Obsahy(1)
Život a osudy filozofa, politika a prvního prezidenta Československé republiky v dokumentárním filmu režisérky Věry Chytilové. 14. září 1937 zemřel Tomáš Garrigue Masaryk, sociolog, filozof, politik a první prezident demokratické Československé republiky. Od roku 1948 se po dobu více než čtyřiceti let na veřejnosti jeho jméno takřka nevyskytovalo, pouze starší část obyvatelstva si pamatovala některé pasáže ze života tohoto velikána. Proto se v roce 1990 zkušená a zanícená režisérka Věra Chytilová rozhodla přiblížit život a osudy profesora Masaryka ve střihovém dokumentárním filmu „TGM Osvoboditel", a to jako osobnost, která poznamenala nejen dějiny, ale i srdce našeho národa. Staré archivní materiály, fotografické i filmové, doplnila dotáčkami z míst, kde T. G. Masaryk jako student, profesor a později prezident pobýval. Komentář svěřila Miroslavu Macháčkovi. Slavnostní premiéru tohoto filmu, která se konala 7. března 1990 – v den 140. výročí narození T. G. Masaryka, přenášela přímým přenosem také Československá televize. (Česká televize)
(více)Recenze (11)
Úchvatný umělecky laděný dokument o Tomáši Garrigue Masarykovi postavený na kořenech pozitivního kultu osobnosti ,,Tatíčka Masaryka" a metodě montáže autentických dobových záběrů a ilustračních záběrů ze současnosti, nádherné hudbě a sugestivním Macháčkově přednesu jak Masarykových myšlenek, tak úryvků z Čapkových Hovorů s TGM ... ()
Neříkám, že jsem se nedozvěděla zajímavé věci, ale více bylo těch, které jsou všeobecně známé. Masaryk je líčen až idealisticky, nechybí Má vlast, aby byla navozena patřičná atmosféra... Na poměry Chytilové je to docela konzervativní dokument. Není špatný, pozornost jsem neměla problém udržet, ale od Chytilové prostě člověk čeká tak nějak více. ()
"Od roku 1948 se po dobu více než čtyřiceti let na veřejnosti jeho jméno takřka nevyskytovalo, pouze starší část obyvatelstva si pamatovala některé pasáže ze života tohoto velikána." Ano máte pravdu, když jel hrdině v průvodu Brnem, tak v dálce před ním šel kordón policajtů a mlátil chudáky, aby je náhodou Masaryk neviděl až tudy pojede na koni a to není všechno co mi z toho svinstva o Masarykovi vyprávěla babička. Ano, určitě na něj vzpomínají, protože nic jiného jim už nezbývá. Pamětní desky u viaduktů kde se střílelo do dělníků, aby si Masaryk upevnil moc a podporu zbohatlíků a uhlobaronů, se dnes sundavají, aby moli vznikat podobné dokumenty a blbnout hlavy těm co už zapoměli nebo dětem, který z toho nemají rozum a spolknou co jim paní učitelka dá. Co tak zkusit demokraticky pravdu? Nééé, to ne, to by Vám bylo asi špatně od žaludku a ničilo obraz našeho milovaného tatíčka. Historie je tak ohebná a tohle svinstvo je doopravdy vrchol. Hlavně, že to je placený. ()
Vcelku povedený netradiční dokument, jak už výstižně napsal kolega "sportovec". Byl jsem velice překvapen, že se mi ho podařilo po několika letech nalézt na videokazetě, na kterou jsem si ho nahrál patrně při 150. výročí narození T.G.M. v roce 2000. Ještě více jsem byl překvapen, že za oním dokumentem byl nahraný jeden díl z cyklu Ta naše povaha česká právě o Masarykovi, kde se člověk mohl v anketě od Hodonínských dozvědět, že T.G.M. byl napříkald prvním dělnickým prezidentem atd. Bohužel to odráží smutnou realitu - Masarykův odkaz je už dávno mrtvý a tlachání současných politiků o něm působí na veřejnost poněkud anachronicky, ba i komicky. V dnešní konzumní společnosti jde vlastně vůbec jen o prázdná klišé. T.G.M. zůstává v obecném povědomí "jen" velice důležitou historickou postavou s velkým významem pro náš stát, zejména pro jeho vznik. Více informací o prvním čsl. prezidentovi si ovšem zjistí už málokdo... ()
Kopie, kterou jsem viděl, byla rozporuplná. Zdálo se mi také, že špatně sestříhaná s řadou dodatečně dodávaných a vynucovaných hlušin (ještě stále přínosné vystoupení vnuček, dodatečné naprosto nevhodné záběry s Havlem ad.) Ale základní přístup, Macháčkovo předčítání Čapkových Hovorů s TGM (pravděpodobně i dalších textů zčásti přímo Masarykových) v kombinaci se Smetanovou hudbou a rytmizovanou koláží současných a dobových filmových záběrů a dokumentů, je nesporně invenční a objevný. TGM tu vyrůstá jako osobnost vlastně současná a zásady, které hlásá, vyznívají v dnešním postmodernistickém kontextu pozoruhodně moderně, v některých momentech až avantgardně. Jestliže se Chytilové pojetí zdá být z rutinního dokumentaristického pojetí až příliš nekonvenční, zprostředkovaný pohled, který touto cestou nabízí, tato domnělá desiderata více než vynahrazuje. Proklamativně hlásaná velikost působí zpravidla velmi papírově a kašírovaně; zprostředkování ryze uměleckým tvarem pro zasvěceného diváka je a může být vlastně hmatatelné, jakoby z živého rozhovoru osvojované a uchopované; stáváme se Masarykovými současníky a rozmlouváme takto s mrtvým přes propast desetiletí, která uplynula od jeho smrti. Oproti současné formě poloklasického protokolárního, polohraného dokumentu působí Chytilové přístup jako výrazně osobitější a - jakkoliv nechci zatracovat tuto metodu ztvárňování skutečnosti a její oprávněnost - hlubší. ()
Galerie (12)
Photo © Česká televize

Reklama