Režie:
Paul McGuiganKamera:
Milan Peter SovaHudba:
John DankworthHrají:
Malcolm McDowell, David Thewlis, Paul Bettany, Saffron Burrows, Kenneth Cranham, Jamie Foreman, Eddie Marsan, Andrew Lincoln, Emma Griffiths Malin (více)Obsahy(1)
„Nezáleží na tom, koho znáš, ale koho zabiješ“ – tak zní podtitul druhého hraného filmu Paula McGuigana z roku 2000. Do té doby nepříliš známý Paul Bettany vytvořil strhující kreaci bezejmenného mladého gangstera, jenž odstraní svého bosse (David Thewlis) v krví prosyceném londýnském podsvětí konce šedesátých let. Jedna zvlášť nezapomenutelná scéna: Bettanyho narcisistní gangster si svléká a pečlivě skládá svůj módní oděv. Poté se obrací ke své oběti, aby ji zmučil a zabil. Mučení je nafilmováno z pohledu oběti, která střídavě ztrácí a znovu nabývá vědomí. Jedná se o skutečně husarský kousek, mistrovsky pojmutou, originální scénu. V této poutavé sondě do psychiky zločince se ve vedlejších rolích objeví například Malcolm McDowell či Saffron Burrowsová. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (61)
Nedotažená gangsterka. Výborní herci jsou otroky slabě navržených postaviček a atmosféra je brutální kombinací Profesionálů a Pulp Fiction. McGuigan má zajímavé režijní vychytávky a rozhodně si umí pohrát se skladbou příběhu, ale měl by stejnou péči věnovat i charakterizaci postav. Nabít a zabít funguje díky tomu, že tam každý defakto hraje "postavu na tělo", tady je to mnohem komplikovanější už proto, že se film snaží být studií zvrhlé mysli. Na to, aby měl výpovědní hodnotu, je až příliš povrchní... ()
Neuvěřitelný průměr jak příběhem, tak i natočením. Přitom se tenhle gangster numero uno tváří jako vcelku solidní syrová britská kriminálka, která ukáže brutální atmosféru, pekelný soundtrack a temný podsvětí. Paul Bettany se předvede pořádně tak jednou nebo dvakrát a tím to končí. Škoda. Docela jsem byl zvědavý, co se z tohodle filmu vyloupne a nakonec musím říct, že nebýt pár scén, asi bych se šíleně nudil, takhle jsem se jenom nudil. Je to na jednu stranu syrové, ale na stranu druhou brutálně oldschoolové. Ale dohromady to vůbec nešlape. ()
Ten přerod z nemluvného Bettanyho na výřečného Malcolma se příliš nepovedl. A režijně, ani dějově to nemá čím vtáhnout. Pár zajímavých záběrů kamery při kuchání to nevytáhne. Vyblitý televizní look seriálu PROFESIONÁLOVÉ to zabije hned na začátku. Nejzajímavější momenty filmu jsou kupodivu scény, kde se objeví obskurní postava s držkou Jamie Foremana, jehož si nelze nepamatovat z LAYER CAKE. Tím ale kýžená spojitost s topem subžánru britské gangsterky končí. Různý zahraniční žebříčky TOP 10 of British gangster movies jsou tak úplně mimo. Tenhle flák mezi ně rozhodně nepatří. Šedý průměr. ()
Jsou filmy, které si pamatujeme díky nějakému silnému momentu. Zde to skutečně byla scéna brutální vraždy ve spodním prádle (ála "Americké psycho"). Pro tuto scénu film neupadne v zapomnění. Jako gangsterský film už mě to ale tolik nebralo, třebaže herecké výkony Malcolma McDowella a Paule Bettanyho byly fakt nadprůměrné a jimi ztvárněná psychopatická postava byla perfektně zahraná. Jinak ale film neměl nějaký zásadní děj a proto dávám jen průměrné hodnocení. ()
Jedno se přiznat musí, režisér Paul McGuigan své řemeslo ovládá a taky už nasbíral slušnou řádku zkušeností, takže momentálně patří k tomu výrazně lepšímu, čím ostrovní kinematografie disponuje. Paradoxně by se mi ale jeho film líbil víc jako klasická přímočará gangsterka o tom, jak to chodí v galerce a jak se v rámci gangu střídají nové generace, než jako psychologická studie deviantního člověka, závisti a násilí všeobecně. Film ukazuje gangstery jako lidi, kteří mají své hodnotové normy posunuté oproti běžné populaci. Jenže McGuigan tuhle psychologickou rovinu tak dobře neumí, takže se film místy ocitá na vratkém bodě a scénář spolu s motivací a činy jednotlivých postav poněkud drhne. Slabou třetí hvězdičku nakonec horko těžko zachraňuje casting v čele se zkušeným Malcomem McDowellem a Paulem Bettanym. Zobrazované násilí navíc místy stojí opravdu na hraně a v leckom může vyvolávat znechucení. Celkový dojem: 50 %. ()
Reklama