poster

Chaplin spravuje zuby

  • USA

    Laughing Gas

  • USA

    Tuning His Ivories

  • USA

    Laffing Gas

  • USA

    Busy Little Dentist

Krátkometrážní / Komedie

USA, 1914, 16 min

Režie:

Charlie Chaplin

Producenti:

Mack Sennett

Střih:

Charlie Chaplin
(další profese)
  • Autogram
    ***

    Chaplin je tu za hulváta a berie do hlava-nehlava od svojho malého kolegu v práci, pacientov až po náhodných okolostojacich a ani ženy nie sú ukrátené o násilnosti. Asi prvýkrát tu použil trik s klobúkom. Na konci sa to zvrhne na hromadnú bitku, ktorá sa už nijak rozumne nedá ukončiť, len textom The End.(4.2.2018)

  • tomtomtoma
    **

    Rajský plyn je výbuchem klaunské neurvalosti, Charlie Chaplin v roli zubařova pomocníka a uklízeče se nechává ovládnout frustrací a násilným hrubiánstvím šikanuje každého, kdo se mu nešťastnou náhodou postaví do cesty. Lze ocenit jen detaily a drobně nenápadné hříčky, sebevědomé převzetí náhle vyprázdněného místa zubaře a uvolněnost rajským plynem, přesto je dominance fyzického násilí určující. Vedle Charlieho zde zaujme zkušený zubař Dr. Pain (Fritz Schade), jeho lehkomyslně chybující manželka (Alice Howell), druhý zubařův pomocník a trpaslík (Joseph Sutherland), vzteklým Charliem nechtěně a brutálně zraněný budoucí pacient zubní ordinace (Slim Summerville), z rajského plynu uspaný jiný pacient (Josef Swickard), oběť Charlieho trestu zpupnosti a další budoucí pacient dentisty (Mack Swain), či mladá a s Charliem flirtující návštěvnice zubní ordinace (Helen Carruthers). Film Rajský plyn alias Chaplin spravuje zuby je fyzicky namáhavou zběsilostí cirkusové klauniády a násilí je hlavním pilířem stavby příběhu.(8.10.2019)

  • Pohrobek
    ***

    Mezi Chaplinovými začátky dost nadprůměrná záležitost, kdy se nesmějeme jen situační komice - dost povedený Chaplinův břišní kopanec a i dáma umí dotěru řádně nakopnout, nýbrž i Chaplinově nevadnoucí zálibě v krásnějším pohlaví - rozdíl mezi tím, jak Chaplin opečovává mužské a ženské zákazníky.(5.8.2005)

  • Radko
    **

    Sociálny status večného tuláka v začiatkoch Chaplinovej kariéry ustupoval krátkym groteskám, ako je táto: príbehu založenom na kopancoch, úderoch a srandovnej zámene pomocníka za zubára. Navršovanie a opakovanie obmedzenej škály humorných scén dokáže spoľahlivo zahnať zábavu aj v takomto krátkom filme.(23.2.2005)

  • xxmartinxx
    *

    U grotesky musí být jasné, kdo co chce a proč po sobě jednotlivé figurky jdou. Tady je to ale naprosto nevysvětlené. Na začátku víme, že Chaplin je zubařův pomocník, dobře. Proč ale provokuje ty lidi, o co mu jde, to je naprosto nevysvětlené... A takhle to vlastně pokračuje po celou dobu. Jindy víme, čeho chce tulák dosáhnout - dvoří se, chce něco získat, je opilý a prostě se nekontroluje. Tady rozhodně ne. A navíc to ani není zvlášť vtipné. (Po přečtení děje na wikipedii už jsem začal motivacím jakž takž rozumět, ale že mi to nedokázal zprostředkovat film, je chyba. Jindy s tím nemám problém, tak snad ne moje.)(17.11.2012)