Reklama

Reklama

Svět podle Daliborka

  • angličtina The White World According to Daliborek (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Svět podle Daliborka je filmový portrét autentického českého neonacisty z Prostějova, kterého štáb Víta Klusáka sledoval po dobu dvou let (2015 - 2016). Dalibor K. (37) pracuje jako lakýrník, točí amatérské horory, skládá naštvané písně, maluje a je radikální neonacista. Blíží se mu čtyřicítka, ale doposud neprožil plnohodnotný vztah se ženou, bydlí totiž stále se svojí matkou Věrou (63). Nesnáší svoji práci, cikány, Židy, uprchlíky, homosexuály, Merkelovou, pavouky a zubaře. Nesnáší svůj život, ale neví, co změnit. Natáčení obrazů ze života nácka s uměleckými ambicemi započalo ve chvíli, kdy se Daliborova matka seznámila přes Facebook se Slovákem Vladimírem (47), který s oblibou říká, že by "z cikánů udělal asfalt". Tragikomický vhled do světa "obyčejných slušných Čechů", kterým se stýská po Adolfu Hitlerovi. (Bontonfilm)

(více)

Recenze (397)

jakeer 

všechny recenze uživatele

Klusák ma svojimi dokumentmi irituje. Pritom je to škoda, lebo nikto iný v širokom okolí nemá toľko priestoru a nedokáže tak predať svoju prácu ako on. Za jediný vydarený dokument, ktorý spravil, považujem ten o Babišovi. To mu naozaj vyšlo, lebo Babiš bol naozaj tak blbý, že si nebodaj myslel, že idú o ňom nakrúcať obdivný dokument a tak sa otvoril. Český sen, ktorým sa preslávil, bol len drahý (z peňazí daňových poplatníkov financovaný) spektákl, s falošným posolstvom. v Dělníkoch bulváru opäť Klusák vystupoval ako mravokárca. No tento dokument je neskutočná sračka. kto už len môže veriť tomu, že to je autentické? Dokument, ktorý dokumentom nie je. Snáď niekto raz natočí dokument o tom, ako lživo Klusák pracuje. ()

Hanys_ 

všechny recenze uživatele

Klusák by asi rád cenu "mystifikátor roku" a neštítí se proto ničeho. Jako hraný film by Daliborek mohl časem zkultovnět (treba jako filmy Eda Wooda), jako dokument je tohle ale fakt mizérie. ()

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Hermafrodit / Kde jen tu drzost vůbec vzal / že sám sebe ošukal...?! Jedno mu nelze nepřiznat: Dalibor a jeho nejbližší okolí je jako otevřená rána lidství; nelze odtrhnout oči, odstínit uši, ochránit srdce. Daliborkova existence je nevyčerpatelný zdroj otázek, z větší části nezodpověditelných. A na druhé straně Vít Klusák. O co mu šlo, když film točil? Dal se na kyberšikanu? Chce něco sdělit? Jak moc režíruje a píše? Točí Klusák dokumenty - alespoň částečně? Jde mu o něco nebo mu nejde o nic? Napětí, které tandem Vítek / Daliborek produkuje, je téměř nesnesitelné a ústí samozřejmě do nechvalně proslulé proti- (či hyper-) dokumentární scény v Osvětimi. Klusák buď záměrně či mimoděk zaznamenal Daliborkovým světem něco mnohem zásadnějšího, než je tvor uprostřed své mezené prostějovské, pseudo-neonacistické niky. Vstoupil totiž do jeho světa totiž daleko dřív, než když se na něj obořil, aby mu paternalisticky vysvětlil rozdíl mezi očitým svědectvím a "informačními zdroji" na internetu. Ve výsledku je nakonec úplně jedno, zda je film autentický záznam či promyšleně režírovaný produkt. Máme tu velmi silný film o naprosté nemožnosti vzájemného porozumění. Přestože je Vít Klusák bezesporu filmařem svérázným a užívajícím diskutabilní metody, dopad jeho filmy rozhodně mají - a Daliborek má sílu kopance okovanou kanadou. Na rozdíl od jiných diváků se nedomnívám, že byl hlavní protagonista ve filmu ponižován a zesměšňován nepřetržitě. Klusák poskytl dost příležitostí nahlédnout jeho něžnou a v lecčems bezelstnou tvář, lyrický talent, který dalece přesahuje jeho vlastní pochopení těchto kvalit a vlastně i dobrotu. Cesta, která Dalibora přivedla tam, kde dosud dospěl, je naprosto srozumitelná. Produkt Daliborek je trenažér tolerance a pochopení nikoliv pro méně než středně pokročilé publikum. ()

Disease 

všechny recenze uživatele

Dokumentární hodnota se limitně blíží nule, i když, co se týče aranžovaných scén, chápu, že jsou divácky vděčnější než mluvívcí hlava, která vypráví: "No a to třeba tenkrát...". Druhé mínus je, že i přesto je ten film naprosto nudný a nezábavný. Jediná informace, kterou si divák může odnést (tedy divák, který žije v jakési bublině) je, že takoví žijou mezi námi a (bez ohledu na politickou orientaci) u voleb ovlivňují naše životy. To je na celovečerní film trochu málo. ()

CjKukis 

všechny recenze uživatele

Jednu hvězdu i přes to všechno musím dát. Protože to chtělo sakra hodně odvahy, ukázat se celému národu jako banda nemyslících, absolutně vymletých hovad. ()

DannyBoy80 

všechny recenze uživatele

Na jednu stranu si z toho můžete neco vzít, s tím, že někteří jsou opravdu takoví magoři. Problém je, že tito to místy hrajou, některým scénám opravdu nelze rozumět jinak než, že byly zinscenovany pouze pro tento film a dělají z těch lidí ještě větší magory. Nicméně chválím zájezd do Osvětimi a konfrontaci, nicméně i toto se tváří příliš zinscenovaně. Trochu tomu chybí auteničnost. ()

NJD 

všechny recenze uživatele

Je dobré pustit si k filmu i rozhovor s Klusákem na DVTV, kde vysvětluje hodně nejasností a kontroverzí. Potom už si lze udělat kompletní obrázek, jak k tomu všemu vlastně došlo a jak zvrácenej je Daliborkův svět. ()

ArthasKarfa 

všechny recenze uživatele

Možná realita někde na spodku společnosti v krajích kde tupost zvítězila nad rozumem ale nevím jestli je to u nás nějaký globální problém. jediné věci je mi opravdu zle a to ze scén Auschwitz I. a II., ty rozhovory a vůbec celé natáčení na takové místo nepatří a divím se, že jim to vedení tábora umožnilo, pietní místo a oni tam plácají takové věci. To mě opravdu naštval ten konec, ale jinak je to poměrně zajímavá sonda do tuposti některých jedinců, a správný fakt je ten, jestli má opravdu židovské předky tak je na tom skoro stejně jako většina neonacistů u nás, kteří o tom co propagují nevědí vlastně vůbec nic. ()

bobstock 

všechny recenze uživatele

Lidská hloupost je větší jak vesmír. Je mi líto, ale nikdo mě snad víc nikdy nepřesvědčoval než tito lidé. Z takové malé hrané tragikomedie vzešla v Osvětimi naprostá a čirá hrůza. Nikdy jsem se u sledování nějakého dokumentu tolik nestyděl jako tady. Doufám, že se pan Dalibor začal věnovat jiným věcem a přestal řešit něco, co nedokáže pořádně rozlišit, posoudit, pochopit...jak se říká v tom vtipu: ´´všichni, které nesnáším, můžou za můj zkurvenej život´´ Tot´ můj názor v případě, že je to skutečná rekonstrukce pravdy, za kterou si Vít Klusák stojí a že to nebylo jen scénáristické divadlo v pojetí dalších dvou kolegyň. ()

Zyne 

všechny recenze uživatele

Jako absurdni a bizarni komedie je to ok. Cele je to ale srazeno trapnym epilogem z Osvetimi, kde si Klusak akorat potreboval povysenecky pohonit nad svym dosavadnim hrdinou a k tomuhle svemu moralnimu exhibionismu se nestitil vyuzit prezivsi z tohohle tabora. A to je mnohem hnusnejsi nez jakekoliv vystupy Daliborka v tomhle filmu. ()

Mírouš 

všechny recenze uživatele

V žádným případě se nejedná o dokument, ani zdaleka, je to kompletně zinscenovaný. Snad až na závěr, při natáčení v Osvětimi. Je to plnohodnotná komedie s výbornými herci a zábavnými dialogy. Proto hodnotím čtyřmi hvězdami. Pobavilo. ()

simply 

všechny recenze uživatele

Od začátku filmu mi bylo jasné, že to je celé nahrané. Nicméně pořád jsem musela přemýšlet nad tím, jak moc se to podobá realitě. Opravdu se Dalibor chová takhle i mimo kameru nebo je to hodně přestřelené. Navíc místy mi to přišlo tak absurdní a hloupé, až to bylo kupodivu celkem vtipné. Na druhou stranu v závěru mi Dalibora bylo celkem líto. ()

Garch 

všechny recenze uživatele

To přece nevymyslíš! Šílený výběr z tisíců hodin časosběru nebo pseudodokument s Radkem Pastrňákem? Formanovi by člověk věřil, že našel takové obsazení, ale mystifikační guru Klusák? No, ale, vlastně, Babiše si taky pěkně povodil... ()

Carodej_pes 

všechny recenze uživatele

Na jednu stranu obdivuji režisérovo odhodlání jít do takového projektu a to, že se spojil s protagonisty na úrovni, která je pro dokument potřebná. Avšak dílo z této úrovně za celou svou dobu ani na okamžik nevystoupí (vyjma epilogu) – neustále sledujeme pana D. nebo jeho máti a to většinou v interiérech, což nám sžití se s postavami filmu ještě ulehčuje (sledujeme je ve větší intimitě). Ulehčuje, jenže nevysvětluje. Jsme voyeury v domácnosti plebejců, kterým emočně rozumíme. Ale intelekt tápe, nýbrž nechápe, proč se dospělí lidé řídí jakoby dětskou logikou (Dalibor: „Necháváte se ovlivňovat televizí, věříte všem těm manipulovaným zprávám o uprchlících,“ a přitom sám se nechá zmanipulovat internetem). Z osobní zkušenosti mohu říct, že film funguje stejně, jako kdybyste si do domácnosti takovéto sociální žumpy vlezli osobně vy sami. Za to Klusákovi smekám klobouk, podařilo se mu zprostředkovat návštěvu u někoho doma. Avšak mně to nestačí, dokument mi v podstatě neříká nic nového. Proto mě mate, co je to vlastně za film, resp. pro koho je určen? Obávám se, že bez vysvětlení chyby, která v Daliborově životě někdy – a to ani nevíme v jakém věku – nastala, lze tento film brát pouze jako černobílý pohled na plebs v ČR. ()

Haniczka odpad!

všechny recenze uživatele

Herci mysleli, že točí film a ne dokument. Tohle je klasická ukázka židovské manipulace. Ale klidně mi tento komentář smažte, aspoň dokážete, že mám pravdu. ()

Jaroslaf 

všechny recenze uživatele

První půlhodina vám přijde jako skvělej bizár a užíváte si to. Jakmile se ale začnou úchylný situace a scény kupit, začnete ztrácet pozornost. Pak si všimnete, že spoustu postav spíš...hraje než žije. Pak si všimnete že i ten Daliborek je nějakej divnej. Skoro jakoby....nebyl zrovna reálnej. Pak už vás začne forma latentního polodokumentu poněkud nudit...A ono to furt pokračuje a pokračuje...a přijde přestřelenej konec, kterýmu už nevěříte ani trochu a je po všem. ()

Illy 

všechny recenze uživatele

Samozřejmě že Klusákovi to "autentický dokument" nežeru. Na to je tam těch aranžovaných scén až příliš. Ale jako výpověď o lidské omezenosti, hlouposti a malosti... dobrý. Daliborek, který hraje sám sebe a většinou ještě blbě, je chudák. A to nemyslím výjimečně jako urážku, mě ho chvilkama bylo fakt líto. Jeho matka je prostě někdo, kdo dítě mít neměl a díkybohu už mít nebude. Vladimir je kapitola sama o sobě a nejlepší komická figurka tohohle makabrózního divadla. Jako výpověď o současné neonacistické scéně pak film selhává úplně. Jedině snad návštěva koncertu skupiny Ortel. Vidět její fanoušky... mohu v klidu hejtovat tenhle sračkoband dál. A příště prosím Víte, zůstaň za kamerou. Ten výstup na závěr v Osvětimi porušuje pravidla "dokumentu" úplně. ()

Související novinky

43. Letní filmová škola začíná 28. července

43. Letní filmová škola začíná 28. července

18.07.2017

Největší prostor bude věnován švédské kinematografii, na kterou se zaměří blok Fokus. Ze Švédska přijedou také významní hosté: svou retrospektivu na LFŠ uvede Tarik Saleh, k němu se přidá i jeden z… (více)

Reklama

Reklama