poster

Český sen

  • USA

    Czech Dream

Dokumentární / Komedie

Česko, 2004, 90 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • May
    ****

    Nejsem schopná objektivně zhodnotit tenhle film. Osobně obdivuju jejich odvahu a ten nápad postavit neexistující hypermarket. Sama si vzpomínám na megakampaň, která před více jak rokem pohltila celou Prahu. Film samotný je skutečně o ničem, nedozvěděla jsem se nic, co bych si nezvládla domyslet sama, a už vůbec neodpovídá na otázku "PROČ", ale zároveň jsem se moc dobře bavila a klidně bych se na celý tenhle nesmysl podívala znovu.(26.6.2004)

  • Radek99
    ****

    Český sen by se měl správně jmenovat Západní sen, protože jeho platnost je zjevně univerzální napříč celou západní společností, nám Čechům je připsán vlastně jen náhodou, neboť jeho strůjci Vít Klusák a Filip Remunda jsou zrovna Češi. Stylizovaný dokument je nepokrytě elitářským pokusem o demaskování moci reklamy a reklamního průmyslu, prostřednictvím níž se dá manipulovat klidně i celý národ (jak vyznělo v paralele s reklamou vyzývající k hlasování pro vstup do Evropské unie). Performance dvou studentů FAMU si i přes etické výhrady zaslouží obdiv a uznání za realizaci a především za to, jak originálním způsobem dokázali fenomén moci reklamy a její manipulace uchopit. Samotný nápad zrealizovat mediální masáž týkající se otevření (kvazi)hypermarketu je geniální (a po zásluze za svůj film získali řadu ocenění a velkou pozornost médií). Je to ovšem smutné sledování - jediný smích, který se dostavil, byl ten hořký. Klusák s Remundou prochází celým řetězcem od proměny ze studentů v managery přes oslovení reklamní agentury, vymýšlení loga, tvorbu letáků, zjišťování jejich reklamního dopadu atd. až k samotnému slavnostnímu otevření Českého snu - jenže divák postupně zjišťuje, že Český sen budují, ať už vědomě či nevědomě, všichni, celý ten řetězec je součástí toho zrůdného mechanismu manipulace. Ještě smutnější je pak zjištění, v čích rukou vlastně naše životy spočívají, ať už se pozastavíme nad jejich naivitou (vedoucí dívčího pěveckého sboru spontánně vymýšlející zvrhlou choreografii), otřeseme se nad nebývalým pokrytectvím maskovaným za slovy o profesionalitě (výzkumníci zjišťující vizuální účinnost letáku), ohromí nás špatná jazyková vybavenost kreativních zaměstnanců reklamní agentury (kreativec s kšiltovkou zaplevelující svůj projev samým ,,...jako prostě..."), zarazí jejich bohapustá demagogie (výzdoba Sixtinské kaple coby reklamní produkt) a vyděsí jejich cynismus (,,My lidem nikdy nelžeme...") ... Emoce nakonec vzbudí silná scéna s matkou a dcerami zpívajícími anglickou píseň... Samozřejmý významový vrchol je pak finální scéna slavnostního otevření a sprintujícího davu, který si běží pro levný digitální fotoaparát a řízek za 50,- Kč. Celá akce je ve výsledku vlastně jakýsi happening se zjevným uměleckým a významovým přesahem, který nutí klást si nepříjemné otázky: Kdo vlastně řídí tenhle svět?(22.9.2011)

  • Foox
    **

    Skvělý nápad, u kterého je na místě ocenit odvahu i nemorálnost/zlost tvůrců. Na druhou stranu evidentně idea zásadně převyšuje talent i provedení, které spíše balancuje kolem průměru, i díky znatelné dávce štěstí. Z různých rozhovorů přímo sálá velká inspirace Michaelem Moorem, jenže na rozdíl od něj, oba čeští dokumentaristé vychází z většiny dialogů jako poražení, kterým se nepovedlo z vybraných objektů udělat blbce. 50 %(11.3.2016)

  • salahadin
    ****

    Český sen je super/hypermarket, alespoň pro mnohé (osobní vložka komentéra: já markety s jakoukoli předponou nenávidím). Co to vypovídá? O síle reklamy? (osobní vložka komentéra: na reklamy seru a letáky neberu). O blbosti lidí, kteří se nechají oblbnout letákem plným absurdních cen? O totálně konzumní společnosti, která netráví čas s rodinou v lese ale v nákupním centru? Mně bylo tááák smutno při sledování, smutno z těch lidských těl, jejichž snem je třímat v ruce nákupní košík a vlastnit žrádlo v akci. Na druhou stranu obdiv oběma režisérům i naprosto parádní zapojení staré anglické koledy Hey Ho, Nobody´s Home coby hudebního podkresu. Ta melodie totiž tu tragikomiku přesně podtrhla. A asi nejvíc mě zaujalo povídání reklamního tvůrce, že to on hýbe světem. Vytvoří kus cancu, vyvěsí to po městě a de facto určí, co budou dva tácy lidí onoho dne dělat. A strop Sixtinské kaple jako nejstarší billboard? No tohle je arogance reklamníků napřesdržku. Prostě zajímavá podívaná a ukažte mi aspoň trochu škodolibou dušičku, která na konci nezažívala labůžo :-) Na druhou stranu, lidi, kteří to vzali s humorem, jsou mega sympaťáci. A tak by to asi mělo být, umět si udělat prču ze sebe samých, ale já vím, o tohle tvůrcům nešlo.(16.6.2019)

  • GilEstel
    ****

    Pamatuji dobře tu intenzivní reklamní masáž, kterou Pražanům Český sen nachystal. Působivý dokument o účincích reklamy. Ještě více pak sonda do mentality české společnosti. Poněkud za hranou společenské etiky, ale to už tak u podobných projektů bývá. Zajímal by mně podobný projekt v zahraničí. Zda by byly reakce jiné nebo stejné. Zda pojem Čecháček není jen umělá sebeironie. Jinak odvážný dokument, u kterého mi pouze chybí jednoznačný závěr. Jakási sumarizace ze strany autorů. Její absence mimo jiné nahrává rozhořčeným návštěvníkům, jejich slovům „K čemu to všechno bylo?“.(2.10.2013)

  • - Zřízenci Českého snu napočítali v den slavnostního otevření hypermarketu (31. května 2003) cca 4280 zákazníků. Ještě v osm večer se na parkovišti otáčelo každou minutu zhruba šest aut. (duklak2)

  • - Rozpočet na film činil 19 milionů korun a byl hrazen z grantu Ministerstva kultury České republiky. (Duoscop)

  • - Dokument se stal jednou z atrakcí dokumentárního seriálu Záhady muzeí (od r. 2010), kdy v 8. sezóně a 4. epizodě, původně v USA vysílané 24. dubna 2015 pod názvem "Stolen Strad, Fall from Space and Czech Dream" je poměrně velký čas věnován právě Českému snu a rozdílu mezi realitou a fikcí. (honajz)