Ještě hutnější nadpřirozený horor než vrcholné skvosty italských mistrů
Lucia Fulciho a
Daria Argenta – tak nějak si alespoň výsledek svého snažení představovali tvůrci
Mauzolea. Jenže zatímco v brilantních atmosférických krvácích evropské produkce do sebe všechny složky, od výpravy přes vedení herců po speciální efekty, dokonale zapadají, v
Mauzoleu naopak jedna druhé podrážejí nohy. Každý element projektu vykazuje značný potenciál a řemeslné ambice, ale také fatální nedotaženost. Na druhou stranu právě v tom spočívá osobité kouzlo a ohromná zábavnost snímku, který stojí rozkročen mezi satanistickým slasherem a erotickou telenovelou s výrazně osmdesátkovým buketem. Triky a masky dostal na starost
John Carl Buechler, jenž následně svůj oslizlý rukopis vetknul do bijáků otrleckých miláčků
Stuarta Gordona,
Charlese Banda i
Freda Olena Raye. Jeho přičiněním zdejší příběh o rodové kletbě a démonickými silami posedlé paničce z lepší společnosti dostává náležitě gumákovou a groteskně vyšinutou podobu. Jeho práci ale zatvrzele sabotuje oddělení kamery a světel, které jako by chtělo vyzdvihnout umělost a rukodělnost namísto toho, aby je v zájmu efektnosti naopak maskovalo. Na druhou stranu producenti beztak počítali s tím, že diváci přehlídnou projevy přiškrceného rozpočtu, protože budou uhranuti přednostmi bývalé Playboy modelky
Bobbie Bresee. Pro ni role spanilé dámy měnící se v náruživé a krvelačné monstrum znamenala první ze série hrdě trashových partů ve skvostech jako
Ghoulies,
Hvězdný kriminál či
Surfoví náckové musí zemřít. Její hereckou metodu urputného tlačení svorně následuje zbytek ansámblu před kamerou, v němž jako manžel hrdinky ční bývalý eskamotérský kněz i hippie
Marjoe Gortner, který se svou naondulovanou vizáží vepsal do paměti otrlým divákům již v kultu
Hvězdná srážka.
(Festival otrlého diváka)
Kusko.t2
Lacné démonické B-čko, okrajovo vezúce sa na rozburácanej vlne známych klasík žánru. Inšpirácia EXORCIST-om Williama Friedkina sa či už priamo alebo nepriamo ponúka v podstate sama, prológ filmu z cintorína mi na druhú stranu pripomenul tajomný PHANTASM mixnutý v útrobách mauzólea s Dariom Argentom (SUSPIRIA) – pestro farebné scenérie. Istá inšpiračná prepojenosť medzi “Mausoleum“ a PHANTASM sa dostala až na plagáty filmu – titulok “The Nightmare Has Begun!“. Coscarelliho Tall Man v jednej zo svojich pamätných scén šarmantne prehlási “The funeral is about to begin... SIIIRRR!“, čím v podstate odštartuje svoj filmový lov. Či už je to náhoda, menšia slovná zásoba, deformácia žánrom alebo zámer, ťažko povedať. Nezničiteľný Tall Man je ale v mauzóleu Michaela Dugana nahradený iným stvorením, gumoidným démonom, ktorý po generácie trápi ženské osadenstvo rodu Farrellových. Mladá Susan sa po smrti svojej matky nedokáže zmieriť so stratou najbližšej osoby. Žiaľom posadnutá Susan uteká od svojej tety Cory (Laura Hippe) späť za svojou zosnulou mamou uloženou v krypte odpočinku. Netuší však, že sa má o pár minút stať ďalším hostiteľom “zeleného“ démona. PS – po tejto tragédii, pred ktorou teta Cora (Laura Hippe) nedokázala ochránil malú Susan – a teraz vážne z reálneho života – o tri roky na to, Laura Hippe spácha samovraždu. Roky plynu..., kliatba ostáva... Z malej Susan vyrástla vyzývavá Playmate časopisu Playboy - Bobbie Bresee. Jej zvodné, ale nebezpečné krivky – obzvlášť jej prsia dokážu potešiť/prekvapiť, využíva vo svoj prospech vždy, kedy si to jej rodinná kliatba vyžiada. Že sa je na čo a kam pozerať je po spolupráci s pánskym časopisom viac než jasné. Bohužiaľ ide skôr o nádych vzrušenia, než o holé scény. Hrobka zvaná “Mausoleum“ – niektoré zavádzajúce plagáty vzbudzujú dojem fulciovsky ladenej zombie akcie, predstavuje viac bránou do pekla vo vnútri duše človeka než kamenný stánok posledného odpočinku situovaný kdesi na cintoríne. Paradoxne scény v krypte režisér obmedzil na minimum a vrhol sa skôr na drámu v rodine. Démonickú Bobbie Bresee predstavuje ako ženu v domácnosti. Výsledok - rozporuplný.(21.4.2012)
darkrobyk
Nádherná osmdesátková duchařina, kterou bych řadil provedením spíše do italské produkce. Určité obrazy a scény - hřbitov, bouře, krypta, pavučiny, krysy - jakoby vypadly z gotického horroru. Chvílemi strašidelná hudba (J.Mendoza-Nava) dokáže pěkně navodit atmosféru. Vydařené gore efekty (pukající hruď, z níž se hrnou kosti a vnitřnosti; vypadlé očíčko v zakrvácené dlani...) doplňují masky typické pro tehdejší dobu. Škoda jen scén, kdy se nic moc vážného neděje, a kdy tak napětí výrazně klesá. Byť jsou určité momenty i úsměvné (pařát zdvihající se z mlhou zahalené kobky či vystrašená služebná bezradně pobíhající po domě za doprovodu veselých trylků), celkově se jedná o lepší průměr. 3+1/2*(30.12.2012)
giallo
odpad!Asi takhle, gumový démon posedne vyumělkovanou kozu, které začnou zeleně svítit oči a ta se rozhodne festovně to vytmavit svému okolí......Děkuji, není zač, odpad třídím za Vás! Ne, vážně zdejší milovníci trashových osmdesátek prominou, ale tenhle film není nic jiného než naprosté dno horrorové žumpy. Je to nablbé, špatně natočené a peníze na triky došly hned na začátku. A já jsem hold tvor zvědavý a neustále si ty prsty musím pálit s takovými braky...(11.9.2012)
Campbell
Tak bohužel jsem si film připravoval s tím že se bude jednat o dobrý počin ale skončilo to na půli cesty. Scény s démonama jsou skvělé a masky jsou sice béčková ale mě se líbily i tak a ani efekty nejsou vyloženě špatné všechno mě připravovalo na zábavnou kravinu. Nicméně film postupem času strašně ztrácí a působí děsně roztahaně. Atmosféra je sice silná už jen díky tomu že se film odehrává na hřbitově, ale celkově není o co moc stát. Průměr.(2.1.2014)
MM_Ramone
Opúšťajúc pekelné väzenie sa mocný démon dostal z moci tŕňovej koruny. Do večného vlastníctva si vzal prvorodenú ženu z rodu Nomadovcov. Keď mladá žena vstúpi do rodinného mausolea bude navždy spojená s touto pekelnou bytosťou. Preto žiadna Nomádovská žena nesmie vstúpiť do mausolea. Toto tabu poruší Susan. Po smrti svojej matky hľadá útechu v rodinnej hrobke. Tam ju posadne démon. Jeho moc sa v nej plne prejaví až v dospelosti. Pod vplyvom démona začína vraždiť ľudí vo svojom okolí. Nízkorozpočtový béčkový americký horror z osemdesiatých rokov minulého storočia. Nejaké to gore, nejaké tie staré podctivé masky a ku tomu dobové filmové triky. ***(3.1.2016)