Režie:
Miroslav CikánKamera:
Václav VíchHudba:
Josef DobešHrají:
Vlasta Burian, Jiřina Štěpničková, Milada Smolíková, Theodor Pištěk, Jaroslav Marvan, Světla Svozilová, Čeněk Šlégl, Helena Scharffová-Tomanová (více)Obsahy(1)
Kapitán vltavské paroplavby Adam Korkorán má sice pod palcem jen malý parník Primator Dittrich, ve snech se však stává slavným hrdinou pirátských příběhů, a navíc je snobskou lázeňskou společností považován za admirála. Všechno to způsobily problémy, které s ním mělo ředitelství paroplavební společnosti. Když Korkorán odmítl odejít do důchodu, poslali ho alespoň do lázní, aby měli na chvíli pokoj. Na nádraží v Poděbradech však sluha z luxusního lázeňského hotelu poplete kufry, a tak je Korkorán považován za korvetního kapitána a boháče. Ten oslněn přepychem omyl nevyvrátí, ale naopak se do nové role vžije natolik, že oklame i zkušeného admirála ve výslužbě Piacciho, spřátelí se s ním a je vyhlášen nejoblíbenějším hostem sezóny. Když mu však dojdou peníze, napíše své hospodyni, aby mu poslala úspory. Natolik ji tím vyvede z míry, že se za ním vypraví, což samozřejmě vede k tomu, že pravda vyjde najevo. Ostudou zničený Korkorán se vrátí domů, místo očekávané výpovědi se však dočká povýšení na vrchního inspektora. Majitelem paroplavební společnosti je totiž admirál Piacci, jeho přítel z lázní. (TV Nova)
(více)Recenze (77)
...i když se tajfun zvedne a moře rozkatí, na Korkorána bouřka neplatí. Na Adama Korkorána, zdá se, neplatí nic. Ani předpisy, ani inspekce. Ba ani hrozby. Neohlíží se na společenské konvence. Pohrdá falší i snobskou morálkou. S pobaveným úsměvem iluzionisty, který z klobouku vytahuje jeden fórek za druhým, čeří hladinu stojatých vod. Pohrává si s lidmi jako s koťaty. Mezi znuděné lázeňské hosty záměrně vnáší vzruch a neklid, dívaje se přitom, jak se jeho oběti bezmocně zmítají v moři bláznivých příhod a fantazií. Že to všechno drží pohromadě, je zásluhou fenomenálního Buriana, který před sebou valí ty nejlepší frky a svou prostořekostí si získá přízeň i těch nejzarytějších škarohlídů, hledících na vylomeniny krále komiků s neskrývaným despektem a pohrdáním. Navíc má po ruce prvotřídní partnery – vynikajícího Šlégla, Marvana, Pištěka, výtečnou Miladu Smolíkovou, jejíž figurky hubatých ženských měly pokaždé ten správný říz, a půvabnou Jiřinu Štěpničkovou, vycházející hvězdu pražských jevišť. A nutno dodat, že Cikánův film je, kromě jiného, také příjemnou vzpomínkou na zlatý věk českého lázeňství, včetně dnes již unikátních záběrů nejznámějších poděbradských scenérií. ()
Vlasta Burian a jeho klasický uniformovaný hrdina na cestě do 20. století. Zatímco sledujeme eskapády současného Adama Korkorána vydávajícího se dílem náhody za zasloužilého korvetního kapitána ve výslužbě, skutečný pamětník slovutné Krieagsmariny se ocitá per plex. Takto budeme brzy sledovat i Floriána Svíčičku v Hrdinovi jedné noci, kterak z vysněného rytířského středověku procitne mezi populárními filmaři. A společně s touto formulí Burian došel určitého tvůrčího vrcholu, který byl následován téměř dvouletou pauzou v natáčení. Nyní si můžeme položit otázku, zda skutečně C. a k. maršálek či listonoš byl definitivním naplněním Burianova filmového obrazu? V jistém smyslu samozřejmě byl, leč dnes si umíme jeho filmy užít i ze širšího pohledu. V tomto případě se zásadně kochám českou verzí screen deca a jedinou prvorepublikovou rolí Heleny Tomanové. ()
Pro mě spolu s Hrdinou jedné noci a Ulice zpívá nejhorší Burianův film 30.let. Pravda ale, že taková Ulice zpívá je mnohem nudnější než Korkorán. Čekal jsem od tohoto filmu asi neprávem hodně, byl jsem zklamán. Moc jsem se u tohoto filmu nebavil, i když se zde samozřejmě několik vtipných situací našlo, ale bylo jich jako šafránu. ()
První část filmu až do příjezdu Buriana do lázní skvělá, pak tempo poněkud upadá. Film jsem viděl už kdysi, a pamatuji si, jak mě nadchla hříčka předek x zadek (od té doby jsem ve všech činnostech zásadně začátečníkem , v žádné nechci dospět ke konci. PS: Vzhledem k přílivu umírněných muslimských uprchlíků do Evropy důrazně doporučuji všem, kdo film ještě neviděli, aby tak urychleně udělali. Neboť se dá předpokládat, že tito lidé se stejnou přizpůsobivostí, s jakou např. ve Švýcarsku požadovali změnu státní vlajky (neboť je ten kříž uráží), budou u nás požadovat: a) změnu státní hymny ze Škroupovy hudby na pětiminutové ticho, neboť islám muzicírování zakazuje b) v Praze odstranění sochy sv. Václava v poloze na koni a její nahrazení sochou padesátiletého Mohameda a devítileté Aishy v poloze na koníčka c) vystřižení Buriana z tohoto snímku, neboť jméno jeho postavy uráží nejposvátnější islámskou knihu. ()
Samozrejme sa môžme baviť o tom, že sa jedná o komédiu z ranných zvukových dôb a nebolo ešte jednoduché prísť s niečím tak revolučným, aby to bolo vtipné aj pre ďalšie a ďalšie generácie. Jedná sa (čo iné...) o zámenu osôb. Burian hrá extrémneho blbca, možno aj najväčšieho vo svojej kariére, ale tí, ktorí mu na jeho lesť skočia, sú ešte blbší. Prečo nie sú schopní prísť ani pri najjednoznačnejších náznakoch, že sa jedná o podvodníka, je logika, ktorá sa v danom období asi málo v scenároch riešila. Obyčajný človek chcel na chvíľu patriť medzi horných desať tisíc, ale ku šťastiu prišiel inde, medzi svojimi. ()
Galerie (14)
Zajímavosti (6)
- Film se natáčel v Poděbradech na nádraží a kolonádě. Část filmu před odjezdem Korkorána (Vlasta Burian) do lázní se natáčela na Vltavě, např. ve Velké Chuchli. (M.B)
- Korkorán (Vlasta Burian) hlásí inspektorovi (Jaroslav Marvan), že je na 48. stupni večerníkovém (severní šířka) a 23. stupni poledníkovém (východní délka). Takové místo se ale nachází na hranicích Ukrajiny a Rumunska. (rakovnik)
- Když kapitán Korkorán (Vlasta Burian) mluví o topičovi na parníku Primátor Dittrich, říká: "Kdyby tam dal o lopatku víc, tak to vybouchne jak František Josef, a to byl nějakej parník!" Mluví o katastrofě pražského parníku, kterému vybuchl kotel u Palackého nábřeží 19. května 1898. Při neštěstí zahynuli tři lidé. (Stejšn)
Reklama