poster

Sněhurka a jak to bylo dál

  • Česko

    Sněhurka navždy šťastná

  • Česko

    Sněhurka

  • USA

    Snow White in Happily Ever After

  • angličtina

    Happily Ever After

  • Slovensko

    Snehulienka navždy šťastná

Animovaný / Pohádka

USA, 1990, 75 min

Hudba:

Frank Becker

Střih:

Joe Gall
(další profese)
  • v3s
    **

    Jak udělat z klasiky pakárnu snadno a rychle. Ono se od počátku devadesátých let asi nedalo čekat nic jiného. Z "obyčejných" trpasliků se staly trpaslindy, což jsou jejich frikulínské sestřenice s nadpřirozenými schopnostmi (takový animácký x-meni, resp. x-womeny), všechny mi přišly hrozný, mezi nejhoršími nevím jestli vybrat tu, co si plácá bahno do podpaždí, nebo tu, co má hlavu jak cibuli a permanentní cholerické záchvaty. Rozhodně se nedivím, že trpaslíci raději emigrovali do sousedního království, údajně do nového dolu. Nechybí ani outsiderka, o které je od začátku jasné, že se stane klíčovou postavou. Zápornou zesnulou královnu nahradil její bratr, což je takový divný patron vypadající jako klasický bad guy z mušketýrských filmů, umí se měnit v draka a hodně rozčílit. Ale celkově působí nebezpečně asi jako šmoulí Gargamel tzn. neschopný retard stejně jako jeho poskokové. Z nich nejvíc vyčnívají výr a netopýr, vtipná dvojka klasického střihu zbabělej a natvrdlej, nicméně mají být asi tak sympatičtí, že je taktéž od začátku jasné, na jaké straně skončí. Na závěr jsem si nechal postavu, která ztělesňuje to, co se mi na celém tom filmu nelíbí - Matku Přírodu. Človek by řek, že se na tom nedá nic moc zkazit, ale v tom se autoři opravdu předvedli. Chudák Matka žije uprostřed lesa, kde se buhvíjak vzaly kokosové palmy, vypadá jako něco mezi hipísandou a extravagantní pouliční pracovnicí, v obou případech dosti za zenitem. Svůj čas tráví asi převážně tím, že tvoří nepovedená kouzla a léčí si své komplexy na trpaslindách, kterým dala kouzelné schopnosti a pak neunesla to, že jednoduché tvorečky nejsou schopné naplnit její očekávání (ať už byla jakákoliv). Takže suma sumárum se z pokračování stala taková rádoby feministická tlačenka, která se totálně minula účinkem, přestože mužské postavy tam skoro nevystupují. Korunu všemu dává popkulturní pozlátko, kdy se vše zásadní v pohádce vysvětluje písničkou a to ideálně jako rap nebo jiný žánr blízký mládeži, který do pohádky sedí asi jako pěst na oko. Nejlíp z toho vyšel princ, který stráví většinu filmu v zakletí a tajně pomáhá klasicky naivní Sněhurce a jejím trpaslindám vybaveným kouzelnými schopnostmi, aby se vůbec dostali do Království Zla (bu bu bu:) a měli šanci ho zachránit.(12.10.2013)

  • flanker.27
    ****

    Náhoda tomu chtěla, že jsem zhruba přesně před dvaceti lety měl zapnutou televizi, právě když to začalo. Z původního pouhého přebývání v místnosti se stalo koukání a z koukání příjemný pocit po pohádce. Pak jsem to nadlouho vypudil z hlavy a stejnou náhodou na to nedávno narazil v nekonečných vlnách internetu. A to dokonce s původním podařeným dabingem. Tajemný šeredný průvodce, trpaslice a jiné potrhlé nápady překonaly i tu feminizační tóninu. A nostalgie docela zapracovala.(28.5.2013)

  • togaf
    ****

    Tuhle pohádku jsem jako malá hodně prožívala. Zakletý princ mě děsil tak, že jsem se bála jít na záchod. Naopak zlýho vejra, který o své děsivosti musel neustále přesvědčovat, jsem milovala. A trpaslinky - hlavně malá a rozkošná Bouřilka s neposlušným prstem - byly naprosto adekvátní náhradou za staré trpaslíky. Z Matky Přírody jsem ovšem byla dost zamtená, dneska mě tahle hipísačka baví neuvěřitelně moc.(5.9.2011)

  • Mercilonka
    *****

    Pro mě nelepší animovaná pohádka, co si pamatuju. Jenom si ji vybavím, tak cítím to napětí a strach, co jsem prožívala spolu se Sněhurkou, hlavně ke konci děje. Hrozně dlouho jsem se snažila vzpomenout na název a konečně se zadařilo. PS: Trpaslinky jsem měla mnohem radši než trpaslíky, měly vícerozměrný charakter :) Ale bezkonkurenční je stejně Vejr.(11.8.2011)

  • L_O_U_S
    ***

    Film Sněhurka a jak to bylo dál obrovským způsobem doplácí na značku, kterou se snaží rozvíjet. Mezi původní disneyovskou Sněhurkou a sedmi trpaslíky a tímhle snímkem leží neuvěřitelných padesát let, během kterých se animovaný film proměnil takovým způsobem, až se mezi oběma Sněhurkami prakticky vytratila jakákoliv formální kontinuita - a z toho důvodu se nedivím, že studio Walta Disneyho mělo z tohohle pokračování doslova noční můry a házelo tvůrcům klacky pod nohy, jak jen to šlo. Takže Sněhurka a jak to bylo dál je animovanou trestí osmdesátých let a sama o sobě funguje docela dobře, ale jako pokračování velké legendy prostě neobstojí (jak bychom se asi dnes dívali na nové pokračování Bena Hura?). Takže jako typický produkt doby je tenhle film vydařený ve vší té ulítlosti (Matka Příroda je - jak tu kdosi napsal - opravdu "hodně alternativní") a osmdesátkové syntetičnosti (jedna z písniček mi připomněla pohádky z československého socíku) a závěr působí opravdu hororově, jenže kdyby tohle viděl Disney, asi by se hodně divil, co se s jeho milovanou Sněhurkou stalo za padesát let. Na závěr bych snad jen dodal, že ač jsem tenhle film viděl včera zhruba po dvacetileté pauze a spousta scén mi vyskakovala zaprášená z paměti, na Vejra jsem za tu dobu stihl asi zapomenout nadobro. (386.)(27.8.2008)

  • - Film původně natočila společnost Filmation v roce 1988 pod názvem Sněhurka a Zlé království. Vedení společnosti Disney se ale obávalo, že si lidé budou snímek plést s originálním pokračováním, produkovaným právě jejich studie. Při vzniku filmu se tak právníci studia Walt Disney snažili producentům jejich práci co nejvíce znepříjemnit. I proto tak v pohádce nejsou trpaslící, na které vlastní práva právě Disneyova studia, ale trpaslinky. Po dokončení snímku vznesla společnost Walt Disney žalobu, která uvedení filmu opozdila o pět let, donutila produkční fírmu vyhlásit kvůli právním poplatkům bankrot, v několika drobnostech změnit obsah filmu a také název na svou konečnou podobu. (monolog)