poster

Hoří v Paříži?

  • český

    Hoří už Paříž?

  • Francie

    Paris brûle-t-il?

  • anglický

    Is Paris Burning?

Drama / Válečný / Historický

Francie / USA, 1966, 175 min

Režie:

René Clément

Kamera:

Marcel Grignon

Hudba:

Maurice Jarre

Hrají:

Jean-Paul Belmondo, Charles Boyer, Leslie Caron, Jean-Pierre Cassel, George Chakiris, Bruno Cremer, Claude Dauphin, Alain Delon, Kirk Douglas, Glenn Ford, Gert Fröbe, Yves Montand, Anthony Perkins, Michel Piccoli, Claude Rich, Simone Signoret, Robert Stack, Jean-Louis Trintignant, Marie Versini, Orson Welles, Joachim Hansen, Ernst Fritz Fürbringer, Sacha Pitoëff, Helmuth Schneider, Otto Stern, Bernard Fresson, Jean Négroni, Jacques Santi, Georges Poujouly, Michael Lonsdale, André Falcon, Suzy Delair, Mike Marshall, E.G. Marshall, Claus Holm, Patrick Dewaere, Karl-Otto Alberty, Louis Daquin, Yves-Marie Maurin, Günter Meisner, Pierre Dux, Pierre Vaneck, Albert Rémy, Georges Géret, Michel Etcheverry, Dominique Zardi, Colette Brosset, Claude Vernier, Roland Armontel, Pierre Collet, Rudy Lenoir, Paul Bisciglia, Billy Kearns, Georges Staquet, Christian Rode, André Rouyer, Adrien Cayla-Legrand, Roger Lumont, Maria Machado, Pierre Mirat, Hubert de Lapparent, Philippe March, Daniel Gélin, Cécile Vassort, Jeanne Herviale, Paul Bonifas, Félix Marten, Hans Verner, Jean-Pierre Zola, Marcel Gassouk, Nicole Jonesco, Jean Valmont, Raymond Meunier, Wolfgang Preiss, Paloma Matta, Michel Sardou, Serge Rousseau, Jacques Préboist, Billy Frick, Tony Taffin, Philippe Baronnet, Jean Michaud, Raymond Pierson, Georges Claisse, Jacques Lalande, Tony Rödel, Jean-Pierre Honoré, Michel Puterflam, Guy Di Rigo, Konrad Georg, Jean-Paul Tribout, Del Negro, Hannes Messemer, Harry Meyen, Jean-Michel Rouzière, Germaine de France, Pierre Vaudier, Skip Ward

Producenti:

Paul Graetz

Střih:

Robert Lawrence

Scénografie:

Willy Holt

Kostýmy:

Jean Zay, Pierre Nourry
(další profese)
  • Enšpígl
    ****

    Ve filmu hrají epizodní role největší francouzské, ale i americké hvězdy své doby, takový velikáni a oni tam maj mají třeba jen dvě minuty třeba Kirk Duoglas nebo Alian s Belmondíkem tam mají společnou scénu trvající cca 30 sekund, nicméně není se čeho bát, film i přes svou délku vůbec nenudí. Samozřejmě být Francouz a znát všechny detaily a významné osoby jejich pařížského povstání užil bych si film do absolutní mrtě, ale to není chyba filmu. Film poměrně reálně vypráví o tom jak probíhalo pařížské povstání, strach reálné umrtí, kvalitní dialogy, nejvíc mě dostal, když jeden z velitelů odboje říká spojeneckým důstojníkům, že když nepřijdou Paříži na pomoc tak jim to nikdy nezapomenou, nikdy. Byla to velmi dramatická scéna a já si při té scéně vzpoměl na 1938, taky vám to nikdy nezapomenu. V některých ohledech mě situace v Paříži připomínala totžnou situaci v Praze o rok později jen s tím rozdílem, že přebírání prefektury mě tady přišlo až příliš snadné. Možná se mohl film více zaměřit i na politickou roztříštěnost odboje. Líbilo se mě jak němečtí důstojníci nebyli znázorněni jako stroje bez vlastních myšlenek a o vůdcově rozkazu vymazat Paříž z povrchu zemského měli své pochybnosti. Je super vidět, že Francie na téma válka válí nejen v sektoru komedie, ale i v sektoru drama.(26.12.2013)

  • PanZahadnyCZ
    ***

    Když si film nenajde cestu k vám, musíte si cestu k filmu najít vy sami. Toto je dobrý příklad. Méně známý kus vojensky zaměřené kinematografie 60. let, jenž společně s řadou známých herců velmi detailně přibližuje osvobození Paříže. Bohužel jsem čekal trochu víc. Nepříjemně dlouhá stopáž by šla alespoň z úvodu filmu zkrátit o dobrou tři čtvrtě hodinu, jelikož brzdila celý film. Dále mi je docela líto, že z řad známých herců si skoro nikdo nezahrál "stálejší" roli, a tak jsme Kirka Douglase, Jean-Paul Belmonda nebo třeba Alaina Delona mohli vidět jen velmi krátce a útržkovitě. Film mě lehce zklamal, ale nemůžu mu vytknout velmi dobré, řekl bych až dokumentární zpracování.(11.5.2015)

  • Malarkey
    ***

    Byl jsem na tenhle film hodně zvědavý. Uživatel Enšpígl mi totiž doporučil francouzský válečný velkofilm, o kterém jsem neměl tucha, a na kterém spolupracovali i největší americké filmové postavy tehdejší doby. K dobrému velkofilmu ale v případě tohoto filmu chybělo docela dost. Chápu třeba, že producenti Amíci chtěli film v angličtině. V tu chvíli ale celý pařížský odboj mluví anglicky a mně to prostě přijde hrozně divný. Kór, když vím, jak nacionalistický francouzský lid je. Takže aby toho nebylo málo, vynahrazují si to v jednotlivých scénách, kde představují nekonečnou chrabrost. Zrovna škoda, že na začátku války během Mnichovské dohody jim tahle chrabrost chyběla. Na druhou stranu je hezké sledovat největší herecké persóny tehdejší doby. Nicméně co naplat, i přes to, že některé scény navozují solidní epičnost, to nejlepší ve filmu si připravil generál von Choltitz, který hodně rychle pochopil, co to znamená ve válce prohrát. A proto Paříž Němci nikdy nezbombardovali.(14.3.2016)

  • Blofeld
    *****

    Mám dojem, že o něco podobného usiloval Otakar Vávra o let později v Osvobození Prahy - ovšem zatímco jeho snímek je nepřehledný, přepatetizovaný a mizerně napsaný, HOŘÍ PAŘÍŽ? Reného Clémenta je i přes širokou škálu postav a dějových linií naprosto nematoucí, patetický je jen zdravě a navíc působí poměrně autenticky. Scénář Gora Vidala a Francise Forda Coppoly není žádné literární veledílo, ale napsaný je rafinovaně. Řada osobností francouzského a amerického filmu se objevuje převážně v malých rolích, kde buď mají, nebo také nemají co hrát - největší pozornost tak strhává stabilně skvělý Gert Fröbe v roli německého generála. To je další velký klad filmu - co do postav není vůbec černobílý a stereotypní; ne každý Němec je zlý, ne každý Francouz dokonalý. Dále tu máme skvělou hudbu Maurice Jarra, rafinovaně využívající motivy z Marseillaisy, aby ji na konci nechal naplno vypuknout a capella v podání běžných lidí z ulice. Závěrečné symbolické rozeznívání zaprášeného zvonu je velkým filmovým okamžikem, ovšem daleko více na mě o chvíli dříve zapůsobila drobná scénka, ve které spojenečtí vojáci jdou z oken bytu přívětivé staré dámy (dokonalá Germaine de France) ostřelovat německou jednotku a ona se na ně s šálkem kávy v ruce a nadšením v očích dívá. Nebo ještě předtím kouzelná rolička Simone Signoretové coby majitelky kavárny. Podařený historický opus, který v našich podmínkách stále chybí.(20.3.2009)

  • vesper001
    ****

    Velkolepá infúze národního sebevědomí s ohromným rozpočtem a přehlídkou hereckých hvězd v malých a epizodních rolích. Potěšil mě především kanovník Paul Crauchet, generál supergentleman Claude Rich, hostinská Simone Signoret, zrádce Jean-Louis Trintignant a Marie „Nšo-či“ Versini v roli odbojářky Claire. V ději se snadno zorientuje i divák historií nedotčený: poražení Němci chtějí na rozloučenou vymazat Paříž z mapy a Francouzi jsou proti. Jedinou slabinu filmu vidím v hudbě, která byla na válečný snímek příliš vítězná a ani ve vypjatých okamžicích nedovolila zapomenout, že už je dobojováno. Což je sice pravda – a dobře – ale atmosféře to nepřidá.(21.11.2011)

  • - Nabídku na roli ve filmu dostal také Yul Brynner. Ten za války pracoval v Armádní tiskové kancéláři jako rozhlasový komentátor pro francouzské vysílání. (Martensson35)

  • - V jedné z posledních scén, volá poručík Henri Karcher (Jean-Pierre Cassel) svému otci a informuje ho o zajetí německého generála Dietricha von Choltitz (Gert Fröbe). Otec poručíka Karchera však zemřel v roce 1914. (vangobseck)

  • - Generál Dietrich von Choltitz (Gert Fröbe), vojenský velitel Paříže, který dostal za úkol jej zničit, zemřel 11 dní po premiéře filmu. (Martensson35)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace