temný stín spolu s temnými kroky. Dál už to nemá cenu rozvádět, to už si určitě domyslíte, co následovalo. Takovýchto skvělých nezapomenutelných momentů zde ale bylo víc, zmínil bych se ještě o scéně ve sprchách a samotném velmi překvapivém finále. Na hrůzostrašné temné atmosféře a skvělé silné vizualitě se z největší části podílell onen strašidelný dům (staré panské sídlo - dívčí internátní škola), vskutku impozantně zvolená doprovodná hudba a báječná kamera, ale nesmím opomenout ani prvotřídní herecké výkony. Lilli Palmer (ředitelka školy seňora Fourneau) by za hlavní roli zasloužila snad Oscara, dobrá byla i Cristina Galbó jako Teresa a Mary Maude jako sadistická asistentka Irene. Ocenil bych i fakt, že vrah (spolu s celou tou prapodivnou hádankou temných vražd) je tu šikovně skryt až do samotného finále a vy opravdu skoro netušíte, kdo by to mohl být, sám jsem tipoval zhruba mezi čtyřmi lidmi. Jak píše erl, španělský horor, zvláště pak ten nenávratně zapomenutý, stojí za to stále objevovat. Toto alespoň z mého pohledu byla neskutečně silná pecka, vraždy zde byly sice jen tři, ale opravdu stylové (nebyly však tou hlavní myšlenkou), první v nádherně zpomalovacím efektu (snad jedním z prvních tak starých, které jsem v eurohororu viděl!), třetí, poslední, už bez samotného vraha, tedy mimo kameru, ale i tak na tom už nesejde, nejde tu o počet, ale o celkovou efektivitu a dojem z celého filmu, který byl opravdu velmi silný a pro někoho možná i trvalý. Komentář zde jako pátý v pořadí.. ()
,,TY POTŘEBUJEŠ ŽENU JAKO JSEM JÁ, KTERÁ SE O TEBE BUDE STARAT, A MILOVAT TĚ. SLIB MI TO. NESETKEJ SE UŽ S TOU DÍVKOU ... NIKDY!“...... /// Prej nevstoupíš dvakrát do stejný řeky (jako že nebudu čumět na starý hororový filmy, když mě nemaj čím zaujmout. Ovšem tahle internátní škola, plná výchovy dívek ve Španělsku potvrzuje, že moudra jsou moudra a film zas …. Zajímavej příběh, kterýmu sice chvilku trvá, než začne strašit – do tý doby je to spíš taková šikana, ale kdyby vůbec nic, tak vo film (slušnej), plnej mladejch holek, jeden dneska nezavadí. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Jsem na holky. Můžou bejt i trošku sadističtěji zaměřený. 2.) Přemejšlím, kam bych tak asi chtěl vozit dřevo. 3.) Jsem fanda Normana Batese. 4.) Thx za titule ,,Kangaxx“ a ,,R.RICKIE“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ** ()
U těchto starších snímků mám často problémy s hodnocením, protože časem ztratí veškerou svoji strašidelnost, ale já jim nechci svým slabým přídělem hvězdiček nijak uškodit. No v případě La Residencia mi tahle starost odpadá, protože v nemálo scénách je stále opravdu neskutečně atmosférická, neřku-li děsivá. Jenom mě trochu mrzelo, že skvěle gradovaný a vypjatý závěr netrval o trochu déle. A pomalý začátek mohl být kratší. Ale to jsou jenom nepodstatné výtky k tomuto výbornému filmu. Horror movie of the Year ()
Reklama