poster

Atentát na cara

  • Sovětský svaz

    Tsareubiytsa

  • Sovětský svaz

    Careubijca

  • Sovětský svaz

    Цареубийца

  • Velká Británie

    The Assassin of the Tsar

  • Slovensko

    Cárovrah

Drama / Historický / Psychologický

Sovětský svaz / Velká Británie, 1991, 104 min

  • tahit
    **

    Celkem vzato jakmile to skončilo, konstatuji, že jednoznačným kladem filmu je výkon hereckého protagonisty Malcolma McDowella. Jeho hluboký pohled míří vždycky přesně k cíli. Schizofrenní vzpomínky v konečném důsledku jsou také chvilkami interesantní, ale hledat v nich hlubší podtón či dokonce něco zvláštního nemá žádný smysl. Nebo hodnotit a soudit hledat odpověď na otázku viny či neviny vrahů? Protože příběh na hranici fikce a reality nic jiného nenabízí a navíc se zde neodehrává nic, co by člověk předem neočekával. V tomto směru lze snadno dopředu uhádnout tragédii a konec dynastie Romanovců, která dokáže dojmout, ale ne udivit. Co říci k filmu závěrem? I přesto, že se jedná o fikci, není jisté přesně, co chtěl autor tím říci?(28.11.2010)

  • mchnk
    *****

    Vše přítomné má má základy v minulosti...ať chceš nebo ne. Timofejev chce, dokonce ví. Zná dokonale svou minulost a je mu více než jasné, proč je právě tady a teď...znovu. Silné psychologické drama o jednom "nemocném"a jeho lékaři, moci sugesce, víry a naprostého přesvědčení o své identitě a povinnosti, svého úkolu. Ale také filmový výlet mezi stoletími s fantasticky podchycenou atmosférou carského a následně revolučního Ruska. Pro mě bezchybná záležitost ve všech směrech. Malcom sice tentokrát nechal hlas na britských ostrovech, ale i tak potvrdil své zasloužené místo v mé TOPce, ve které je od prvního dne. A to už mám za sebou první pětiletku.(30.7.2016)

  • gudaulin
    **

    Titul, který uzavírá tradici sovětské kinematografie, byl sice dokončen až po politickém zhroucení země sovětů, ale scénář a režie jsou sovětskou školou ovlivněny více než zřetelně. Sovětská tvorba si vždycky kladla za cíl zušlechťovat a povznášet diváka a podle toho vypadal i výběr filmových prostředků a konečná podoba filmu. Vedle přísné cenzury a ideologického dogmatismu je i tohle jedním z důvodů, proč se v Sovětském svazu až na výjimky nedařilo žánrovému filmu. V rukou řekněme Polanského (u nás by se s podobnou látkou úspěšně popral ve svém vrcholném období Juraj Herz) by se námět přetavil v působivý mrazivý psychothriller, kde by mysteriózní rovina příběhu pomohla propojit svědectví o dávných zvěrstvech režimu, který se dral k moci, a jeho bezohledných stoupencích s rozpačitou realitou ušmudlaného pozdního komunismu, který už neměl koule (vzpomeňme osudu sovětských pučistů proti Gorbačovovi) využívat talentu lidí zvláštního ražení, jako byl hrdina Šachnazarova příběhu. V takovém případě by obsazení Malcolma McDowella znamenalo výhru, protože jeho charisma a herecký typ by udělaly polovinu práce za vás. Jemu stačí jediný pohled a cítíte z něj vnitřní démony, co se chystají prodrat na povrch. Jenže Šachnazarov neumí být temný, syrový a drsný, nechápe potřeby žánru, a tudíž nedokáže vytvořit potřebnou atmosféru. Osudovost v jeho podání představují kavárenské řeči, kde se žongluje osudem, kdežto skutečný pocit osudovosti se nedostavuje. Vůbec lze říct, že dialogy znamenají prohru. Jurovskij a jeho společníci představovali úplně jinou sortu lidí, než jakou si představuje Šachnazarov. Heineho básně na zdi psali stěží. Stejně tak vykonavatelé exekuce neřešili jako problém střelbu do dívek v pubertálním věku, spíš se věnovali pečlivému oloupení všech mrtvol. Jedna hvězdička je za výpravu, která díky účasti zahraničního kapitálu zajistila velkorysý pohled do minulosti, a jedna je za herecké obsazení, kdy nejen Malcolm, ale i jeho sovětští kolegové odvádí velmi slušnou práci. Zbytek měl vypadat úplně jinak. Celkový dojem: 40 %.(2.10.2018)

  • mm13
    ****

    Nemalej pozornosti je hodný tento snímok! Od začiatku pútavé (skoro až napínavé) a Malcolm McDowell podáva omračujúci výkon (naviac do herecky nemenej agilného kolektívu zapadá ako by bol rodený Rus). To samé o sebe by stačilo na plnú spokojnosť. V rukách režiséra sa ale príbeh podivuhodnej schizofrénie s mysterióznym nádychom postupne mení na nie práve najoslavnejší komentár k histórii ľudstva a povahe jednotlivca. Komentár rovnako presvedčivý, ako vlastne skoro nepovšimnuteľný. Možno práve preto.(23.6.2009)

  • Anderton
    ****

    Napadá ma jeden dôvod, jedna motivácia, prečo je film rozprávaný týmto spôsobom. Ale dúfam, že je tomu inak. Asi by som si viac užil historický film o predvádzaných udalostiach, je zrejmé, že práve tieto sekvencie sú aj najlepšie nakrútené. Ku koncu, kedy v podstate prevládnu, chytí film to správne dusno. Inak sa potom jedná o mystery drámu, kedy nie je dôležité, či má nadprirodzené, alebo realistické vysvetlenie, ale o čom rozpráva a ako je zahraná. Ak si zoženiete na úlohu atentátnika McDowella, máte napoly vyhrané. Je to práve on, kto dáva filmu nadstavbu, o ktorú sa trochu kostrbate snaží aj scenár.(14.7.2016)