Reklama

Reklama

Svět podle Daliborka

  • angličtina The White World According to Daliborek (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Svět podle Daliborka je filmový portrét autentického českého neonacisty z Prostějova, kterého štáb Víta Klusáka sledoval po dobu dvou let (2015 - 2016). Dalibor K. (37) pracuje jako lakýrník, točí amatérské horory, skládá naštvané písně, maluje a je radikální neonacista. Blíží se mu čtyřicítka, ale doposud neprožil plnohodnotný vztah se ženou, bydlí totiž stále se svojí matkou Věrou (63). Nesnáší svoji práci, cikány, Židy, uprchlíky, homosexuály, Merkelovou, pavouky a zubaře. Nesnáší svůj život, ale neví, co změnit. Natáčení obrazů ze života nácka s uměleckými ambicemi započalo ve chvíli, kdy se Daliborova matka seznámila přes Facebook se Slovákem Vladimírem (47), který s oblibou říká, že by "z cikánů udělal asfalt". Tragikomický vhled do světa "obyčejných slušných Čechů", kterým se stýská po Adolfu Hitlerovi. (Bontonfilm)

(více)

Recenze (397)

Fleinka 

všechny recenze uživatele

O reálnosti hlavního "hrdiny“ Dalibora stále silně pochybuji. Dle mého se tentokrát jedná o fiktivní osobu namísto fiktivního supermarketu, jako jsme viděli v "Českém snu", od stejného režiséra Víta Klusáka. Tentokrát vytvořil příběh „neonacisty“, který si žije s maminkou v malém bytečku v Prostějově. Dalibor, ztrácející se v současné chaotické době, názory čerpající z Parlamentních listů, alternativních médií popírající Holokaust a z okolí své rodiny a přátel. Komedie u které nevíte jestli máte plakat smíchy či lítostí. Při premiéře snímku se vedla diskuze diváků s tvůrci. Dojalo mě, kolik lidí (předpokládám, že nesmýšlejí, jako Daliborek) s ním soucítili. Mohutný, xenofobní Dalibor se silnými řečmi o cigánech a židech, vyhlazovacích táborech a přesto tak citlivý. Snímek, který poukazuje názor jednoho člověka, který neopustil hranice Prostějova, cizince viděl na obálce Blesku, s luznou prací, která ho sotva uživí nutícího spát na gauči v jejich maličkém bytě. Jaký může být názor na dění ve světě a u nás doma? V případě, že se mýlím a osoba nevznikla v hlavách tvůrců snímku, jedná se o nejsmutnější životopisný dokument, který jsem za poslední půl rok viděla. ()

Lanark 

všechny recenze uživatele

Říkal jsem si, že dát tomuto filmu "odpad" znamená přistoupit na pravidla tohoto divadla. A do toho nejdu. Časem možná víc... ()

Silverluv 

všechny recenze uživatele

Jako fakt dobrý. Doteď nevím jestli to byl fake nebo tohle doopravdy existuje. Dobře, Daliborek... ale co teprve pan Vladimír!!! Ten by zasloužil vlastní dokument. ()

DruidKarel 

všechny recenze uživatele

1782. hodnocený film: Jestli chcete zažít ten pocit, kdy je Vám za hlavního "hrdinu" filmu hanba, stydno a já nevím co ještě, tak si pusťte tenhle dokument, kde nácek Daliborek je předně hlupák, jeho matka jakbysmet, její slovenský přítel taktéž a Daliborkova přítelkyně je tragédka. Největší stud nastal při pořizování záběrů v Osvětimi, kdy se Daliborek hádá s přeživší koncentráku o tom, jestli je to vlastně pravda? No, o to větší rozčarování pak přijde, když někdo ze štábu prozradí Daliborkovi, že má židovské předky. V tomto momentu jsem byl rád, že je konec dokumentu, protože jsem se už na tuhle tupou se ranku nechtěl dívat. Dokument není průměrný, i když mu dávám 3*, ale je to tím, že popisuje krátkou životní etapu debila, který je spíš k pláči, než k smíchu. 3* ()

campix 

všechny recenze uživatele

Nový počin Víta Klusáka budil velkou pozornost již dlouho před premiérou a dokonce rozbouřil diskuzi o tom, co se ještě dá považovat jako dokumentární film, jelikož Svět podle Daliborka tento útvar dalece přesahuje a tak záleží jenom na Vás, jak k němu přistoupíte. Dle mého názoru si to Klusák udělal hodně jednoduché. V této době nakloněné všem možným formám radikálního neonacismu, kdy uprchlická krize a národní hodnoty jsou debatovány na denním pořádku, Klusák servíruje největšího exota, co našel na internetu, který sympatizuje s těmito názory. Dle vyjádření autora jsou některé situace znovu přehrávané a punc dokumentu se lehce vytrácí. Ale to by nebyl ten hlavní problém. Jasně, svět Daliborka je hodně šokující a postavičky kmitající na plátně typicky ''čecháčkovské'', ale já už dávno nemám žádné iluze o velké části naší společnosti. Klusák si to udělal hodně jednoduché a trefil se do požadavků doby. Dosáhl pravděpodobně toho, co chtěl a opět je o něm hodně slyšet. ()

Dannysek4U 

všechny recenze uživatele

Ano, takovy lidi jsou. Ale ta tvurcova povysenecka poza me nesere o nic min. Formalne pozoruhodny jako experiment. Jiny klady nevidim. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Na dokumentu me nejvice zaujala starostlivost a pece matky o ten svuj darecek. Dalibor moc rozumu nepobral a myslim si, ze je tak hloupy, ze by vlastne nikomu nechtel ani ublizit. Ta konfrontace v Osvetimi byla ovsem za carou. Jinak se ale clovek zasmeje, dlouho jsem nevidel tak vtipny dokument, i kdyz vlastne nechapu, co Klusaka vedlo k tomu tocit s takovym individuem. ()

WinnJets odpad!

všechny recenze uživatele

Být to skutečný dokument, založený na pravdě a s věcnými argumenty, tak bych to samozřejmě ohodnotil jinak. Ovšem poté jakmile jsem si zjistil co všechno režisér Vít Klusák nutil dotyčného či jeho matku dělat, tak aby z nich udělal ještě větší primitivy než ve skutečnosti jsou, to pro mně nemá absolutně žádnou vypovídající hodnotu. No a Daliborek, tak ten si neváží ani sám sebe, když se zcela dobrovolně k něčemu takovému propůjčil, takže vlastně dobře mu tak. ()

HorrFi 

všechny recenze uživatele

Vlastně ani nevim co napsat.. tohle nemá v Česku obdoby a dlouho sem se takhle nepobavil.. přišel jsem k tomu jako slepejm k houslím a o to větší to bylo překvapení.. timhle směrem by se měly ubírat český dokumenty.. recese z Prostějova ()

Mol 

všechny recenze uživatele

TO SE NEBOJ, KAMARÁDKA MĚ NAUČILA DĚLAT ŘÍZKY PŘES TELEFON! Nevím jak mám hodnotit. Znáte takový ten pocit kdy vám je trapně za jiné lidi? Na jednu stranu jsem se skvěle bavil a na druhou stranu mi bylo dosti nevolno. Dalibor je je ve svých názorech dost vyhraněný a existuje pro něj jen jedna jediná pravda a to ta jeho. Dalibor nevypadá, jako člověk, který by dokázal někomu fyzicky ublížit a člověku je mu ho až líto. Pak ale přijde konec v Osvětimi, kde vpálí do očí staré paní, která přežila tuhle hrůzu, že je vše démonizované a to je hodně silné kafe. ()

Medwídek 

všechny recenze uživatele

Ač je to značně kontroverzní, a místy samozřejmě vypočítavé, tak je podle mě důležité taková témata znovu otevírat a upozorňovat na ně. Mnohdy je potřeba lidem či společnosti nastavit zrcadlo, aby se zamysleli... aby pochopili... ()

kocik1 odpad!

všechny recenze uživatele

Celkem nudný pokus o studii blba. Otrávená bych z takové společnosti byla, i kdybych ji jen potkala v hospodě sedět u vedlejšího stolu, tak proč na to koukat na obrazovce? Zvlášť když je to hraná nuda bez jakéhokoli závěru? Snad jen proto, že i tací mají volební právo? No, mají no, kdyby ho totiž neměli, tak se chováme jako vůdce. Jenže takový ani žádný jiný závěr tento pseudodokument bohužel nenabídne. Chuť zakrouti Daliborkovi krkem jen proto, aby ta agónie v Osvětimi už konečně skončila, mi jako důvod k natočení těchto blábolů fakt nestačí. ()

SeanLSD 

všechny recenze uživatele

Keby to tak vyšlo naozaj, bol by to hviezdny kus dokumentárneho filmu. Ale že šlo o "rekonštrukciu" a teda vlastne nedokázateľnú manipuláciu, navyše s totálne nepresvedčivým a alibistickým "epilógom", tak mi akosi nie je jasné, vo co gou... Chápem, že pre Klusáka mohlo byť lákavé aj si trochu zainscenovať, ale stráviť tým 2 roky a plytvať svojim talentom - ako mne sa doteraz javil - využiteľným na skutočné kauzy..? Rozmýšľam, čo okrem svojej exhibície týmto dielom dokazuje - okrem svojej schopnosti nájsť exotov a dostať sa im do života - prípadne na čo aspoň poukazuje... Že neonacisti sú nedospelí mamičkini maznáčikovia, čo zarábajú hovno a trochu popletení, ale vlastne dobráci ? A je to pravda - alebo je taký len Dalibor ? ()

skrblik007 

všechny recenze uživatele

[Zhlédnuto na projekci s následnou dvouhodinovou diskusí s tvůrci.] Klusákův styl mi sedí a stylizovaný dokument považuji za plnohodnotný žánr. Jediné, co film už z podstaty Daliborova charakteru sráží, je až přílišný exhibicionismus a v podstatě nemožnost serióznější diskuse, čímž to pozbývá toho rozměru "sonda do prostějovské zabedněné rodinky, otevírající jejich bublinu pražským intošům". Rozhodně to ovšem nijak nedegraduje jeho závažnost. ()

chelseaman22 

všechny recenze uživatele

Daliborek je dospělý muž s duší dítěte, který se vyžívá ve svastikách a vánočních ozdobách s podobiznou slavného vídeňského rodáka. Navíc bydlí s mamičkou, která ráda vaří kolínka s omáčkou a současně provozuje sex s mužem, který prý býval zadobře s klanem 'Ndrangheta v Kalábrii. A na závěr samí Daliborek kdesi schrastil love, aby přeživší z Osvětimi osvětlil, že koncentrační tábor byl vlastně tříhvězdičkovým hotelem s plnou penzí. 87 % ()

Jizni Tlapa 

všechny recenze uživatele

Daliborek je individuum náckovité a sledovat ho vlastně není ve výsledku nijak zajímavé! Je to vlastně podraz na něj a jeho rodinu a jsou zde momenty, kdy vám ho je vlastně líto! Na dokument strašně nastrojené a opravdu málo kontroverzní! Na komedii zase nevtipné! Rozpolcené pocity z toho mám, a třeba to byl účel, ale na umění málo umělkovité.... spíše jen umělé... ()

GrooveJump 

všechny recenze uživatele

"Dokument" nemapuje žádný reprezentativnější vzorek české neonaci scény a už vůbec nedisponuje jakýmkoliv hodnotnějším přesahem. Charakterizuje pouze jen jednu celkově retardovanou famílii, a to se vší zverácenou parádou. Vít si ovšem během svého epilogu ukázal fakáče sám sobě a tímto svým vykonstruovaným výstupem si zcela zbytečně došlápnul na ten nejslabší a nejméně škodný článek soudobé pravicově extrémní tendence. Nicméně toto si náš v závěru smyslu zbavený Vít nedokázal odpustit a pak už jen prostopášnicky kopal kolem sebe. Náckovic chlebodárci Vítovi nestálo v cestě ke svému pražskopepíkovskému finiši prakticky nic. Ani bezelstní hlavní hrdinové, natož pak přeživší stařena, která dojmologicky dobarvovala jeho kontrastně velkolepé inťoušské "finále". Tím rázem se náš Vít dostal na inteligenční úroveň svých tří hlavních retardovaných protagonistů. Dobře mu tak, říkám si.... V zásadě mne napadá jen jedna potencionální polehčující okolnost, díky které by se dalo z této dokumentární maškarády dokonale vybruslit. Tzn: Vystřihutí výše zmíněného epilogu a tím odproštění se od moralisticky-onanistického a šokuchtivého excesu. Pak by se dalo na film nahlížet jako na vyvážený mix na jedné straně satiristické taškařice alá raný Forman či Papoušek s prkvy lowclass britského socdramu alá Leigh či Loach, nebo chcete-li s prvky hraně-dokumentární zvrácenosti vídeňského střihu alá Seidl, na straně druhé. Hotovo, fetrig a za mne by v zásadě panovala spokojenost. To se ovšem nestalo a nezbývá mi nic jiného, než konstatovat, že hyena Vít by si zasloužil pořádnou sérii facanů, ať už pravicí, nebo levicí... ()

Sfinkter 

všechny recenze uživatele

Inscenovaná fraška, která má k dokumentaristické práci hodně daleko. Netušil jsem, že na krále idiotů se bude korunovat sám režisér v závěru. Daliborek je sice primitiv, ale Klusák ho předčil. Píseň o hermafroditovi famózní. ()

Související novinky

43. Letní filmová škola začíná 28. července

43. Letní filmová škola začíná 28. července

18.07.2017

Největší prostor bude věnován švédské kinematografii, na kterou se zaměří blok Fokus. Ze Švédska přijedou také významní hosté: svou retrospektivu na LFŠ uvede Tarik Saleh, k němu se přidá i jeden z… (více)

Reklama

Reklama