poster

Ať žije svoboda

  • francouzský

    À nous la liberté

  • anglický

    Freedom For Us

Komedie / Muzikál

Francie, 1931, 104 min

  • Anderton
    ***

    Nech žije sloboda je groteska, avšak dnes už nie príliš vtipná. Nech žije sloboda je muzikál, avšak jeho pesničky sú už dnes skôr otravné, na rozdiel od niektorých slávnych melódií z Hollywoodu tej doby. Mňa tento film tak zaujal úžasnou výpravou, pretože sa odohráva v období funkcionalizmu, ktorý prial aj industriálnej architektúre, v ktorej sa príbeh dvoch nerozlučných kamarátov odohráva. Okrem spomínanej Modernej doby si určite spomeniete aj na Metropolis. Dej je trochu zmätený, všetko sa podriaďuje danej situácii, aby tak vynikol gag. Rozohrá sa milostná zápletka, na ktorú sa potom na nejaký čas zabudne, pretože sa sústredíme zase na inú postavu a tak podobne. Clair potom ani poriadne nevie, ako to všetko zakončiť a tak urobí doslova poriadny vietor, pri ktorom všetko zničí, nasledujúci priebeh deja si môžeme tak maximálne domyslieť a vydať sa spoločne s našimi priateľmi na ďalšiu životnú púť, plnú životného optimizmu za zvukov ďalšej piesne. Je to film atypický, ktorý sadne dnes už asi málokomu. 70%.(21.4.2013)

  • Triplethink
    *****

    Příjemná a hodná komedie. Krásný příběh prošpikovaný gagy, písničkami a sem tam i nějakou tou pěknou myšlenkou, to vše v duchu V+W. Film je ukázkou hlavně dvou hodnot, peněz (negativní) a svobody (pozitivní). Ke konci film trošku ztrácel dech, ale nakonec se zase rozjel a rozfoukané bankovky z kufříku byly krásnou tečkou za velmi vydařením filmem. Bavil jsem se a to je hlavní! :)(24.11.2009)

  • Ontos
    ****

    Hezký eskapický film představující tehdejší francouzskou zábavnou kinematografii spíše v lepším světle. Z dnešního pohledu ale působí příliš zidealizovaně. Oslavuje se svobodu, ale nerealisticky ignoruje se důsledky situace dosažené ve snímku. Je vidět ještě nedokonalé užití zvuku, film má spíše než ke komplexní práci s novými prostředky tendenci působit jako slepenec němé grotesky a nesmělých hudebních čísel, která jsou ovšem do dění vkusně zakomponovaná a nevyčnívají příliš okatě.(15.5.2012)

  • Svadbos
    *****

    Film natočený v časoch Depresie, ladil s obecenstvom, ktoré prahlo po takejto zmesi hudby, komédie a radikálnej politiky. Vízia René Claira o masovej produkcii s ľudskými automatmi viedla k tomu, že film bol zakázaný ľavokrídlou vládou v Maďarsku a pravokrídlou vládou v Portugalsku. Film sa taktiež stal inšpiráciou pre Chaplinov film "Modern Times". Keď chcel Clairov producent Chaplina zažalovať za plagiátorstvo, Clair to odmietol, lebo sa "cítil byť polichotený". Toto majstrovské dielo René Claira sa začalo realizovať, keď režisér chodil po industriálnch okrajových častiach Paríža a "všimol si veternice rastúce v kontraste s dymiacimi komínmi fabrík. Tento kontrast niečo vo mne spustil a nápad začal krištalizovať". Emile, tramp, bol bezpochyby inšpirovaný Chaplinom a Louisov život je úplne odrazom života Charlesa Pathého, francúzskeho magnáta fonografického a filmového priemyslu. Natáčalo sa bez scenára a teda bola daná možnosť hercom improvizovať. René Clair modeloval svoju štruktúru ako operetu. Film je plný hudby Georgesa Aurica, do ktorej sú urobené choreografie montážnej linky a hercov. Clairov odkaz je zlostný: "horká pilulka", ako to opisuje, ktorá "bola ľahšie stráviteľná, keď je potiahnutá zábavnou hudbou". Neskôr priznal, že sa mýlil v použití operačných nástrojov pre svoj ľavičiarsky útok na neľudské zaobchádzanie majiteľa fabriky s proletariátom. Či tak alebo onak, Clairov výber bol najlepším a "A Nous La Liberte" je brilantne odvedená a divoko zábavná satira, nie menej silná, ako bola v roku 1931.(9.9.2011)

  • YURAyura
    ****

    7/10 Pri sledovani teto taskarice neslo nevzpomenout na dvojici V+W a jejich snimky podobneho razeni, ale toto mi sedelo vic, i kdyz postsynchrony hercum do huby moc nesedely. Pisnicek bylo nastesi malo, exteriery (interiery) byly moc povedene, moc se nekopalo do zadnice a pribeh byl takovy ze zivota(31.10.2007)

  • - První neanglicky mluvený film, který obdržel nominaci na Oscara. (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - Když natočil Charles Chaplin svůj film Moderní doba (1936), společnost Tobis, která je distributorem filmu Ať žije svoboda, se s ním chtěl soudit kvůli plagiátorství. Režisér René Clair se odmítl k žalobě připojit a řekl, že je potěšen, že Chaplin použil některé nápady z jeho filmu. Soud se ale přesto konal a probíhal téměř deset let odděleně ve Francii a v USA. Na radu svých právníků nakonec Charles Chaplin společnost Tobis odškodnil. René Clair zůstal stranou celé aféry a on a Charles Chaplin, kterého velmi obdivoval, zůstali přátelé. (Zdroj: ČSFD.cz)