Reklama

Reklama

Svět podle Daliborka

  • angličtina The White World According to Daliborek (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Svět podle Daliborka je filmový portrét autentického českého neonacisty z Prostějova, kterého štáb Víta Klusáka sledoval po dobu dvou let (2015 - 2016). Dalibor K. (37) pracuje jako lakýrník, točí amatérské horory, skládá naštvané písně, maluje a je radikální neonacista. Blíží se mu čtyřicítka, ale doposud neprožil plnohodnotný vztah se ženou, bydlí totiž stále se svojí matkou Věrou (63). Nesnáší svoji práci, cikány, Židy, uprchlíky, homosexuály, Merkelovou, pavouky a zubaře. Nesnáší svůj život, ale neví, co změnit. Natáčení obrazů ze života nácka s uměleckými ambicemi započalo ve chvíli, kdy se Daliborova matka seznámila přes Facebook se Slovákem Vladimírem (47), který s oblibou říká, že by "z cikánů udělal asfalt". Tragikomický vhled do světa "obyčejných slušných Čechů", kterým se stýská po Adolfu Hitlerovi. (Bontonfilm)

(více)

Recenze (397)

Alan_Shearer 

všechny recenze uživatele

Nahraný? Nenahraný? Jista míra autetičtnosti v Daliborkovi může být, ale celé provedení působí tak uměle vykonstruovaně, že jsem místo dokumentu sledoval spíš nějakou reality show nebo epizodu sitcomu. Nevím a ani neplánuji zjišťovat, jaký život Daliborek doopravdy žije. Taktéž ani neplánuji více se zabývat režisérovou osobou, protože dle určitých prvků scénáře a záběrů si myslím, že je to naprostej kokot, kterej bez jakýkoliv asketičnosti a empatie, za účelem vyvolat senzaci, vytvořit kult, zviditelnit se a zejména zarobit nějaké ty lováky, jede s touhle asociální sebrankou do Osvětimi a předvede tam tak neskutečně stupidní tyjátr. Co se týče tohohle výtvoru,. Klusákův snímek jsem se spíš snažil sledovat z vyšší perspektivy, nasadit objektivitu skrz kterou reviduji principy bytí určitých jedinců v nastaveném systému. Nevím, jestli autor přímo cílí na nějaké poselství nebo je na každém jedinci, jak si "dokument" přebere. Můj pohled kognitivního a empirického pozorování se zaměřil na jedno zcela jasné poselství. A není to pohoršení nad stále přetrvávajícím neonacismem, nad tím jsem už zlomil hůl. Po celou dobu sledování jsem přemýšlel nad jedinci, kteří trpí určitou mírou sociálních nedostatků, Daliborek, ač už se jedná o jeho reálný předobraz nebo ne, krasně ukázal mnoho aspektů nešťastného osamoceného jedince v systému. Zcela zjevně se na jeho životě podepsala absentující role otce, který by mu vštípil zásady morálky a mravů. Matka, možná hodná žena, sama vypadala jako zoufalý člověk uvíznutý ve spirále frustrace. Nedivil bych, i při pohledu na jeji vizáž, kdyby ji alkohol nebyl cizí. Co si pak našla za přítele (hlavně aby nebyla osamocená - myslím tím partnerský život), není třeba radši komentovat a stačí akorát řict pouhopouhé čůrák. Sama na první pohled postrádá jakýkoliv atribut respektu a vhodného vzoru pro Dalibora. Je pravdou, že se to snaží vynahradit láskou a následným rozmazlováním, v duslédku kterého Dalibor ještě v pokročilém věku sdílí domácnost se svoji matkou a není schopen se jakkoliv osamostatnit. Zde dochází často k negativní interakci, jelikož (a nemůžeme se divit), potřeby obou individualit jsou zcela odlišné, ikdyž jsou paradoxně na sobě fixně závislí. Dalibor, jakožto nešťastná osoba s hrubým nedostatkem sociálních potřeb pramenících z laxnosti a lenosti cokoliv v životě změnit, se i kvůli výchově a nabytým pohledů z dětství, odvrátil na "temnou" stranu. Ačkoliv v očích je v něm vidět slušný človek a svoje neonacistické projevy (aspoň co jsem pochopil) nepraktikoval na jeho teoretických obětech, i tak svoje vnitřní problémy aspon verbálně ventiloval. Jeho jednoduché nálepkování, odsuzování a nenávist, kterou upouštěl od vlastních problému, byla zcela jasná. On jakožto slabý článek společnosti se snažil poukazovat na jiné skupiny a hledal problém všude jinde. Systém, který kolem něj funguje a systém, který si on sám sobě v hlavě nastavil spolu ruku v ruce absolutně nefungují. Právě kvůli těmto lidem, kteří nemají štěstí na fungující rodinu nebo společnost kolem sebe, případně nepobrali dostatečné množství inteligence a rozumu, by mělo vzděláváníí pracovat ještě lépe, aby docházelo k patřičné socializaci a vštípení jasných hodnot jako zodpovědnost, solidarita, slušnost atd a tím by se společnost posunula o další krok vpřed. Sice se říká, že každý svého štěstí strůjcem (a Dalibor zas tak dementní není, aby se nijak nepostaral), tak pokavaď základní sociální jednotky selžou, je vysoká pravděpodobnost, že jedinec nebude dodržovat běžné normy života. Daliborek si našel sociální skupinu se kterou se ztotožnil, šířit nenávist a tím se zároveň uspokojovat, byl pro něj ten nejlehčí možný způsob, i přes to že mu asi nevyhovoval, jak žít. Všecko tohle se podepsalo na jeho situaci s ženamy, kdy si nebyl schopen vybudovat řádný vztah, K tomu se připojí klasický posedávání u piva a máme tady produkt společnosti, který nepasuje do systému a systém si s ním už bez jeho vůle nemůže poradit. Taktéž u těchto lidí dochází k potlačení osobnosti a potenciálu, u Daliborka ikonická dekadence v jeho uměleckých tvorbách. Je jedno, jestli to je línej nácek Daliborek nebo nějaká smažka od vedle. Takových lidí mi je svým způsobem líto a Daliborek je ideální předlohou jejich charakterů, jen stačí obměnit proměnné. No, možná jsem se trochu rozepsal a i zamotal, ale když Klusák chtěl bejt hustej, tak já chci bejt aspoň moudrej. () (méně) (více)

Godhaj 

všechny recenze uživatele

,,Vždyť já mám hnízdo tady.“ Původně jsem měl pocit, že se má jedna o dokument. Tohle ale nemá s dokumentem vůbec nic společného, je to prachsprostá nízká reality show se scénářem, kdy se ubozí lidé pohybují ve svém prostoru tak, aby to vyhovovalo záměrům tvůrců. To, co se děje před kamerou tak nemá žádnou vypovídající hodnotu o ničem, protože divák není s to oddělit, co je přirozené, a co je výmysl filmařů. Závěr, kdy se filmaři začnou hádat s Daliborem zpoza kamery je naprosté profesionální selhání. Dalibor si totiž i v Osvětimi mlel svou, což se zřejmě Klusákovi nehodilo do jeho scénáře a povýšenecky se v tu chvíli snažil protlačit do něj pravdu. Ten pocit intelektuální nadřazenosti a moci Klusáka, že může vést argumentaci s objektem jeho dokumentu mi přišel stejně zvrácený a nechutný jako Daliborovo popírání holokaustu. Nicméně celá tahle zrůdnost je dobře režijně zvládnutá, má pěkný střih a tempo. ()

Tamdydam

všechny recenze uživatele

Nechápu, jak může v kolonce žánru k tomuto filmu být napsáno dokumentární/komedie. To není komedie, ale horor děsící vnímavého diváka tím, jak neuvěřitelná může lidská blbost být. Nevidím na tom nic vtipného. Tím ale nechci říct, že film nemá svůj význam. Bohužel ale ti, kteří by ho potřebovali shlédnout nejvíc, si ho nepustí a i kdyby ano, tak jim to nic nedá ()

Mahowny

všechny recenze uživatele

Za prvé to rozhodně stojí za shlédnutí. Za druhé je to žánrová prapodivnost, u které má silný pocit, že si autor z Daliborka dost vystřelil a nejednal fér. Tady není na místě vynášet rychlé soudy. Jak moc je to dokument a jak moc je to hrané? Daliborek evidentně není nejchytřejší a rád točí filmová videa. Je otázkou, kde je pravda. Jinak je to klasický Klusák = vybere si zajímavé společenské téma, najde nadšeného idiota (lid, Babiš, Daliborek) a pak natočí "dokument", kde ho krutě obnaží a než se ten chudák naděje, je za kreténa. V případě Matrix AB jsem to Babišovi přál, tady mi je ale Daliborka trochu líto. Stylem takovej českej Michael Moore. Zajímavý komentář: Marigold ()

Romanstekl 

všechny recenze uživatele

Těžko se mi hodnotí, absolutne nesouhlasim s obsahem a prakticky každou větou kterou ten člověk řekne.Dokument je ale natočený v celku dobre a závěr dokumentu v Osvetimy mi totálně vyrazil dech.Cele je to jedna velka nehoráznost a je mi špatně z toho, ze takovi lidi vážně jsou.Velka lekce o lidech, s kterymi tady musíme žít. Nepolemizoval bych nad tim, jak moc dokument mel scenar a jak moc to bylo "nenahrane", beru si z toho ponauceni, ať to bylo tak, nebo tak. ()

will.i.am 

všechny recenze uživatele

// SPOILER ALERT // Udivuju ma tieto rozhorcene reakcie na to ako mu urobili na konci zle, lebo mu povedali, ze je zid. wow to je strasna zloba ktoru mozu nackovi urobit. ako keby si to nezasluzil. ked sa zly clovek dozvie ze je to co nenavidi. inak sonda do duse asocialneho nacka, ktory vini za sjov posaty zivot vsetko okolo okrem seba.vo filme nikomu neublizil, v skutocnosti by som si tym nebol isty. snad sa trochu zhumanizoval po prevratnom zisteni na zaver. ()

Knor 

všechny recenze uživatele

Při sledování jsem měl hodně rozporuplných pocitů, mám se smát nebo plakat, těžko říct. Daliborek je velmi zvláštní člověk, máme se mu smát, litovat ho nebo ho nenávidět ? Tyhle pocity se ve mě prali celou dobu a i když jsem se docela dost nasmál, ve finále jsem  Daliborka vyhodnotil jako naprostý hovado a nejvíc mě rozesmutnilo, že takových podobných lidí bude mnohem víc. Klusákův záměr jsem taky asi úplně neodhalil, ale řekněme, že jsem rád nahlídnul do soukromí takovýho ,,specialisty" , není na škodu něco takovýho vidět a slyšet :-) ()

Solverino odpad!

všechny recenze uživatele

Výlet do světa mentálů :( (pěkně si k tomu s. Klusák napsal scénář a sehnal i docela slušný obsazení, sice samí neherci ale nakonec to celkem zvládli... jen ten děsivej střih co v tom byl, ten se skoro nedal vydržet) občas to bylo aktivistou s. Klusákem tak naohybané, že se na to nedalo vůbec koukat, ale zadání bylo nakonec zdárně splněno, bohužel k smíchu byl tak maximálně samotný autor :( ()

Coliseum 

všechny recenze uživatele

Vážně nevím, co přesně tímhle Klusák sledoval a i když sem pár jeho po promítacích diskuzí s diváky slyšel, nemůžu se zbavit jeho narativní prvoplánovitosti a chuti za každou cenu jít proti filmovému establishmentu, než syrově ukázat prstem na určitý problém. Zároveň nejsem s to pochopit, že žijeme v zemi, kde Semelová v přímém přenosu popírá padesátá léta a srpnovou okupaci a filmař natáčí člověka, který otevřeně mluví o rasových pogromech a popírá holokaust (a to snad, alespoň v prvním bodě, nemyslím ani tak Dalibora, jako druha jeho matky). Ať je to jakkoli, nestalo se dlouho, abych se tolik rděl studem, tolikrát se opravdu naštval a chtěl, byl-li by film na celuloidu, snímek transparentně spálit a pak pomočit. A nic z toho nemění ani píď na mém přesvědčení, že se možná Klusák o něco snažil nebo pokusil, ale ve výsledku vypovídá zase spíš o sobě samém.. ()

RafaKrakal 

všechny recenze uživatele

Určitě se jedná o to lepší, co v žánru dokumentů v ČR vzniklo. Bohužel pro mě nejde dokument víc do hloubky vedlejších postav, kteří jsou svým chováním a jednáním mnohdy zajímavější než hlavní protagonista Daliborek. Současně mi trochu vadilo, že dokument je z velké části hraný, byť reálně odrážel názory a jednání jednotlivých postav. Přes uvedené výtky však musím dokument silně doporučit, ať si všichni uvědomíme co za lidi vedle nás žije a že tito lidé mohou reálně prostřednictvím volebního práva ovlivňovat život v této zemi. ()

dzberry 

všechny recenze uživatele

Hm. Ačkoliv skutečný Daliborek bude skoro stejný prostodutohlav jako ten, kterého vytvořil Klusák (aneb Svět podle Daliborka očima Víta Klusáka), nemůžu jinak, než plivnout na tenhle kvazidokument hořkou slinu zklamání... Přesto právě za loutkovodičství přidávám jednu gwiazdku navrch, muselo to dát práce... ()

bohhous22

všechny recenze uživatele

Newim jak tohle hodnotit. Klusak je vrcholné arogantní a nepříjemná osoba. Takhle povrchní scénář kterej se vydává za autentickej kus je urážka všem co se zajímají o filmy.Přesto nedokážu dat odpad. ()

iz67 

všechny recenze uživatele

Tak vlastně nevím, co jsem si z toho měl vzít. Že jsou lidi, kteří mají úplně vypatlano? A že vedle toho můžou mít I lidské stránky? A že jsou přesto totálně nepochopitelni? ()

Detak 

všechny recenze uživatele

Konec či epilog filmu jsem sice nepochopil (tvářil se, jako by to snad bylo i podle skutečnýho hňupa), ale jinak jsem se vylízanýmu Daliborkovi od srdce zasmál. Co už ale tak směsné není je, že takových Daliborků máme v Čechách celkem hodně - všichni IQ zamrzlýho mrazáku, rozhled asi tak zleva doprava a mert před sebe, s mindrákem z vlastní blbosti a naprosté nevědomosti. Pravda je jednoduchá.. Ani cikán, černoch, žlutej, hnědej, ani šikmovokej nemůže za to, že máte v hlavách nasráno a v životě se nezmůžete na víc, než říkat, že za vaše posraný problémy může někdo jinej. Ne.. Každej je strůjcem svého štěstí a i ten největší pablb světa (jako Daliborek a všichni "nacionalisté" :-D ) si za své problémy může jen a jen sám. (Ani nevím, proč to píšu, když každej rasista/Daliborek se ztratil už u první závorky.) ()

CRYPT 

všechny recenze uživatele

Naprosty souhlas s Verbalem, jeho komentar shrnul vse jak to citim i ja. Jen bych dodal, ze ten opicackej reziser muze byt rad, ze Dalibor neni nejak nasilne povahy, protoze za ten vyskakovaci opici konec toho reziserskeho trageda by mel dostat minimalne tak, aby se probral v nemocnici. A za druhe, Dalibor pusobi jako fain clovek i s nazory jake ma. Na pivo s nim bych klidne zasel ()

Barghest 

všechny recenze uživatele

...aneb jak blažené je žít v sebeklamu. Vít Klusák osciluje mezi nepřiznanou mystifikací a dokumentem, pasivně sledujícím počínání svých aktérů, aniž by člověku poskytl spolehlivé vodítko k odhalení pravdy. Výsledné dílo se mu ale daří vybalancovat tak dobře, že v diváku vzbuzuje dost protichůdné pocity. Člověk by se dost často chtěl začít smát, kdyby se nebál, že mu úsměv zmrzne na rtech. Ať už je to s Daliborem jak chce, režisérovi se daří všechny zůčastněné zobrazovat jako smutné a tragické figurky, aniž by si to oni sami uvědomovali. Za ten konec jdu s hodnocením o hvězdu výš. Už kvůli paní Liškové. ()

nula87 

všechny recenze uživatele

Rozhodně to není dokument, ani stylizovaný, ani žádný jiný. Je to jednoznačně aranžováno téměř od prvního do posledního záběru, protože tohle prostě nemůže být, a ani není real. Klusák našel zaslepeného, ne příliš bystrého zoufalce, a rozhodl se na něm ukázat... Co vlastně? Jak je zoufalý, nespokojený se svým životem, že se upíná k sobě podobným, protože jinak by zůstal úplně sám a v prdeli? Ano, kdyby to natočil opravdu jako dokument, mohlo to být zajímavé. Takhle je to místy absurdní groteska, místy jakási změť scének, nad kterými nezbývá než kroutit hlavou. Epilog snad už nemá cenu hodnotit, protože jestli tohle měla být katarze toho všeho, pak bych už nemohl být slušný. 35% ()

Související novinky

43. Letní filmová škola začíná 28. července

43. Letní filmová škola začíná 28. července

18.07.2017

Největší prostor bude věnován švédské kinematografii, na kterou se zaměří blok Fokus. Ze Švédska přijedou také významní hosté: svou retrospektivu na LFŠ uvede Tarik Saleh, k němu se přidá i jeden z… (více)

Reklama

Reklama