Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slavná levicově zaměřená satirická komedie o dvou odsouzencích, z nichž jeden uprchl z vězení a potom se propracoval až na majitele továrny. Role jeho zaměstanců je ve složitém mechanismu továrny omezena na jakési "lidské automaty". Ze strachu, že bude odhalen, se muž nakonec rozhodne továrnu přenechat právě dělníkům a se svým kamarádem uprchne vandrovat.

Společnost, která film produkovala, se více než deset let soudila s Charlie Chaplinem, protože podle nich Chaplin právě z jejich filmu ukradl mnoho nápadů do svého slavného filmu Moderní doba (1936). (Morien)

(více)

Recenze (17)

vypravěč 

všechny recenze uživatele

V tomto Clairově satirickém filmu se odhaluje inspirační zdroj – či přinejmenším galský sourozenec – filmových komedií Voskovce a Wericha. Dvojice uprchlých trestanců se náhodou potkává na svobodě a z napětí mezi rozdílnými životními zkušenostmi se rodí – na pozadí stále nových mříží – ryzí životní radost a vůle žít skutečně svobodně – bez dohledu i ochrany hlídačů, trezorů a starých jmen i nových masek. Svobodomyslně je komponován i snímek: entréem z vězeňské manufaktury (analogie následně zachycené a dokonale persiflované tovární pásové výroby) se zpěvem počíná filmový vaudeville, který se po zdařile zinscenovaném útěku promění v nejprve milostné, posléze sociální drama, a další žánry se zpřítomňují až do samého závěru. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Krásný přechod mezi groteskou, tedy komedií němého filmu, a klasickou zvukovou komedií. Mísí se tady komika obou různých žánrů, ale je pravdou, že stále ještě má hlavní slovo groteska, to, jak jsou scény zabrány, jak spolu postavy na plátně působí, mluvená komedie je přece jen trochu stranou. Nepovažuji film za až tak zásadní z hlediska vytváření komedie a budování komických prvků, ale spíše jako další krok ke komediím moderním. ()

Reklama

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Láska v kulisách tradic i konstruktivismu. Film z éry fonografu a ekonomické krize s přetrvávajícím vlivem grotesky a s (ve srovnání s dochovanými kopiemi V+W) výtečně oživenou obrazovou i zvukovou kvalitou. Dobře zvládnutá souhra filmových složek s pohříchu ♫ konvenční hudbou. "Práce je povinná, protože práce znamená svobodu." Zřetelná inspirace V+W (Svět patří nám, Hej Rup, ale i U nás v Kocourkově) i H.Haase. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Na mě myšlenkově chudý, málo vtipný, ale za to až moc levicový film, který po 80 letech už zkrátka nefunguje. ,,To je paráda, když za nás chudáky dělníky všechno udělají stroje a my můžeme jen tak sedět u vody a zpívat..." Samozřejmě že jako takový film není špatný, líbily se mi například květiny zpívající o svobodě a podobné absurdní (až surrealistické) gagy. Ale celkově nemohu říct, že bych se zrovna bavil. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Výborná satirická hudební (crazy) komedie, využívající některé postupy němých grotesek. Příběh, který je však pouze záminkou k vršení gagů, se týká dvou bývalých trestanců, z nichž jeden pohádkově zbohatne a druhý je pro svou dojemnou dobromyslnost permanentně na mizině. Zmíněná satirická složka filmu spočívá v kritice tehdejší společnosti (v době velké hospodářské krize) - samotný název snímku "Ať žije svoboda!" je ironický: když totiž trestanci prchnou z vězení, zjišťují, že venkovní svět se od toho za mřížemi příliš neliší. Nejen touto svou (levicovou) angažovaností připomíná Ať žije svoboda! snímky Voskovce a Wericha. - Nakonec bych snad ještě dodal, že na filmu se samozřejmě jeho sedmdesátileté stáří podepsalo - nečekejte tedy žádnou moderní taškařici. Mezi komediemi 30. let se však jedná o špičkové dílo. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (4)

  • Když natočil Charles Chaplin svůj film Moderní doba (1936), společnost Tobis, která je distributorem filmu Ať žije svoboda, se s ním chtěl soudit kvůli plagiátorství. Režisér René Clair se odmítl k žalobě připojit a řekl, že je potěšen, že Chaplin použil některé nápady z jeho filmu. Soud se ale přesto konal a probíhal téměř deset let odděleně ve Francii a v USA. Na radu svých právníků nakonec Charles Chaplin společnost Tobis odškodnil. René Clair zůstal stranou celé aféry a on a Charles Chaplin, kterého velmi obdivoval, zůstali přátelé. (ČSFD)
  • První neanglicky mluvený film, který obdržel nominaci na Oscara. (ČSFD)

Reklama

Reklama