Reklama

Reklama

Kočka na rozpálené plechové střeše

  • USA Cat on a Hot Tin Roof (více)

Obsahy(1)

Podle stejnojmenné divadelní hry Tennesseeho Williamse natočil v roce 1958 Richard Brooks slavný film nominovaný na šest Oscarů. Vypráví o složitých a komplikovaných vztazích uvnitř jedné jižanské rodiny zámožného pěstitele bavlny, jehož oslava narozenin se zvrhne v erupci výčitek a odhalování dlouho skrývaných tajemství a pocitů. Ústřední dvojicí je syn Brick (P. Newman) s ženou Maggie (E. Taylorová), co se utápí v hluboké manželské krizi. Brick neskrývaně opovrhuje svou ženou a celé dny jenom nezřízeně pije a trudomyslně vzpomíná na svou minulost. Frustrovaná Maggie je zase ničena neopětovanou láskou Bricka, stejně jako rodinou svého švagra (J. Carson), jejichž pět malých ratolestí ji neustále vytáčí, ale také jí připomínají, že je bezdětná. Hlava celé rodiny Pollittů, které již nikdo neřekne jinak než Velký šéf (B. Ives), se v tento den vrací z vyšetření přímo na svou oslavu narozenin s vědomím, že je zcela zdráv. Pravda je však taková, že nemá nejmenší šanci na uzdravení a doktor mu úmyslně lhal, aby alespoň svůj poslední čas strávil v poklidu. Blížící se spory o dědictví se tak brzy stanou další rozbuškou na již tak napjaté rodinné oslavě. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Recenze (285)

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Sic mi smršť Williamsových dialogů nebyla neznámá už od prvního setkání na divadelních prknech, pevná režie a strhující herci mi dokázali rozklepat kolena i tak. Povýšit více než sto minut rodinného dialogu v jednom domě na plnohodnotnou filmovou fresku chce pořádný kus génia v hlavě. Richard Brooks ho měl. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Inteligentní, opravdová, emotivní, pohlcující konverzačka s fámozně civilními hereckými projevy všech zúčastněných. Jako milovník detailů nezapomenu na scénu, kdy ten uvřískanej penězuchtivej napoleon v sukních po nechutných pomluvách Bricka, vyleze na schody pod kterýma stojí Brick (Paul Newman ) zavadí o sebe pohledy a Brick jen řekne "ten pohár byl stříbrnej" a naprosto nezůčastněně odchází. Líp dát najevo opovržení už fakt nešlo. Charisma Paula Newmana a krása Elizabeth Taylor ještě přidávaj na už tak silným filmovým zážitku. ()

Reklama

Cival 

všechny recenze uživatele

Ta pochopitelná, ale mě přesto nepříjemná divadelnost, mi celou první půlku lezla na nervy - zvlášť když přecházela až v přepjatou teatrálnost, kdy jsou nepřirozeně vyčištěné, přespříliš zinscenované a vždy dokonale vypointované promluvy podporovány údery blesků a hromobitím. Až Newmanovo "prokecnutí" tátovi mě vtáhlo, protože s tímhle silným motivem v zádech (kdo by se těšil na smrt) může Brooksovo drama skvěle vygradovat. Takže stále živé dílko. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Marně pátrám v paměti, kdy jsem naposledy viděl tak funkční a přitom dokonale nenásilnou moralitu. A přitom když jsem se zadíval do rozvíjejícího se příběhu zdánlivě marnivé Taylorové a z neznámých důvodů zapšklého Newmana, rozhodně bych nečekal závěrečný citový apel na diváka ve smylu "Je důležité si umět v rodině věřit a mít se upřímně rád." V tomhle filmu je totiž překvapivě hodně věcí nepředvídatelných a přestože se vlastně jedná jen o dlouhý dialog s měnícími se aktéry a střídavou pozorností pro hlavní postavy, neměl jsem šanci odtrhnout oči od dění na obrazovce. Díky Ivesově charizmatu a Newmanově opileckému žáru v očích tahle geniálně vygradovaná zápletka získala body na všech frontách. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Neskutečně dobře rozehrané drama o rozpadu zažitých představ a domnělých jistot jedné staré jižanské plantážnické rodiny. Drama na malém prostoru (vlastně jen v jednom domě, odmyslíme-li si epizodku na letišti a prologický překážkový běh nemehla Newmana) s nebývalým nábojem a vnitřním napětím, které se podivuhodně stupňuje a rozhodně nepříliš smířlivě vrcholí. Hlavní zásluhu na tom má pochopitelně především ústřední dvojice Newman - Taylorová. Ať už znechucený Newman, nebo Taylorová, která nemá všechny ty po zemi se plazící caparty příliš v lásce. ()

Galerie (90)

Zajímavosti (14)

  • Autor předlohy Tennessee Williams považoval film za natolik zcenzurovaný oproti předloze, že řekl divákům čekajícím ve frontě na film: „Film vrací kinematografii o padesát let zpátky. Jděte radši domů.“ (gjjm)
  • Díky stávce hollywoodských hudebníků film postrádá vlastní soundtrack. Byla proto použita hudba z archivu studia MGM. (HellFire)
  • Studio MGM mělo o obsazení filmu od počátku jasno – Maggie Pollitt bude hrát Elizabeth Taylor a jejího manžela Bricka Montgomery Clift. Byla to sázka na jistotu, jelikož tento pár si získal diváky už v Místě na výsluní (1951). Jenže Clift roli odmítl. Domníval se totiž, že postava Bricka je „implicitně homosexuální“, a ačkoliv v Hollywoodu všichni o Montgomeryho orientaci věděli, herec nechtěl riskovat, že ho konzervativní americké publikum v takové roli nepřijme. (Pavlínka9)

Reklama

Reklama