Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dovolená u moře. Na pláži filozofují po prohýřené noci doktor Rosťa s přítelem Petrem o podstatě člověka. Jejich vzrušenou debatu o tom, zda je člověk Bůh nebo Ďábel, přeruší vpád naháče z vedlejší nudistické pláže Paradiso. Muž zoufale hledá lékaře, protože jeho malý syn asi snědl něco, co neměl. Nyní však vychází najevo, že dosavadní příběh byla fikce a že doktor je současně i režisér jakéhosi experimentálního dokumentu. Smyslem filmu je analyzovat, čím se nahý člověk liší od opice. "Materiálem" k tomuto bádání jsou dobrovolníci, nudisté, které zlákaly peníze, zvědavost nebo touha po exhibici. Ti však nejsou o podstatě experimentu pravdivě informováni, aby se v situacích, které jim filmový štáb nastraží, chovali co nejpřirozeněji. Celý projekt financuje zbohatlický ruský producent Igor. Naivně věří, že se mu podaří potlačit filozofické ambice tvůrců a na lascivní komedii o naháčích pak slušně vydělá. Kromě toho chce mít ze své rozmazlené dcery Lenky herečku. Natáčení provází řada konfliktů, vztahy mezi protagonisty se vyhrocují, ponižovaní nudisté se bouří a za režisérem přijede nečekaně manželka, známá hvězda, řešit i s dětmi rodinné problémy. Situace na pláži Paradiso spěje nevyhnutelně k dramatickému konci.

Režisérka Věra Chytilová se opět po hořké komedii PASTI, PASTI, PASTIČKY vrací ke svému zásadnímu celoživotnímu tématu - morálce, svobodě, hledání smyslu existence. Princip "filmu ve filmu" umožňuje nahlédnout téma z různých úhlů a v několika významových rovinách. "Náš příběh hledá odpověď na to, jestli člověk dokáže být šťasten, když k tomu má možnost. Zda není zahlcen malichernostmi a dovede se dívat na život z ptačí perspektivy. Nahota je ve filmu chápána obrazně jako určitý druh osvobození. Nedovoluje nic předstírat, zbavuje nás předsudků. Ten příběh ale není o nahotě, ale o lidské hlouposti a nepoučitelnosti," míní režisérka. Spoluautor scénáře a představitel hlavní role Bolek Polívka říká:"Vyhnání z ráje je také o manipulaci a tvůrčím šílenství. Náš film - to jsou drobná pozorování lidského chování, která mají svůj patos i svoji velikost. Pojednává o lidských citech, vášních a vztazích, i o temné primitivní stránce naší přirozenosti."

Věra Chytilová chtěla natočit podobenství o tom, jak filmaři natáčejí podobenství, o nahotě jako základu přirozenosti, o nahotě jako rajském stavu odkazujícím až něm k Adamu a Evě. A také o tvůrčí posedlosti, která nevnímá hrozící důsledky. Ale vyšla jí pitvorná skrumáž po sobě se válejících naháčů, jednou s postavami dobře rostlými, jindy s těly obézními, ochablými, s nestvůrně vyvalenými břichy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (178)

petaspur 

všechny recenze uživatele

Viděla Chytilová zase kolem sebe něco, co nikdý jiný neviděl a historie jí dá za pravdu? Nebo to točila při svých útěcích z ústavu? Přestože je to hodně kontroverzní film (český pročismus) plný nechutné (umělecké?) nahoty, tak si myslím, že mezi dvoustovku nejhorších filmů světa to nepatří. Jednou to možná bude považováno za dílo nejlépe zachycující dobu a bude se vyučovat na filmových školách. ()

Ruut odpad!

všechny recenze uživatele

UPDATE 2021: Hele fakt nééé. Snažil jsem se, poctivě jsem koukal na všechny ty bimbase a nevzhledné hrbolky a otvory a pár debat filosofujícího Polívky a jugošskýho Steindlera ale nejde to. Je to marný a škoda , že geniální paní Věra se loučila tímhle. ------ O dekádu později našel Tarkov se svojí Kanárskou spojkou důstojného následovníka v podobě Chytilové. Ať žije umění! P.S. ale zase uznávám, že tady být mužským komparsistou musela být fakt lahoda ... ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem Salo, Caligulu, Begotten... ale až u tohoto filmu mě napadá slovo "extrém". Viděl jsem Sedmikrásky, ale až tady mě napadá slovo "experiment". Poprvé vidím Chytilové film z období po Kurvahošigutntágu. Čekal jsem čistý průser a úvod se zdál toto očekávání splňovat. Jestli jsem něco opravdu nikdy nechtěl vidět, tak nahatého Baryna z Bolkovy manéže. Do toho Polívkova filosofická diskuse s kolegou, jako vystřížená z TV debat s Donutilem a podobně kalibrovanými mysliteli. Celek působí odporně troškovským dojmem. Jenže záhy jsem začal s údivem zjišťovat, že tento škaredý film je vlastně velice hezky točený, a hlavně že dokonale funguje. Pregnantně, leckdy i velmi vtipně, popisuje trapnou lidskou všednost. Jen s tím detailem, že všichni rádoby aktéři jsou nazí. Totiž ti, kteří jsou určeni k tomu, aby plnili pokyny (a plní je rádi, chtějí přece být aspoň trochu u lizu). Zatímco vydavatelé pokynů jsou oblečeni. Nic nevystihuje dnešní společenskou realitu lépe. Lůza jsou ovšem všichni bez rozdílu (jedinou vyjímkou je postava paní Chantal) a trapně neadekvátní ambice mají rovněž všichni - to je ukazováno obzvlášť roztomile. Nemyslím, že bych si tyto kvality dodal sám jako divák, na to jsou nejrůznější mikroscénky na pláži příliš cílevědomě vystavěny. Úžasné také je, jak se zde na jednom prostoru, často nerozišitelně, prolíná trojí rovina skutečnosti: film, natáčení filmu a reálné žitíčko "herců". (Kdežto reálné žitíčko těch oblečených se děje v soukromí.) Režisér je zároveň "pan doktor", od nějž všichni čekají spásu (stvořitel a spasitel v jedné osobě, to odněkud známe).Takřka každý záběr, každý dialog si velmi šikovně pohrává s lidskou realitou, s našimi chtěníčkami, postojíčky, s naší hýčkanou důstojnostičkou. Ve všem, čeho si v tomto komentáři všímám, se po celou dobu ztotožňuje modus "tvorba" s modem "společnost" v nejrůznějších jejich aspektech. Postupně nabývá na důrazu motiv "hledání podstaty" a skrze extrémní trapnost, v níž celý film tkví, se Chytilové paradoxně daří, snad právě díky tomu, že stvořitelské umělecké ambice jsou zde parodovány, skutečně naznačit mýtickou prasubstanci lidstva, o jejíž vyjádření pan režisér usiluje. Vzniká tím ještě jedna rovina prolínání: ubozí nazí lidičkové mají zpodobňovat prapodstatu lidstva - a stejně jako ve skutečnosti jsou ve svých trapných existencích ukázáni jako její nositelé. Režisér jim tak propůjčuje něco, na co nedosahují ani oni ani on, co však je jim zároveň nezrušitelně vlastní. Pokud jde o závěr, pan scénárista si přece přál nechat někoho umřít - a tak se i stalo. Zbývá otázka, kdo "za to" může. Proč je tento film většinou diváků hozen do odpadu? On opravdu působí jako odpad. Dovedu si představit, že sledovat ho v jiném rozpoložení nebo o několik let dříve, hodil bych ho tam také. Na první pohled působí jako pustý škvár a to davové zprofanování nahoty, jak se zdá, nejsme ochotni strávit. Chytilová ukradla českému divákovi možnost těšit se z pokoutně zahlédnuté vkusné nahoty, ukradla mu radost ze zakázaného ovoce, které je dnes ovšem k mání jako houska na krámě. Dala nám to prostě sežrat: "Vizte, takhle to je." Dávivá reakce publika je pak zcela přirozená. Za sebe dodávám, že scénáristovy moudré řeči mi nepříjemně připomínají mé vlastní komentáře k některým filmům. Pokud jde o kontext Chytilové tvorby, je tento film zajímavým obludným antidvojčetem raného Ovoce stromů rajských jíme. Ještě dodatečná poznámka: Výše jsem režisérovu manželku (mdm Chantal) jako jedinou vyjmul z povšechné lůzy, nicméně o jejím manželu nejsem s to rozhodnout, zda je to buran s ambicemi umělce nebo umělec s krunýřem burana; obzvláště mačovský dialog se slečnou na pláži je velmi provokativně nejednoznačný a má poklona Chytilové i za něj. () (méně) (více)

mchnk 

všechny recenze uživatele

Taky si myslim, že tohle je potřeba brát jako fiktivní dokument o natáčení nesmyslného filmu, na kterém se i přesto snaží vydělat zahraniční distributor. Možná tajné upozornění paní Chytilové na celkovou prodejnost filmu, nejen na začátku 21.století. Film jako výrobek, který se musí prodat. Je to prostě experimentální forma, kterou si režisérka drží desítky let. Určitě nepočítala s nějakou kladnou odezvou. ()

DJ Obelix

všechny recenze uživatele

Nehvězdičkuji, jen zírám. Buďto je tento film geniálně šílený, šíleně geniální nebo je to skutečně taková kravina? Nevím, ale ještě se na to určitě podívám... ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Nepovedený film. Jenže to vypadá, že se nepovedl vědomě. Jako by celá herecká sestava v čele s Bolkem Polívkem věděla, že točí snímek, z kterého nikdo mít radost nebude, a tak se na všechno vyflákla. Vše je ve filmu hrozně amatérské a režie Věry Chytilové si hraje na velmi vyspělou, ale nedokáže ani trochu odhadnout míru soudnosti a křečovité trapnosti. Když už to všichni viditelně vzdají, dostaví se na plac Pavel Liška a pro film urve svým komediálním výstupem jednu jedinou hvězdu. Ovšem to je na film od matadorky Chytilové opravdu málo. ()

Snorlax odpad!

všechny recenze uživatele

Chytilové nelze upřít jedinečnost, podařilo se jí před kameru nahnat celou plejádu těch nejhorších českých herců. Tfuj! ()

Frajer42 odpad!

všechny recenze uživatele

Tak takhle, vážení hodnotitelé, vypadá absolutní dno kinematografie. Film dokonce dokázal naprosto pohřbít herecký um Bolka Polívky a Pavla Lišky. K tomu už film musí být řádně zkurvený. Vážně tahle paní režisérka režírovala i Dědictví? Uspokojit se u toho člověk taky nemůže, neboť většinu naháčů tvoří geronti. Ani kdybych byl kamarád paní Chytilové a znal ji od dětstí, tak bych stejně nemohl hodnotit ničím jiným než odpadem. Jen by mě zajímalo kolik má opravdových kamarádů, kteří jí do očí řekli, že tento film je monstrózní sračka. Vážně mi naprosto uniká, proč vůbec film vznikl. Shrňme si to. Není vtipný. Není zajímavý. Působí antieroticky. Veškeři naháči si s herectvím netykají. Dějově je hluboko pod vším, co jsem až do dnešního dne viděl. Myšlenku má jedinou. Chce budoucím filmařům ukázat, jak by rozhodně neměl film nikdy vypadat. Kdybych nebyl líný, tak přehodnotím všechny své dosavadní odpady, protože tahle sračka dala hodnocení odpad úplně nový rozměr. ()

Fingon 

všechny recenze uživatele

Trvalo dlouho, než se mi tenhle film podařilo sehnat, protože na DVD snad vůbec nevyšel a zaujal tak málo lidí, že i těch, kteří měli jeho kopii, bylo jako šafránu. Nakonec se mi to prostřednictvím soumara e-mule konečně podařilo... ale úsilí vynaložené na získání Vyhnání z ráje silně převyšovalo užitek, který jsem z toho měl. Vyhnání je s přehledem nejhorší film paní profesorky Chytilové, líbil se mi ještě míň než O něčem jiném - a to už je co říct, protože cinema verité nesnáším. Těžko říct, co dál napsat - banda nudistů se po sobě válí, do toho jediný slušný Polívka dělá co může a Liška se nám tu opět (poprvé) představuje v roli, kterou už známe sedm let. ()

klerik

všechny recenze uživatele

Tak toto si netrúfnem ohviezdičkovať... To bola reality show alebo čo? Ale Chytilová dosiahla svoj ciel - aj napriek očakávaniam šokovala... ()

Arsenal83 odpad!

všechny recenze uživatele

Pedofilnejší začiatok som eše nevidel. Michael Jackson a novodobí liberáli by sa isto potešili, ale mňa pohľady na nahé deti, niektoré v podozrivom veku, umelecky nijak nenadchýnajú. Keď tam začínajú behať obtlstlí päťdesiatnici s vytiahnutými čurákmi a 160 kilovými ňadrami, tak to som sa pozvracal druhýkrát. Ani dementný ksicht čašníka mi náladu nedvihol. ()

anderson 

všechny recenze uživatele

Na CHYTILOVEJ filmy som nikdy nehľadel ako na diela v ktorých by som primárne mal pátrať po "presahoch". Vlastne, ak mám byť úprimný, nedívam sa cez tzv. intelektuálnu optiku na žiaden film. Keď TO má prísť príde to. :-) Samozrejme je jasné, že tuná TO neprišlo. A za čo tie dve hviezdičky ? 1. za zvedavosť, ktorá si žiadala vidieť či sa odhalia aj nejaké pekné herečky 2. za zistenie, že napriek vrodenej hanblivosti som majiteľom celkom slušnej postavy :-) A to je obrovské plus pre moje sebavedomie. :-) (9.3.2009) ()

Kimon odpad!

všechny recenze uživatele

Kultura českého národa je paní režisérko Věro Chytilová, Bolku Polívko, Milane Šteindlere a vy všichni ostatní tvůrci tohoto filmového odpadu opravdu pokleslá. Především díky všemožné Hollywoodské produkci a komerčním TV, které se na našich obrazovkách vcelku snadno zabydlely. To však neznamená, že národ přijme úplně všechno. Tohle paní režisérko, tohle ale snad překonává ten největší filmový škvár, který na půdě tradičně kulturního evropského kontinentu vůbec kdy vznikl. Pokud jste tímto chtěla dokázat, že jste režisérka světové úrovně, tak jste to opravdu dokázala. Zařadila jste se u mě na nejvyšší příčku všeho filmového odpadu jaký existuje. Nejsem puritán a nahé tělo ve filmu neodmítám, ale to nahé tělo musí mít ve filmu nějaké opodstatnění a jakousi "nepsanou" kulturu. Český národ však ještě naštěstí není kulturně tak zkažen, aby to zřetelně nedal najevo svým hodnocením všem tvůrcům tohoto "nevkusného a bezduchého filmového výkvětu". Bravo Bolku, i Vy Milane. Tohle bych od vás opravdu nečekal. ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Film mi pripadal, ako keby ho točil nejaký študent VŠMU a nie známa režisérka. Alebo skôr ako keby to bolo nejaké domáce video - scény s Bolívkovými ako ich rodinné domáce video a scény s naháčmi ako domáce video návštevníka nudapláže. Dúfam, že to bolo posledné dielo pani režisérky, lebo nechcem si predstaviť, čo by ešte mohlo po tomto nasledovať. ()

Pan Filuta odpad!

všechny recenze uživatele

S Pánskou jízdou největší shit pod sluncem!!! Jenže Chytilová umí překvapit viz. Dědictví. Možná se o tom bude za pár let mluvit jen v superlativech. Kdo ví? ()

Adman 

všechny recenze uživatele

Tohle taky ne. Jestli jde o to, že když jsou tam všichni herci nazí, tak se má divák vzrušit a hned dávat za film lepší hodnocení =o], tak to fakt nevím. Tohle je takový lepší český odpad, bych řekl. Bolek Polívka se nám tu snaží točim film, ale nevím co tu s ním je, jestli se jely záběry na jedno jetí, každoádně Bolek tady neskutečně přehrává. Celé je to tak nepřirozené, nemá to pořádně nápad. Co jako že chce někdo točit film s nahejma lidma na pláži - to ať se na mě Věra nezlobí, ale tohle opravdu nestačí. ()

Reklama

Reklama