Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Srdceryvný a slzopudný příběh vypráví o vesnické dívce, křivě obviněné švagrovou z vraždy nemanželského dítěte. Nešťastné děvče skončí před soudem, ale naštěstí její obhájkyně tuší, že v tomto případu vládnou vášně a nenávist. Společně pátrají po otci dítěte, jenž hrdinku svedl a opustil... (oficiální text distributora)

Recenze (12)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Hana Vítová ve skutečnosti 25-letá, mne v roli 18-tky příliš nepřesvědčila. Povrchní a velmi nudné zpracování, špatný scénář, dialogy, a herecké výkony občas vážně k smíchu. Jen scéna u soudu mě zaujala jako jedna z mála tady. Cikánovi šly (samozřejmě že se našla nějaká ta čestná vyjímka) daleko lépe komedie. ()

raroh 

všechny recenze uživatele

Scénář tedy hodně přitažený za vlasy v duchu pokleslého romantismu, zpracování se ovšem snažilo o civilně realistické pojetí, což se podle mě nejvíce dařilo ve scénách ze statku a pak v levné vesnické hospodě. Nejzajímavějšími postavami byly i díky hereckým vykonům role Ladislava Boháče a Stanislava Neumanna. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Osmnáctiletá podle románu Marie Doležalové Kdo jsi bez viny kombinuje trojici témat, které patřily k poměrně často reflektovaným, ale buďto jako témata doplňková nebo reflektovaná ve zcela jiných intencích. Případ svobodného mateřství bývá nejčastěji citován jako součást Machatého Erotikonu, ale byla to právě Hana Vítová, která se stala jeho nejčastější protagonistkou ve 30. letech. Její vzeření mladičké dívky často tvůrce svádělo k tomu jí obsazovat jako nešťastná svedená děvčata, typicky tomu tak bylo v Podhorského Hříchu mládí. Soudničky se také prosazovaly jako prostředí k určitým vyvrcholením, ať už veseloherním v Důvodu k rozvodu nebo tragickým v Rozvodu paní Evy. V Osmnáctileté bylo možné si vzpomenout na Advokátku Věru nyní jako JUDr. Kristýnu Bavorovou v podání Zity Kabátové, která navázala na emancipovanou Trudu Grosslichtovou. A do třetice tu máme v té době velmi aktuální rodovou fixaci na rodnou půdu, majetek a grunt, což je téma hodné bližšího zpracování nejen z pohledu velkých literatur 19. století, ale také upevňujícího se směru krev a půda natolik spjatým se sousedním říšským filmem. Bez zajímavosti také není shledání s rámcovým vyprávěním, které pro český film nikdy nebylo typické a zcela obvyklé. Připojím-li k celkovému obrazu moderně pojatá dílčí sociální dramata sehraná oblíbenými herci bez nejmenšího zaváhání, nemohu být jinak, než s Osmnáctiletou spokojena. A pakliže bude současná dostupná kopie doplněná někdy o úvodní titulky, bude cesta Osmnáctileté k divákovi nového století završena. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Skvělý dramatický příběh, který ovšem ztroskotává na splašenosti celého scénáře. Chvílemi až naivně rychlé obměny situací a celého děje, mi vnukli dilema o ještě nižším hodnocení. Ovšem shovívavost nakonec zvítězila a i přes tento na filmu hodně viditelný fakt, jde celkem o zdařilý počin uznávaného režiséra. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Krátce po okupaci přišel obezřetným filmařům vhod kdejaký nekonfliktní námět, v jehož tenatech potom uvízli i diváci, kteří v biografech hledali spásný únik před doléhající přítomností. Dnes už nám podobná dílka připadají nanejvýš směšná, zvlášť když šestadvacetiletá Hana Vítová předstírá nevinnou osmnáctiletou dívenku... ()

Galerie (8)

Zajímavosti (1)

  • Natáčelo se ve Velké Chuchli a Vraném nad Vltavou. (M.B)

Reklama

Reklama