Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Strhujúci hudobný film s muzikálovými a dokumentárnymi prvkami z obdobia glam-rocku (hviezdna éra popu 70-tych rokov, androgynická štylizácia, ligotavé kostýmy a šokujúce pózy) o sláve a o tom, čo znamená pre samotných aktérov, ale aj tých, z ktorých žijú a ktorých životy ovplyvňujú. Hlavným hrdinom je fiktívna britská superstar toho obdobia Brian Slade (zjavne inšpirovaná Davidom Bowiem), na ktorého spomínajú ľudia, ktorí sa s hrdinom osobne stretli. Slade predstavoval pre newyorského reportéra idol v jeho teenagerskej mladosti; bol zbožňovaný, ukazoval cestu z konvenčného života, do veľkej miery pomáhal v orientácii reportéra pri hľadaní vlastnej sexuálnej identity. Slade bol osudovo posadnutý intímnym vzťahom k drsnému americkému rockerovi Curtovi Wildovi (hrá ho Ewan McGregor, známy z Trainspottingu). Atentát spáchaný na Sladea bol fingovaný, Slade žije naïalej, zomrel len ako hviezda. Otázka, čo všetko si môže hviezda dovoliť pri budovaní slávy, je znovunastolená v paralelnom príbehu ïalšej hviezdy, Curta Wilda (prológ filmu je situovaný do r. 1854, kedy sa narodil Oscar Wilde, symbol osobnej a umeleckej nespútanosti, tiež homosexuál so sklonmi k škandálom). Časť piesní vznikla zásluhou Cartera Burwalla priamo pre film, dokonca ich spievajú osobne dvaja skvele hrajúci hlavní predstavitelia, zväčša však ide o coververzie známych skladieb v podaní B. Ena, B. Ferryho, B. Butlera a T. Yorka. Jedným z producentov filmu je spevák R. E. M. Michael Stipe. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (171)

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Nádherný devatenáctiletý J.R. Meyers (jen ten horní ret nebrat), výborný McGregor (dlouhý blond vlasy ano!), nevýrazný a nepříliš hodící se Bale, rozkošný Brian Molko v na tělo ušité miniroli (škoda, že opravdu jen mini - mohl toho ve filmu ztropit víc), spousta třpytek, slušivých oblečků, celkem povedených songů & v neposlední řadě nějaké to poselství ze/do života. Krutě krátké a nevyužité - otevřeně přiznávám, že ač je to spíš na slabé 4*, dávám třpytivou pětku za …ani nevim, snad za ten "feeling“ a mou slabost pro androgyny :-* ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

No jako vizualni orgie nebo narez, jak tvrdi distributor mi to neprislo. Hudba ve filmu me nic moc nerikala, ale nektery pisnicky byli dobry. Co se tyce hereckych vykonu, tak jednoznacne nejlepsi byl Ewan McGregor, kterej to fakt zahral uzasne. Ostatni herci, hlavne Jonathan Rhys-Meyers a Christian Bale byli docela v pohode, ale zadnej extra vykon nepredvedly. Celkem me potesilo, ze to nebyl jen takovy dokument o zpevakovy, ale tvurci do toho dali detektivni patrani. Na druhou stranu to bylo obcas ku skode, protoze to neustale preskakovani v deji bylo mistama celkem zmateny. Ze zacatku, kdyz bylo vsechno takove barevne a silene, tak me to docela dostalo, ale cim dyl jsem to sledoval tak me to tim vic nudilo. Ono se vsechno okouka a sledovat dve hodiny jak se chlapi malujou, oblekaj saty a vypadaj jak teplousove opravdu casem nudi. Rozhodne by snimku prospelo kdyby byl kratsi a i pres to, ze je dost silenej, tak by moh bejt jeste silenejsi, pak bych dal mozna vyssi hodnoceni, ale takle jen 3*, protoze jsem z toho fakt nejak moc unesenej nebyl, jak bych od "strhujiciho hudebniho dokumentu" cekal. ()

Reklama

Lima 

všechny recenze uživatele

Stejně jako glamrocková éra britpopu 70.let, nastoupivší po vystřízlivění z ideálů květinových dětí, byla cesta nikam, tak i tento film se mlátí od ničeho k ničemu. Drží ho nad vodou jen ta hudební čísla, kde lze nasát atmosféru glamrocku, se vším jeho třpytivým pozlátkem a všeprorůstající dekadencí, s vysokými botami, těsnými přiléhavými kostýmy a barevnými trvalými, hudební éry, z jejíhož vizuálna čerpal Freddie Mercury v raných dobách, či David Bowie. A propós ten a jeho vymyšlené alter-ego Ziggy Stardust tu má styčný bod s hlavní postavou filmu - Brianem Sladeem - v celkem přesvědčivém podání Rhys-Meyerse, zatímco McGregor, vystrkujíc během vystoupení na diváky přirození, tu svými excesy a divokostí nápadně připomíná enfant terrible rockové scény Iggyho Popa a ač překvapivě nemá ve filmu mnoho hereckého prostoru, svých pár výstupů též zužitkoval vydatně. V hlavní dějové linii ale film nefunguje. Novinářské pátrání Christiana Balea, jehož překvapivě mdlý projev spočívá pouze ve fascinovaném zírání na své idoly, je nudné, spolu s až snovými scénami nedrží pohromadě a do toho se tvůrce filmu snaží sdělovat pochybné myšlenky ("Image muže je jeho životem."). S tímhle filmem se to má jako s glamrockem - zajímavý, ale hodně brzy se okouká. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Jsem z toho filmu jednoduše unešená. Je to přesně můj šálek kávy: herci, hudba, scénář, kostýmy. Jasně: je to o období krátkém a v podstatě lokálním. Britský glam rock - komu to dneska co řekne, ale ono je to jedno, dosaďte si tam jakýkoli jiný styl, může být i míň třpytivý a ne tak namalovaný, pokud to bude něco, co vás jako dítě nadchlo a formovalo, modla, idol - a dnes to ve vás vyvolá nostalgii a pocit, že neprojít si tím, nejste stejní, tak TO JE O TOM. Navíc, i když se zdůrazňuje, že je to fikce, tak podobnost Ewana McGregora s Iggy Popem je až dojemná. McGregor a Rhys-Meyers jsou naprosto snoví, úžasní, své role odžili a já je mám teď ještě raději. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Sakra nádherná atmosféra britský scény a glamrockový hudební odnože. ____ Sametová extáze, ač se to nezdá, disponuje nesmírně rafinovanou strukturou: 1, Vypravěčský model pátrajícího reportéra vychází z Občana Kanea. 2, Film provází flashbacky, v nichž se objevují nové postavy, které nejenže posléze nasedají na hlavní linii příběhu, ale taktéž vzpomínají a pomáhají odhalovat zase další postavy. 3, Vypravěč neustále zostřuje vidění různých postav, poté je zas opouští a zanechává v optice jiných postav. Kupříkladu hodně věcí je braných z pohledu Balea a stejně tak i Bale je pro spoustu postav zkoumaným objektem. Což vychází z tematizace skutečnosti, že umělec sám o sobě, stejně jako jeho dílo, nic neznamená. Tvar mu dává až úsudek ostatních lidí. 4, Začátek se obejde bez dialogu a vypráví přes montáž nechronologických sekvencí a přes nespolehlivého vypravěče (podveden je divák, zatímco autor se směje – ohledně postav, některé „ví“ a některé „neví“). 5, Vypravěč někdy jen pozoruje, jindy je aktivní a hroutícím se postavám pomáhá. Ale katarze stále nepřichází. 6, Všechny songy jsou dokonale (ve smyslu neviditelně) všité do příběhu. 7, Plus celý příběh provázejí intertextové (odkazy samotné), hypetextové (proplétání odkazů) a metatextové (dávající odkazům nový smysl) narážky. Tyhle kulturní reference (najít si je můžete na wiki) jen podtrhují konceptuálnost filmu. 8, Taktéž herci vycítili příležitost a ještě předtím, než je pohltil Hollywood, odvedli nadstandardní kus práce. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (21)

  • Během scény na festivalu měl Ewan McGregor pouze uklidnit nespokojený dav rockovější písní, než jaké hráli předchozí interpreti, ale inspirován excesy skutečného zpěváka Iggyho Popa si trochu zaimprovizoval, a scéna nakonec dopadla jako jedna z nejdivočejších a nejkontroverznějších ve filmu. (Morien)
  • Mnoho dialogů ve filmu je uzmuto z díla Oscara WIldea, kterému je také věnován filmový prolog. (Morien)
  • Sandy Powellová byla nominována za kostýmy na Oscara a získala za ně televizní cenu BAFTA. Režisér Todd Haynes byl na festivalu v Cannes odměněn cenou za nejlepší umělecké přispění roku a byl nominován na Zlatou palmu. Na festivalu v Edinburghu vyhrál cenu 4 režisérů. Jonathan Rhys Meyers byl za svoji roli Briana Sladea britskými kritiky nominován na nejlepší britský objev roku. Editoři soundtracku byli nominováni na Golden Reel Award, ale cenu nakonec nezískali. (Morien)

Reklama

Reklama