Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

V době zlaté horečky se tulák Charlie, stejně jako tisíce dalších mužů, vydává na Aljašku k cestě za zbohatnutím. Ve sněhové vánici narazí na dřevěnou boudu, kde se rozhodne ukrýt. Uvnitř se shledá krom psa také s podivným chlapíkem, který jej s puškou v ruce odmítá přijmout a hladového zlatokopa Big Jima. Zanedlouho se jejich cesty rozdělí. Charlie příchází do města, kde potká místní tanečnici Georgii, do níž se na první pohled zamiluje... (Prince)

(více)

Recenze (154)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v listopadu 2019. Zlatá horečka je laškovným představením cirkusového klauna. Charlie Chaplin se po finančním neúspěchu Dámy z Paříže vrátil k osvědčenému formátu a fyzicky náročnější cirkusové žádostivosti a rozpoutal sněhovou vichřici rozverné klauniády. Jeho způsoby mají šibalsky rozjásanou podstatu, nezapomíná na romantické zasnění a krátké povzdechy melancholie. Expresivnost cirkusového klauna se vyzná v lítém boji na život a na smrt, osamělost je sice nitru skličující, ale není nositelkou trvalé deprese. Plane se pro romantické ideály, pohyb akcí si udržuje při plném vědomí stále životně důležité stimulace a ironie dráždí závany emocí. Bohatství je zde na nejvyšším místě, byť se na první pohled klaun s nadbytkem příliš neslučují. Hlavním střediskem podmaňujícího představení cirkusového klauna je Charlie Chaplin v roli osamělého průzkumníka zlatého kovu na sněhových polích lidského běsnění jménem Klondike. Jeho adaptace na životní svízele drsného kraje a chmurného počasí je zcela v moci klaunské dovádivosti, s každou trýzní o kousek povyroste jeho hrdost a život září úsměvem. Hlavní ženskou postavou je Georgia (zajímavá Georgia Hale), mladá a atraktivně smyslná kráska z městečka prospektorů. Opětovaná láska je nejvzácnější a nejžádanější lidskou potřebou. Důležitou postavou je také Big Jim McKay (sympatický Mack Swain), objevitel zlatého bohatství s nenadálou ztrátou orientace v křivkách reality. I zdánlivě nemyslitelná spojenectví přináší vavříny úspěchu a sladkou odměnu života. Z dalších rolí: bezcharakterní lump a desperát Black Larsen (Tom Murray), místní a po kráskách lačný frajírek Jack Cameron (Malcolm Waite), laskavý inženýr Hank Curtis (Henry Bergman), či veselé kamarádky Georgie (Betty Morrissey, Joan Lowell a Kay Deslys). Zlaté opojení je pohybově důkladnou taškařicí cirkusového klauna, nálada si užívá ironii i romantické snažení. Je to velkolepě nenasytné cirkusové vystoupení. ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Jakkoliv mohou filmy němé éry připadat dnešnímu divákovi naivní, jednoduché, ba někdy přímo až hloupé, každý, kdo jen malinko filmu rozumí, na nich musí ocenit úžasné tvůrčí schopnosti tehdejších scénáristů, režisérů, ale i herců. Chaplin byl (a je) králem komiků a nemůže jej překonat ani Mr.Bean, ani nikdo další. Už jen proto, že filmy Ch.Chaplina byly nejen humorné, ale nesly v sobě i jisté poselství. A bavily mnoho generací a dalších mnoho generací (doufejme) ještě bavit budou. Samozřejmě jim lze oprávněně vytknout jistou klišovitost, ale to je jen drobnost, kterou třeba současní tvůrci ve svých filmech berou za samozřejmou a tím je (a sebe taky) degradují. Zlaté opojení je (dá se říci) typickým představitelem vrcholné Chaplinovy éry a patří k tomu nejlepšímu, co tento génius stvořil. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $923,000Tržby USATržby Celosvetovo €124,798║ Na tento film som nedočkavo čakal odkedy som sa dozvedel, že bude uvedení na filmovom festivale Art Film Fest 2009 a dočkal som sa, a dostal som koniec koncov aj Zlaté "filmové" Opojenie, jednoducho Charlie Chaplin je klenot rannej kinematografie a aj v tomto filme to dokazuje. Svoje kvality predviedol v tom ako dokáže namixovať vyvážene drámu, akciu s jemu spätým klasickým humorom. Okrem skvelého príbehového vykreslenia je perfektne zvládnutá aj technická stránka, Charlie bol génius v tom čo robil. /videl v kine: 100%/ (videl na festivale Art Film Fest 2009) ...najstarší film čo som mal možnosť vidieť v kine ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

No, jelikoz jsem videl zrestaurovanou verzi, bylo to docela slusne koukatelny, pribyla totiz hudba a hlavne ctenej Chaplinovo komentar, kterej nahrazuje ty desny klasicky napisy, co postavy rikaj nebo co se deje. Jinak asi muj prvni celovecerni film, co jsem od Chaplina videl a docela zabava, ale ze by to bylo nejak masakralni, to se rict neda. Chaplin totiz hodne spoleha na to, ze vypada jak postizenej kreten v smesnym obleceni a spousta scen je postavena jen na tom, jak se nekde mota. No a ten jeho komentar, nevim jestli to byl umysl, nebo tak mluvil normalne, ale ma dost uchylackej hlas. Celkove slusna groteska, diky pridany hudbe a mluvenymu komentari pusobici docela zivym a ne skoro 80 let starym dojmem, ale proste to neni zas tak desna sranda, abych sel na vyssi hodnoceni a navic jsem taky cekal, ze to bude o zlatokopech hledajicich zlato a podobne, ale ona je to spis misty takova dojemna romantarna ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jedna ze 140 nejlepších komedií - 140 Greatest Comedy Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Překrásný snímek a na rok vzniku 1925 neuvěřitelně dobře natočený. Všechny ty zimní scény, boj s vichřicí v chajdě, setkání na stezce s medvědem, kuchání a pojídání boty, balancování v chatrči nad propastí, nebo třeba Charlieho kuře, to byl vrchol filmového umu i dlouho po dvacátých létech. A tulák Charlie to zvládnul s elegancí a záviděníhodným humorem. Ukázka: http://www.criterion.com/films/27565-the-gold-rush ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Zlaté opojení mi přineslo víc melancholie než smíchu a já zkrátka od Chaplina očekávám mnohem víc zábavy. V podstatě mne pobavil snad jen dezorientovaný Tulák, kterak si v buřince a s hůlčičkou si vykračoval po horách, dále scéna s odklízením sněhu, houskový tanec a samozřejmě ekvilibristika v domě nad propastí. Jinak jsem bystře odhalil příliš velký prostor pro nudu. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Chaplinovy grotesky mě vždycky dostanou. Přitom je to v podstatě jednoduché hraní na city spojené s humorem. Nevím, jak je možné, že i pětaosmdesát let po premiéře to funguje... 90% ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Film mě zase až tak moc nebavil, ale u některých scén jsem opravdu překvapeně koukala, takže ať se moje předpojaté srdce brání jak chce, nakonec dávám vyšší hodnocení než jsem původně zamýšlela. Nicméně se pořád utvrzuji v tom, že až na velké výjimky mi Chaplinův humor nic moc neříká. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Obvykle naděluji hvězdičky srdcem. Bráno z tohoto hlediska, byl bych ve své nadílce Zlatému opojení skromnější. Přece jen hraje Charlie Chaplin na strunu soucitu s hlavním hrdinou na můj vkus moc okatě. Pokud ale člověk do hodnocení zapojí i rozum, musí uznat, že tenhle kousek představuje jeden z vrcholů tehdejší filmové dekády a dodnes patří do zlatého fondu světové kinematografie. Některé gagy, jako zraková halucinace, jenž zlatokopova druha promění v lákavou pečínku, pronikly do obecného povědomí. Když se ohlédnu do éry němého filmu, nacházím jen minimum titulů, které mě zvou k opětovnému zhlédnutí a mají mi co nabídnout. Zlaté opojení k nim ale patří. Celkový dojem: 85 %. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Respektuji tu symbiózu tragédie a komiky, legendárnost scén jako pojídání boty, houskový tanec či balancování srubu nad propastí i Chaplinovu tvůrčí cílevědomost, nicméně jeho němá komedie o aurum hledajících prospektorech mi přijde zbytečně dlouhá a doslovná, doprovodná hudba připomínala varhany během přerušení v zápase NHL a jediná opravdu silná scéna byla ta přednovoroční s písní Auld Lang Syne. A vůbec, ztotožňuji se s názorem kapitána Edmunda Blackaddera, který tvrdí, že Chaplinovy filmy jsou asi taková zábava jako nechat se střelit šípem do krku a pak objevit, že je k němu přivázaný účet za plyn či že jeho genialitu spatřuje jedině v tom, že vynalezl způsob, jak si nechat zaplatit milion dolarů ročně za to, že nosí pitomé kalhoty.. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Sledovat postupnou žánrovou proměnu někdejší jednoduché grotesky do nákladnějšího celovečerního filmu s příběhem, který nese už jasné poselství, je vždy povzbuzujícím i oblažujícím svátkem duše. Němý film byl svým způsobem tragickým; doslova raketový nástup zvukového období na přelomu dvacátých až třicátých let byl pro mnoho tehdejších tvůrců, ale i kinohudebníků doslova uměleckou i existenční tragédií. Jedno je jisté: i v zralejších a technicky i umělecky náročnějších tvarech nebyl němý film, adoptivní sourozenec pantomimy, bez šancí. Nikoliv náhodou se Chaplin spřátelil s Ejzenštejnem. Vzájemná úcta velikánů naznačuje i dnes smysl a vývojovou křivku hraného filmu. A to opojení k tomu prostě patří. ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Věčný tulák Charlie Chaplin se opět chopil režisérských otěží a střihl si další tragikomickou postavu ve filmu plném úžasných gagů, hořkosti života a nádherné hudby, z níž mě nejvíce zaujal Flight of the Bumblebee, který v jistých dvou scénách dokonale vystihoval danou situaci:) "Světlo jejího půvabu odejde s ní. On bude znovu ponechaný své prázdnotě, ponuré a osamocené existenci..." ()

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Výborný Chaplinův film, který neobsahuje tolik gagů jako třeba filmy Harolda Lloyda z téhož období, ale spíš obsahuje komplexnější zápletku, o tulákovi na Aljašce, jak ke štěstí přišel. Zlaté opojení bylo údajně prvním Chaplinovým dílem, ke kterému byl předem napsán kompletní scénář a ačkoliv nevím, jestli je to pravda, na filmu je pečlivé budování zápletky poznat. Pořád je to tedy hlavně směs epizod, ale ve výsledku to do sebe pěkně zapadne. Viděl jsem navíc verzi podbarvenou krásnou hudbou a sám režisér vyprávěl, což musím přiznat, občas pomohlo (i když jindy zase popisoval věci očividné.. to je prostě problém s němými filmy..) ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Pokud se na začátku filmu ozvou melancholické smyčce a vypravěčův hlas, oboje dvoje patří Charliemu Chaplinovi a vám se dostala do ruky jím upravená a ozvučená verze z r. 1942. I když spoustu času ztratil film pochopitelně na titulcích, jde o zkrácenou verzi, ve které přijdete o pár scén, včetně konce, takového, jaký má prostě být. Komentovaná groteska také ztrácí část svého kouzla, už třeba vnucuje pohled vypravěče. Nevím, proč se k něčemu takovému Charlie rozhodl, každopádně mé hodnocení je za verzi původní, němou. Té nechybí absolutně nic a Chaplin znovu dokazuje, proč v mých očích překonává své jinak výtečné kolegy. Je to právě za momenty, které humorné být nemají, a které tvoří velkou část jeho filmů i osobnosti. PS: Pro onu "director's cut" si 1*-2** odečtěte. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Our Little Fellow tentokrát na Aljašce. Nyní za vydatného nového Chaplinova komentáře, jeho hudby a s příměsí původní režie a hereckého výkonu. Určitě nemám pocit, že by šlo o film mého života, je to příjemné, hravé, člověk má radost z kontextu slavných scén snědení boty a reprízy tanečku s houskami, ale to je asi tak všechno. Jen jsem cele dojmuta z toho plácání za to, jak Chaplin své filmy dokončil a dopiloval k dokonalosti, přesto pokud se o něco podobného pokusil kdokoli například v českém prostředí, byl označen za alibistu a neumětela, který to ve své době nezvládl. To jsou ty paradoxy. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

O filme písať priamo nebudem - načo nosiť zlato späť do zlatonosnej bane? No vyjadrím sa ku komentárom: najčastejšími výhradami sú: pomalé tempo, nuda, na časovo veľkej ploche prekvapivo málo gagov. K tempu: pravdou je, že stupeň rýchlosti dnešných kinotrhákov je v porovnaní so Zlatým opojením vysokorýchlostný. Žiaľ, príliš často takmer každý z dnešných, internetovými kritikami adorovaných kino-hitov, neposkytuje okrem závratného tempa vôbec nič. Je to len propaganda napĺňajúca heslo - dôležitý je pohyb, drajv, nasadenie a odvaha: potom sa na nejaké vedomosti môžeš vykašľať! K nude: nuž, každý sa nudí po svojom - ak niekoho Chaplin a jeho filmy nebavia, nuž prečo sa furt dookola na ne pozerajú? Tomuto naozaj nerozumiem - jedine teda, že v danom prípade ide o kultúrnych masochistov (to sú tí, čo vyhľadávajú umelecké diela aby po ich dôkladom prezretí či videní ich absolútne recenzentsky alebo len tak medzi rečou s kamošmi v bare zotreli). Nuž a k výhrade malého počtu gagov - osobne si myslím, že by stačil jeden kultový, no The Gold Rush ich ponúka hneď niekoľko - kuracia halucinácia, tanec so psom uviazaným na opasku-šnúre, balansovanie domčeka nad priepasťou, odhazovanie snehu. A tie sú tak kultové, že, ako spomína farfalla sa v 80. rokoch púšťali ako samostatné minigrotesky v rámci programu "Komik a jeho svet". ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Par Chaplinovych filmov mam za sebou, ale to, co predviedol v tomto filme opät dokazuje, akym geniusom Chaplin bol. Nielenze som sa opät bavil, ale reziser Chaplin pridal i stipku napätia alebo dramy a ta zaverecna scena z domom nemala chybu a taktiez musim pochvalit uzasnu veselu hudbu alebo z klasickej hudby pouziteho znameho "Cmeliaka". Dnes je rok 2010 a tento film bol natoceny v roku 1925, takze ma predomnou poklonu, kedze dokaze stale bavit a dufam, ze bude bavit aj dalsie generacie. Miesto v rebricku na IMDb ma urcite zasluzene... 03.02.2010 _______ Charles Chaplin - (Osamelý zlatokop) +++ Mack Swain - (Big Jim McKay) +++ Tom Murray - (Čierny Larsen) +++ Georgia Hale - (Georgia) +++ Henry Bergman - (Hank Curtis) +++ Malcolm Waite - (Jack Cameron) +++ Produkcia: Charles Chaplin +++ Hudba: Charles Chaplin, pre verziu z roku 1970 William P. Perry +++ ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Bohužel mi tenhle snímek potvrdil, že němé filmy nejsou mým šálkem kakaa. Pro mě tak zůstává nejlepším Chaplinovým filmem The Great Dictator, který mě opravdu bavil. Navíc u tohoto snímku jsem prožil zřejmě tu nejdelší hodinu mého života (po skončení jsem si myslel, že to bylo minimálně dvakrát tak delší.) 50 %. ()

Reklama

Reklama