Reklama

Reklama

TGM Osvoboditel

  • angličtina TGM the Liberator
Dokumentární
Československo, 1990, 60 min

Scénář:

Věra Chytilová

Kamera:

Jaromír Šofr

Hrají:

Tomáš Garrigue Masaryk (a.z.), Miroslav Macháček (vypravěč)

Život a osudy filozofa, politika a prvního prezidenta Československé republiky v dokumentárním filmu režisérky Věry Chytilové. 14. září 1937 zemřel Tomáš Garrigue Masaryk, sociolog, filozof, politik a první prezident demokratické Československé republiky. Od roku 1948 se po dobu více než čtyřiceti let na veřejnosti jeho jméno takřka nevyskytovalo, pouze starší část obyvatelstva si pamatovala některé pasáže ze života tohoto velikána. Proto se v roce 1990 zkušená a zanícená režisérka Věra Chytilová rozhodla přiblížit život a osudy profesora Masaryka ve střihovém dokumentárním filmu „TGM Osvoboditel", a to jako osobnost, která poznamenala nejen dějiny, ale i srdce našeho národa. Staré archivní materiály, fotografické i filmové, doplnila dotáčkami z míst, kde T. G. Masaryk jako student, profesor a později prezident pobýval. Komentář svěřila Miroslavu Macháčkovi. Slavnostní premiéru tohoto filmu, která se konala 7. března 1990 – v den 140. výročí narození T. G. Masaryka, přenášela přímým přenosem také Československá televize. (Česká televize)

(více)

Recenze (12)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Úchvatný umělecky laděný dokument o Tomáši Garrigue Masarykovi postavený na kořenech pozitivního kultu osobnosti ,,Tatíčka Masaryka" a metodě montáže autentických dobových záběrů a ilustračních záběrů ze současnosti, nádherné hudbě a sugestivním Macháčkově přednesu jak Masarykových myšlenek, tak úryvků z Čapkových Hovorů s TGM ... ()

Historik85 

všechny recenze uživatele

Vcelku povedený netradiční dokument, jak už výstižně napsal kolega "sportovec". Byl jsem velice překvapen, že se mi ho podařilo po několika letech nalézt na videokazetě, na kterou jsem si ho nahrál patrně při 150. výročí narození T.G.M. v roce 2000. Ještě více jsem byl překvapen, že za oním dokumentem byl nahraný jeden díl z cyklu Ta naše povaha česká právě o Masarykovi, kde se člověk mohl v anketě od Hodonínských dozvědět, že T.G.M. byl napříkald prvním dělnickým prezidentem atd. Bohužel to odráží smutnou realitu - Masarykův odkaz je už dávno mrtvý a tlachání současných politiků o něm působí na veřejnost poněkud anachronicky, ba i komicky. V dnešní konzumní společnosti jde vlastně vůbec jen o prázdná klišé. T.G.M. zůstává v obecném povědomí "jen" velice důležitou historickou postavou s velkým významem pro náš stát, zejména pro jeho vznik. Více informací o prvním čsl. prezidentovi si ovšem zjistí už málokdo... ()

Reklama

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Neříkám, že jsem se nedozvěděla zajímavé věci, ale více bylo těch, které jsou všeobecně známé. Masaryk je líčen až idealisticky, nechybí Má vlast, aby byla navozena patřičná atmosféra... Na poměry Chytilové je to docela konzervativní dokument. Není špatný, pozornost jsem neměla problém udržet, ale od Chytilové prostě člověk čeká tak nějak více. ()

lubospoti 

všechny recenze uživatele

Dokumentu chybí trochu nadhled, adorace našeho prvního prezidenta už v něm jde trochu za hranice vkusu. Ale s ohledem na rok vzniku to i chápu. Příliš mi ale nesedělo ani "poetické" vyznění snímku. Podobný přístup dovedu pochopit u umělecké osobnosti, ale u politika bych dal přednost dokumentu, který je střídmější a opírá se především o fakta. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Kopie, kterou jsem viděl, byla rozporuplná. Zdálo se mi také, že špatně sestříhaná s řadou dodatečně dodávaných a vynucovaných hlušin (ještě stále přínosné vystoupení vnuček, dodatečné naprosto nevhodné záběry s Havlem ad.) Ale základní přístup, Macháčkovo předčítání Čapkových Hovorů s TGM (pravděpodobně i dalších textů zčásti přímo Masarykových) v kombinaci se Smetanovou hudbou a rytmizovanou koláží současných a dobových filmových záběrů a dokumentů, je nesporně invenční a objevný. TGM tu vyrůstá jako osobnost vlastně současná a zásady, které hlásá, vyznívají v dnešním postmodernistickém kontextu pozoruhodně moderně, v některých momentech až avantgardně. Jestliže se Chytilové pojetí zdá být z rutinního dokumentaristického pojetí až příliš nekonvenční, zprostředkovaný pohled, který touto cestou nabízí, tato domnělá desiderata více než vynahrazuje. Proklamativně hlásaná velikost působí zpravidla velmi papírově a kašírovaně; zprostředkování ryze uměleckým tvarem pro zasvěceného diváka je a může být vlastně hmatatelné, jakoby z živého rozhovoru osvojované a uchopované; stáváme se Masarykovými současníky a rozmlouváme takto s mrtvým přes propast desetiletí, která uplynula od jeho smrti. Oproti současné formě poloklasického protokolárního, polohraného dokumentu působí Chytilové přístup jako výrazně osobitější a - jakkoliv nechci zatracovat tuto metodu ztvárňování skutečnosti a její oprávněnost - hlubší. ()

Galerie (12)

Reklama

Reklama