• Willy Kufalt
    ***

    Achjo, ty Zelenkovy "hry na Ameriku"... za minulých dob by to člověk pochopil a nutno uznat, že několikrát se to kdysi dávno v komorním černobílém podání hodně povedlo (Klobouk plný deště, Muž v osidlech). Zde mi v dost vleklém začátku půlhodinu unikal význam vzniku tohoto snímku a celé mi to připadalo jako epizoda z nějakého laciného seriálu, navíc s přepjatými hereckými výkony některých protagonistů (zejména Postránecký, to v případě přehrávající Postlerové, která ztvárnila odpornou negativní postavu a psychicky nemocnou, bylo ještě v pořádku). Při výsledném hodnocení jsem nakonec zvažoval i nad 4. hvězdičkou, protože od momentu vyšetřování a následního soudního procesu film skvěle nabral na obrátkách a v tom pohlcení dějem mi přestali vadit i spočátku do očí bijící laciné kulisy. Přesto jsem si nemohl na konci nevzpomenout na daleko propracovanější soudní drama v tvůrčím spojení režie Zelenka – scénář Hubač a to Velký případ (1999), po němž mi v mnohém podobné Falešné obvinění přijde trochu jako recyklování dřívější úspěšné tvorby. Napínavá podívaná z prostředí soudního se z toho i tak vyvinula, jistý přínos dorazil a herecké výkony Aloiše Švehlíka a Františka Němce v rolích soupeřících advokátů oceňuju. (65%)(1.11.2018)

  • Sidonka
    ****

    Film mě nenechal chladnou. Trochu sice vadí to umělecké klišé, že skoro všichni pacienti s poruchou osobnosti a přecitliv. reakcemi musí někoho vraždit, ale budiž. Také trochu přehnaně ukázané jak emočně nestabilní lidé komplikují život sobě i ostatním, protože v afektu (do něhož se dostávají poměrně snadno) nevidí neslyší nikoho jiného než sami sebe. Ano, poněkud černobílé charaktery nejen v postavě zlé popudlivky a hodného pana doktora. Preiss jako vždy přesvědčivě výborný, Postlerová sice přehrává, leč scénář jí dle mého příliš neumožňuje jinou polohu. TV zpracování by se dalo vytknout více, včetně slabších míst a chudých, nyní již zcela nemoderních a nevhodných kulis, ovšem s českým rozpočtem musí divák skromně "počítat". Protože na tento kriminální film musím myslet i po vypnutí televize, dávám přes všechny své výhrady (pro někoho možná paradoxně) vyšší počet bodů.(4.1.2013)

  • rakovnik
    ****

    Když si odmyslíme do očí bijící české reálie současné "Kalifornie", jedná se o zdařilé a působivé drama, které se zdá být jako ze života, což jej činí asi nejpřitažlivějším. Škoda jen, že jen Jiří Hubač nepřizpůsobil více našim poměrům, protože téma je rozhodně přenosné. Vynikající Preiss, Bartoška, role seděla i Ladislavu Mrkvičkovi či Františku Němcovi.(3.1.2013)

  • golfista
    **

    Docela jsem se začínal těšit na nedělní večery s televizní hrou na ČT. Dneska mě pan Zelenka trošku vyléčil. Ztvárnění dnešní "Ameriky", soudního přelíčení, spolu s několika neuvěřitelně slabými hereckými výkony mi svojí úrovní připomnělo "NNKM po 20 letech". Možná to chtělo transponovat do našich reálií, možná ne, ale tahle varianta na mě prostě nefungovala ... (Původně jsem měl *, ale když jsem se podíval za co dávám 20%, tak tohle je o kousek lepší)(11.1.2004)

  • Marthos
    ****

    Tento film mě pokaždé utvrzuje v tom, že Zdeněk Zelenka je v současnosti jediným schopným domácím tvůrcem klasické detektivky. Phillip Madison je úspěšný renomovaný chirurg, žijící ve šťastném manželství, spokojený, oblíbený, uznávaný. Brittany Hardingová je psychopatka s agresivními sklony, která přišla o práci a jako viníka označí Madisona. Chladnokrevně jej postupně připraví o ženu, pověst a postavení ve společnosti. Drama vrcholí u soudu. V podstatě komorní thriller sází jako vždy v Zelenkově případě na propracovaný scénář a osvědčený herecký tým. Velkou šanci tu beze zbytku naplňuje Simona Postlerová v mimořádně negativní roli, Viktor Preiss vytváří svého lékaře se vší odpovědností a strhujícím způsobem sledujeme jeho postupný profesní i osobní pád. Typově přesný kolorit pak doplňuje celá řada výborných herců v čele s Bartoškou, Skopalem, Němcem, Mrkvičkou, Frejem, Švehlíkem, Postráneckým, Satoranským, Šafránkovou a Šťastným. Jo, Amerika je Amerika.(11.7.2010)