poster

Pulgasari

Akční / Drama / Fantasy / Thriller

Severní Korea, 1985, 95 min

  • Jello Biafra
    **

    Svete čuduj sa, Monster movie sa dá natočiť aj formou priehľadnej komunistickej propagandy. Tento film má síce ako krajinu výroby uvedenú KĽDR, ale natočil ho juhokórejský režisér, ktorého súdruhovia uniesli zo Soulu. K filmu len toľko, že triky sú síce na svoju dobu obstojné (snaď s výnimkou zadnej projekcie), ale forma akou sa snaží film pôsobiť na diváka je smiešná a pôsobí ako paródia. Dotyčné monštrum Pulgasari sa totiž postaví na stranu chudobných kórejských roľníkov a pomôže im v ich socialistickej revolúcii v boji proti zradnému cisárovi. Ale za pozretie film stojí.....ako dobré Guilty Pleasure.(13.10.2014)

  • Bluntman
    ***

    (KDV) PULGASARI je ukázkovým důkazem toho, že nelze odpreparovat produkční a historický kontext od díla samotného. Zkusme si ho (za vydatné pomoci různých internetových zdrojů) rekonstruovat._____ V úvodu své knihy On the Art of the Cinema (1973) Kim Čong-Il píše, že "kinematografie zastává důležité místo v celkovém vývoji umění a literatury, a tudíž je mocnou ideologickou zbraní pro revoluci a budování." Svého teoretického hesla se držel i v praxi, když nejdříve nechal unést ženu Sang-ok Shina v Hong Kongu, kde poté jím určení lidi režiséra, který přijel do Hong Kongu pátrat po své choti, nadrogovali a odvezli do Severní Koreji. (Severokorejský lid věděl o tom, že se jednalo o únos, protože v rádiu byla odvysílána 45minutová nahrávka, kterou tajně pořídila Shinova žena, když schovala diktafon do své kabelky během Kimovy návštěvy jejího muže.) Ačkoliv musel Shin po svém propuštění z vězení (vrátit se ale nemohl) točit propagandistická díla, u nichž Kim figuroval jako výkonný producent, byly jak jeho filmy, tak i on finančně zajištěný a s další přibylou položkou ve filmografii měl větší volnost._____ PULGASARI byl vysněným projektem Kim Čong-Ila, velkého obdivovatele japonské Godzilly, a tak se nelze divit tomu, že byl z Japonska pozván (se zárukou návratu) trikař Teruyoši Nakano. Ten s sebou přivezl tým (vč. herce - "nositele kostýmu monster" Kempačira Satsuma, který dává přednost "severokorejskému godzillímu remaku" před tím americkým od Emmericha), jenž se podílel na GODZILLE (1985). Sang-ok Shin a jeho ženě bylo důvěřováno již natolik, že za Pulgasari obdrželi tři miliony dolarů a následujícího roku mohli odjet na obchodní cestu do Vídně, odkud uprchli a našli azyl v Americe._____ Jejich společný počin byl pak po dlouhé roky režimem zakázán. V současnosti je k sehnání oficiálně v America na VHS s parádně exploatačním obalem, který se honosí nápisem "Zakázáno na (celou jednu) dekádu", popř. neoficiálně na Youtube v několika částech (originální i anglická verze s "poangličtěnými" titulky)._____ Se znalostí pozadí vzniku mám ale stále neujasněné otázky. Jak je možné, že biják s takovým produkčním zázemím je natolik technicky odfláknutý, že užití zadních projekcí muselo vyvolávat nechtěný smích již v polovině 80. let? Jak to, že je hudba natolik západně syntetizátorová? Jak mohlo ujít pozornosti, že i přes dobovou poplatnost režimu (ústřední monstrum jako zlý kapitalista, kterého si doslova vymodeluje utlačovaný lid, ale příšera chce po vysvobození kolektivu z feudálních útrap stále žrát) jsou zde podvratné prvky upomínající na zkušenost režiséra (stařík, který živoří ve vězení, si vytvoří ochranitelskou příšerku, která se ale obrátí proti lidu, když nabude monstrózní podoby)? Otázky, samé otázky... (Klasický formát, barevný, originální znění s anglickými titulky i mezititulky, projekce z VHS ("přerušovaná").)(13.4.2011)

  • Aleister
    ***

    Častým argumentem kritických reflexí snímku Pulgasari je ideologické pozadí a úroveň trikových efektů. Severokorejské fantasy je vnímáno v kontextu technologicky vyspělejší západní kinematografie a interpretováno jako protikapitalistická propaganda Kim Ir-senova režimu. Nelze opominout intertextuální povahu díla, které explicitně odkazuje na podobné žánrové počiny (mj. Godzilla, King Kong), ani dominantní dějovou linii o vykořisťovaném lidu a jeho kolektivním hněvu zhmotněném do monstra, které se stává personifikaci nenasytného kapitalismu. Pokud se však oprostíme od těchto přístupů, nepřestává Pulgasari v kontextu současné kinematografie, které lze též svým způsobem vnímat jako kinematografii atrakcí, fascinovat svou sebereflexivitou. Jistě nelze zcela proniknout do zázemí severokorejské produkce a odhalit příčinu použití zastaralých postupů ve vysokorozpočtové produkci. Právě archaičnost triků, jež se stala cíleně základním výrazovým prostředkem například v Souboji titánů z roku 1981, však považuji za hlavní zdroj působivosti filmu, který čerpá ze západních mainstreamových vzorů a zároveň se od nich odvrací nedopovězeností příběhu, významovými mezerami a iracionální mytologickou symbolikou. Monstrum zde funguje jako zhmotnění lidského kolektivního strachu stejně jako projev nadlidské moci, nehmatatelného principu, jemuž jsou přisouzeny lidské vlastnosti (motiv polidštěné zrůdy známe z mnoha příběhů) a který může představovat jak ničivou všemocnou sílu stravující sebe sama, tak představovat zásah shůry, směřující k nápravě fungování společnosti. Pulgasari představuje syntézu odkazů na iracionální svět zprostředkovaný žánrovými kódy monster movies.(19.3.2016)

  • zelvopyr
    **

    Poslední film letos je víc než podivná severokorejská... pohádka? Asi ano. Kim Čong Il mohl mít opravdu všechno, tak i tohle. Věnoval na film značnou část rozpočtu neprosperující země, nahnal na něj rozsáhlý herecký ansámbl, který umně přehrával. Obávám se, že výslednou taškařici z toho udělal režisér snad i naschvál, aby pokazil dílo, na kterém byl donucen (únosem jeho a manželky) pracovat. I ty zadní projekce nemohly být takhle špatné náhodou... Příběh je vlastně poetický a opravdu pohádkový, ale nad většinou dějových výkrutů a jednotlivých rozřešení situací mi poklesávala čelist (jestli jsem stejný živočišný druh jako Korejci). Všichni milovníci chlapa v latexové masce velké příšery, co rozšlapává a pěstmi zpracovává modely staveb, musejí tento film zbožňovat. A taky milovníci asiatů s účesy z Vinetoua...(31.12.2011)

  • ORIN
    **

    Pulgasari jako monstrum, které vede lidové povstání proti nemilosrdnému vladaři, nicméně posléze svým "majitelům" tzv. i doslova přeroste přes hlavu a pro záchranu lidu se musí jedna z hlavních postav téměř obětovat. Zjevný inspirační zdroj hledali našli v japonské Godzille, přičemž Pulgasari lze vnímat jako metaforu boje proti útlaku, kdy hrdina vzejde z lidu a ostatní ho bezmyšlenkovitě následují.(16.6.2011)

  • - Jedná se o první severokorejský film, který se dočkal v Jižní Koreji premiéry. Ta se odehrála v roce 2000 a skončila neúspěchem, když se na něj přišlo dohromady podívat sotva 500 lidí. (Raztubyl)

  • - Pulgasari byl sedmým a posledním filmem Sang-oka Shina natočeným v Severní Koreji. Ještě před jeho dokončením se však režisérovi i jeho manželce Choi Un-hee podařilo ve Vídni utéct svým věznitelům a emigrovat do USA. Film tak musel dokončit jiný režisér. (Raztubyl)

  • - Jedním z producentů filmu byl i severokorejský vůdce Kim Čong-il. Ten také nechal unést jihokorejského režiséra Sang-ok Shina, jenž Pulgasari režíroval. (Raztubyl)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace