Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slavný spisovatel prožívá jeden ze svých detektivních příběhů. Německý režisér Wim Wenders (*1945) upoutal v sedmdesátých letech pozornost odborné kritiky jako výrazný představitel nastupující tvůrčí generace filmy Chybný pohyb a zejména Americký přítel, v němž se vyznal z obdivu k filmu noir i k americké drsné škole detektivního románu. Na pozvání Francise Forda Coppoly odjel do Spojených států, kde začal pracovat na snímku o čelném autorovi kriminálních románů Dashiellu Hammettovi. Ambiciózní film, v němž se pokusil skloubit příběh autora a postav jednoho z jeho tvůrčích počinů, vznikal kvůli finančním problémům i tvůrčím rozporům několik let. Rozčarovaný režisér se vrátil do Evropy, kde se svými následujícími díly, silně ovlivněnými jeho americkým pobytem, vyhrál dva nejprestižnější světové festivaly, Benátky 1982 (Stav věcí) a Cannes 1984 (Paříž, Texas). Jeho první americký film Hammett (1982), v němž titulního hrdinu ztělesnil Coppolův oblíbený herec Frederic Forrest, je i po letech zajímavou poctou třicátým letům, nejen drsným příběhem a jeho postavami, ale především promyšleným způsobem realizace. Inspirován Hollywoodem v jeho nejzářivější době, Wenders celý příběh natočil ve stylizovaných studiových dekoracích s využitím dobových filmových postupů. Některé postavy ztělesnili herci, známí z klasických hollywoodských snímků třicátých a čtyřicátých let, např. Elisha Cook Jr. (taxikář Eli) nebo Sylvia Sidneyová (misionářka Donaldina Cameronová), a v úloze starce v biliárové herně se mihne Wendersův přítel, známý režisér Samuel Fuller. (Česká televize)

(více)

Recenze (18)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Tak jsem po dlouhé době zase zkusil nějakého toho Wima Wenderse, jestli třeba nezměním názor. A názor jsem opět nezměnil. Jediné plus filmu je ona noir atmosféra, na které celý film stojí. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Artificial noir. Fiktivní příběh o tom, co zažil zakladatel Hard-Boiled School, když zrovna „nedatloval“, brutálně trpí producentskými vlivy a tvůrčí impotencí. Že Forrest připomínal Josefa Nedorosta nabízejícího bony, to bych ještě toleroval, ale ten nedostatek esencí, co dělají noir noirem, nelze přejít. Třetí hvězda je jen projev úcty směrem k žánru a stvořiteli Sama Spadea.. ()

Rogue 

všechny recenze uživatele

Uprostřed atmosférických kulis se odehrává pěkně nasnímaný příběh o ničem. Ale většinu času se spíš jen pomalu táhne. ()

kyselina 

všechny recenze uživatele

San Francisco, 1928. Dashiell Hammet, a former detective of the Pinkerton Agency, in his thirties, is a tuberculous drunkard who barely survives writing detective stories. An old colleague, Jimmy Ryan comes to visit him -- he needs Dashiell's help to solve the case of Crystal Ling. A Chinese girl mysteriously disappeared. Hammett finds himself once more in the streets of Chinatown, on a complicated job involving his politicians, corrupt police officers, false friends and false corpses. Only his detective instinct will enable him to survive -- all the more disillusioned, he will go back to his typewriter. ()

Ajantis 

všechny recenze uživatele

První film, jejž Wenders natočil v Americe; komorní detektivní příběh z 20. let minulého století. Dlouhé natáčení provázela řada těžkostí - docházelo k častým sporům s producentem, scénář byl několikrát přepsán a samotný film natočen dvakrát - podruhé téměř celý od nuly. Tohle vše se na něm silně podepsalo a jen stěží snese označení "film Wima Wenderse". Připomíná to, co režisér sám kritizuje, je už pouze vyprávěním jiných vyprávění a postrádá svůj vlastní život. Jsou to na pohled líbivé kulisy, mezi nimiž jsou ve vyjetých kolejích na provázcích popotahovány loutky-herci. Po formální stránce slušné, ale nic víc; předvidatelný děj, šablonovité charaktery, mírně komicky působící akční scény. Zatím nejslabší Wenders, jakého jsem viděl. ()

Willy Kufalt

všechny recenze uživatele

,,Dobré krytie, tie noviny, fakt krása... Poznal som chlapa, ktorý sa schoval za požiarny hydrant. Mal však trochu problém so psami... Mimochodom, máš tie noviny hore nohami!" :-) :-) Pomerne nízke hodnotenie tejto zabudnutej americkej detektívky ma ani neudivuje (už vidím, ako by Američania hodnotili na oplátku Panoptikum města pražského alebo Mazaného Filipa 4 hviezdičkami :o)), skôr ma ale prekvapilo, že niečo také nedávno vytiahli v rámci Kino Artu na ČT a ešte k tomu po 35 rokoch od svojho vzniku vyrobili aj český dabing! Avšak dobré vidieť, že aj v USA sa ešte v 80. rokoch popri najrôznejších akčných blockbusteroch dostala na filmové plátno kín napríklad aj retro detektívka s komornou výpravou v štýle televíznej inscenácie. Čo možno od Hammetta očakávať? Slušné spracovanie originálneho nápadu, kde spisovateľ detektívok začne prežívať skutočné pátranie okolo prípadu podivnej (samo)vraždy, zaujímavé vykreslenie Hammettovej samoty pri písacom stroji a ponurého podsvetia v noir vizuálu. Režisér Winders sa sústreďuje na atmosféru a po formálnej stránke nie je skutočne výtky. Obsah sa odvíja dosť pomalým spôsobom, ale hlavný protagonista má čo do seba a od potenciálnych 3 hviezdiček nakoniec film zachránila hlavne scéna s Hammettovym kritickým výstupom proti kariére niektorých policajtov: ,,Ja v tomto meste žijem 7 alebo 8 rokov... ale politici toto mesto neriadia a neriadili. To vy si kupujete moc a obchodujete s ňou. A viete čo? Až umriete, vaše podobizne povesia do jedného na stenu s ostatnými. A pritom ani jeden z vás sa nemusel o toto mesto usilovať!" (70%) (Challenge Tour: Rok s najväčšími svetovými režisérmi) ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Vypadá to jako taková trochu lepší televizní inscenace (ty kulisy mi rozhodně nijak zvlášť atmosférické nepřišly ... prostě kulisy). Příběh není nijak zásadní a moc mě nebavil. Herci taky nijak zvlášť nezaujali, i když Forrest jako Hammett byl docela sympaťák a vizuálně by tomu rozhodně prospělo, kdyby to bylo natočeno černobílé. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Ano, Wima Wenderse bych pod tím skutečně nehledal, ale i tak se podle mě jedná o celkem povedenou detektivku. Hodně tady dělá atmosféra, která je většinu času podmanivá a Wenders ji prostě umí ať natočí cokoli. Jak příběhově, tak zpracováním (ty kulisy občas působí jak z televizního filmu) to není nic úžasného, ale dívalo se mi na to dobře, zaujal mě i ten případ a Hammett je prostě sympaťák se skvělými cynickými hláškami :-) ČT Art to sice kdysi odvysílala nadabované a vidět to v originále, možná bych byl ještě spokojenější (a možná si to jednou v originále pustím), ale i tak to je celkem dobrý film. Kdyby takhle od roku 1982 vypadal každý Wendersův film, nebyl bych v hodnocení tak mírný, ale naštěstí se jedná jen o takový pokus o jiný žánr, než tenhle skvělý režisér točí. Přece jenom, to nejlepší přišlo až po Hammettovi... Slabé 4* ()

Topco 

všechny recenze uživatele

Ale nebolo to vôbec také zlé! Fajn retro-noir s nostalgickou atmosférou. Príbeh ma síce nebavil a štúdiové kulisy občas kričali televíznou inscenáciou, ale "hard-boiledový" výkon Frederica Forresta, dialógy, hmlistá mizanscéna a melancholický soundtrack obstáli! Plus milé cameo pre noirového veterána - Elishu Cooka Jr.! ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Trochu tajemný a trochu vyzývavý příběh, který si libuje v nezřetelných obrysech, tudíž přebývá převážně v přítmí a čistě pro jistotu se ještě stylově halí do cigaretového dýmu. (Čas od času pak o sobě dává vědět důrazným tuberkulózním kašlem, který intenzivně léčí s úslužnou pomocí démona zvaného alkohol.) Jeho autor zkouší poukázat na to, že život může psát když ne přímo romány, tedy alespoň detektivní povídky - a skládá tak hold americkému spisovateli Samuelu Dashiellu Hammettovi. Pokud se nebudete bránit, pohltí vás dobová atmosféra i snově rozostřený svět, v němž se dějová linie potkává s útržky Hammettových povídek. Potom bude pramálo záležet na tom, kde končí realita a začíná fikce ... důležitá bude jen každá příští vteřina. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Tvůrce přítmí. O samotě, nad klávesami psacího stroje? O ne, ne. Nejedna věta, nejedna stránka cynické ironie, delikátních figur, dlouhých kouřů, přediv záhad a tajemna ožije. Na stopě člena klubu důmyslného, černého zločinu. Cestou je třeba... mít se na pozoru před maskou jeho, ustřihnout dráp pár zlosynům. ()

hanagi 

všechny recenze uživatele

Ucourané slabé tři hvězdičky. A to jen z nostalgie, protože jsem měla vždy ráda knížky Dashiella Hammetta a filmové noirovky. Zde ovšem bez chuti a zápachu, bez energie. ()

rivah 

všechny recenze uživatele

V líbivých kulisách se pohybují herci podle šablonovitého scénáře. Film postrádá ducha ostatních Wndersových filmů. ()

brasek 

všechny recenze uživatele

Viaceré z tunajších komentárov nie sú nejako pozitívne naklonené k tomuto snímku a tak s malou dušičkou som pristúpil k sledovaniu príbehu. Žiaľ komentáre boli ešte pozitívne oproti tomu čo ma čakalo. Príbeh absolútne šeredný, nezaujímavý, žiadna atmosféra. Silne mi to všetko vrátane klavírneho doprovodu v pozadí pripomínalo či lepšie povedané tento snímok ako keby sa chcel hrať na snímok Čínska štvrť. ()

bertrand 

všechny recenze uživatele

Tedy, je to bohužel přesně tak, jak avizují pánové Ajantis a Rogue. Bezkrevně natočená adaptace na které se zřejmě podepsaly neshody a přetáčky o kterých Ajantis tak informovaně píše. A je to škoda, protože románová předloha (které se tvůrci, pravda, moc nedrželi) není zase tak úplně špatná (u nás vyšla v roce 1990 v detektivní edici Smaragd), Hammett i jeho život je sám o sobě dost zajímavý (detektiv Pinkertonovy agentury, alkoholismus, gamblerství, tuberkulóza, dobrovolná účast ve WW2 v poměrně pozdním věku, vyšetřování výborem pro neamerickou činnost po válce, předčasné ukončení tvůrčí činnosti) a tohle všechno v kombinaci s (v knize) detailně vykresleným prostředím San Francisca konce let dvacátých mohlo vydat na solidní poctu detektivce tvrdé školy. Ale producent Franta Coppola holt držel Wenderse za koule a mačkal je moc silně, protože všechna šťáva vytekla do kalhot a ne do tohoto filmu. ()

Reklama

Reklama