Reklama

Reklama

Plukovník Redl

  • Maďarsko Redl ezredes I-II. (více)

Napínavé konspirační drama z období úpadku Rakousko-Uherské monarchie inspirované románem Johna Osborna "A Patriot for Me" dle osudů reálné postavy Alfreda Redla, chlapce z rodiny venkovského zaměstnance dráhy v Haliči. Za dávnou pomoc je jeho chudá rodina zásadně loajální k císaři Franzi Josefovi I. a Alfred tuto rodinnou tradici důsledně dodržuje. Redl je přijat do důstojnické školy a coby mladý, ambiciózní a oddaný důstojník si buduje úspěšnou kariéru. V cestě mu však stojí nevyrovnané vztahy se ženami, bratr jeho vysněné Kataliny - Kristóf von Kubinyi, sklony k homosexualitě a šlendrián, korupce, kriminalita a alkoholismus v odlehlých posádkách c.k. armády. Na vrcholu Redlovy kariéry, kdy je jedním z nejmocnějších mužů v monarchii, má krásnou manželku a Katalina je jeho občasnou milenkou a důvěrkyní, se konspirační smyčky částečně organizované jím samým začnou stahovat kolem něj. Loajalita ke starému císaři už přestává být v kurzu. Následník trůnu Ferdinand d'Este má jiné plány a plukovník tajné služby Alfred Redl do nich nezapadá. Na pozadí ty nejznámější hudební kousky Johanna Strausse. (Honza dAve)

(více)

Recenze (66)

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tak tohle me docela prijemne prekvapilo, bal jsem se, ze to bude nuda, ale nebyla. Film vypravi o Redlovo kariere od vstupu do armady az do smrti a i kdyz tu nejsou naky velky valecny sceny, dokaze to zaujmout. Navic Brandauer je jako vzdy perfektni. Misty jsem se akorat ztracel ve spouste lidi, jmenech a nevedel jsem, o jakejch udalostech se zrovna bavi, ale ani mi to nak nevadilo. Je sice fakt, ze by moh bejt film kratsi, ale nakejch vylozene hluchejch mist jsem si nevsim. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Životopisné snímky jsou buď historicky věrné, ale z dramatického hlediska nezáživné, nebo se jedná o zajímavě napsané a natočené fikce, které si ovšem jen vypůjčily jméno hlavní postavy ze skutečné historie. Plukovník Redl Istvána Szabó ve skutečnosti není v pravém smyslu slova životopisný snímek, protože vychází z divadelní hry britského dramatika Johna Osborna, který se osudy tohoto důstojníka odsouzeného kdysi za špionáž nechal inspirovat jen volně. Na druhou stranu se nijak zvlášť od Redlovy životní cesty neodchyluje a atmosféru doby dokáže Szabó zachytit dokonale. Pod jeho rukama vznikl ne snad efektní, ale silný poutavý snímek o ambiciózním muži, který v touze po kariéře dokázal odhodit mnohé zábrany, ale kvůli svému neurozenému původu a relativní chudobě narazil na mnohem silnější a bezohlednější protivníky a soukolí dějin ho semlelo. Filmový příběh vypovídá mnohé o pochybné morálce tehdejších mocných, o tom, jak to chodí ve vysoké politice, kde platí známý aforismus českého klasika Havlíčka "nechoď, Vašku, s pány na led..." Pro mě jde o vrchol režisérovy tvorby. Celkový dojem: 95 %. ()

Reklama

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Druhé setkání s tímto panem režisérem bude tentokrát pouze za 4*, v mnoha ohledech podobný Mefisto mě bavil přece jenom o něco více, v tomto filmu mi při délce cca 140 minut chyběl větší počet vypjatých momentů, zvratů a i Brandauer jakoby trochu ubral ze svého strhujícího výkonu. Přesto jde ale znovu o velmi kvalitní snímek o zvláště ambiciózním jedinci stoupajícím strmě vzhůru až… Dobové reálie jsou fajn (perfektní byla třeba hypotéza, proč příslušník toho či jiného národa monarchie nemůže být použit pro "onu věc") a dobře vykreslenou tehdejší atmosféru vhodně doplňuje opravdu výborně sestavený soundtrack v čele s Radeckého pochodem (a samozřejmě mým milovaným valčíkem Na krásném modrém Dunaji). ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

Chirurgicky přesný řez churavějícím srdcem Evropy, o něco méně přesný řez psýchou toho, jemuž byla matkou armáda a otcem Jeho Veličenstvo Kaiser, oscilující mezi musilovskou obdobou muže bez vlastností a občas vystrkovanými růžky talentovaného pana Redla a uvádějící občas ve zmatek nepochopitelným jednáním postav, ale děje se to v tak mámivě straussovském rytmu s oslnivými výkony každého, kdo se onoho Evropou tančeného valčíku účastní, že se na ty chvilkové přešlapy a nedošlapy zapomíná velice snadno. Na co se nezapomíná, je pocit, když se dosud zbožňovaný tatíček mrknutím oka mění na Abraháma s obětní dýkou v ruce, a poznání, že vlastní kořeny jsou těmi bludnými, o které zakopnete právě ve chvíli, kdy si myslíte, že jste je definitivně vyklučili. Možná by byl o něco vyrovnanější portrét skutečného hochštaplerovského obersta Redla namísto oběti c. k. rakouského antisemitismu, obecné nechuti a vlastní sexuality, ale i když díky tomu celek vzhledem k úvodnímu přirovnání budí dojem precizní operace, při níž má akorát nevděčný pacient v některých okamžicích na kahánku, pocity, které ve mně částečně i díky obdobnému původu s Redlem film budil, resuscitaci rozhodně nepotřebují. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Od Mefista se druhý díl volné trilogie zásadně odlišuje v tom, že zatímco minule hrdina proplouval systémem, aby dělal, co miluje - hrál divadlo -, Redl jako by visel ve vzduchoprázdnu a nic ho skutečně netěšilo. Snaží se přežívat a kariérně stoupat, aniž by mu výsledek jeho snahy dodával viditelný požitek, což je poměrně depresivní vyhlídka. Trochu mě mrzí, že nebylo využito žádné z dějových témat, ať už rozpad monarchie, nebo hrdinova (ne moc dobře) skrývaná homosexualita. Istvána zajímá pouze ústřední emoce nehledě na to, co ji způsobuje. ()

Galerie (47)

Zajímavosti (1)

  • Snímek vychází ze skutečného příběhu vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla. (Olík)

Reklama

Reklama