Reklama

Reklama

Pulgasari

všechny plakáty

Obsahy(1)

Místodržící jedné provincie středověké Koreje krutě panuje tamějšímu lidu. Když lidem zabaví všechny nástroje a rozkáže z nich ukovat zbraně pro svou gardu, starý kovář ho odmítne uposlechnout. Stařík je tedy vsazen do vězení, kde před svou smrtí vytvoří figurku z rýže. Jeho dcera pak figurku oživí a vzniká tak Pulgasari - monstrum požírající všechno železo. Pulgasari se pak postaví do čela lidové revolty za svržení samotného krále. (Ertai)

(více)

Recenze (27)

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Film, jehož vznik vydá na samostatný, a snad ještě záživnější, příběh. Představte si osmdesátko-devadesátkový hit Zrada a pomsta. A teď od něj umístěte Gojiru, která stojí na straně vzbouřených chudým vesničanů bojujících proti tyranii mocných a odstraňte kung fu. A máte Pulgasari. Je to tak blbé až dobré, poměrně výpravné, na tomhle filmu Severokorejci fakt nešetřili. Pulgasari je mile roztomilá. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(KDV) PULGASARI je ukázkovým důkazem toho, že nelze odpreparovat produkční a historický kontext od díla samotného. Zkusme si ho (za vydatné pomoci různých internetových zdrojů) rekonstruovat._____ V úvodu své knihy On the Art of the Cinema (1973) Kim Čong-Il píše, že "kinematografie zastává důležité místo v celkovém vývoji umění a literatury, a tudíž je mocnou ideologickou zbraní pro revoluci a budování." Svého teoretického hesla se držel i v praxi, když nejdříve nechal unést ženu Sang-ok Shina v Hong Kongu, kde poté jím určení lidi režiséra, který přijel do Hong Kongu pátrat po své choti, nadrogovali a odvezli do Severní Koreji. (Severokorejský lid věděl o tom, že se jednalo o únos, protože v rádiu byla odvysílána 45minutová nahrávka, kterou tajně pořídila Shinova žena, když schovala diktafon do své kabelky během Kimovy návštěvy jejího muže.) Ačkoliv musel Shin po svém propuštění z vězení (vrátit se ale nemohl) točit propagandistická díla, u nichž Kim figuroval jako výkonný producent, byly jak jeho filmy, tak i on finančně zajištěný a s další přibylou položkou ve filmografii měl větší volnost._____ PULGASARI byl vysněným projektem Kim Čong-Ila, velkého obdivovatele japonské Godzilly, a tak se nelze divit tomu, že byl z Japonska pozván (se zárukou návratu) trikař Teruyoši Nakano. Ten s sebou přivezl tým (vč. herce - "nositele kostýmu monster" Kempačira Satsuma, který dává přednost "severokorejskému godzillímu remaku" před tím americkým od Emmericha), jenž se podílel na GODZILLE (1985). Sang-ok Shin a jeho ženě bylo důvěřováno již natolik, že za Pulgasari obdrželi tři miliony dolarů a následujícího roku mohli odjet na obchodní cestu do Vídně, odkud uprchli a našli azyl v Americe._____ Jejich společný počin byl pak po dlouhé roky režimem zakázán. V současnosti je k sehnání oficiálně v America na VHS s parádně exploatačním obalem, který se honosí nápisem "Zakázáno na (celou jednu) dekádu", popř. neoficiálně na Youtube v několika částech (originální i anglická verze s "poangličtěnými" titulky)._____ Se znalostí pozadí vzniku mám ale stále neujasněné otázky. Jak je možné, že biják s takovým produkčním zázemím je natolik technicky odfláknutý, že užití zadních projekcí muselo vyvolávat nechtěný smích již v polovině 80. let? Jak to, že je hudba natolik západně syntetizátorová? Jak mohlo ujít pozornosti, že i přes dobovou poplatnost režimu (ústřední monstrum jako zlý kapitalista, kterého si doslova vymodeluje utlačovaný lid, ale příšera chce po vysvobození kolektivu z feudálních útrap stále žrát) jsou zde podvratné prvky upomínající na zkušenost režiséra (stařík, který živoří ve vězení, si vytvoří ochranitelskou příšerku, která se ale obrátí proti lidu, když nabude monstrózní podoby)? Otázky, samé otázky... (Klasický formát, barevný, originální znění s anglickými titulky i mezititulky, projekce z VHS ("přerušovaná").) ()

Jossie 

všechny recenze uživatele

Ta přerostlá kráva, co měla být jakousi severokorejskou Godzillou, nesahá všem svým předchůdcům ani po kotníky. Bylo to nudné, na to, že to mělo 95 minut mi přišlo, že se dívám už alespoň dvě hodiny, ale u čeho jsem se fakt zasmála, byly zvuky při bojích - to bylo něco neuvěřitelného. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Pulgasari jako monstrum, které vede lidové povstání proti nemilosrdnému vladaři, nicméně posléze svým "majitelům" tzv. i doslova přeroste přes hlavu a pro záchranu lidu se musí jedna z hlavních postav téměř obětovat. Zjevný inspirační zdroj hledali našli v japonské Godzille, přičemž Pulgasari lze vnímat jako metaforu boje proti útlaku, kdy hrdina vzejde z lidu a ostatní ho bezmyšlenkovitě následují. ()

molotov 

všechny recenze uživatele

Těžko hodnotit tenhle film. Všechno záleží od toho, do jakého kontextu film zařadíme. Na KLDR je to celkem ucházající, ale v porovnání s předcházející Sin Sang-okovou tvorbu je to spíše slabší. A jen tak mimochodem, to že byl unesen, to tvrdí on. Spousta lidí si myslí, že tam odešel dobrovolně. ()

zelvopyr 

všechny recenze uživatele

Poslední film letos je víc než podivná severokorejská... pohádka? Asi ano. Kim Čong Il mohl mít opravdu všechno, tak i tohle. Věnoval na film značnou část rozpočtu neprosperující země, nahnal na něj rozsáhlý herecký ansámbl, který umně přehrával. Obávám se, že výslednou taškařici z toho udělal režisér snad i naschvál, aby pokazil dílo, na kterém byl donucen (únosem jeho a manželky) pracovat. I ty zadní projekce nemohly být takhle špatné náhodou... Příběh je vlastně poetický a opravdu pohádkový, ale nad většinou dějových výkrutů a jednotlivých rozřešení situací mi poklesávala čelist (jestli jsem stejný živočišný druh jako Korejci). Všichni milovníci chlapa v latexové masce velké příšery, co rozšlapává a pěstmi zpracovává modely staveb, musejí tento film zbožňovat. A taky milovníci asiatů s účesy z Vinetoua... ()

Sysel_CZ 

všechny recenze uživatele

No to byla mela :) Vždycky jsem měl rád fantasy příběhy, a tak mě Pulgasari nečekaně potěšilo. Když to vezmu z hlediska fantasy filmu, je vcelku v normách, příběh nepřestřeluje, triky jsou obstojné (pokud jste ještě z mojí generace), na svoji dobu - a exotiku země vzniku - radost pohledět. Co se týče hlubších rovin, řekněme ideologických, samozřejmě Pulgasari oplývá stejnou dávkou propagandy jako americké filmy, takže pokud vnímáte, ucítíte z něj jasnou zprávu, že v jednotě je síla. Ale to opravdu není, alespoň pro mě, smysl filmu. Já viděl pěkný fantasy film, a je mi jedno kdo koho unesl. Tady se hodnotí film, ne politika země a únosy. ()

Idaho 

všechny recenze uživatele

To je tak blbý, až to je dobrý. Souhlasím sice s goelrem, ale když se na to člověk podívá jako na komedii, vypne mozek a nehledá logiku, která v tom beztak není, může se bavit. 40 % ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Každý izmus, či krajina s politicky nadneseným prednesom, má svoju propagandu. Amíci majú RAMBO 2, či ROCKY 4, sovietská kinematografia bola sama o sebe, Čína zrejme TAKING TIGER MOUNTAIN BY STRATEGY ( 1970 ), Československo Husitskú trilógiu, Nazis TITANIC ( 1943 ) resp. KOLBERG, no a Severná Kórea má zase PULSAGARI. No a každý z nich ma niečo do seba. Ale kým ostatné kinematografie aspoň na okamih svojím dietkom upútali, toto ide mimo misu. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,...NÁŠ SPASITEĽ A SPOJENEC SA STAL NAŠIM NEPRIATEĽOM.“ __ Prvý severokórejský film, ktorý som videl, hoci vzhľadom na žánrové zameranie tamojšej kinematografie ide zrejme o ojedinelý zjav, aj keď – ako píšu iní – kto chce, ten si tam propagandu nájde. Jeden z alternatívnych názvov znie: Communist Bull-Monster a je tiež pravda, že ústredným motívov filmu je boj vykorisťovanej robotníckej triedy proti buržoázii (kapitalistom) a samotné monštrum Pulgasari tu zohráva úlohu ničivej energie, ktorá sa napokon vymkne z pod kontroly. K dobru veci však je, že film je podaný tak rozprávkovo, že v ňom ideológia nie je natoľko zjavná, dokonca pokiaľ by bol nakrútený v inej ázijskej krajine, všetky pripomienky o skrytej komunistickej ideológii by išli bokom. Technické spracovanie je na značne kolísavej úrovni a pôsobí podstatne starším dojmom. Kým ,,Pulgasari“ má vcelku solídny hrozivý zjav a zábery v ktorých ničí nepriateľské opevnenia sú solídne priemerné, škaredé zadné projekcie pôsobia urobené na kolene a sú hanbou zamýšľanej ambicióznej vizitke filmu. Ešte zostáva zodpovedať, či by si súčasní severokórejci tajne nepriali oživenie Pulgasariho pre zvrhnutie tamojšieho vládneho režimu. (100. hodnotenie, 23. komentár k filmu) ()

Zelilu007 

všechny recenze uživatele

Můj první Severo Korejský film a já jsem spokojená. Vždy jsem měla trochu slabost na příšerky.. Na to, že je to tak staré mne to opravdu bavilo a kulisy jim museli dát prací. Malinko mi vadila extrémně divně se pohybující kamera. Přeci jen je to KLDR. Ale příběh byl super. Tak proč je za jejich pár filmů nenávidět? ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

„Pulgasari“ lze vnímat jako snaho Severní Koreji natočit si vlastní kaiju snímek. V tomhle směru se to podařilo. Ale kromě toho, je to snímek, který je relativně dobrý a podařilo se do něj vměstnat příběh, který je zajímavý, a to mimo jiné i proto, že ta politika z toho přímo neprýští a není to doslova propagandistický film, ale spíše film poplatný svému žánru. Takže v konečném součtu vlastně dobré. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Tak tohle je hodne velky hardcore:-). Jako pohadka to funguje prekvapive dobre, opira se i o solidni, ale nikterak originalni scenar. Vyprava dobra, pekna hudba. Triky mi prijdou zoufale i na dobu vzniku. Ctvrtou hvezdicku pridavam tak trochu z recese, myslim, ze se jedna o dilo, ktere by si zadny filmovy fanousek nemel nechat ujit. ()

Ketchi 

všechny recenze uživatele

Na tak mizerný projekci tak stylového filmu jsem opravdu ještě nebyl, ale stálo to za to! Film to nakonec nebyl tolik poplatný Kim Čong-ilovo režimu, který režiséra unesl z Jižní Korei, aby mu pozvedl severokorejskou kinematografii. Opravdu oldschoolová hudba, nahraná snad celá na klávesy se zvukem levného Casia na zážitku jen přidává. Pulgasari pojídač kovů, Pulgasari korejský protipól Godzilly, Pulgasari zastánce utlačovaných. Fakt stylovka! ()

Jello Biafra 

všechny recenze uživatele

Svete čuduj sa, Monster movie sa dá natočiť aj formou priehľadnej komunistickej propagandy. Tento film má síce ako krajinu výroby uvedenú KĽDR, ale natočil ho juhokórejský režisér, ktorého súdruhovia uniesli zo Soulu. K filmu len toľko, že triky sú síce na svoju dobu obstojné (snaď s výnimkou zadnej projekcie), ale forma akou sa snaží film pôsobiť na diváka je smiešná a pôsobí ako paródia. Dotyčné monštrum Pulgasari sa totiž postaví na stranu chudobných kórejských roľníkov a pomôže im v ich socialistickej revolúcii v boji proti zradnému cisárovi. Ale za pozretie film stojí.....ako dobré Guilty Pleasure. ()

Israha 

všechny recenze uživatele

Kuriózní leda tak zemí původu a okolnostmi natáčení, jinak jde o dosti stereotypní příběh z asijského středověku, kterak krutovládce padne "spravedlivou" rukou lidu, podporovaného nadpřirozenou silou - v tomto případě mýtickým křížencem Godzilly a Minotaura, který ke svačině nejraději železo. Krom úplného závěru víceméně totožné s "toho-áckou" Daimajin trilogií, zaměřené spíš na střety a (leckdy dosti směšně natočené) souboje farmářů s vojáky, přičemž trikových sekvencí s monstrem je spíše méně. Má to dosti rychlý střih a poměrně bláznivé tempo děje, takže nuda u sledování vyloženě nehrozí, ale celé je to takové...obyčejné, průměrné. To, že byl strýček Kim jedním z producentů, je na celém filmu paradoxně asi to úplně nejzajímavější. ()

inutihar 

všechny recenze uživatele

Ta hudba jak ze staré videohry (nejvíc mi připomínala Loom) byla naprosto úchvatná. Bohužel to není tak špatné, aby to byla zábava, a prostřední část je zbytečně natahovaná, takže místy docela nudí. Nakonec tři, ale jen proto, že mám kaidžu žánr docela rád. ()

Aleister 

všechny recenze uživatele

Častým argumentem kritických reflexí snímku Pulgasari je ideologické pozadí a úroveň trikových efektů. Severokorejské fantasy je vnímáno v kontextu technologicky vyspělejší západní kinematografie a interpretováno jako protikapitalistická propaganda Kim Ir-senova režimu. Nelze opominout intertextuální povahu díla, které explicitně odkazuje na podobné žánrové počiny (mj. Godzilla, King Kong), ani dominantní dějovou linii o vykořisťovaném lidu a jeho kolektivním hněvu zhmotněném do monstra, které se stává personifikaci nenasytného kapitalismu. Pokud se však oprostíme od těchto přístupů, nepřestává Pulgasari v kontextu současné kinematografie, které lze též svým způsobem vnímat jako kinematografii atrakcí, fascinovat svou sebereflexivitou. Jistě nelze zcela proniknout do zázemí severokorejské produkce a odhalit příčinu použití zastaralých postupů ve vysokorozpočtové produkci. Právě archaičnost triků, jež se stala cíleně základním výrazovým prostředkem například v Souboji titánů z roku 1981, však považuji za hlavní zdroj působivosti filmu, který čerpá ze západních mainstreamových vzorů a zároveň se od nich odvrací nedopovězeností příběhu, významovými mezerami a iracionální mytologickou symbolikou. Monstrum zde funguje jako zhmotnění lidského kolektivního strachu stejně jako projev nadlidské moci, nehmatatelného principu, jemuž jsou přisouzeny lidské vlastnosti (motiv polidštěné zrůdy známe z mnoha příběhů) a který může představovat jak ničivou všemocnou sílu stravující sebe sama, tak představovat zásah shůry, směřující k nápravě fungování společnosti. Pulgasari představuje syntézu odkazů na iracionální svět zprostředkovaný žánrovými kódy monster movies. ()

Reklama

Reklama