poster

Marquis de Sade: Justine

  • Itálie

    Justine ovvero ''Le disavventure della virtù''

  • USA

    Marquis de Sade's Justine

  • USA

    Justine

  • USA

    Deadly Sanctuary

    (neoficiální název)
  • Velká Británie

    Justine and Juliet

    (neoficiální název)

Drama / Horor

Itálie / USA / Západní Německo / Lichtenštejnsko, 1969, 90 min (Director's cut: 124 min)

  • Crucifere
    ***

    Film vypráví příběh o mladé dceři zesnulého šlechtice, kterou cesty osudu rozdělí od své sestry a sama se potýká se situacemi, které ji zrovna radost nepřínášejí, spíše naopak, zažívá muka, trápení, bolest a nepravosti. Samotný koncept příběhu je dost laciný, ale když se mladá Justine dostane z jednoho trápení, vy si vydechnete a záhy se dostane do druhého a pořád se to opakuje...ve mně to zanechalo takový ten pocit soucítení, i když o herectví se moc mluvit nedá. Hercům chybí to pravé charizma, a hlavně Justine, která je hlavní postavou, mi místami dost lezla na nervy svým neherectvím. Další vadou mi přišla kamera, která se až moc soustřeďovala na pohledy skrz něco, přes co buď nevidíte vůbec a nebo jen letmo. Zbytečné...jen to trápí divákovo oko a také duši, když by vynechání těchto scén skrátilo přehnanou stopáž o dobrou čtvrt hodinu. Ale i tak na tom filmu něco je a i když kritizuju, nenechalo to ve mně ani zdaleka pocit, že za nic nestojí. Spíše to koliduje s neherectvím, kamerou a dějem. Asi tak...(9.1.2010)

  • radektejkal
    **

    Jesús Franco má rozhodně talent vyslídit ve všem prvky červené knihovny a pak je použít ke svým účelům. Tak i tato "erotická fantazie" (dobrá definice z úvodu) nemá s domnělým autorem Markýzem de Sade příliš společného. Sadovy perverze (či snad lépe transgrese) jdou ruku v ruce s jejich filosofickou interpretací, která je: "v předvečer revoluce jednou z mnoha utopických ideologií" (Klossowski Pierre, tato a další citace z jeho knihy "Sade můj bližní", pokud neuvedeno jinak). Sade je z pohledu masy (ne rozdíl od Saint-Justa nebo Bonaparta, kteří jsou odhodláni masy obětovat) "člověkem očividně nezdravým; v revoluční bouři nenachátel žádné morální uspokojení a nebyl dalek toho, aby zákonem zaštítené vraždění nenahlížel jako karikaturu svého systému". Zlo, které je pro Sada "morální bytostí, a nikoli bytostíí stvořenou, bytostí věčnou a nikoli pomíjivou" splňuje i kritéria Himmlerovy Waffen SS (možná by se pečlivějším studiem de Sada dalo lecčemu zabránit). Ostatně i současné "ekologické" myšlení může ze Sada čerpat: "... zatímco v souladu s dobrotou, rozumem a spravedlností by bylo (lépe) tvořit pouze kameny a rostliny než dávat vzniknout lidem, jejichž chování by mohlo zavdat podnět nekonečným trestům." A jaký je závěr: "Postavy z Justiny a Julietty tráví všechen svůj čas zabíjením duše a na konci onoho desetisvazkového románu je možno konstatovat, že se jim to nepodařilo." Prostě "Les infortunes de la vertu' - Nehody ctnosti.(19.2.2020)

  • Tormentor665
    **

    Je to dost přísné hodnocení, ale nejde to jinak. Hned na úvod je třeba říci, že se nejedná o zfilmování, ale o umělecké (a velice soft, mohu-li dodat) zpracování tématu. Nelze to vysvětlit podrobněji, to bych musel spoilerovat. Je jasné, že s ohledem na dobu vzniku se nedá čekat nějaká brutální krvavá a fekální lázeň, ale třeba Django je starší a má desetkrát větší koule. Celkový dojem kazí především konec a prosvětleně estetizované prostředí (a Francouzi v červených kabátech, brrrr:-D). Přitom s ohledem na obsazení jsem čekal velkou pecku. Jenže Kinski jako de Sade je tragicky nevyužitý a Palance dost přehrává. Jediný pozitivní dojem na mě udělal homosexuální dandy Horst Frank, ovšem k toužebně očekávanému bitchování nedošlo...(10.10.2013)

  • Karlos80
    ****

    Čekal jsem horší výsledek, ale film mě skutečně zaujal, vlastně mě k němu přitáhl tak trošku samotný skvěle vyhlížející plakát. Ze všech Marquis de Sadeů, Justinií a Juliett, je tato románová verze od Franca (mimochodem jeho první, on se ji věnoval poměrně často) asi ta nejlepší, co jsem zatím viděl. Co do žánru, tak jistě je to drama nebo spíš taková lehčí erotická fantazie. Děsivě vyhlížejících hororových prvků, perverzit, sex. deviací, orgií a jiných šíleností tam zas tolik nebylo, a když už, tak jen v decentních náznacích, tento žánr je tu tedy lehce mimo. I když ten začátek? Co mě na filmu zaujalo? Tak jistě samotný příběh, příjemně znějící hudba (Bruno Nicolai) à la Angelika - skutečně, ďábelský Jack Palance, ladné křivky Justine a Julliette a nakonec i samotný Marquis De Sade (Klaus Kinski). Jak já mu tuhle roli záviděl a on se zajisté pak nenudil:-) Určitě stojí za zhlédnutí, béčkový režisér Franco příjemně překvapil, nádherné pestré kostýmy, kulisy, film je zasazen do příjemných interiérů i exteriérů zhruba z konce 18. století.(13.5.2006)

  • ledzepfan
    **

    No teda docela slabota... Justina i Julieta jsou charakterově dobře obsazené a z filmu jde cítit, že tvůrci aspoň z části pochopili de Sadův břitký "humor"-to jsou ale jediné pozitiva a ve všem ostatním film selhává. Herecky je to těžce podprůměrné a ani to být jiné nemohlo, když tady se většina záběrů jela evidentně bez většího zkoušení a hned na první dobrou(i když většinou dobrá nebyla). Režie je naprosto žalostná. Franco evidentně vůbec neví co dělá, používá hloupé a nehodící se nápady. Chytrou předlohu plnou kousavé a podvratné filosofie jen parafrázuje a degraduje jí na pouhou atrakci bez atrakce, protože ani to prvoplánové prcání se zde nekoná. Černý kůň filmu (a jediné závažnější lákadlo) Klaus Kinski v roli Marquise je pomyslně zabit už na začátku, kde ho rejža nechává chodit po cele, tvářit se strašně rozervaně a že jim jako něco moc moc zmítá, do toho pořád dokolečka bručí hrozně dramatická hudba a kameraman to celé ještě více prasí věčným a nesmyslným zoomováním a rozmazáváním do prázdna a zpět(asi velké umění nebo co). Chudák Klaus....... Prostě NE! M.d.Sade byl sice svým způsobem magor, ale vnímat a interpretovat jeho dílo jako béčkovou lechtivou chujovinu muže jen hlupák. Franco nepochopil nosnou myšlenku knihy a ani většinu jemných ale důležitých niancí které dodávají knižní Justýně (hlavně vedle Juliety) onu rafinovanost která oddělila de Sada od zbytku dobové( a dnes už dávno zapadlé) pornografie.(28.8.2014)