Nastala chyba při přehrávání videa.
  • lamps
    *****

    Chaplinův neutuchající herecký koncert, kterým si definitivně pojistil svou nesmrtelnost a v mých očích i titul samotného patrona herectví. Jeho kreace coby diktátora Hynkela (no zkrátka Hitlera) uvádí v úžas jak neuvěřitelným smyslem pro situační komiku, tak i viditelným zápalem a precizností, s jakými se Chaplin této role zhostil a udělal z ní legendu. S přechodem na zvukový film si navíc mistr také poradil naprosto bravurně a scénář plný šťavnatých pokojových dialogů, neodolatelně hašteřivé němčiny a příjemných groteskních prvků patří k tomu nejzábavnějšímu a nejpromyšlenějšímu, co jsme mohli ve veselém žánru kdy vidět a slyšet. Nemluvě ještě o důležitém poselství, které je v závěru vyklopeno možná až moc pateticky, ale i po letech neztrácí žádnou váhu a je stále aktuální jako nic jiného. Jo a pro zajímavost, sám Hitler měl údajně Diktátora v oblibě a nechával si ho často pouštět. ...... Ve filmech se asi vyznal no. :-) 90%(14.8.2013)

  • Kulmon
    *****

    Nádherná dobová protihitlerovská propaganda. Chaplin se mluveného filmu obával, a tak ještě v roce 1936 v Moderní době pouze zpíval. Ale jeho ztvárnění Hitlera je geniální a jeho komika je stále nepřekonatelná. Film má poselství světu, že každý režim, který je založen na potlačování práv určitých skupin obyvatelstva, je předem určen k záhubě. Važme si demokracie! Zajímavosti: Chaplin dostal nápad natočit parodii na Hitlera, když jeho přítel Alexander Korda poznamenal, že je Hitlerovi podobný. *** Chaplin řekl, že věděl, jaká zvěrstva nacisté provádějí, ale „nemohl si tropit žerty z jejich vražedného šílenství“, proto film zaměřil na zesměšnění nacistické ideologie. *** Film se začal natáčet již v roce 1937, kdy mnoho lidí nevidělo nacisty jako hrozby, to se změnilo s uvedením filmu do kin v roce 1940. *** Němčina, kterou diktátor mluví je kompletní nesmysl. Jazyk, ve kterém jsou vývěsní štíty, plakáty atd. v židovské čtvrti je esperanto, jazyk, který vytvořil v roce 1887 polský žid doktor L. L. Zamenhof. *** Když šel film do světa, Hitler ho zakázal ve všech zemích obsazených nacisty. V Portugalsku se však film dvakrát promítal. Bohužel nevíme, jak na to reagoval sám Hitler. *** Další kopie se dostala k německým vojákům z Řecka. Ti se zprvu smáli, než si uvědomili o co vlastně jde. Jedni z biograf opustili, jiní hlásili, že do promítacího plátna vystřelili pár ran. *** Toto byl poslední film, ve kterém se Chaplin objevil jako tulák, s buřinkou a typickou chůzí. *** Jedná se o první film ve kterém Chaplin mluví, v Moderní době pouze zpíval. *** Scéna, ve které si Chaplin hraje s glóbem, má původ v roce 1928, v Chaplinově vlastním filmu. *** Ve španělsku se film nesměl promítat do roku 1975, kdy zemřel fašistický diktátor Franco. *** Chaplin pojmenoval postavu, kterou hrála Paulette Goddard, Hannah – po své matce. *** Dělostřelectvo Velká Berta nebylo ve skutečnosti používáno proti Francouzům, ale Belgičanům. *** Film se točil 539 dní. *** Podle Chaplinova životopisce Davida Robinsona, Chaplin pohrdal pomocnými scénáristy a odmítal se řídit jejich vedením, což má za následek některé špatné souvislosti ve filmu. *** Chaplin napsal celý scénář, mimo německých výstupů, které byly improvizované. Mimo to napsal také každý pohyb při jeho tanci se zeměkoulí. *** V Itálii byly všechny scény s Mussoliniho ženou vystřihnuty jako výraz úcty k vdově po ducem. Plná verze byla v Itálii k vidění až po roce 2002. *** Během Hynkelovy řeči je několik slov rozpoznatelných. Nejpopulárnější je: Wienerschnitzel a Sauerkraut. Dalšími jsou Leberwurst a Blitzkrieg. Ač řeč vypadá německy, je to nesrozumitelné breptání. Hynkel několikrát pronese ´cheese und cracken´ jako výraz oplzlosti. *** Když mladý syn režiséra Sydney Chaplin poprvé viděl scénu, ve které vypadne ze superzbraně nábojnice, dal se do hlasitého smíchu, díky čemuž se záběr musel opakovat. *** Chaplin považoval Hitlera za jednoho z největších herců všech dob, zatímco Hitler považoval Chaplina za žida. *** Když Chaplin poprvé oznámil, že chce tento film natočit, byla britská vláda proti, protože to považovala za provokaci, protože se chtěla s Německem usmířit. Jakmile vstoupila Británie do války, její postoj se změnil. *** Závěrečná scéna trvá více než pět minut. *** Film získal v roce 1940 pět nominací, avšak ani jednu neproměnil v Oscara, což Chaplina dost mrzelo. Tehdy poprvé nebyli vítězové známi dopředu. *** Tento film Chaplinovi vydělal úplně nejvíc. *** Když se prezident Roosevelt dozvěděl, že někteří lidí Chaplina od točení filmu odrazují, sám se osobně zasadil o to, aby byl natočen. *** Douglas Fairbanks navštívil film v roce 1939 a téměř neovladatelně se smál ve scéně, kdy ho Chaplin parodoval. To bylo naposledy co ho Chaplin viděl. Zemřel krátce poté. *** Generál Eisenhower požadoval pro vnitřní posílení francouzského lidu i francouzskou verzi filmu. *** Během filmování se zhoršil vztah Chaplina s Paulette Goddardovou, jeho ženou, ale oba se vztah snažili zachránit. V roce 1942 se rozvedli v dobrém a Chaplin byl finančně velkorysý. V roce 1960 oba žili ve Švýcarsku, ale nestýkali se. Oba však toužili po tom se setkat. Jednou se jim to podařilo v kavárně a to bylo naposledy co se viděli. Jejím posledním manželem byl Erich Maria Remarque. *** Chaplin byl o 4 dny starší než Hitler.(8.5.2009)

  • xxmartinxx
    *****

    Některé bezmála geniální scény střídají ty slabší, naštěstí v silném nepoměru. Každopádně se ale Chaplinovi musí nechat odvaha s uvedením tohoto filmu. Je tu i několik zajímavých filmařských nápadů. Například scéna v letadle, kdy je skvěle využita kamera nebo při projevu, kde je zase vychytaný zvuk. Hlavně je to ale o poselství, které dodnes neztratilo a naopak až později se ukázala Chaplinova předvídavost, kterou mělo mít v jeho době víc lidí. Humor a nadhled, který ale nezlehčuje a nezesměšňuje téma, je velmi vzácný. Objektivně čtyři hvězdy za možná až moc dojemné finále, ale já jich musím dát pět. PS: Už jen za to, jak se Hitler při soukromém promítání musel tvářit, musíme tenhle film milovat...(4.9.2009)

  • Javert
    ****

    Ve své době jistě výjimečné dílo, které však za těch skoro 70 let ztratilo hodně ze své aktuálnosti. Jak tu už někteří zmiňovali, Chaplin jako diktátor nemá chybu. S "židovskou" dějovou linií už je to horší. Na počátku 40. let byly grotesky přeci už jenom přežitek a tak se neubráníte nudě. Druhá polovina filmu s Napalonim je ovšem výborná.(1.8.2007)

  • belldandy
    *****

    Nechme stranou děj, ten je u tohohle filmu podružný. Jeho genialita tkví v Chaplinově znázornění Hitlera, které je dokonalé. Tohle je jediný Chaplinův film, ve kterém je postava "Tuláka" odsunuta kamsi do pozadí. (Ikdyž holení při poslechu Uherské rapsodie patří mezi Tulákovi nejklasičtější gagy.) Většina z těch, kteří ten film viděli, mi říkala, že nejlepší scéna je Hynkelův projev na začátku. Ovšem Hynkelovo mrazivě děsivé pohrávání se zeměkoulí je také velmi působivé. Proti tomu přepracovaný diktátor mě naplno rozesmál. A moje nejoblíbenější scéna? : Hitler a Mussolini stojí vedle sebe a vedou své vlastní nezávislé projevy k nikomu, jen k prázdnotě. - Tenhle úžasný film nemůže zkazit ani zbytečně vyapelovaný závěr. Skutečně je to film, který stál za to, aby "Tulák" promluvil. Na druhou stranu ani by to ve filmu nechybělo, kdydy byl zůstal mlčel...(28.1.2004)

  • - Chaplin řekl, že věděl, jaká zvěrstva nacisté provádějí, ale „nemohl si tropit žerty z jejich vražedného šílenství“, proto film zaměřil na zesměšnění nacistické ideologie. (Kulmon)

  • - Když se prezident Roosevelt dozvěděl, že někteří lidí Chaplina od točení filmu odrazují, sám se osobně zasadil o to, aby byl natočen. (Kulmon)

  • - Generál Eisenhower požadoval pro vnitřní posílení francouzského lidu i francouzskou verzi filmu. (Kulmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace