Reklama

Reklama

Strašák

Trailer

Na prašné silnici kdesi na jihozápadě se potkají dva tuláci. Propuštěný trestanec Max (Gene Hackman), který má rád teplo (a proto má na sobě několik vrstev svetrů) a taky hospodské rvačky, kvůli nimž se často dostává do konfliktu se zákonem, a bývalý námořník Lion (Al Pacino), křehký důvěřivý mladík, který cestuje za svým dítětem, jež nikdy neviděl. Oba muži spojí své síly a cestují ve dvojici, stopem, na nákladních vlacích, jak se dá. Nejdřív do Denveru za Maxovou sestrou, pak do Detroitu za Lionovou ex-manželkou a nakonec do Pittsburghu, kde má Max našetřené peníze a hodlá si za ně otevřít umývárnu aut. Jejich tragikomická anabáze za štěstím v netečném světě má však víc zákrut, než oba předpokládali. Nakonec to nejcennější, co na své cestě získají, je vzájemné přátelství... Snímek Strašák (1973) režíroval bývalý fotograf Jerry Schatzberg (nar. 1927), jenž předtím zaujal působivým portrétem narkomanů Panika v Needle Parku. Do hlavních rolí obsadil nastupující herecké hvězdy Hackmana a Pacina, kteří se mu odvděčili mistrovskými výkony, překonávajícími i slabší místa v původním scénáři Garryho Michaela Whitea. Film měl svou mezinárodní premiéru na MFF v Cannes, kde byl oceněn Zlatou palmou (ex aequo s britským snímkem Námezdní síla). (Česká televize)

(více)

Recenze (178)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Přesto, že jeden z nich je prostý, bezelstný kluk a druhý životem a vězením zocelený harcovník, stačí chvilka ve stopnutém autě, aby z nich byli kamarádi. Nepřipouští si rozdíly, naopak zcela intuitivně vycítí spříznění. Jsou na okraji, dnešním slangem socky a vědí to, nepřestávají však snít. Lionel s sebou tahá lampičku pro své dítě, které snad někdy uvidí, Max si "maluje" myčku aut. Někdy to mezi nimi zaskřípe, v zásadních momentech jsou si ale přáteli, jaké někdy nepotkáme za celý život. Jeden v prvních Pacinovo filmů a už tak zralý prožitek. Gene Hackman svým způsobem - ale stejně tak výborný. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Dlouho byli pryč a teď se vrací. Do světa, který o ně ztratil zájem. Pomalé, konvenčně zrežírované drama, jakých koncem 60. a začátkem 70. let, kdy se Hollywood začal zajímat o reálné dění „tam venku“, vzniklo mnoho (Lidé deště, Půlnoční kovboj, Malé životní etudy…). Zaujmou především výkony dvou herců na vzestupu, z nichž oba měli těsně po svých průlomových rolích (Francouzská spojka a Kmotr) a přesto se pustili do takto skromného, byť herecky vděčného projektu. Hackman po finančním neúspěchu Strašáka prohlásil, že se bude nadále soustředit na komerční projekty. Pacino nejspíš nic takového neřekl, ale z jeho filmografie je zřejmé, že zvolil tutéž cestu. 75% Zajímavé komentáře: kleopatra, Rob Roy, reiser ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Hodně slušná road movie ve všech ohledech. Když ani to Vás nenaláká, tak mladej Al Pacino a Gene Hackman zaručeně. Jejich herecké výkony byly super a celkově se mi líbilo, že film má takovou pohodovou, uvolněnou atmosféru. A to i přesto, že ze začátku vůbec nevypadá. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Film o jemném, ale pevném přátelství dvou obyčejných vagabundů, natočený neuvěřitelně citlivým a příjemným způsobem, který by sám o sobě diváka zahřál a pohladil po duši, ať by byl konec příběhu smutný jakkoliv. A on, ačkoliv je smutný dost, je ze všeho nejvíce pravdivý, ale přece nějak zvláštní. Neocenitelná sonda do duše malého člověka. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Film nemusí mít nějaký zbytečně překombinovaný příběh, aby byl působivý. Stačí pár situací ze života. Scény jako pokus o znásilnění, nebo ten finální telefonát člověku utkví. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Na můj vkus povolil režisér až moc (dlouhé sekvence) improvizačního skotačení a blbnutí, Pacino a Hackman jsou výborní, ale rád bych viděl dramaticky sevřenější příběh. A taky asi první film, kde mě trochu "nudila" kamera Vilmose Zsigmonda - veterána Nového Hollywoodu (např. několik Altmanových a De Palmových raných filmů, Blízká setkání třetího druhu, Vysvobození, Lovec jelenů.. z poslední doby The Black Dahlia), který umí mistrovsky snímat scény v dlouhých záběrech a z velkého odstupu, v celcích dokáže sledovat postavy v prostředí ve kterém se pohybují bez zbytečných střihů, spíše jen s pomalým zoomováním. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Moc jsem nevedel, co od filmu cekat, ale nakonec to bylo takovy to pohodovy roadmovie o jednom netradicnim pratelstvi cholerika a vtipalka, kde jde kazdej za svym malym snem a je to v podstate lehce o nicem. Tady jde ale o tu prijemnou atmosferu, sem tam nejakej dobrej forek a hlavne genialni dvojici Pacino a Hackman, ktery se skvele doplnujou a nebejt nich, je film polovicni. Trochu akorat zamrzi k celkovymu vyzneni filmu nehodici se zaver, kterej me lehce nasral, ale jinak fakt prijemna pomala podivana. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Kdyby mně děda někdy vyprávěl tuhle historku, která se mu přihodila před čtyřiceti lety, tak bych mu do písmene věřila. Jak se seznámil s Lionem a když se dali do kupy, jak s ním chtěl zrealizovat svůj sen, za kterým se pak pustili společně do Pittsburghu i když si Lion ještě potřeboval vyřídit nějaké svoje osobní záležitosti. Jaké trable je cestou potkávaly a nebylo vždycky jednoduché se s nimi vypořádat. Kolik situací úsměvných a nebo těch tragických spolu zažili a že jich byl velký kopec. Mimo jiné jsem se dozvěděla mimořádně důležitou informaci ohledně strašáků na polích, mě by to samotnou nenapadlo:-) I ten konec bych dědovi věřila a uronila bych slzu. Mezi mnoha jinými patří i tihle dva herci Gene s Alem mezi ty nejlepší pod filmovým sluncem a i když jsem chvílemi zaregistrovala trochu hlušší místa, tak už jen kvůli nim stojí za to tohle road movie vidět. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Na opuštěné cestě se potkají dva stopaři, jemný námořník Lionel (Al Pacino) s právě propuštěním vězněm a drsňákem Maxem (Gene Hackman), který směřuje za svým snem a nabídne Lionelovi jestli nechce jet s ním. Vydávají se na zběsilou cestu během níž se zúčastní několika rvaček a dokonce se dostanou i do vězení. Výborná roadmovie, která není příliš známá a tudíž i hodně nedoceněná. Snímek o přátelství a touze splnit si sen, zrežíroval Jerry Schatzberg, který dva roky předtím obsadil Al Pacina do jeho první velké role. Moc příjemný (ke konci spíše smutný) snímek, u kterého ty dvě hodinky utekly jako voda........ ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Tak tohle mě opravdu mile překvapilo. Docela obyčejnej příběh o tom, jak jeden zevlák nabídne druhýmu svou poslední sirku, aby si moh zapálit doutník a stanou se z nich kámoši na život a na smrt. Upřímně řečeno, těšil jsem se spíš na road movie, což tenhle film zase až tak moc neni. Ze začátku to sice mělo na road movie docela našlápnuto, ale pak jsme se v ději postupně dostali spíš mimo silnice. Nicméně to nebylo vůbec na škodu. Příběh sám o sobě sice neni až tak zajímavej, ale Gene Hackman i Al Pacino doslova vytahujou celej film skoro až na 5-ti hvězdičkovej vrchol. Mam ovšem i několik výhrad. Jednak mi teda ve srovnání s Hackmanem a Pacinem všichni ostatní herci připadali naprosto ubohý (většinou strašně přehrávali nebo naopak nehráli vůbec nic) a pak jsem od samotnýho závěru čekal trochu víc, než jenom odpověď na otázku, proč Gene Hackman spí s botou pod polštářem. Myslim, že by si závěr zasloužil trochu víc prostoru. Takhle zustal dost otevřenej... No ale rozhodně tenhle film patří k tomu lepšímu, co jsem zatim viděl. Nějak mě po zhlédnutí napadla akorát jedna otázka: Proč tohle nedávaj v televizi a místo toho běží 3× ročně Kameňák a podobný hovadiny??? ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Schatzbergův snímek se snaží kráčet ve stopách Půlnočního kovboje a věnuje svou pozornost dvěma outsiderům na periférii města a společnosti, jenže něco tam skřípe. Podle mě nefunguje tak, jak by měla, dramatická rovina příběhu, protože film jsem sledoval v 10 hodin dopoledne a především v první půli jsem se nevyhnul mikrospánkům. Ten, kdo zná Schatzbergovu tvorbu, nemůže počítat s rychlým tempem, ale tempo není to, co bych Strašákovi vyčítal. Spíš sám příběh a jeho peripetie a možná mi i chyběl tak silný hudební motiv, jako Everybody's Talking at Me. S hereckým projevem Hackmana a Al Pacina problém nemám, přesto je výsledný dojem průměrný, tak na 55 %. Sympatická mi ale je volba tématu. Moc filmů s touhle tématikou ve Spojených státech nevzniká. ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Výborná road movie o dvou "loserech," kteří se jednoho dne potkají a vydávají se společně na daleké cesty. Skvělí mladý a nádherný:) Al Pacino a Gene Hackman. Al zde vypadá jako dvacetiletý kluk:) Z počátku má snímek odlehčenější atmosféru, postupem času se však mění na poctivé drama, stejně, jako se zároveň s tímto rozvíjejí i samotné charaktery postav. Sám příběh určité scény nerozebírá, ani nevysvětluje, předloží je v určité formě a interpretaci divákovi a na něm je, aby sám přemýšlel o jejich (skrytém) významu, podtextu, či samotném obsahu toho, co vlastně daná scéna vyjadřovala a proč. Příkladem momenty, kdy Gene v baru provádí striptýz a Al se na něj, jakoby melancholicky dívá (na co asi myslí, co v tu chvíli jeho pohled znamená?) a závěrečná vrcholná scéna ve fontáně. A scéna, kdy se Al sprchuje, poté vyleze ven, oblékne si tričko a má mokré, rozcuchané vlasy, je prostě fenomenální. Je zde prostě až k nevydržení krásný:) "Musíš bejt férovej, jinak ti zlomím vaz." - "Hlavně mi nerozbij tu lampu." :) ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

První scéna je příkladem toho, že film může vyprávět příběh bez dlouhých dialogů, zatímco závěr dokazuje, že i komedie může do děje začlenit několik temnějších scén. A jako celek je to dokonalá ukázka toho, že na natočení dobrého filmu nepotřebujete stovky milionů dolarů ani překombinovaný scénář. Občas stačí prostě stačí jen výborné obsazení hlavních rolí a citlivý přístup k tématu. ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Výborné drama o přátelství se skvělým Al Pacinem a Genem Hackmanem. Pohodové začáteční tempo kdy si člověk říká, že život přece jen může být fajn pak v polovině vystřídá krutá realita, která vás v závěru skoro až rozdrtí a to především zásluhou obou představitelů hlavních rolí. Chtěl bych věřit tomu, že si tu myčku nakonec otevřeli. ()

akisha 

všechny recenze uživatele

Hned od začátku mě napadl Midnight Cowboy a od té doby jsem viděla v Pacinovi Hoffmana a v Hackmanovi Voighta (a to i když jejich charaktery byly úplně odlišný). Film je totiž podobným příběhem o přátelství dvou totálních "hobos" a stejně tak přibližuje jejich prapodivné sny (sen o vlastnictví myčky kontra sen o zbohatnutí na bohatých paničkách) o kterých má divák pochyby hnedle jak se o nich doví. Ale film si hezky plyne, hudba je taková pohodová, sem tam klidné tempo naruší scénka ze který jsem se málem pochcala smíchy (běh v obchodě mě rozsekal) a pak je tu mladej Pacino ve svý snad jediný roli naivního a roztomile jednoduchýho "hoška" a musím upřímně říct, že jsem měla chuť taky si ho domů pořídit. Hackman vedle jeho živelnýho a dojemnýho projevu ani trochu nezapadl a jeho charizma a chlapáctví pro mě nejlíp vyniklo ve skvělý scéně striptýzu. Čekala jsem podobnej konec a taky se dostavil. Smutné, leč Midnight Cowboy je ve svém konci asi ještě zdrcující a silnější. I takhle ale silné 4* a film, co můžu s klidným srdcem doporučit. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Obstojná lúzerská balada s nádychom nádeje na lepšie časy. O dvoch spoločenských okrajových existenciách, ktoré na ceste za lepšou budúcnosťou pochopia, že "ve dvou se to lépe táhne". Napriek tomu, že neustále zakopávajú o viac či menej viditeľné nástražné míny svojej minulosti. 70% ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Keď vezmem do úvahy, ako som sa na ten film tešil, tak musím priznať mierne sklamanie. Príbeh o dvoch tulákoch, ktorí snívajú o spoločnej umývačke áut mi nedal presne to, čo som očakával. Zopár zaujímavých momentov sa tu nájde, hlavne z väzenia, kde Pacino doplatí na svoju dôverčivosť, prasačej farmy, záverečný telefonát či scéna z fontány. To všetko sa odohráva až v druhej polovici filmu a tej prvej to trošku trvá. Určite nebudem jediný komu nesedel záver, ocenil by som trošku dramatickejší a jasnejší, pretože tak ako to je, mi to pripadalo nejaké prázdne. Váhal som s hodnotením, ale Pacino tu v jednej zo svojich prvých úloh, na seba tak výrazne upozornil, že sa musím prikloniť k štyrom, aj keď slabším. 70%. ()

Reklama

Reklama